Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Inverter kontra On Off  (läst 32239 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #45 skrivet: 11 maj 2019, 22:03:24 »
Ett antal medlemmar har vittnat om att stora variationer på flödet upp/ned inte verkar påverka rumstemperaturen märkbart.
Farhågorna för flödesvariationerna verkar alltså vara överdrivna.
Dessutom är ju effekt och  flödesvariationer viktiga för hög COP, sÃ¥ det ser ut som att hög COP och bra komfort gÃ¥r att kombinera.
Nu är det väl sÃ¥ att ett värmevärde  är helt beroende av flöde och temperatur, minskar flödet sÃ¥ avtar värmevärdet, med ett mindre flöde sÃ¥ mÃ¥ste temperaturen ökas för att fÃ¥ samma värmevärde , det  är bara enkel matematik flöde X temp är effekten, oavsett stort flöde lÃ¥g temp eller lÃ¥gt flöde högre temp. DÃ¥ gäller det att veta flödet , tror inte nÃ¥gon vanlig röris mäter upp det totala flödet som behövs för att försörja
ett helt öppet system ( allt är öppet inga termostater eller annat ) Det totala flödet med en viss temperatur som är i förhÃ¥llande till vad huset behöver i värme vid varje gällande tidpunkt , Som jag hört efter en installation av VP , röris till kund , kom och känn här , varmt pÃ¥ det här röret  , kallt pÃ¥ det här röret , det är värmen som VP gör , Klart den gör värme , men är det optimalt , ingen som vet

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #46 skrivet: 12 maj 2019, 09:15:12 »
Luka 3, pÃ¥ nibe man ställer in delta t vid en viss utetemp, och beroende pÃ¥ typ av värmesystem. Har man radiatorer som vill ha 10 grader delta, ställer man in det. Högtempare, sÃ¥ ställer man in det. Sen minskar den delta t vid ökande utetemp. Normalt  minskar effekten vid stigande utetemp, sÃ¥ flödet hÃ¥lls nÃ¥gorlunda kontant. SÃ¥ om du räknar ut vilket delta t vid säg -20 grader ger 0,15 l/s, sÃ¥ ja, dÃ¥ kan du ställa in det.

Jag fick intrycket av att konstanttryckspumpen på ivt inte var "good enough" för dig?

Jag gjorde ett matematisk experiment en gång, och räknade på ett golvvärmesystem och ändrade flödet 4 ggr. Fick att flödet varierade som mest 15%. Det här gjordes i excel, så man kanske inte ska fästa så stor vikt vid det.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #47 skrivet: 12 maj 2019, 09:31:34 »
Magnus om det nu är sÃ¥ att vissa maskiner har konstant flöde, kan man dÃ¥ ställa in ett fast flöde ?  Jag kör tex 0,15l/s hemma hos mig .  Kan jag dÃ¥ jacka pÃ¥ en Nibe 3-12 Inverter och ställa in 0,15l/s och den funkar kanon ? Det blir ju 20 i DT över kondensorn dÃ¥ om jag fÃ¥r 0 KB in.   Skulle jag ha borrat mkt och ha 3-4 plus för att jag sÃ¥g pÃ¥ ett forum att jag skulle borra mer sÃ¥ borde DT bli runt 24.   Klarar maskin en det lyftet eller gör den som andra inverters och tar bort effekten genom att sänka förÃ¥ngningen vilket gör att jag kastat mina borrpengar rakt ned i hÃ¥let ? dontknow
Tror nog maskinen klarar det om man nu skulle vilja ha väldigt högt delta provade med riktigt högt delta på min F1245 tror jag körde med över 20 grader finns med i nån tråd om man orkar leta vet inte hur cop påverkades men tror inte det var nån katastrof men testet var en koll för att se om det skulle funka utan larm.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #48 skrivet: 12 maj 2019, 09:32:49 »
Ni vet inte vad ni snackar om.  Det bevisas genom att tex Roland tror att det blir bättre skiktning i radiatorerna med en maskin som har variabla flöden  tummenupp  i bland är det för lite flöde och ibland är det 3ggr för mkt flöde.  SÃ¥ ser det ut i inverters .  Hur blir det bättre skiktning än en maskin som har konstanta flöden  dontknow

Problemet med konstant flöde i kombination med en on/off-maskin är att strax efter det att kompressorn har stannat börjar radiatorerna tillföras vatten som är svalare än vattnet upptill i radiatorerna. Det förstör skiktningen. Jag förstår inte hur det är möjligt att inte inse det.

En inverterpump kommer hela tiden att tillföra radiatorna varmt vatten där flödet varierar med den avgivna effekten och därmed utetemperaturen. DÃ¥ det bara är en utetemperatur samtidigt behöver det inte bli problem med varierande flöde. Om det ibland är för lite flöde och ibland alldeles för mycket flöde är det fel pÃ¥ programmeringen av reglersystemet, inte pÃ¥ inverterpumpens principiella sätt att arbeta. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #49 skrivet: 12 maj 2019, 12:24:34 »
Ett antal medlemmar har vittnat om att stora variationer på flödet upp/ned inte verkar påverka rumstemperaturen märkbart.
Farhågorna för flödesvariationerna verkar alltså vara överdrivna.

