0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
1500 -900 = 600 liter/timme flöde som går nedåt i tanken.Efter 40 minuter borde du ha kortslutning i tanken, då har 400 liter gått nedåt.I och för sig är ju första tidens "varma vatten" kallare än den temperatur som levereras från värmepumpen efter 40 minuter, men ändå...När kompressorn går kontinuerligt för värme, om den någonsin behöver göra det, så kommer du ha ha fullständig kortslutning.Nu kanske det inte spelar så stor roll i det stora hela, för det är ju väldigt få dagar/år.Det jag tycker att man kan konstatera är att tanklösningen är bra om man är ointresserad av teknik, har plats för den och är beredd att betala vad det kostar.Vill man ha "senaste teknik" eller ett billigt alternativ så blir det antingen Inverter eller on/off utan tank - och min uppfattning är att någon av dessa två alternativ i dag är det överlägset vanligaste valet.Tanklösningen är säkert bra, men inte de flestas val.Om den externa cirkpumpen drar 30W och går 210 dagar/år så förbrukar den i runda slängar 151 kWh.Om en anläggning utan tank och extern cirkpump drar 6000 kWh med COP 4 så har man producerat 24 000 kWh värme.En anläggning med extern cirkpump behöver ha 4.1 i COP för att den skall vara lika effektiv.Andra nackdelar är att man har en extra tank som kommer att kräva reinvesteringar, samma sak gäller cirkpumpen.Räknar man på lång sikt är det mycket oklart vilket alternativ som är det ekonomiskt vettigaste, så hela denna diskussion har egentligen mer med tro än vetande att göra.Jag sågar absolut inte en tanklösning, i vissa fall är det alldeles säkert det bästa alternativet, men det är INTE det alternativ som flest köpare väljer.Ofta tror jag att det beror på:1. Installatörernas inkompetens, många tycker helt enkelt att det blir för komplicerat, de räknar aldrig ens på ett sånt förslag.2. Kostnaden, de flesta installatörerna tar nog avsevärt mer än 15 000 kr extra för den typen av anläggning.3. Utrymmesbrist, ett vanligt scenario för de flesta, man använder helt enkelt hellre sina surt förvärvade m2 bostadsyta till annat än vattentankar och kopparrör.Summa summarum blir det få som får ett förslag som innebär arbetstank och extern cirkpump, många som får det tycker att det blir för dyrt - eller för utrymmeskrävande.Vissa tycker säkert dessutom att det känns som onödigt krångligt bara för att värma huset, mer prylar gör det helt enkelt svårare att förstå.
1500 -900 = 600 liter/timme flöde som går nedåt i tanken.Efter 40 minuter borde du ha kortslutning i tanken, då har 400 liter gått nedåt.
Så första 30 min av 45 min körningen hade haft sämre COP utan tank.
Vill man ha det BÄSTA köper man en enkel on-off med en UVL-tank på typ 500 liter så är man bekymmersfri under en överskådlig framtid. På köpet får man en värmeanläggning som anpassar sig efter människan och inte tvärtom.Men ingen regel utan undantag, synd bara att dom flesta väljer undantaget i ren okunskap. Vi borde alltid rekommendera den lösningen i första hand för jag är övertygad om att villaägarna vill ha det bästa värmesystemet, dessutom handlar det om "i princip"samma pengar. Det här forumet hade förmodligen knappt existerat om alla villor hade varit utrustade med en on off och UVL-tank. Att jaga COP är lika smart som när man var liten och kikade in i bilarna för att se hur fort dom gick genom att kika på hastighetsmätaren, på sommaren svettades vi och på vintern frös vi men jäklar vad fort bilarna kunde åka. Nästintill alla vill ha en enkel och okomplicerad värmeanläggning som sköter sig själv OCH som helst aldrig går sönder eller krånglar. Sen kan jag förstå att en del inte har plats för en tank, men alla andra har förmodligen ingen vetskap om funktionen med en tank och tror att en Qvickfix-maskin alá inverter med allt inbyggt är melodin som fixar allt. Jag är iallafall glad att Rickard valde en Nibe 1255 "inverter" trots att dom har problem, jag hoppas bara han sågar dom vid fotknölarna om det visar sig att hans inverter också är kass. Sen blir man lite konfunderad där du tjafsade med CC där han säger att din föregående värmepump inte går bra har du hänvisade till motsatsen, men nu när du har bytt värmepump så har du fått bättre inomhusklimat. Kanske skulle ha lyssnat på CC redan från början.
En tanklösning innebär ju i princip alltid att framledningstempen från värmepumpen = framledningstempen från tanken, och det gör att drifttiderna blir lika om man inte dribblar med gradminutinställningen.Högre flöde till tanken ger "maxtemp" till radiatorerna.
En tanklösning innebär ju i princip alltid att framledningstempen från värmepumpen = framledningstempen från tanken, och det gör att drifttiderna blir lika om man inte dribblar med gradminutinställningen.Högre flöde till tanken ger "maxtemp" till radiatorerna under årstider när energibehovet är litet.
Nja, det är inte riktigt sant.Nu kanske det inte är riktigt rätt att blanda in Nibes gradminutreglering för bedömning om arbetstankens funktion, då det lätt kan bli så att det är arbetstanken som får skulden när Nibe producerar radiatorvärme när det är 2° övertemp registrerat på Nibes rumsgivare.Men för att kommentera och jämföra framledningstemperatur med och utan fyrrörskopplad arbetstank, så stannar framledningstemperaturen temperaturökning en bra stund efter kompressorstart. Utan tank stiger den för varje varv flödet kommer tillbaka d.v.s. i din villa med den gamla pumpen och ±0° ute så var avkylningen på radiatorerna 4 kW men värmepumpen producerade över 8 kW. Det innebar att framledningstemperaturen steg snabbt och kompressorns stannade. Luka skulle väl kalla driftfallet för en "kortslutning".Med arbetstank så stannar ökningen upp då värmepumpen hämtar returvattnet från tanken, som i sin tur är nerkyld. Det nerkylda vattnet matas till värmepumpen vid kompressorstart och höjs med inställt deltaT-värde typ 8°. Eftersom radiatorernas returvatten blandas i tanken, så ökar inte returen till värmepumpen lika snabbt som när radiatorreturen går direkt till värmepumpen. Detta oavsett var Nibe framledningsgivare är placerad d.v.s. före tank, i tank eller efter tank.Du skriver att du räknat på "kostnader och potentiell besparing" så undrar jag vad du kom fram till. Tittar man på Energimyndighetens jämförelse mellan en Nibe on/off och en Nibe inverter, så var besparingen 500 kWh/år på invertern som i sin tur var 11 500 kr dyrare i inköp. Det innebär att payoff blir 20 år om/när invertern inte har högre servicekostnader är on/offaren. Eftersom on/offaren saknar frekvensomriktare så bör servicekostnaderna blir lägre. Med arbetstank till on/offaren bör livslängden bli längre. Hur har du räknat då du finner 1255:an mer ekonomisk.Oavsett Nibe 1245 eller 1255 så är COP minus ett, när dom startar utan att det finns ett värmebehov. Trots att du känner till den dåliga egenskapen d.v.s. att de startar för rumsvärme och trots att rumsgivaren registrerar 2° övertemp, så valde du återigen en Nibe. Är lite förvånad över detta.
Vill man inte att vp ska starta vid 2 graders övertemp ställer man rumsgivarfaktorn på 6 då sänker den framledningens börvärde med 12 grader då ska det mycket till innan det blir nån start. Sen finns möjlighet att sätta en brytare som blockerar värmen vid övertemp styren har stöd för det också