Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 300 brakat ihop -- jordfelsbrytare slÃ¥r ifrÃ¥n  (läst 10691 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danielz

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!

Mitt först inlägg här... jag tänkte att för allas bästa lägger jag fram korten pÃ¥ bordet direkt och konstaterar att jag är HELT GRÖN vad gäller värmepumpar.  Sc:,h
SÃ¥ jag ber om lite tÃ¥lamod om jag är svÃ¥rförstÃ¥dd i min beskrivning.  :)

Har iaf en NIBE Fighter 300, tillverkningsår 1990, som verkar ha brakat ihop.
Jordfelsbrytaren i huset (villa 100kvm, byggår 1991) har plötsligt börjat slå ifrån på den kanalen värmepumpen är kopplad till. (även säkringen på värmepumpen slår ifrån)

Återställer man säkringarna och drar igång allt igen, kan det ta allt från 5 - 30 minuter så slår jordfelsbrytaren av igen, och även en grönis som jag förstår att det inte kan ha med överbelastning av effekt att göra i dessa förhållandevis varma veckor i sydsverige (Malmö).
Rengöring av luftfilter hjälper ej, och trycket har jag sett till att hålla runt 1 bar.

Jag hittade ett nummer till en av NIBE's återförsäljare som var väldigt rak på sak.
Inget större intresse av att diskutera situationen, utan han sa i princip rakt av:
"Då är det nog kompressorn som gått sönder, och det är inte lönt att reparera. Det får bli en NIBE 310P (alt en 360P) som ersätter 300an, så det kommer hamna någonstans runt 55k."

Så till frågorna:

1) Ville faktiskt mest kolla om det svar jag fick låter som bästa/enda möjligheten?

2) Kollar man på NIBE's hemsida ligger priset på 40.375kr inkl moms -- http://www.nibe.se/Produkter/Franluftsvarmepumpar/Produktsortiment/FIGHTER-310P/
    LÃ¥ter det rimligt att installationen skulle kosta ca 15.000?

Själv har jag jobbat många år som mjukvarufelsökare för PC-datorer, och ibland har det hänt att folk i ens omgivning åkt iväg och köpt en helt ny dator för att en drivrutin, DLL-fil eller dylikt har slutat fungera. Förargligt att i efterhand konstatera att de troligtvis hade kunnat spara de tusenlapparna om jag fått kolla ett par minuter på datorn först!
Så för att inte klampa i samma träsk själv, ville jag posta här INNAN jag ger mig på att köpa en ny värmepanna.

Tacksam för all feedback.  Thumbsup
Daniel

« Senast ändrad: 17 augusti 2009, 22:10:23 av danielz »

Utloggad gunnar_holm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstÃ¥ fysiken !
SV: Nibe 300 brakat ihop -- jordfelsbrytare slår ifrån
« Svar #1 skrivet: 17 augusti 2009, 22:18:11 »
Skulle inte vara bombsäker på att det är kompressorn som ledsnat. Min gamla anläggning hade jordfel på eltillskotten, själva värmepumpen gick faktiskt som tåget efter 19 år. Jordfelen på tillskotten yttrade sig så att den gick några minuter, sen upptäckte styrdatorn att vp'ns effekt inte räckte till och slog på tillskottsvärmen, och PANG så blev allt mörkt.
//Gunnar
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frÃ¥nluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

Utloggad danielz

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 300 brakat ihop -- jordfelsbrytare slår ifrån
« Svar #2 skrivet: 17 augusti 2009, 22:27:39 »
Kan ett jordfel uppstå sådär plötsligt? Hur kollar man det isf...

Förresten, glömde nämna att vi upplevde att vp'n började låta / väsnas något högre än normalt veckorna/dagarna innan problemen bröt ut. (Om detta nu spelar ngn roll)
« Senast ändrad: 17 augusti 2009, 23:11:51 av danielz »

Utloggad gunnar_holm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstÃ¥ fysiken !
SV: Nibe 300 brakat ihop -- jordfelsbrytare slår ifrån
« Svar #3 skrivet: 18 augusti 2009, 00:39:05 »
Visst kan ett jordfel uppstå plötsligt... Om värmeslingorna i elpatronen korroderar sönder så är det först inget hål i isoleringen, sen en vacker dag så är det hål... Det samma kan säkert gälla lindningar i kompressorn. Det bästa sättet att ta reda på vad det är för fel är nog att mäta (elektriker anbefalles)
Väsnas och skramla låter ju inte som en elpatron, skulle det vara kompressorn så är det nog dags att byta pump. Men är det bara tillskotts el eller elpatron som vissnat så är det ju overkill. Jag är ingen expert på din pump, men det finns säkert andra som är.

15000 för installation låter väl inte orimligt. Jag gjorde VVS jobbet själv på kvällarna efter jobbet (samt la klinker i pannrummet och målade om) Det tog mig 9 kvällar och några heldagar innan allt var klart. Jag gissar att din rörmokare inte tänkt sig ett så omfattande jobb.

Vad pumpen ska kosta vet jag inte, jag valde ju en betydligt kraftigare pump, men fick också betala mer.

Mvh,
Gunnar
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frÃ¥nluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 300 brakat ihop -- jordfelsbrytare slår ifrån
« Svar #4 skrivet: 18 augusti 2009, 09:04:35 »
En 310P kostar 31 kkr pÃ¥ GDS, är du lite händig (eller har en händig fru  ;) )sÃ¥ fixar ni rörkrökningen själva.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 600396584

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 300 brakat ihop -- jordfelsbrytare slår ifrån
« Svar #5 skrivet: 18 augusti 2009, 16:40:11 »
Kolla priserna på Rinkaby rör.


