Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inverter kontra On Off  (läst 32248 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #30 skrivet: 10 maj 2019, 21:33:55 »
Invertrar sparar energi, och OM min inverter krånglar så kommer jag att vara den förstå som klagar.
Det tror jag alla som känner mig förstår.

Jag har för övrigt föreslagit Nibe att ge 10 års garanti på invertern.
Har de inte efter (ca) 5 år av försäljning och erfarenhet av invertrar det förtroendet för sin inverter skall de inte sälja inverterstyrda värmepumpar.
« Senast ändrad: 10 maj 2019, 21:36:14 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #31 skrivet: 10 maj 2019, 21:45:09 »
Smurfen, det fungerar fint, men jag har ju inte termostater överallt, badrummet o hallen är utan. Minimiflödet måste ju finnas.

Luka, som jag skrev är jag amatör, inte kyltekniker. Jag har inte någon utrustning för att mäta en vp. Jag har aldrig mätt upp en maskin, inte ens min egen. Eller jo, jag mätte en gång jämfört med elpatron, men fick inte helt konsekventa värden.
Jag fick cop till 6,5, med KB=4, framledningstemp okänt.... Men golvvärme iaf.
Tydligen har jag gjort fler mätningar, men det där var den bästa!
Jag hade problem med att få till el-mätningen, 4 olika mätare visade 4 olika värden....
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #32 skrivet: 10 maj 2019, 21:49:15 »
Invertrar sparar energi, och OM min inverter krånglar så kommer jag att vara den förstå som klagar.
Det tror jag alla som känner mig förstår.

Jag har för övrigt föreslagit Nibe att ge 10 års garanti på invertern.
Har de inte efter (ca) 5 år av försäljning och erfarenhet av invertrar det förtroendet för sin inverter skall de inte sälja inverterstyrda värmepumpar.
Dom lämnar ju inte 10 års garanti på nått annat heller trots att dom sålt vp i massor med år så varför ge 10 år på invertern ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #33 skrivet: 11 maj 2019, 07:20:13 »
Finns väl ingen skiktning i en radiator, vattnet pumpas runt med ett visst flöde i varje radiator, bara om det går på självcirk runt så skiktar det sig. Men inte i dagens klenrörssystem

Mina radiatorer är varmare upptill än nertill och det är inte något egenhet hos just mina. Eftersom det varmare vattnet går in upptill i radiatorn och det svalare vattnet lämnar den nertill blir det ju en temperaturgradient i höjdled i radiatorn.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #34 skrivet: 11 maj 2019, 09:15:21 »
Dom lämnar ju inte 10 års garanti på nått annat heller trots att dom sålt vp i massor med år så varför ge 10 år på invertern ?

De borde ha en förlängd garanti på invertern just för att det varit problem med den.
Om de inte kan ge en riktig garanti på den så har de inte tagit problemen på allvar och det ser jag som en stor svaghet både som ägare av värmepumpen och som aktieägare i bolaget.
Tar dom inte krafttag med detta "problem" (om det nu fortfarande är ett problem?) så kommer det att drabba bolaget på sikt.
Nibe är ett av få kvarvarande Svenska bolag som sysslar med tillverkning av värmepumpar och även om jag är objektiv och oberoende så skulle det kännas tråkigt om det sista kvarvarande storbolaget inom värmepumpar i Sverige skulle gå sotdöden till mötes på grund av en sån skitsak som kvalitén på invertern i sina maskiner.
Det skall helt enkelt inte finnas några som helst tveksamheter när det gäller kvalitén på en sådan enhet i en maskin som skall vara byggd att hålla i minst 15 år, helst 25 år.

