Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimal inställning golvvärme?  (läst 8105 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jda912

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Optimal inställning golvvärme?
« skrivet: 10 januari 2016, 12:40:30 »
Hej!

Behöver hjälp med tänket kring framledningstemp mm. Har en Nibe 310p hittills väl fungerande, radiatorer på övervåning och golvärme 20mm rör, nedre plan med rumstermostater och strypventiler på fördelaren med 8 slingor, och en golvärmeshunt med separat CP.

Har tagit bort alla strypventiler och termostaterna på max vid radiatorerna på övervåningen, har sedan ställt tempkurvan på 6 och finjustering på +-0.Det verkar som mitt golvvärmesystem behöver högre framledningstemp än angivna grundvärden, blir inte klok på det här. Vill försöka optimera mitt system med franledningstemperatur så här kommer konkreta frågor;

1 Är den bästa modellen att ha alla termostater på max och låta pumpen reglera framledningstempen mot utegivaren?
2 Hur många graders skillnad i framledning skall det vara mellan VP och golvärmeslingorna ? Hos mig skiljer det ca 3-4 grader dvs är det 35 grader till radiatorerna så går det 31-32 grader ut i golvvärmefördelaren. Vid -5.
3 Hur skall golvvärmeshunten egentligen stå? I grundritningen står värdet 6,5(enligt bild) med DUT -20 =40grader, alltså kurva 5 egentligen, men då upplever vi det kallt.
4 Vilken hastighet på CP vid golvvärme resp värmepump är att rekommendera, vad händer om man ökar respektive sänker dessa eller har olika inställning på dessa?
5 Ser shuntgruppen på bilden rätt ut?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Optimal inställning golvvärme?
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2016, 15:33:18 »
1. Ja
2. Det beror ju på förutsättningarna, olika i olika installationer.
3. Öka shunten om det blir kallare där det är golvvärme jämfört med övriga huset?
4. Detta beror också på olika grejer, man ska ha så pass hög fart att det blir komfortabelt.
5. OK, + för att där är en shunt som man kan ställa in fördelningen av värme till golvet på.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jda912

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimal inställning golvvärme?
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2016, 17:51:48 »
Ok tack för dina synpunkter, enligt manualen  frÃ¥n ROTH för golvvärmeshunten skall VP ställas pÃ¥ lämplig temperatur kurva och därefter skall shunten vridas sakta till rätt framledning gÃ¥r till golvvärmen. Denna modell verkar gÃ¥ tvärs emot inställningen enligt ritningen där kurvan är inställd pÃ¥ 6,5 dvs högre framledningstemp till golvvärmen och mer returvatten till värmepumpen. vad är mest lönsamt att shunta ut mer värme i golvet än till radiatorerna pÃ¥ övervÃ¥ningen? Det verkar med andra ord finnas tvÃ¥ olika vägar för inställningar varmare till radiatorerna och shunta ner golvvärmen eller tvärtom.Vad blir mest fördelaktigt ur värme och ekonomisk synpunkt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Optimal inställning golvvärme?
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2016, 18:40:33 »
Det mest fördelaktiga är att optimera kurvan på värmepumpen så att den inte ger nån övertemp.
Men sen beror det på hur grejerna är dimensionerade, oftast kräver radiatorerna lite högre temp än golvvärmen.
Jag skulle ställa alla termostater på max och justera kurva + shunt så att temperaturen blir relativt lika i alla utrymmen.
Bered dig på att det kan ta tid, man bör utvärdera ett dygn efter varje justering innan man ändrar igen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jda912

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimal inställning golvvärme?
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2016, 19:30:22 »
Ja jag testar mig fram tror helt enkelt värmekurvan måste ökas för att det skall bli en bra komfort, särskilt på golvvärmen får istället ställa ner radiatorerna ngt om det blir för varm där. Tack i alla fall ....

