Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Exakt vad är en shuntmotor till för?  (läst 15196 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad alexxx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Exakt vad är en shuntmotor till för?
« skrivet: 14 oktober 2009, 01:15:09 »
Hej
Ny på forumet här.
JAg har en Nibe EVC 240 elpanna. Jag har nyligen i vårt 1 1/2 plansvilla installerat L/L och ville stänga av cirkulationspumpen.
Sagt och gjort fram tills ett par dagar sedan då jag märkte att vissa element var varma.
Till råga på allt så har shuntmotorn börjat låta nåt fruktansvärt. Finns även en ratt på shuntmotorn som jag försökt vrida, men förgäves, den sitter stenhårt. Skall det gå att reglera denna ratt på shuntmotorn?
Vad är denna till för egentligen? Är den nödvändig?
Jag vill numera ha pannan endast för varmvatten.

Kan ej förstå hur mina element blivit varma trots att cirkulationspumpen varit avstängd.

Hoppas någon kan ge mig lite svar på mina funderingar.

Mvh Alex

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Exakt vad är en shuntmotor till för?
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2009, 01:45:25 »
Du har nog nån frikoppling på shuntmotorn så att du kan ställa ner den till 0. Du har kanske även nån kran till radiatorkretsen som du kan stänga.

Har du stängt pumpen (kolla först så att den värkligen är stängd, så inte du bränner sönder den, göres lämpligast med skruvmejsel som du sätter mot pumpen och sen örat mot andra änden), kan det ändå bli självcirkulation beroende på systemets utformning, och gissningsvis vrider shunten på massor om det inte är det flöde det ska vara när den känner att det är kallt ute. Shunten bestämmer tempen på vattnet fram till radiatorerna, och motorn gör att du slipper vrida på shunten för hand.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad alexxx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Exakt vad är en shuntmotor till för?
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2009, 02:09:56 »
Du har nog nån frikoppling på shuntmotorn så att du kan ställa ner den till 0. Du har kanske även nån kran till radiatorkretsen som du kan stänga.

Har du stängt pumpen (kolla först så att den värkligen är stängd, så inte du bränner sönder den, göres lämpligast med skruvmejsel som du sätter mot pumpen och sen örat mot andra änden), kan det ändå bli självcirkulation beroende på systemets utformning, och gissningsvis vrider shunten på massor om det inte är det flöde det ska vara när den känner att det är kallt ute. Shunten bestämmer tempen på vattnet fram till radiatorerna, och motorn gör att du slipper vrida på shunten för hand.
på shuntmotorn är det en ratt/vrede precis som på en dushkran där det finns en blå och en röd skala som går i varandra. Denna ratt troode jag man kunde vrida på själv, men det lyckas jag inte med.
Shuntmotorn tickar som fan. Om jag kopplar ur de 2 kablar som utetempgivaren är inkopplade på, sluta då även shuntmotorn att fungera?

Pumpen stängs av elektroniskt med en knapp och dioden för cirkulationspumpen lyser ej, trots det så var vissa element kokheta.
Står i manualen att cirkulationspumpen luftas 2 ggr per dag trots att den är avstängd, till vilken nytta?
OM jag låter cirkulationspumpen gå och värma elementen så stiger min elförbrukning om jag fattat det rätt. Patronen till cirkulationssystemet är på 3Kw och jag tänkte att med det urkopplat spara på elen som går till uppvärmning av huset.

På shuntmotorn hittar jag ingen avstängningsknapp, ser bara att kablarna tillden går upp bakom övre manöverpanelen, kan man koppla ur dom möjligen? Den har ingen funktion för uppvärmning av mitt varmvatten?

Mvh A

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Exakt vad är en shuntmotor till för?
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2009, 02:27:10 »
Nu har jag läst lite i manualen.

