Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp mig förstÃ¥ min NIBE F370.  (läst 11559 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad norlin

  • Funderande.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vänersborg
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energioptimering?
Hjälp mig förstå min NIBE F370.
« skrivet: 01 april 2013, 14:31:36 »
Hej forumet.
Jag har nu bott med nämnda FLVP i dryga 2 år (och i huset nästan 4) Första huset och första pumpen, och nu börjar det bli dags att lära sig hur den fungerar, och för det behöver jag all hjälp jag kan få.
Så här långt har jag låtit pumpen mest få gå som den vill, el-förbrukningen sjönk med den nya pumpen jämfört med den gamla så nöjd så långt, men kan det bli bättre?
Vintertid eldas det i en braskamin så mycket det går och några kanalfäktar gör sitt bästa att sprida värmen. Valde till en inomhusgivare så jag kan se att el-patronerna slås ifrån när det eldas.

De ändringar jag gjort från installationen är att jag schemalagt blockering av el-patronerna under den tiden motorvärmarna är inkopplade för att det verkar som att effektvaken endast mäter på det huset förbrukar och inte det garaget, där motorvärmare kopplas in. Detta skall åtgärdas. Blockerar även el-patronerna även kvällar mellan 17-24 då det eldas med ved.
Jag har skaffat ett par saker som jag förstått kan hjälpa mig förstå, ett LogPro program och en efergy elmätere som mäter hela husets förbrukning, optisk sensor på el-mätaren.

Så frånsett allmänna tips på vad jag bör se efter, göra eller inte göra har jag några frågor.
  • Jag kan se pÃ¥ efergyn att huset drar ca 1kW i sk "energy now" och när el-patronerna slÃ¥r till stiger förbrukningen uppÃ¥t 4-6kW. Men jag kan se att förbrukningen stiger till ca 4-5kW även pÃ¥ kvällen när el-patronerna är blockerade, inga andra storförbrukar är inkopplade och när jag kollar pumpen sÃ¥ gÃ¥r endast kompressor och el-patronerna är blockerade, kollar man amper/fas sÃ¥ drar fas 1 ca 10A och de andra dryga 1-2A. Betyder detta att en höjning av varmvattnet för att bekämpa ev legionella görs med el-patronerna?
  • Kan jag logga förbrukning per fas med LogPro?
Fler frågor och funderingar lär komma. Målet är att få ner el-förbrukningen som idag ligger runt 15kkWh/år
Detta går åt till ett hus från 1988 på 150m2 och ett garage på 60m2. Garaget har en jula luft/luft pump som är inställd som frostvakt.

1½ plansvilla från 1988 på 150m2 NIBE F370 & en ineffektiv braskamin med ett par luftflyttare.
60m2 Garage på oisoleradplatta med Coolix luft/luft med stöttning av en LSF på 10m2
-----------------------------------------------------------
If I had one hour to save the world, I would spend 55 minutes defining the problem and only five minutes finding the solution.
–Einstein, Albert

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp mig förstå min NIBE F370.
« Svar #1 skrivet: 01 april 2013, 15:42:54 »
1. I meny 2.9.1 så ser du hur ofta och när periodisk höjning av VV sker.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Hjälp mig förstå min NIBE F370.
« Svar #2 skrivet: 01 april 2013, 16:19:37 »
vad kör du för kurva, coh vad har du för temp på varmvattnet? periodisk höjning hur ser det ut?
Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad norlin

  • Funderande.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vänersborg
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energioptimering?
SV: Hjälp mig förstå min NIBE F370.
« Svar #3 skrivet: 01 april 2013, 16:49:04 »
Det var snabb återkoppling. Tackar.

Kollade meny 2.9.1 och där är inte periodisk höjning aktiverad. Undrar om jag pillat på den eller inte, har inget minne av att jag ändrat den. Fabriksinställning är 14 dagar kl 00:00.
Jag kände att den kan nog vara bra att aktivera... så nu är den aktiverad och jag kunde se att trots att el-patronerna var blockerade så indikeras tillsatsinfo på 0.2kW (senare 2,9kW)

Kurva är 8 med en extra knäck runt nollan och vattnet är på ekonomi och 49 grader.

