Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfukting relativ fuktighet billig lösning?  (läst 12596 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mjaou

  • Gäst
mjaou
Avfukting relativ fuktighet billig lösning?
« skrivet: 28 mars 2012, 00:20:54 »
Hallå har läst att rh inte bör överskrida 70%

Ligger nu runt 60 på nätterna 62-63 på dagarna antar att det beror på att uteluften är varmare kyls av och fukt fälls ut.

Har en 440w el slinga som slås på vid för hög fukthalt.

förra sommaren gick den massor kanske 4 månader 24/7.
Kosta nästan 1300kwh (uppskattat).

Funderar på att ta en mindre solfångare och leda in en tunn slang genom hela grunden som får alstra lite värme den borde dra betydligt mycket mindre energi och ge samma resultat?

En solpanel som ger 500W även i moln borde inte va så dyr och en liten cirkpump för att bara pumpa runt (glykolblandat vatten) så jag kan stänga av på vintern borde inte dra så mycket energi.

Någon som kan uppskatta vad en pump som ska dra runt vatten i en slinga på säg 50 meter och 13mm invändigt (vattenslang) kan tänkas dra om man kör den säg 8 timmar om dagen borde räcka?

Och kommer denna ide att funka då jag räknar på att slingan får 500w i moln 1000W+ i sol så borde den värme den avger bli snarlik funktion som min el kabel gör?

Tänker jag rätt lr är jag ute och cyklar?



Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Avfukting relativ fuktighet billig lösning?
« Svar #1 skrivet: 28 mars 2012, 01:01:24 »
Du bör kanske inte ha ventilation i grunden sommartid.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Avfukting relativ fuktighet billig lösning?
« Svar #2 skrivet: 28 mars 2012, 14:41:44 »
Ett alternativ är kanske en luftsolfångare + fläkt som får drivas av solceller?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Avfukting relativ fuktighet billig lösning?
« Svar #3 skrivet: 28 mars 2012, 15:22:28 »
Ett alternativ är kanske en luftsolfångare + fläkt som får drivas av solceller?
Läste förut nånstans att enbart luftsolfångare som avfuktare kan funka för endast små utrymmen. Men din idé som inkluderar att man även fläktar ut kanske funkar bra. Det här var intressant: http://www.lfs-web.se/Luftsolfangare_avfuktning.pdf.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Avfukting relativ fuktighet billig lösning?
« Svar #4 skrivet: 28 mars 2012, 17:55:43 »
http://www.lfs-web.se/Luftsolfangare_avfuktning.pdf
(Det blev en punkt för mycket i din länk)

Intressant, en fundering är dock om man tar luft frÃ¥n krypgrunden, kör den genom en luftsolfÃ¥ngare och sen tillbaka in i krypgrunden sÃ¥ tillför man ingen fukt frÃ¥n uteluften.  Sc:,h
« Senast ändrad: 28 mars 2012, 18:01:16 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Avfukting relativ fuktighet billig lösning?
« Svar #5 skrivet: 28 mars 2012, 18:23:27 »
http://www.lfs-web.se/Luftsolfangare_avfuktning.pdf
(Det blev en punkt för mycket i din länk)
Intressant, en fundering är dock om man tar luft frÃ¥n krypgrunden, kör den genom en luftsolfÃ¥ngare och sen tillbaka in i krypgrunden sÃ¥ tillför man ingen fukt frÃ¥n uteluften.  Sc:,h
Exakt, borde ju inte kunna bli mera fukt då, men sen kanske man drar in ny fuktig luft med undertrycksfläkten för det är inte 100% tätt i kryprunden fast man tätat, sas det nånstans. Hade såna här tankar förut men kommer inte ihåg varför jag gav upp planerna, men intressant är det. Ingen här som nyttjar LSF för avfuktning av krypgrunder? På sommaren måste det ju bli hur varmt som helst i krypgrunden med LSF, eller?

