Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Inverter kontra On Off  (läst 32230 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #105 skrivet: 14 maj 2019, 18:51:00 »


Titta en gång till på filmen så ser du swingkompressorn inte har någon fjäder.

Vad är det som trycket pÃ¥ den gula delen i videon ,  du fÃ¥r ursäkta om jag har fel med att det är en fjäder,  :-\men du har kanske ett annat namn pÃ¥ den :)

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #106 skrivet: 14 maj 2019, 18:53:28 »
Det finns ingen kompressortyp som heter 'inverter'

Det vet jag med vad det är, men i alldagligt tal och framför allt i VP-sammanhang så sägs det inverter, som är den lilla sköra box som ska sköta varvet på kompressorn

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #107 skrivet: 14 maj 2019, 19:30:43 »
Jag tänkte nog på inkoppling mot on/off vp men slutsattsen blir liknande för oss som inte har tillgång till magisk uvl inkoppling.

Jag tänkte mig en on/off-pump som värmekälla. När den går 75% av tiden blir värmebärarflödet 600 L/h i snitt. Det spelar egentligen ingen roll om det är en inverter eller on/off. Det är i snitt 200 L/h som tillförs arbetstanken netto i bägge fallen. Det spelar heller ingen roll hur långa on/off-pumpens driftcykler är.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #108 skrivet: 14 maj 2019, 20:48:33 »
Hittade en gammal tråd om luft/luft maskiner.
Där tycks man vara helt överens om att en inverter får högre cop vid lägre last. Har alltså inte med temperaturer att göra, utan bara effekt. 2 st 10 kw-maskiner går billigare när dom ger 5 kw vardera, än en som ger 10 kw.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=30887.0
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #109 skrivet: 14 maj 2019, 22:21:54 »
Jag tänkte mig en on/off-pump som värmekälla. När den går 75% av tiden blir värmebärarflödet 600 L/h i snitt. Det spelar egentligen ingen roll om det är en inverter eller on/off. Det är i snitt 200 L/h som tillförs arbetstanken netto i bägge fallen. Det spelar heller ingen roll hur långa on/off-pumpens driftcykler är.
Men drift tiderna avgör om det blir kortslutning eller ej dvs om vatten ut frÃ¥n vp passerar genom tanken och gÃ¥r tillbaka till vp utan att passera radiatorerna men en väl tilltagen tank och bra skiktning gör att vid ok drift tider fÃ¥r man inte kortslutning men vid lÃ¥nga gÃ¥ngtider kan man inte undvika det oavsett namn pÃ¥ tanken. 
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #110 skrivet: 14 maj 2019, 22:38:07 »
Vad är det som trycket pÃ¥ den gula delen i videon ,  du fÃ¥r ursäkta om jag har fel med att det är en fjäder,  :-\men du har kanske ett annat namn pÃ¥ den :)

Filmen jämför rotary- med swingkompressorn. Rotary har en fjäderbelastad tätning, men inte swing.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #111 skrivet: 15 maj 2019, 07:43:59 »
Men drift tiderna avgör om det blir kortslutning eller ej dvs om vatten ut från vp passerar genom tanken och går tillbaka till vp utan att passera radiatorerna men en väl tilltagen tank och bra skiktning gör att vid ok drift tider får man inte kortslutning men vid långa gångtider kan man inte undvika det oavsett namn på tanken.

Den totala drifttiden avgör om det blir kortslutning eller inte. Startar man med en arbetstank som är fylld med returvatten kommer den vid 75% drifttid på värmepumpen att fyllas på med i genomsnitt 200 L/h varmt vatten oavsett längden på pumpens arbetscykler. Om pumpen går 15 minuter och står still 5 minuter eller om den går 60 minuter och står still 20 minuter spelar ingen roll. Är arbetstankens volym V liter blir det kortslutning efter cirka V/200 timmar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #112 skrivet: 15 maj 2019, 07:54:58 »
Två kommentarer, en arbetstank med tillräcklig volym får mycket mindre problem med kortslutning, men skillnaden i SCOP blir nog ändå så liten att payoff-tiden vida överstiger värmepumpens livslängd.
Har inte räknat på det, men säg att det blir 3% på 6000 kWh/år i en normal villa så blir det 180 kr ytterligare besparing/år om elen kostar 1 kr/kWh.
Även med Luka 3:s billiga tanklösning, säg 15 000 kr, så blir payofftiden 83 år.
OM den ger 6% bättre SCOP så tar det 41,5 år.
Om den skulle ge 12% bättre SCOP så blir det ändå över 20 års payoff-tid.

Räknar man dessutom som jag, att installatörerna vill ha ett matnyttigt påslag på tank, cirkpump och arbetstid så kommer man aldrig ned i 15 000 kr för installation av arbetstank.

