Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utnyttja befintlig frÃ¥nluft...  (läst 7165 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fkbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Utnyttja befintlig frånluft...
« skrivet: 05 augusti 2005, 23:18:29 »
Jag har idag enbart en gammal NIBE EVC270 (enbart elpanna) som är inne på sluttampen och funderar på att skaffa en NIBE 310P. I huset (140 m2) har jag idag s.k. mekanisk frånluft och ventiler i WC, bad, garderober och tvättstuga. Jag funderar nu på att dra denna frånluft genom 310P. Till saken hör dessutom att huset har torpargrund som också ligger med i frånluftsystemet. Detta medför ju att jag kommer att blanda varmluft med kalluft och få sämre verkningsgrad, men det är ju ett himla bök att bygga om då kanalerna ligger i bjälklaget. Är det någon som har haft samma fundering tidigare och kanske har erfarenheter av hur man bör göra med detta.

 Sc:,h

/Fredrik

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utnyttja befintlig frånluft...
« Svar #1 skrivet: 06 augusti 2005, 07:54:23 »
Frånluft från torpargrunden???

Har du talat med anticimex om detta, så vitt jag förstår så ger ökad ventilation ökad risk för mögel under huset, fläkten drar då in stora mängder fuktbemängd luft som i vissa situationer kan kondensera i krypgrunden.

Kanske du kan plugga frånluften från krypgrunden?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad fkbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Utnyttja befintlig frånluft...
« Svar #2 skrivet: 07 augusti 2005, 21:31:45 »
Det har jag inte hört talas om. Anticimex gjorde en besiktning av huset inna vi flyttade in förra året så jag tror knappast att det är något problem i konstruktionen. Nog kan jag plugga frånluftsventilen till grunden men frågan är om det är bra för grunden, borde man inte ha lite cirkulation på luften även där. Vad man kanske kunde gör är att minska spjället till grunden för att inte få så mycket sug därifrån. Jag har hört att det är ganska bra sug i frånluftsvärmepumparna så jag antar att det är betydligt mer sug i dom jämfört med min nuvarande frånluftsfläkt.

Det är ett Modulenthus och jag antar att det är fler än jag som har funderat över detta, eller?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utnyttja befintlig frånluft...
« Svar #3 skrivet: 07 augusti 2005, 23:34:45 »
Det har jag inte hört talas om. Anticimex gjorde en besiktning av huset inna vi flyttade in förra året så jag tror knappast att det är något problem i konstruktionen. Nog kan jag plugga frånluftsventilen till grunden men frågan är om det är bra för grunden, borde man inte ha lite cirkulation på luften även där.

Har du vanliga ventiler i grundmuren så¨har du ventilationen som behövs.

Bara för att du inte hört talas om att forcerad ventilation av krypgrunden skulle vara en risk för mögel/fuktutfällnad i krypgrunden så betyder det inte att det inte är så.
Det är egentligen enkel "matematik", ju mer varm och fuktig luft du drar in i gkrypgrunden, desto fuktigare får du i krypgrunden.
Min krypgrund blir i princip aldrig mer än +16 grader sommartid, tänk vad som händer om man forcerar ventilationen av t.ex. 25 grader varm uteluft en fuktig/regnig dag... det innebär att den relativa fukthalten i krypgrunden blir 100% = kondens bildas på ytorna under huset och på grundmur.

I och för sig verkar det ju fungera för dig, så att ändra på det kanske inte är nödvändigt eller ens bra, vem vet.
Enda gången forcerad ventilation kan behövas (enligt mitt sätt att se på saken) är om man har hög markfuktighet i krypgrunden, då kan fukthalten sänkas, men det är en nödlösning, den typen av fukt skall antingen dräneras bort eller täckas med plast och sedan avfukta krypgrunden.

Men visst skall den ventileras om du inte kör med avfuktare, frågan är bara hur mycket... Har du vanliga ventiler i grundmuren så anser jag att det räcker.
Ett sätt som finns att bota sjuka hus är att dra frånluft från krypgrunden, men då tätar man alla ventiler så att man får ett "flöde" från huset (bostadsdelen) till krypgrunden, på så sätt får man in luft med en relativt låg fukthalt och jämn temperatur, man skapar även på detta sätt ett visst undertryck i krypgrunden (i förhållande till bostadsdelen) så att eventuell "jordlukt" inte skall kunna söka sig in i huset från krypgrunden.

Att minska på flödet som du skriver kan vara en bra kompromiss, mindre kall luft till frånluftsvärmepumpen, och mindre risk för fuktutfällnad i krypgrunden, ändå garanteras en viss ventilation.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad fkbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Utnyttja befintlig frånluft...
« Svar #4 skrivet: 08 augusti 2005, 08:06:48 »
Jag har vanliga ventiler i grunden också.