Tickar shunten är nåt fel, den ska stänga den automatiskt om du stänger cirkpumpen. Kör cirkpumpen gör den för att motionera den så den inte fastnar.
Antagligen har shunten kärvat fast eller dylikt eftersom den inte går att rubba och dessutom låter konstigt och släpper på en massa vatten.

Shunten bestämmer som sagt tempen på radiatorvattnet utefter utetempen, och har således ingen som helst inverkan på varmvattnet.

Hur låter det? Du beskriver det som ett tickande, är det konstant eller då och då? Tilltar det eller avtar det med tiden?
Känns lite som att shunten sitter fast och shuntmotorn har dragit sönder sina egna drev så att den ligger och hackar.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Exakt vad är en shuntmotor till för?
« Svar #4 skrivet: 14 oktober 2009, 02:31:19 »
Nu har jag läst lite till i manualen, och konstaterar att du nog inte har läst den alldeles bra.

Du frikopplar shuntmotorn genom att trycka in ratten. Vrid sedan ner den till kallaste.

När en shuntmotor är frikopplad brukar den inte försöka driva, så då bör den vara tyst.

Edit: har själva shunten kärvat fast hjälper ju förstÃ¥s inte det här heller, dÃ¥ fÃ¥r du helt enkelt tillkalla service för att byta den.  huvuddunk
« Senast ändrad: 14 oktober 2009, 02:35:31 av cheetah1 »
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad alexxx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Exakt vad är en shuntmotor till för?
« Svar #5 skrivet: 14 oktober 2009, 10:09:43 »
Nu har jag läst lite i manualen.

Tickar shunten är nåt fel, den ska stänga den automatiskt om du stänger cirkpumpen. Kör cirkpumpen gör den för att motionera den så den inte fastnar.
Antagligen har shunten kärvat fast eller dylikt eftersom den inte går att rubba och dessutom låter konstigt och släpper på en massa vatten.

Shunten bestämmer som sagt tempen på radiatorvattnet utefter utetempen, och har således ingen som helst inverkan på varmvattnet.

Hur låter det? Du beskriver det som ett tickande, är det konstant eller då och då? Tilltar det eller avtar det med tiden?
Känns lite som att shunten sitter fast och shuntmotorn har dragit sönder sina egna drev så att den ligger och hackar.
Japp det låtter precis som att den kuggar över, fast det kommer då och då, kan gå en halvminut emellan eller 10 sek emellan, väldigt oregelbundet.
Lyckade med att få den tyst igår en stund genom att försöka vrida till höger, den rörde sig väl kanske maximalt 1 mm, men den belv tyst, men nu på morgonen så väsnans skiten igen. Den tickar som om den kuggar, men när jag drog åt vänster igår då fick jag den att låts som när en elmotor på radiostyrd bil kuggar över. Märklig manick det där. Testade att trycka in den också och sedan vride men ´det gick inte heller.
Jag ska ju inte använda radiotorerna mer, då kan man väl slänga ut skiten eller har jag fattat det fel?

Mvh Alex

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Exakt vad är en shuntmotor till för?
« Svar #6 skrivet: 14 oktober 2009, 11:40:27 »
Ska du använda pannan enbart för varmvatten, kan du slänga shunten. Den är bara till för att reglera temperaturen på framledningen till radiatorerna.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Exakt vad är en shuntmotor till för?
« Svar #7 skrivet: 14 oktober 2009, 17:24:56 »
Vad gör du när inte luft/luftaren orkar med undrar jag bara.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Exakt vad är en shuntmotor till för?
« Svar #8 skrivet: 14 oktober 2009, 17:36:48 »
Du måste ju ha kranar för att stänga tillopp samt retur, sen stänga av pumpen, samt antingen frikoppla shunten, men många shuntar brukar vara svåra att frikoppla, då måste även reglercentralen stängas av eller ställas i läge hand, annars vill den styra shunten, försök få värmen i läge hand, och stäng kranarna.