Nu känns förbrukningen på amper/fas som var fas 1 ca 10A och de andra dryga 1-2A ännu mer mysko.
Nu när det indikerar 0,2kW ligger fas 1 ca 3A, fas 2 ca 1,3 och fas 3 ca 2A och periodisk höjning körs.
Nu indikeras 2,9kW och faserna är , 1=13,3A 2=1,6 3=11,5
Vad kan dra 10A på fas ett om ingen el-patron är inkopplad?

Nu ser jag även att effektvakten har slagit till. inget annat i huset är igång, ingen matlagning, ingen tvätt ingen TV/radio och "energy now" är på 3 719kW.

Som sagt, jag behöver hjälp att förstå...
1½ plansvilla från 1988 på 150m2 NIBE F370 & en ineffektiv braskamin med ett par luftflyttare.
60m2 Garage på oisoleradplatta med Coolix luft/luft med stöttning av en LSF på 10m2
-----------------------------------------------------------
If I had one hour to save the world, I would spend 55 minutes defining the problem and only five minutes finding the solution.
–Einstein, Albert

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig förstå min NIBE F370.
« Svar #4 skrivet: 04 april 2013, 14:43:34 »
Jag har trimmat in mina föräldrars 370 genom att göra ungefär liknande inställningar som på min egna 360.
Ställt ner Trendberäkningsgränsen till 0grader och förlängt gångtiden på kompressorn (Tid VV till Värme) från 15min till 30min. Kommer dock inte ihåg vad dessa menyer fanns och vad dom har för namn i 370:n. Kan ta reda på var dom ligger rent menymässigt på 370:n och återkomma.
Sedan har jag ställt den i Ekonomiläget för varmvattnet.

Utloggad 93turbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig förstå min NIBE F370.
« Svar #5 skrivet: 04 april 2013, 17:19:59 »
Det var snabb återkoppling. Tackar.

Kollade meny 2.9.1 och där är inte periodisk höjning aktiverad. Undrar om jag pillat på den eller inte, har inget minne av att jag ändrat den. Fabriksinställning är 14 dagar kl 00:00.
Jag kände att den kan nog vara bra att aktivera... så nu är den aktiverad och jag kunde se att trots att el-patronerna var blockerade så indikeras tillsatsinfo på 0.2kW (senare 2,9kW)

Kurva är 8 med en extra knäck runt nollan och vattnet är på ekonomi och 49 grader.

Nu känns förbrukningen på amper/fas som var fas 1 ca 10A och de andra dryga 1-2A ännu mer mysko.
Nu när det indikerar 0,2kW ligger fas 1 ca 3A, fas 2 ca 1,3 och fas 3 ca 2A och periodisk höjning körs.
Nu indikeras 2,9kW och faserna är , 1=13,3A 2=1,6 3=11,5
Vad kan dra 10A på fas ett om ingen el-patron är inkopplad?

Nu ser jag även att effektvakten har slagit till. inget annat i huset är igång, ingen matlagning, ingen tvätt ingen TV/radio och "energy now" är på 3 719kW.

Som sagt, jag behöver hjälp att förstå...

Det första jag blockerad på min 370 var periodisk höjning, helt onödigt då varmvatten förbrukas hela tiden. Om inget varmvatten förbrukas, alternativt långa rör (menar inte 1 familjs hus) kan det vara motiverat med högre varmvatten. På min gamla CTC 103 fanns inte denna funktion och det fungerade i 17 år med max temp på 50 - 55 grader, ingen i familjen blev sjuka på grund av legionella.
Nibe 370 med LVA kopplad till markkollektor.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp mig förstå min NIBE F370.
« Svar #6 skrivet: 04 april 2013, 17:33:02 »
Det första jag blockerad på min 370 var periodisk höjning, helt onödigt då varmvatten förbrukas hela tiden. Om inget varmvatten förbrukas, alternativt långa rör (menar inte 1 familjs hus) kan det vara motiverat med högre varmvatten. På min gamla CTC 103 fanns inte denna funktion och det fungerade i 17 år med max temp på 50 - 55 grader, ingen i familjen blev sjuka på grund av legionella.