Det kanske är nödvändigt för mig att minskaventilstorleken från grunden om nu en frånluftsvärmepump har mer sug, jag vill ju inte öka luftflödet och få in fukt. Grunden är idag i fint skick och jag vill ju inte orsaka några problem.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Utnyttja befintlig frånluft...
« Svar #5 skrivet: 11 augusti 2005, 21:18:08 »
Jag har idag enbart en gammal NIBE EVC270 (enbart elpanna) som är inne på sluttampen och funderar på att skaffa en NIBE 310P. I huset (140 m2) har jag idag s.k. mekanisk frånluft och ventiler i WC, bad, garderober och tvättstuga. Jag funderar nu på att dra denna frånluft genom 310P. Till saken hör dessutom att huset har torpargrund som också ligger med i frånluftsystemet. Detta medför ju att jag kommer att blanda varmluft med kalluft och få sämre verkningsgrad, men det är ju ett himla bök att bygga om då kanalerna ligger i bjälklaget. Är det någon som har haft samma fundering tidigare och kanske har erfarenheter av hur man bör göra med detta.

 Sc:,h

/Fredrik
Hejsan eftersom du kommer "blanda" kall luft från grunden med varm luft från huset så kan det faktiskt bli så att din tänkta VP stannar med ett resolut AO3 larm dvs att du får i detta fall ett LP-larm.
Luften som sugs in i vp:en får inte vara kallare än 17 grader...

Och som du sa lägre effektivitet får du om du har låg temp in i pumpen..
kanske plugga allt som kommer från grunde och sätta in en avfuktare där under istället..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad stalin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utnyttja befintlig frånluft...
« Svar #6 skrivet: 12 augusti 2005, 19:17:42 »
Citera
Hejsan eftersom du kommer "blanda" kall luft från grunden med varm luft från huset så kan det faktiskt bli så att din tänkta VP stannar med ett resolut AO3 larm dvs att du får i detta fall ett LP-larm.
Luften som sugs in i vp:en får inte vara kallare än 17 grader...
Men hur fungerar det då om man fått ett längre strömavbrott och inomhustemperaturen ligger en bra bit under 17 grader? Vill inte VP´n starta då?
1,5 plansvilla på 150 kvm i Luleå med FLVP Comfortzone CE50 och pelletskamin som tillskottsvärmare vid köldknäppar

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Utnyttja befintlig frånluft...
« Svar #7 skrivet: 18 augusti 2005, 22:42:31 »
Citera
Hejsan eftersom du kommer "blanda" kall luft från grunden med varm luft från huset så kan det faktiskt bli så att din tänkta VP stannar med ett resolut AO3 larm dvs att du får i detta fall ett LP-larm.
Luften som sugs in i vp:en får inte vara kallare än 17 grader...
Men hur fungerar det då om man fått ett längre strömavbrott och inomhustemperaturen ligger en bra bit under 17 grader? Vill inte VP´n starta då?
Ja det kan bli så faktiskt om det är kallt i huset.. Ställ då pumpen i R-läge tills det är varm starta sen pumpen som vanligt..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad fkbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Utnyttja befintlig frånluft...
« Svar #8 skrivet: 30 augusti 2005, 11:49:17 »
Nu har jag lagt en beställning på en NIBE 360p och jag skall höra mig för hos installatören vad de anser om min torpargrund.

Är det fler på forumet som har råd till mig i denna fråga, dvs vad skall jag göra med ventilen i grunden nu när jag installerar en frånluftsvärmepump, skall jag plugga igen den?

/Fredrik

Utloggad FrittDrag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Utnyttja befintlig frånluft...
« Svar #9 skrivet: 04 september 2005, 14:29:10 »
Om jag skulle behålla utsuget i grunden skulle jag täta friskluftsventilerna i grunden.
Syftet är då att suga luft från huset ner i grunden och på det sättet hålla lukt och fukt nere i grunden (enkelt förklarat).
Alternativt dumpa frånluften från grunden och lösa vädring/avfuktning av grun på annat sätt.

Finns inget entydigt svar, men idag rekommenderar man normalt inte frånluft i grund (även om det funkar rba på vissa ställe).

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Utnyttja befintlig frånluft...
« Svar #10 skrivet: 29 oktober 2005, 13:04:15 »
Hej, jag kom att tänka på att frånluften ut från vp ju faktiskt är avfuktad och (på min IVT )håller ca8-10 grader. Om man då tänker logiskt borde det vara bra om det gick blåsa ut den i grunden, eller hur?
« Senast ändrad: 29 oktober 2005, 13:31:37 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Utnyttja befintlig frånluft...
« Svar #11 skrivet: 29 oktober 2005, 20:51:11 »
Skicka INTE frånluften ner i grunden!!!
På sommaren när det inte finns värmebehov eller varmvattenbehov går varm fuktig luft från husets våtutrymmen ner i en kall grund. Varm fuktig luft som kyls ger fuktproblem i källaren. Och med det får ni snabbt mögelproblem

Vintertid är oftast uteluften torrare än frånluften. Kallare = torrare än frånluften.





Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Utnyttja befintlig frånluft...
« Svar #12 skrivet: 29 oktober 2005, 21:13:54 »
Skicka INTE frånluften ner i grunden!!!
På sommaren när det inte finns värmebehov eller varmvattenbehov går varm fuktig luft från husets våtutrymmen ner i en kall grund. Varm fuktig luft som kyls ger fuktproblem i källaren. Och med det får ni snabbt mögelproblem

Vintertid är oftast uteluften torrare än frånluften. Kallare = torrare än frånluften.






Jaa just det, men bortsett frÃ¥n det hade det varit bra.  huvuddunk
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 641
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!