Den lilla makt jag har att påverka väljer jag att manifestera på detta sätt, jag tar ställning för kunderna, både nuvarande och kommande.
Nibe måste skärpa sig - och OM de redan gjort det - så bör de bevisa det med en förlängd garanti på just invertern.
« Senast ändrad: 11 maj 2019, 09:36:52 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1040
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #35 skrivet: 11 maj 2019, 12:24:38 »
HEAR  HEAR
 tummenupp

/sw
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #36 skrivet: 11 maj 2019, 13:44:38 »
De borde ha en förlängd garanti på invertern just för att det varit problem med den.
Om de inte kan ge en riktig garanti på den så har de inte tagit problemen på allvar och det ser jag som en stor svaghet både som ägare av värmepumpen och som aktieägare i bolaget.
Tar dom inte krafttag med detta "problem" (om det nu fortfarande är ett problem?) så kommer det att drabba bolaget på sikt.
Nibe är ett av få kvarvarande Svenska bolag som sysslar med tillverkning av värmepumpar och även om jag är objektiv och oberoende så skulle det kännas tråkigt om det sista kvarvarande storbolaget inom värmepumpar i Sverige skulle gå sotdöden till mötes på grund av en sån skitsak som kvalitén på invertern i sina maskiner.
Det skall helt enkelt inte finnas några som helst tveksamheter när det gäller kvalitén på en sådan enhet i en maskin som skall vara byggd att hålla i minst 15 år, helst 25 år.

Den lilla makt jag har att påverka väljer jag att manifestera på detta sätt, jag tar ställning för kunderna, både nuvarande och kommande.
Nibe måste skärpa sig - och OM de redan gjort det - så bör de bevisa det med en förlängd garanti på just invertern.
Visst kan man tycka det men tex växelventiler har nog också varit ett stort problem bland vp tillverkare och kompressorer är ju också rätt vanliga att byta före 10 års dagen så därför känns det konstigt att kräva 10 års garanti på invertern det bör vara på hela maskinen men gissar att tillverkarna struntar i vad vi tycker och kör på som hittills.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #37 skrivet: 11 maj 2019, 18:33:33 »
Ni vet inte vad ni snackar om.  Det bevisas genom att tex Roland tror att det blir bättre skiktning i radiatorerna med en maskin som har variabla flöden  tummenupp  i bland är det för lite flöde och ibland är det 3ggr för mkt flöde.  SÃ¥ ser det ut i inverters .  Hur blir det bättre skiktning än en maskin som har konstanta flöden  dontknow


Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #38 skrivet: 11 maj 2019, 18:53:04 »
Man kan frÃ¥ga sig varför VB ska sänkas i flöde för , är det för att VP ska kunna gÃ¥ pÃ¥ lÃ¥gvarv och avge en viss värme, dÃ¥ är det nÃ¥got som är fel. Ett konstant flöde över radiatorerna  och VP ska kunna hantera det,  är det enda rätta. VP ska producera värme efter vad som behövs och inte sänka farten pÃ¥ VB. Sen det med effektivitetn pÃ¥ en VP inverter , det tror jag nästan alla som läser här vet hur en sÃ¥dan är byggd
inverters, vid  en Hz mellan min/max är en sÃ¥dan mest effektiv. Vid över eller under sÃ¥ blir det förluster p.g.a det läcker mellan snurrorna i den , kan inte hÃ¥lla trycket konstant för max värde mot den fart som den snurrar pÃ¥.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #39 skrivet: 11 maj 2019, 18:55:16 »
Luka 3, du vet väl att 1255:an har en form av konstant-tryck cp? I alla fall före senaste programuppdateringen... Och ivt har väl en riktig konstant-tryckspump.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #40 skrivet: 11 maj 2019, 20:48:55 »
Ett antal medlemmar har vittnat om att stora variationer på flödet upp/ned inte verkar påverka rumstemperaturen märkbart.
Farhågorna för flödesvariationerna verkar alltså vara överdrivna.
Dessutom är ju effekt och  flödesvariationer viktiga för hög COP, sÃ¥ det ser ut som att hög COP och bra komfort gÃ¥r att kombinera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #41 skrivet: 11 maj 2019, 20:57:16 »
Ni vet inte vad ni snackar om.  Det bevisas genom att tex Roland tror att det blir bättre skiktning i radiatorerna med en maskin som har variabla flöden  tummenupp  i bland är det för lite flöde och ibland är det 3ggr för mkt flöde.  SÃ¥ ser det ut i inverters .  Hur blir det bättre skiktning än en maskin som har konstanta flöden  dontknow
Undrar om du vet vad du pratar om flödet har ingenting med typ av maskin Tex ivt inverter levereras med bypass antar att även Bosch har det om dom har samma produkt tillgänglig och den ska installeras för en god funktion på den maskinen på Nibe F1245 vilket är en on/off vp varierar flödet efter utetempen om man kör med default inställning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #42 skrivet: 11 maj 2019, 21:05:51 »
JodÃ¥. Strunta i VVS teknik, ett antal forum medlemmar har vittnat  tummenupp