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Avfukting relativ fuktighet billig lösning?
« Svar #6 skrivet: 28 mars 2012, 20:13:43 »
Hallå har läst att rh inte bör överskrida 70%

Ligger nu runt 60 på nätterna 62-63 på dagarna antar att det beror på att uteluften är varmare kyls av och fukt fälls ut.

Har en 440w el slinga som slås på vid för hög fukthalt.

förra sommaren gick den massor kanske 4 månader 24/7.
Kosta nästan 1300kwh (uppskattat).

Funderar på att ta en mindre solfångare och leda in en tunn slang genom hela grunden som får alstra lite värme den borde dra betydligt mycket mindre energi och ge samma resultat?

En solpanel som ger 500W även i moln borde inte va så dyr och en liten cirkpump för att bara pumpa runt (glykolblandat vatten) så jag kan stänga av på vintern borde inte dra så mycket energi.

Någon som kan uppskatta vad en pump som ska dra runt vatten i en slinga på säg 50 meter och 13mm invändigt (vattenslang) kan tänkas dra om man kör den säg 8 timmar om dagen borde räcka?

Och kommer denna ide att funka då jag räknar på att slingan får 500w i moln 1000W+ i sol så borde den värme den avger bli snarlik funktion som min el kabel gör?

Tänker jag rätt lr är jag ute och cyklar?
En Woods DS-15 kondensavfuktare kostar 3k och ska dra max 240W enligt specen, kanske komplettera med en sån? Jag planerar att köra med en sån tillsammans med den befintliga adsorbtionsavfuktaren som drar 1,1kW.
« Senast ändrad: 28 mars 2012, 20:16:11 av svmh906 »

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Avfukting relativ fuktighet billig lösning?
« Svar #7 skrivet: 29 mars 2012, 00:11:23 »
Det låter som du får in luft i grunden sommartid.
Ska du använda luftsolfångare skall du göra det under vinter och tidig vår/sen höst när luftfuktigheten i luften är låg.
Om du har 20 grader ute en sommardag och har 80% RF vilket inte är orimligt en sommardag så har du en daggpunkt på ca 16,5 grader.
Får du in luft i grunden sommartid kommer fukten att fällas ut på alla ytor kallare än 16,5 grader.
Plasta markytorna och sätt igen ventilerna sommartid och kör återventilation med solfångaren, och för in ny luft med solfångaren när luftfuktigheten ute är låg vid övriga årstider.
Jag satte igen samtliga ventiler och plastade markytorna på ett hus jag hade och RF sjönk genast från 70-80% till ca 50%.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Avfukting relativ fuktighet billig lösning?
« Svar #8 skrivet: 03 april 2012, 10:42:49 »
...sätt igen ventilerna sommartid och kör återventilation med solfångaren...
Vad kommer att hända i krypgrunden när man gör på det här sättet? Blir det inte väldigt varmt? Det kanske är bara bra? Varm luft bär mera fukt heter det nånstans, fukten från under plasten kanske letar sig upp? Vad händer när det blir kallare sen under hösten/vintern när man gjort såhär under sommaren? Jag tänkte ifall man kör återcirkulation året runt.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Avfukting relativ fuktighet billig lösning?
« Svar #9 skrivet: 03 april 2012, 13:35:43 »
Citera
Varm luft bär mera fukt heter det nånstans, fukten från under plasten kanske letar sig upp? Vad händer när det blir kallare sen under hösten/vintern när man gjort såhär under sommaren? Jag tänkte ifall man kör återcirkulation året runt.
Gör som du vill, men sommartid kommer du att tillföra fukt de flesta dagar.
Eftersom din installation av värmekabel inte fungerar för att fukthalten sommartid är för hög så kanske du bör fundera på varför det inte fungerar i just ditt fall.
En sådan installation brukar fungera mycket väl, och de jag vet som har en sådan i sin grund har samma effektförbrukning på ett år som du har på sommaren.
Den går konstant för att relativa fuktigheten utomhus är större än vad den är inställd på att reglera på.
Anledningen är med största sannolikhet att du har för stor ventilation.
Sen är plasten där för att förhindra att fukten tar sig upp, därför använder man just plast.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Avfukting relativ fuktighet billig lösning?
« Svar #10 skrivet: 03 april 2012, 14:40:40 »
Gör som du vill, men sommartid kommer du att tillföra fukt de flesta dagar.
Eftersom din installation av värmekabel inte fungerar för att fukthalten sommartid är för hög så kanske du bör fundera på varför det inte fungerar i just ditt fall.
En sådan installation brukar fungera mycket väl, och de jag vet som har en sådan i sin grund har samma effektförbrukning på ett år som du har på sommaren.
Den går konstant för att relativa fuktigheten utomhus är större än vad den är inställd på att reglera på.
Anledningen är med största sannolikhet att du har för stor ventilation.
Sen är plasten där för att förhindra att fukten tar sig upp, därför använder man just plast.
Det är inte jag som har problemet utan trådskaparen, jag tänker mest på om och hur LSF med återcirkulation kan tänkas fungera.
« Senast ändrad: 03 april 2012, 14:42:26 av svmh906 »