Tänker man sÃ¥ behöver man ju ingen brandförsäkring pÃ¥ huset heller, det har ju inte brunnit i huset pÃ¥ 40 Ã¥r.  ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad norlin

  • Funderande.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vänersborg
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energioptimering?
SV: Hjälp mig förstå min NIBE F370.
« Svar #7 skrivet: 04 april 2013, 19:53:23 »
Jag har trimmat in mina föräldrars 370 genom att göra ungefär liknande inställningar som på min egna 360.
Ställt ner Trendberäkningsgränsen till 0grader och förlängt gångtiden på kompressorn (Tid VV till Värme) från 15min till 30min. Kommer dock inte ihåg vad dessa menyer fanns och vad dom har för namn i 370:n. Kan ta reda på var dom ligger rent menymässigt på 370:n och återkomma.
Sedan har jag ställt den i Ekonomiläget för varmvattnet.

Tack gärna, kan inte minnas att jag sett gångtid på kompressor.
Edit.
Kan det vara under Övriga inställningar 5.1.99 ?
Där stod trendberäkningsgräns =7 grader & transfertid = 15 min.
Vad gör fläktsynkdrift?
« Senast ändrad: 04 april 2013, 21:37:13 av norlin »
1½ plansvilla från 1988 på 150m2 NIBE F370 & en ineffektiv braskamin med ett par luftflyttare.
60m2 Garage på oisoleradplatta med Coolix luft/luft med stöttning av en LSF på 10m2
-----------------------------------------------------------
If I had one hour to save the world, I would spend 55 minutes defining the problem and only five minutes finding the solution.
–Einstein, Albert

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig förstå min NIBE F370.
« Svar #8 skrivet: 04 april 2013, 22:00:31 »
Tack gärna, kan inte minnas att jag sett gångtid på kompressor.
Edit.
Kan det vara under Övriga inställningar 5.1.99 ?
Där stod trendberäkningsgräns =7 grader & transfertid = 15 min.
Vad gör fläktsynkdrift?

Korrekt. Ändra dom värdena till det som jag skrev, dvs 0grader och 30min.

Mvh
Fredrik

Utloggad norlin

  • Funderande.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vänersborg
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energioptimering?
SV: Hjälp mig förstå min NIBE F370.
« Svar #9 skrivet: 04 april 2013, 22:02:01 »
Klart.
1½ plansvilla från 1988 på 150m2 NIBE F370 & en ineffektiv braskamin med ett par luftflyttare.
60m2 Garage på oisoleradplatta med Coolix luft/luft med stöttning av en LSF på 10m2
-----------------------------------------------------------
If I had one hour to save the world, I would spend 55 minutes defining the problem and only five minutes finding the solution.
–Einstein, Albert

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig förstå min NIBE F370.
« Svar #10 skrivet: 08 april 2013, 15:18:06 »
Klart.

Märkt någon skillnad på driften än av dom ändringarna?

Utloggad norlin

  • Funderande.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vänersborg
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energioptimering?
SV: Hjälp mig förstå min NIBE F370.
« Svar #11 skrivet: 08 april 2013, 15:21:36 »
Har inte riktigt kollat, är det något specifikt jag sak hålla utkik efter?
1½ plansvilla från 1988 på 150m2 NIBE F370 & en ineffektiv braskamin med ett par luftflyttare.
60m2 Garage på oisoleradplatta med Coolix luft/luft med stöttning av en LSF på 10m2
-----------------------------------------------------------
If I had one hour to save the world, I would spend 55 minutes defining the problem and only five minutes finding the solution.
–Einstein, Albert

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig förstå min NIBE F370.
« Svar #12 skrivet: 08 april 2013, 15:54:28 »
Har inte riktigt kollat, är det något specifikt jag sak hålla utkik efter?

