Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilka olika tilluftsaggregat med vattenbatteri alternativ finns det?  (läst 15780 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JohnnyJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej jag vill värma tillluft med varmvatten (från CE50).
Vad finns det för olika tilluftsaggregatsalternativ med vattenbatteri?

/Johan

PS
Hittar bara ALIG250. Vill helst komma under det priset (15,000kr)
JAg inser att det "bara" är att koppla ihop en kanalfläkt med ett vatten batteri men finns det fler färdiga så att jag slipper misslyckas med ett hobbybygge=

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
IVT har ett som heter TA 450 pris 10.000 + moms
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad jn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilka olika tilluftsaggregat med vattenbatteri alternativ finns det?
« Svar #2 skrivet: 11 november 2006, 16:10:54 »
Hej,

Hör med comfortzone, de skickade med brochyr på tillluft-ventilationsagg. jag tror det kostade runt 8-10' tyvärr kom jag inte ihåg vad det hette.
Jag köpte ett CBX ifrån pbhprodukter(www.pbh.se) men det var med frånluft och kostade 18750kr. jag tittade även på rec temovex 250 och 400 men de kostade 27' med den bestyckning som jag ville ha, annars så hade temovex högre verkningsgrad än CBX.
mvh
jerker
1 plan 127m², biutrymme+63m²+10m² e byggår 1986, CTC Master 103, 20400kWh/år inkl.HH.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
Jula.se har en finfin kanalvärmare för 5.000:-
 
SABIANA ATLAS 4 A 13 Vattenburen värmefläkt. Lämplig för garage, gårdsverkstad, maskinhall, verkstadslokaler etc. Du kopplar värmefläkten lätt till din befintliga oljepanna. Atlas har ett stort "hjärta": tre batterier som har utvecklats och konstruerats för maximal verkningsgrad. Stora vattenrör (Ø 22 mm) ger i kombination med luftflödet garanterat hög kvalitet och lång livslängd. Luftflöde 1450 m3/h. Termisk effekt11120 KCal/h. Effektutgående: 12940 Watt. IP44. Vid utgående effektpå 11170 watt = duger 38 grader. Ljudnivå vid 5 meter 56 dB(A). Vattenmängd 3,9 liter. Nätspänning 230 V. Effekt motor 150 W, varvtal 1400 v/min. LxBxH 465x472x472 mm. Vikt 24 kg.

Utloggad JohnnyJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

Alla tilluftslösningar behöver någon form av frostskydd antingen spjäll eller förvärmare.
Varför tar man inte och återkopplar en del v den värmda tiluften med den kalla uteluften istället för både frostskydd och fövärmare?

Då kommer mn undn med en färdigförpackad lösning (billiginstallation) för 15KSEK

tänker jag fel?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.

Alla tilluftslösningar behöver någon form av frostskydd antingen spjäll eller förvärmare.
Varför tar man inte och återkopplar en del v den värmda tiluften med den kalla uteluften istället för både frostskydd och fövärmare?

Då kommer mn undn med en färdigförpackad lösning (billiginstallation) för 15KSEK

tänker jag fel?

Det är väl så Alig funkar?
Den har separata ingångar för cirkulationsluft och uteluft men inuti blandas luften innan den värms i batteriet. Blandar man in 1/3 uteluft och 2/3 returluft (20 ºC) som det står så måste uteluften ner i -40 ºC innan blandningen blir 0 ºC.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
Oavsett blandnings spjäll kommer du inte från frysskydd som stoppar fläkten och öpnar ventilen fullt samt stänger uteluften.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad JohnnyJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Varför det?
Bara om dt blir -40 enligt CarlN.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
Ventiler kan hänga sig fläktar stanna givare fela blaningsspjäll kärva mm åker på en massa jobb varje år pga sönderfrusna vattenbatterier av en massa olika anledningar och många gånger så hadde det kunnat hindrats med en välfungerande frostvakt med varmhålningsfunktion. Det är inte särskilt skoj att komma hem till ett nedfruset blött hus pga sönderftyset batteri.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad JohnnyJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
OK
till en CS50/CS65 vad tror ni om följande (i ordning) till ett luftvärmt hus på ca 140m2 sutturäng från 165.
CS50 eller CS65 fö?
 
"Tilluftsaggregatet Allan"
uteluft
1) frostskydd 125mm
var köper jag det? och vad kostar det?
2)expansion till 160mm
3) t-koppling återkoppling (cirkluft)
4) Filterbox (Ventialationsbutiken)
5) Kanalfläkt Östberg 160 C med 5 stegs trafo (Ventiltionsbutiken)
6) Vattenbatteri Veab 160-3-25
var köper jag det samt pris? alternativ, aircoil?
Finns det något lite kraftigare men inte större dimension?
7) T-koppling återkoppling (cirkulation)
8) ställbart spjäll
På återkopplingen eller efter t-kopplingen?
9) 160 => 125
10) ljuddämpare 1200mm (ventilationsbutiken)
värmd inneluft

totalt exkl vattenbatteri och frostskydd ca 5KSEK

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
Frysskydd är en liten styrenhet som tar över om man närmar sig frysrisk stoppar fläkten öppnarventilenfult och stänger uteluftspjäll samt öpnar ev återluftsspjäll. Finns hos bla regin.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad JohnnyJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Overlander vad tror du om mitt tillufts mekano?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag gillar principen för ALIG:s frysskydd, den stänger om vattentempen i batteriet understiger 8 ºC.

http://www.ventilationsbutiken.se/images/stories/PDF/ALIG%20VB250L.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JohnnyJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Den är schysst. Var får jag tag i 200mm till 160mm/125mm övergång till en Alig om jag skulle välja det alternativet.

Var köper man lösa vattenbatterier annars?

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
Här är ett bra frysskydd sen koplas larmrelät till ett mottorspjäll samt bryter strömen till fläkten via externt relä.
http://www.regin.se/pub/filer/product_sheets_se/fv1_d_se.pdf
« Senast ändrad: 13 november 2006, 22:15:24 av overlander »
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!