Utloggad zapata

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Isobutan 600......
SV: Nibe 300 brakat ihop -- jordfelsbrytare slår ifrån
« Svar #6 skrivet: 18 augusti 2009, 19:46:29 »
Jag tippar på att det är el patronen.
Någon du känner som är elektriker eller el kunnig?

Lite motstÃ¥nds mätning och isolations provning för en hundring eller sÃ¥ kan det vara värt.   
Nibe 1115 8.5:a Strömsnäs KW300 varmvattenslinga, solslinga. Radiatorer total uteffekt 20 kwh + golvärme 20m² värmer 240 m² Kurvlutning 4 parallel 1 Temp:21,5º Delta T 8-10 grader
Markkollektor 440+220 meter i siltjord.

Utloggad danielz

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 300 brakat ihop -- jordfelsbrytare slår ifrån
« Svar #7 skrivet: 18 augusti 2009, 21:13:25 »
Ja, jag känner faktiskt en som jobbat med elektronik och kretsbyggning i många år. Han är ju inte elektriker, men har ändå grundläggande kunskap och kan mäta spänning etc.

Apropå elpatronen: Ifall det är elpatronen, skulle det ändå gå att köra vp'n i reservläge? (för det funkar... så varmvatten kan jag åtminstone få)
Eller det är kanske inte elpatronen som används då?
« Senast ändrad: 18 augusti 2009, 21:16:48 av danielz »

Utloggad Danne_87

  • Servicetekniker
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 300 brakat ihop -- jordfelsbrytare slår ifrån
« Svar #8 skrivet: 18 augusti 2009, 21:14:47 »
kika i din "privata" inkorg :)
Nibe

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Nibe 300 brakat ihop -- jordfelsbrytare slår ifrån
« Svar #9 skrivet: 18 augusti 2009, 21:33:07 »
Kör du den i reservläge är det väl bara elpatronen som används, så det är nog akut risk för att det är kompressorn som har havererat...
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad danielz

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 300 brakat ihop -- jordfelsbrytare slår ifrån
« Svar #10 skrivet: 18 augusti 2009, 21:42:34 »
Kör du den i reservläge är det väl bara elpatronen som används, så det är nog akut risk för att det är kompressorn som har havererat...

Japp, såg nyss själv också i manualen att reservläget använder elpatronen, och i.o.m jag kan köra i detta läge kan jag alltså utesluta elpatronen.

Kan alltså nog vara ganska säker på att det ÄR kompressorn som spelat sin sista refräng!
Och isf är det nog dumt att bara byta kompressor, eftersom resterande delar nästan är 20 år gamla.

Lutar åt att det blir en ny 310P!!

Tack för all hjälp!
« Senast ändrad: 18 augusti 2009, 21:44:19 av danielz »

Utloggad Danne_87

  • Servicetekniker
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 300 brakat ihop -- jordfelsbrytare slår ifrån
« Svar #11 skrivet: 18 augusti 2009, 21:45:47 »
Nja så behöver det ju inte var, men risken är ju stor..

 I reservläget kör du ju cirk.pump + ett el-steg (tror det är pÃ¥ 6kW), men du har ju totalt 3st el-steg...

Men de felorsakerna är ju uteslutna nu iaf..

Danielz, kika i din privata inkorg.. Hittar den nästan längst upp till vänster (under profil står det PN, kika om du har fått ett meddelande) ?
Nibe

Utloggad danielz

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 300 brakat ihop -- jordfelsbrytare slår ifrån
« Svar #12 skrivet: 19 augusti 2009, 00:23:00 »
Tack Danne_87!

Har skickat tillbaks ett PM med bild till dig.

Anders Rasmussen

  • Gäst
Anders Rasmussen
SV: Nibe 300 brakat ihop -- jordfelsbrytare slår ifrån
« Svar #13 skrivet: 02 februari 2012, 09:10:58 »
Jag har med hjälp av tekniker fixat ett liknande problem med min fighter 360P. Jordfelsbrytaren gick. Kunde sätta på igen men då gick den igen ofta efter cirka 20-30min.

Felet på min var kompressor-värmaren. Tydligen uppstår det relativt ofta jordfel i denna. Goda nyheten är att den endast kostade några hundralappar (plus arbete som är dyrare). Anyway, kan vara värt att kolla...

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 300 brakat ihop -- jordfelsbrytare slår ifrån
« Svar #14 skrivet: 02 februari 2012, 10:56:51 »
Bra tips vid felsökning! Hur gammal var den kompressorvärmarkabel som var dålig?

Nu ska egentligen inte en flvp vara monterad efter husets gemensamma jordfelsbrytare utan på egna säkringar innan jfb alt. efter en helt egen jfb 300mA för brandskyddet. Om t.ex. ett vägguttag eller armatur utomhus blir lite fuktig inuti och löser ut gemensam jfb är det inte roligt om hela huset blir frysskadat på vintern om pannan också slutat fungera... Kompressor vevhusvärmare finns också i många utedelar till luftvärmepumpar och dessa plus trågvärmarkabeln utgör en risk för jordfel som kan lösa ut jordfelsbrytare.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!