Ja det är iofs inte lätt att jämföra om du inte har kollat innan men du bör ha fått lite kortare driftstid på patronen iaf.

Utloggad norlin

  • Funderande.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vänersborg
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energioptimering?
SV: Hjälp mig förstå min NIBE F370.
« Svar #13 skrivet: 08 april 2013, 16:04:30 »
OK, hoppas jag kan se det i loggen. Behöver hitta lite ledig tid till att lära mig LogPro.
1½ plansvilla från 1988 på 150m2 NIBE F370 & en ineffektiv braskamin med ett par luftflyttare.
60m2 Garage på oisoleradplatta med Coolix luft/luft med stöttning av en LSF på 10m2
-----------------------------------------------------------
If I had one hour to save the world, I would spend 55 minutes defining the problem and only five minutes finding the solution.
–Einstein, Albert

Utloggad norlin

  • Funderande.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vänersborg
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energioptimering?
SV: Hjälp mig förstå min NIBE F370.
« Svar #14 skrivet: 21 januari 2018, 17:21:33 »
Har inte lagt tid på detta men för ett tag sedan fick jag ett erbjudande via vattenfall att styra min värmepump som jag hoppade på. Detta fick jag för att jag är testpilot för deras app Energichecken utrustningen kommer från Ngenic

Och jag tycker faktiskt om detta system, dels för att jag kan styra värmen via en app (ger pluspoäng vid det nördiga fikabordet på jobbet) men mest för att jag anser mig se en minskad el förbrukning. Och att den gör att värmepumpen reagerar bättre på min stödledning i braskaminen.

Denna vintern har jag kört luft/luft pumpen på 17 Deg C i garaget (60m2) och normalt brukar den stå på frostskydd, 8 Deg C. utom när något ska göras. Och trots 17 Deg C i garaget är totalförbrukningen lägre jämfört med föregående år. Utomhus temperaturen är snarlig denna vinter jmf med förra vintern. Trots 17 C i garaget förbrukar jag mindre el jmf förra året.

Som jag förstått så lurar Ngenic yttertemperaturgivaren med hjälp av en inne temp givare och någon form av algoritm.
Jag kan sitta nöjd, köpa loss utrustningen & tänka på något annat, eller försöka justera in min värmepump så den går som den nu gör.

Kostnaden för Ngenic är inte helt oväsentlig, antingen 5kkr och inga fler avgifter eller 2,5kkr och 49:-/månaden.
Kan jag med bättre intrimning nå samma funktion är det att föredra.

Jag har en tempgivare inne, som jag nu kopplats ur iom installationen av Ngenic. Jag kan se vilken temperatur som värmepumpen nu tror det är på utsidan, och vad jag kan se är att runt 0 deg C så lurar Ngenic pumpen till att det är ca 7 grader varmare.
Om jag är aktiv i eldandet så kan utomhustemperaturen gå upp till 19 grader C.

Jag har en USB pinne ansluten och loggar det som går, men jag är inte så duktig på att tolka denna logg och vilka inställningar som ska skruvas på och till vad.

Så vad ska jag skruva på och till vad för att nå samma resultat som utan Ngenic?
Skillnaden i yttertemperatur är väl den där kurvan?
Och att gå hårdare på inne givaren enligt tipsen i tråden har jag redan gjort.
Vilka värden ska jag hålla koll på?
Vad går det att skruva på?
5kkr eget arbete ligger i potten.

Alla tips mottages ödmjukt och tacksamt.
1½ plansvilla från 1988 på 150m2 NIBE F370 & en ineffektiv braskamin med ett par luftflyttare.
60m2 Garage på oisoleradplatta med Coolix luft/luft med stöttning av en LSF på 10m2
-----------------------------------------------------------
If I had one hour to save the world, I would spend 55 minutes defining the problem and only five minutes finding the solution.
–Einstein, Albert

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!