Kom igen alltsÃ¥.  Bara för att du eller jag tycker det funkar i vÃ¥ra hus betyder inte att det är rätt.   Jag kör min ena ON Off maskin rackabang mot raddsystemet.  Det blir lite hysters körning ibland, men hey.  Jag orkar inte bygga om  :)   Det betyder inte att det är rätt att installera 120 % effekt rakt in i systemet.

Allt är givetvis kompromisser,  för o.nackdelar.   Jag har 2 LVVP maskiner ocksÃ¥ och den ena är Inverter och den andra Digital Scroll.  Dem bÃ¥da gÃ¥r mot tank och den ena är bra och den andra suger.   Jag är väldigt missnöjd med min ena LVVP,  den mÃ¥ste jag försöka byta mot ett annat fabrikat  dontknow

Smurfen,   Lika fel pÃ¥ alla som har DT styrning. Fast flöde är det som radiator/ golvvärmesystem är byggda för.

Du tror alltsÃ¥ att IVT: S Kortslutning är en magisk lösning pÃ¥ problemet  ^-^

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #43 skrivet: 11 maj 2019, 21:15:49 »
Magnus om det nu är sÃ¥ att vissa maskiner har konstant flöde, kan man dÃ¥ ställa in ett fast flöde ?  Jag kör tex 0,15l/s hemma hos mig .  Kan jag dÃ¥ jacka pÃ¥ en Nibe 3-12 Inverter och ställa in 0,15l/s och den funkar kanon ? Det blir ju 20 i DT över kondensorn dÃ¥ om jag fÃ¥r 0 KB in.   Skulle jag ha borrat mkt och ha 3-4 plus för att jag sÃ¥g pÃ¥ ett forum att jag skulle borra mer sÃ¥ borde DT bli runt 24.   Klarar maskin en det lyftet eller gör den som andra inverters och tar bort effekten genom att sänka förÃ¥ngningen vilket gör att jag kastat mina borrpengar rakt ned i hÃ¥let ? dontknow



« Senast ändrad: 11 maj 2019, 21:17:34 av Luka 3 »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #44 skrivet: 11 maj 2019, 21:23:02 »
JodÃ¥. Strunta i VVS teknik, ett antal forum medlemmar har vittnat  tummenupp

Kom igen alltsÃ¥.  Bara för att du eller jag tycker det funkar i vÃ¥ra hus betyder inte att det är rätt.   Jag kör min ena ON Off maskin rackabang mot raddsystemet.  Det blir lite hysters körning ibland, men hey.  Jag orkar inte bygga om  :)   Det betyder inte att det är rätt att installera 120 % effekt rakt in i systemet.

Allt är givetvis kompromisser,  för o.nackdelar.   Jag har 2 LVVP maskiner ocksÃ¥ och den ena är Inverter och den andra Digital Scroll.  Dem bÃ¥da gÃ¥r mot tank och den ena är bra och den andra suger.   Jag är väldigt missnöjd med min ena LVVP,  den mÃ¥ste jag försöka byta mot ett annat fabrikat  dontknow

Smurfen,   Lika fel pÃ¥ alla som har DT styrning. Fast flöde är det som radiator/ golvvärmesystem är byggda för.

Du tror alltsÃ¥ att IVT: S Kortslutning är en magisk lösning pÃ¥ problemet  ^-^
Som jag skrev tidigare flödet har ingenting med typ av maskin att göra och det är Inga problem att köra fast flöde på Nibe F1245 bara man vet hur man ställer in den. Har ingen aning hur bra eller dåligt Ivt lösning funkar men vet den i stort sett måste vara med eftersom den används vid vv beredning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!