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Avfukting relativ fuktighet billig lösning?
« Svar #11 skrivet: 03 april 2012, 15:19:27 »
Det är inte jag som har problemet utan trådskaparen, jag tänker mest på om och hur LSF med återcirkulation kan tänkas fungera.

LSF och återcirkulation kommer inte att ändra fukthalten, bara temperaturen.
När den varma luften återvänder så fäller den ut fukten igen.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Avfukting relativ fuktighet billig lösning?
« Svar #12 skrivet: 03 april 2012, 22:46:22 »
LSF och återcirkulation kommer inte att ändra fukthalten, bara temperaturen.
När den varma luften återvänder så fäller den ut fukten igen.
Ok, så det är inte nån fara med att den uppvärmda luften "suger upp" ännu mera fukt från exvis under plasten? Tänkte att plasten ju inte är helt tät överallt, vid plintar som håller upp huset exvis samt vid grundmuren. Men det verkar bra ifall endast temperaturen ändras, endast varmare där under vintertid och inte mera fukt? Kan det inte tänkas att mark + grundmur värms upp mera med LFS och på något sätt skulle kunna ge mera fukt vid någon annan årstid med den lösningen? Är det endast tempkurvan över året som ökar med återcirk med LSF och inte RF-kurvan? RF kanske sjunker då också? Kan det tänkas att det finns lägen då RF blir högre i krypgrunden med stängd vent + LSF m återcirkulation?

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Avfukting relativ fuktighet billig lösning?
« Svar #13 skrivet: 03 april 2012, 23:34:20 »
Det blir ingen skillnad alls med återcirkulation.

Det du suger ut ur grunden, in i LSF, blåser in igen.
Ingen förändring av fukthalt, du höjer bara temp med samma RH.

Fanns det fukt i luften som fäller ut igen i den svalare grunden så var det ju samma fukt som du sög ut ur grunden.

Helst ska man inte ha återcirk i en LSF om man vill avfukta.

Du vill suga ut den fuktiga luften bort ifrån grunden.
Alltså LSF suger uteluft och sedan fläkt eller ingen, i en ventil som leder ut ur grunden.

Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Avfukting relativ fuktighet billig lösning?
« Svar #14 skrivet: 04 april 2012, 00:21:17 »
Fanns det fukt i luften som fäller ut igen i den svalare grunden så var det ju samma fukt som du sög ut ur grunden.
=> ingen extra luft mao.

Helst ska man inte ha återcirk i en LSF om man vill avfukta.
=> Varför? Mycket intressant! För att varm luft drar åt sig fukt från olika håll? Man kanske kan ha undertrycksventilation medan LSF kör?

Du vill suga ut den fuktiga luften bort ifrån grunden.
=> Japp

Alltså LSF suger uteluft och sedan fläkt eller ingen, i en ventil som leder ut ur grunden.
=> Va? näe inge uteluft alls till grunden........ alls någonsin.... får fortsätta med min tråd ist.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!