Betyder det att det är onödigt att justera radiatorernas flöden/kv-värden?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #50 skrivet: 12 maj 2019, 12:32:46 »
Du tror alltsÃ¥ att IVT: S Kortslutning är en magisk lösning pÃ¥ problemet  ^-^

Bosch/IVT har löst problemet med att de kör fast flöde över radiatorerna, samt deltaT-styrt över kondensorn. Det är möjligt då de har en tryckstryd radiatorpump samt bypass.

Kan man kalla det för kortslutning?

Kortslutning låter mer som ett icke önskat flöde, som är till nackdel för drift, ekonomi och livslängd.

Luka...hur menar du?

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #51 skrivet: 12 maj 2019, 12:45:53 »
SÃ¥ som man bör tänka.  Allt som kommer tillbaka utan att kylts av i radiatorn är en kortslutning  :)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #52 skrivet: 12 maj 2019, 14:40:39 »
Menar du att flödet över kondensorn ska vara anpassad till flödet över radiatorerna d.v.s. är villan designad för 0,25 l/s och effektbehovet är 11 kW, så ska deltaT över kondensorn vara 10,5°?

Bosch/IVT har den valmöjligheten också d.v.s. möjlighet att låta den interna pumpen gå tryckstyrt utan hänsyn till deltaT, vilket gör att bypass och extern cirkpump blir överflödig.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #53 skrivet: 12 maj 2019, 15:18:47 »
Jag menar att om man måste ha en bypass, alltså tillverka en temperatur och skicka den oavkyld rakt in i maskinen igen så är systemet felbyggt .

En bypass fungerar, men det är bara ett plåster på ett sår som man inte lyckas fixa.

Jag föresprÃ¥kar självfallet flödesoberoende inkopplingar.  :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #54 skrivet: 12 maj 2019, 15:41:02 »
Menar du att flödet över kondensorn ska vara anpassad till flödet över radiatorerna d.v.s. är villan designad för 0,25 l/s och effektbehovet är 11 kW, så ska deltaT över kondensorn vara 10,5°?

Bosch/IVT har den valmöjligheten också d.v.s. möjlighet att låta den interna pumpen gå tryckstyrt utan hänsyn till deltaT, vilket gör att bypass och extern cirkpump blir överflödig.
Kör inte Ivt upp tempen på vattnet via bypassen när den ska göra vv eller kan man välja bort den funktionen ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #55 skrivet: 12 maj 2019, 15:48:35 »
Jag föresprÃ¥kar självfallet flödesoberoende inkopplingar.  :)

Njae Luka....noterar att du undviker att svara på mina frågor.

Flödesoberoende inkopplingar? Avser det arbetstank?

Redan utan arbetstank har ju Energimyndigheten redovisat att en Nibe 1255 behöver 21 år payoff i jämförelse med Nibe on/off. Med tanken blir det fler år payoff än värmepumpens livslängd, så det funkar inte.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #56 skrivet: 12 maj 2019, 15:51:43 »
Kör inte Ivt upp tempen på vattnet via bypassen när den ska göra vv eller kan man välja bort den funktionen ?

PÃ¥ senaste generationen har de tagit bort den funktionen. 

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #57 skrivet: 12 maj 2019, 16:30:51 »
Lexus

Vad vill du veta ?  Jag är inte som Daikin sÃ¥ frÃ¥ga du sÃ¥ svarar jag  :)

Jag kopplar ofta med tank, ja.  Jag använder oftast en UVL tank, men ibland blir UKV kylack.

Om huset vill ha 0,25l sÃ¥ fÃ¥r det det. Jag kör dÃ¥ med tryckstyrd cp precis som IVT.  Flödet över kondensorn blir oftast högt,  sällan DT överstiger 5 oavsett effekt pÃ¥ maskinen.

Kopplar jag in flera maskiner eller VVB eller tankar sÃ¥ blir det pÃ¥ detta sätt 👍  lite jobbigare men mkt bättre 😀

Du behöver inte övertyga mig om att inverter suger  ;)  jag säger som en vis forumägare en gÃ¥ng sa, - keep it simple stupid  ;)
« Senast ändrad: 12 maj 2019, 16:33:56 av Luka 3 »

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #58 skrivet: 12 maj 2019, 16:51:50 »
Till skillnad frÃ¥n er andra har jag inga problem med att erkänna att min egen maskin funkar dÃ¥ligt  ;)

Överhettning pÃ¥ 9K fast förÃ¥ngningen ligger pÃ¥ 4 - med 5 dryga plus ute.   Kasst  :'(

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #59 skrivet: 12 maj 2019, 19:58:36 »

Om huset vill ha 0,25l sÃ¥ fÃ¥r det det. Jag kör dÃ¥ med tryckstyrd cp precis som IVT.  Flödet över kondensorn blir oftast högt,  sällan DT överstiger 5 oavsett effekt pÃ¥ maskinen.


Ja, du beskriver själv att du skapar högre flöde över kondensorn än det är över radiatorsystemet. Är det inte en kortslutning då?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!