Shunten är en trevägsventil, sk blandningsventil, värmen regleras via yttertemp och styrs via framledningens temp, brukar säga att vid 0gr ute ca 35gr i framledning, vattnet snurrar runt med hjälp av cirkpump i systemet, sen när framledningsgivaren säger att vattnet är för kallt så öppnar shhuntmotorn och "blandar" in varmare vatten till rätt temp uppnås.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Exakt vad är en shuntmotor till för?
« Svar #9 skrivet: 14 oktober 2009, 18:34:49 »
Det kan vara normalt att det tickar i shunten jag har en danfoss shuntstyrning och den tickar när den öppnar eller stänger. Hörs särskilt väl när den står öppen i botten och det inte finns så varmt vatten som den skulle vilja ha.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad alexxx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Exakt vad är en shuntmotor till för?
« Svar #10 skrivet: 14 oktober 2009, 20:31:31 »
Ska du använda pannan enbart för varmvatten, kan du slänga shunten. Den är bara till för att reglera temperaturen på framledningen till radiatorerna.

//Ronnie
så tänkte jag med.

Utloggad alexxx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Exakt vad är en shuntmotor till för?
« Svar #11 skrivet: 14 oktober 2009, 20:33:35 »
Vad gör du när inte luft/luftaren orkar med undrar jag bara.
Jag har 2st L/L i en och en halvskåken på 150kvm.
En sitter nere i vardagsrummet och blåser på ut mot köket, samt elvärme i köksgolvet. Den andra L/L sitter på övervåningen.
Jag hade hoppats att detta skulle räcka till huset, tror du det är möjligt?
 

Utloggad alexxx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Exakt vad är en shuntmotor till för?
« Svar #12 skrivet: 14 oktober 2009, 20:36:37 »
Du måste ju ha kranar för att stänga tillopp samt retur, sen stänga av pumpen, samt antingen frikoppla shunten, men många shuntar brukar vara svåra att frikoppla, då måste även reglercentralen stängas av eller ställas i läge hand, annars vill den styra shunten, försök få värmen i läge hand, och stäng kranarna.

Shunten är en trevägsventil, sk blandningsventil, värmen regleras via yttertemp och styrs via framledningens temp, brukar säga att vid 0gr ute ca 35gr i framledning, vattnet snurrar runt med hjälp av cirkpump i systemet, sen när framledningsgivaren säger att vattnet är för kallt så öppnar shhuntmotorn och "blandar" in varmare vatten till rätt temp uppnås.

/A.
hittar en kran den sitter fter cirkulationspumpen.
Det konstiga är att jag har ju en knapp att stänga av cirkulationspumpen med, trots att den inte lyser längre så går pumpen och tempen i elementen är svinvarm, ca 60-70grader.
Fattar inte varför pumpen fortfarande går?

Kopplade ur utetempgivaren också och nu ser jag att shunten vridit sig på max värme(fullt röd) på blandskalan. How come?

Mvh Alex

Utloggad alexxx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Exakt vad är en shuntmotor till för?
« Svar #13 skrivet: 14 oktober 2009, 20:37:40 »
Det kan vara normalt att det tickar i shunten jag har en danfoss shuntstyrning och den tickar när den öppnar eller stänger. Hörs särskilt väl när den står öppen i botten och det inte finns så varmt vatten som den skulle vilja ha.
jo jag vet att det kan ticka, men detta är högt, hörs väl i sovrummet på övre plan, ja man hör det i hela huset så att säga. Aldrig varit så tidigare.

Utloggad alexxx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Exakt vad är en shuntmotor till för?
« Svar #14 skrivet: 14 oktober 2009, 21:16:03 »
här är ett klipp jag la upp på youtube på hur den låter.


När jag kopplade ur utetempgivaren så åkte shuntmotorn på max värme, den slutar att låta.
Cirk pumpen stängs ej av när jag sätter den på av i manöverpanelen, vare sig har till och från ledningarna öppna eller slutna.

hjälp någon?

Mvh Alex

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!