Scrollkompressorn:
När man tittar på dess konstruktion så får i vart fall jag för mig att den blir tätare med högre varvtal, troligen dock till en viss gräns där det inre läckaget åter blir stort för att arbetat den skall utföra blir för stort för volymen.
En "tät" swing borde påverkas mycket mindre än en scroll vid låga och höga varvtal.
Nu är ju detta bara en känsla jag har utifrån de videofilmer som finns, men kraven på precision på de två scrollhalvorna måste vara extrem om den skall kunna vara lika tät som en swing?

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #113 skrivet: 15 maj 2019, 08:05:18 »
"Kortslutning" eller ej beror ju på hur installationen är gjord.

Här ser ni en vanlig körning på mitt system. Blir ingen kortslutning där. Körtiden 43 min.
Röd kurva VpRetur mot blå kurva Radretur.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61528.msg699000#msg699000
« Senast ändrad: 15 maj 2019, 08:07:35 av R2 »
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #114 skrivet: 15 maj 2019, 08:27:24 »
Vad är ett matnyttigt pÃ¥slag?  Räcker 25 % ?

Med din logik Rickard sÃ¥ behöver man inte köpa inverter heller,  för du bryr dig inte om flöden.   Varför dÃ¥ köpa en 17000 dyrare maskin än enkel on off och bars jacka pÃ¥ ?   När är invertern betald
« Senast ändrad: 15 maj 2019, 08:50:48 av Luka 3 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #115 skrivet: 15 maj 2019, 08:58:15 »
"Kortslutning" eller ej beror ju på hur installationen är gjord.

Här ser ni en vanlig körning på mitt system. Blir ingen kortslutning där. Körtiden 43 min.
Röd kurva VpRetur mot blå kurva Radretur.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61528.msg699000#msg699000

Ser bra ut.
Utan tanken hade körningen startat med lite lägre fram och returtemp men gått ett par grader högre i slutet, totala vinsten i form av högre COP är troligen inte speciellt stor.
Den stora besparingen man kan göra med tank finns nog i så fall att hitta i att man kan dimensionera för 100% effekttäckning och på så sätt få 0 eltillskott och färre drifttimmar = längre livslängd. Detta alltså om man jämför med en maskin som har 70% effekttäckning och 99% energitäckningsgrad.
Kanske kan förlänga livslängden med ett år eller så?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #116 skrivet: 15 maj 2019, 09:01:07 »
Vad är ett matnyttigt pÃ¥slag?  Räcker 25 % ?

Med din logik Rickard sÃ¥ behöver man inte köpa inverter heller,  för du bryr dig inte om flöden.   Varför dÃ¥ köpa en 17000 dyrare maskin än enkel on off och bars jacka pÃ¥ ?   När är invertern betald

PÅ jobbet har väl de flesta hantverkare idag ca 100% påslag (eller mer) om firman skall gå runt, marginalerna på hårdvaran styrs väl i rätt stor utsträckning av inköpspris, näthandelns pris och installatörens etik och moral.
För en tank som inte säljs på öppna marknaden men marknadsförs som magisk går det säkert ta bra betalt av de som går på det tricket.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #117 skrivet: 15 maj 2019, 09:20:48 »
Är Nibe UKV magisk ?

100%  dontknow   du vet att de flesta vvs firmor gÃ¥r typ 5% plus va ?

UKV 200 med Yonos Pico   10800 med 25% pÃ¥slag.  Lite jobb o rör,   15000 max. Detta är fÃ¥ vid ny inst,   det blir ofta mer jobb att komplettera med tank.


Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #118 skrivet: 15 maj 2019, 09:40:18 »
Vad är ett matnyttigt pÃ¥slag?  Räcker 25 % ?

Med din logik Rickard sÃ¥ behöver man inte köpa inverter heller,  för du bryr dig inte om flöden.   Varför dÃ¥ köpa en 17000 dyrare maskin än enkel on off och bars jacka pÃ¥ ?   När är invertern betald

Är det måntro här skon klämmer ?
Invertrarna är på 12-13 kW max idag (de vanligaste)
Vad kostar en on/off på 8-10-12 kW ?

Jag känner inte till några 17.000 sek i skillnad i alla fall. Ja, om vi inte menar att en on/off på 10 kW med tank är 17.000 dyrare än en inverter ?
/D

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #119 skrivet: 15 maj 2019, 09:46:02 »
Tror ni invertern som blir sÃ¥ varm att den nästan smälter kablar hÃ¥ller i 25 Ã¥r 
Den värmen invertern avger är förluster. Visst det stannar i huset men det är ju knappast nÃ¥n fördel med jätte varmt inne i värmepumpen.   Elpatronen har inte det problemet  :)
Vet ej om du någonsin har skruvat en invertermaskin när jag läser ditt påstående. Våran inverter kyls av vätskeledningen så den värmen stannar inte i kompressorutrymmet i alla fall.
Skulle tro att värmeläckage från VV tanken är högre än värmen från invertern i maskinen. Och vår tank är välisolerad.
Den största värmekällan är kompressorn och det har du oavsett on/off eller inverter.

Mvh
Daikin

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!