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Optimal inställning golvvärme?
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2016, 12:24:20 »
Verkar som om ngn dimensionerat raddarna bra på övervåningen, men inte tänkt på att shunten då knappt behövs för gv...
Jag skulle satt shunten i maxflöde för gv, kopplat bort ev automatik för det,  dvs ingen Ã¥tercirkulation till retur, och kollar hur det fungerar.
Normalt ska du ha större flöde i gv än genom raddarna på öv. Kanske blir helt perfekt.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad m800sweden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimal inställning golvvärme?
« Svar #6 skrivet: 20 februari 2016, 12:16:17 »
Såhär: Ta bort alla termostater på övervåningen, behåll nån om du vill kunna reglera ner temp i nåt rum. VP funkar bäst med så öppet flöde som möjligt. Justera sedan in varje radiators grundflöde (behövs specialverktyg beroende på vilka ventiler du har (TA, Danfoss, MMA etc), ta bilder på dessa) så du får ett deltaT på 5-7 grader skillnad på ToR i varje radiator samt ToR på hela radiator slingan. Var beredd på att detta tar tid och notera ändringar och temperaturer. Samma här med golvvärme, deltaT bör vara ca 5-7 på varje slinga då avges rätt effekt ut till golven. Frågan är hur golvvärmen är inkopplad på resten av systemet? Dockad in på returledning/stam från radiatorer? T:ad från tilloppsledning?
 Pumphastighet ska du bara ändra om deltaT skiljer för mycket Ã¥t nÃ¥t hÃ¥ll. Shunten finns bara där för att maxbegränsa tilloppstempen, golvvärme bör du inte ha mer än 40grader i. Optimalt vore sÃ¥här: Raddar pÃ¥ övervÃ¥ningen har sÃ¥ öppet flöde som möjligt och är injusterade sÃ¥ att dessa ger samma temp i alla rum. Golvvärme-slingor har rätt flöden och givarna styr fördelarventilerna sÃ¥ att rätt deltaT erhÃ¥lls.. Injusteringar är krävande och tar oftast mycket blod svett och tÃ¥rar.. typ :D

Utloggad m800sweden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimal inställning golvvärme?
« Svar #7 skrivet: 20 februari 2016, 12:34:02 »
Termostaten som står på 45 styr returen från golvvärmen via givare från tilloppet, om returen blir säg 50 stryper termostaten returventilen och tvingar flödet via shunten , flödet minskas tills returventilen öppnar till rätt temp igen. (eller tempen minskas, cirkpumpen drar runt allt ändå, kolla om du har en bypass-ledning längst ut på slingan, dvs om alla fördelarventiler stänger ska det kunna vara cirkulation ändå)

Utloggad m800sweden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimal inställning golvvärme?
« Svar #8 skrivet: 20 februari 2016, 12:37:38 »
Hittade en liten beskrivning på nätet ang golvvärmejustering:
 ställa in golvslinger?
Så här gör du:
1 Ställ alla flödesjusterdon i golvvärmefördelaren på max flöde

2 har du termostater ställs alla dessa på max

3 vänta ett dygn eller två och leta sedan rätt på det rum som är svalast. (Köp gärna en bra termometer eller helst, satsa på en IR-termometer. Den kan användas till en massa kul.)

4 flödesjusterdonet i det svalaste rummet blir utgångspunkten för justeringen och lämnas helt öppet

5 Stryp flödet stegvis i det näst svalaste rummet tills du samma temp som i svalaste rummet

6 vänta något dygn, finjustera

7 gå vidare rum för rum på samma sätt tills du har jämn temp i hela huset

8 slutligen kan du finjustera genom att strypa/släppa på flöde. Ex ströp jag lite i sovrummen och släppte på lite i badrummen.

Vart efter du styper i fördelaren får tidigare justerade rum ökat flöde och blir således lite varmare. Du kan därför få gå tillbaks och stypa lite på tidigare justerade rum.

Det tar lite tid men du lär känna din anläggning och rummens värmekaraktäristik på ett väldigt bra sätt på köpet.

Beroende på värmekälla kan olika deltaT (skillnad mellan temp på vattnet som går ut i golvvärmeslingorna och temp på returvattnet vara önskvärd. Det justerar du med golvvärmecirkulationspumpen. För lågt deltaT= sänk farten på pumpen, för högt deltaT=öka farten på pumpen.

Lågt deltaT ger jämnare värme i golven men kräver högre framledningstemperatur till golvvärmen=lite sämre COP (effektivitet på VP), högre deltaT tillåter lägre framledningstemp och pumpen går effektivare men det kan bli ojämn värme i golven. Det blir lite av en kompromiss mellan komfort och ekonomi.

Med en IR-termometer kan du kolla temp ut/tillbaks från golvvärmen direkt på slangarna i golvvärmefördelaren. En bit maskeringstejp på rören där du mäter gör att IR-termometern kan avläsa temp med hög precision.

Rätt injusterad ska deltaT på resp slinga i fördelaren vara ganska lika

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!