Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Diesel partikel filter Regeneration duration  (läst 459 gånger)

0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 844
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Diesel partikel filter Regeneration duration
« skrivet: 15 april 2024, 08:26:37 »
Frugan inte glad, limp mode 40 km/h på motorvägen igår.

Ingen motorlampa lyser.
Har två pending faults samt Diesel partikel filter Regeneration duration P2458.

Finns eolys tank men ingen felkod för nivån.
Trycket genom partikelfiltret var ok för ett par månader sedan.
Ingen NOx sensor varning vad jag ser.

Nollar man så går den igen.
Andra gången inom en månad.

Kan det vara bara kortkörningar, så att regeneringen aldrig hinner klart?

Frugan vill köpa nyare bil 😱 help


« Senast ändrad: 15 april 2024, 08:36:03 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2437
  • Karma +5/-0
SV: Diesel partikel filter Regeneration duration
« Svar #1 skrivet: 15 april 2024, 08:41:58 »
Kortkörningar är en mycket sannolik förklaring, egentligen borde dieselbilar med partikelfilter överhuvudtaget inte användas i kortkörningar, ren stadstrafik mm.  Har man sådana körförhållanden att det finns risk för problem med partikelfiltret så kan det löna sig att köra på HVO istället för vanlig diesel, den sotar mindre så filtret behöver inte regenereras lika ofta som vanligt.

Jag hade partikelfilterproblem på en Mitsubishi ASX härom året, styrsystemet började regenerera under en lång landsvägskörning men slutade aldrig med regenereringen, efter 15 mil med kopiös bränsleförbrukning gav den upp, satte några ologiska felkoder och gick in i limphomeläge. Efter mycket felsökning visade det sig att avgastempgivaren efter partikelfiltret var trasig. Inte något katastroffel som gav felkod utan den mätte bara fel. Styrsystemet trodde att avgastemperaturen aldrig gick upp så långt att det fanns en chans att regenereringen skulle lyckas.

På bilar med Eolys-system finns det ofta ingen nivågivare i behållaren, istället räknar styrsystemet blint på den mängd eolys som rimligen går åt för att hålla koll på när det borde ta slut. Jag har varit med om på Peugeot 307 där eolysbehållaren är en plastsäck (typ mjuk spolarvätskepåse) att den har spruckit så innehållet har runnit ut på marken utan att någon har märkt det.

På den Peugeoten märker man tydligt när regenerering av partikelfiltret startar - det klickar i något relä under instrumentbrädan, bränsleförbrukningen enligt färddatorn går inte ner till 0 vid motorbromsning och motorn går "mjukare" än vanligt med mindre dieselknack. Har den väl startat en regenerering så brukar jag försöka undvika att stanna eller gå ner på tomgång innan den är klar. Oftast startar den när man har kört någon halvmil med jämn hastighet på landsväg, det finns t ex ett bestämt ställe på vägen till stugan där den  alltid brukar regenerera.
Mitsubishin märks det inte lika tydligt på mer än att bränsleförbrukningen går upp enligt färddatorn. Kör man med farthållare kan man märka att den rycker vid lätt utförsbacke då det knappt behövs något gaspådrag, då regenerering pågår. Och så brukar det lukta bränt runt bilen pga högre avgastemp.  Den är ganska slumpmässig med när den startar regenerering, det kan mycket väl hända att den börjar med det mitt i stan.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 844
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Diesel partikel filter Regeneration duration
« Svar #2 skrivet: 15 april 2024, 10:47:57 »
Känns lite bättre nu, en stund iallafall!?!

Tog en sväng och den började med limp mode efter någon kilometer, fortsatte på 3an i 50km/h och nollade igen under färd, felkod P242F återkom igen, samtidigt startade regenereringen, inget limp mode men nollade igen, sedan kom P2458, nollade igen, körde med regenereringen ungefär 1 mil med 2000 varv, fortsatte tillbaka på motorvägen i 110 km/h, ingen ny felkod, handlade och körde hem 2 km, ingen ny felkod, bilen känns nu pigg igen.
Inte någon gång tändes motorfel lampan.
Så Stort Tack!! 👍, att du bekräftat teorin, får vi hoppas 🙏


Bad om frugans telefon att installera obd2 appen, hon säger fortfarande, köp ny bil.... arg😅

Hoppas någon annan också kan ha nytta av denna lärdom på lite äldre dieselbilar. Var mer fel förr med orent bränsle tror jag. Använda lågsot olja också bra dvs inte A3/B3, utan C2, C3, C4, A5/B5
« Senast ändrad: 15 april 2024, 10:59:13 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Diesel partikel filter Regeneration duration
« Svar #3 skrivet: 15 april 2024, 11:33:34 »
Känns lite bättre nu, en stund iallafall!?!

Tog en sväng och den började med limp mode efter någon kilometer, fortsatte på 3an i 50km/h och nollade igen under färd, felkod P242F återkom igen, samtidigt startade regenereringen, inget limp mode men nollade igen, sedan kom P2458, nollade igen, körde med regenereringen ungefär 1 mil med 2000 varv, fortsatte tillbaka på motorvägen i 110 km/h, ingen ny felkod, handlade och körde hem 2 km, ingen ny felkod, bilen känns nu pigg igen.
Inte någon gång tändes motorfel lampan.
Så Stort Tack!! 👍, att du bekräftat teorin, får vi hoppas 🙏


Bad om frugans telefon att installera obd2 appen, hon säger fortfarande, köp ny bil.... arg😅

Hoppas någon annan också kan ha nytta av denna lärdom på lite äldre dieselbilar. Var mer fel förr med orent bränsle tror jag. Använda lågsot olja också bra dvs inte A3/B3, utan C2, C3, C4, A5/B5

Brukar lösa sig med att ut o gasa, håll 3000-3500 varv i 15-20 min så den får bränna ut sig ordentligt.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 844
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Diesel partikel filter Regeneration duration
« Svar #4 skrivet: 15 april 2024, 12:43:12 »
Ok, Tack👍
Menar du från limp mode läge, att köra på låg växel och få upp varven en stund?

Vill gärna titta på felkoderna, blir att man resetar då också. Ibland har det varit att byta bränslefiltret och även igensatt partikelfilter.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Diesel partikel filter Regeneration duration
« Svar #5 skrivet: 15 april 2024, 14:07:33 »
Ok, Tack👍
Menar du från limp mode läge, att köra på låg växel och få upp varven en stund?

Vill gärna titta på felkoderna, blir att man resetar då också. Ibland har det varit att byta bränslefiltret och även igensatt partikelfilter.

Iallafall om motorlampan lyser så har det fungerat.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Diesel partikel filter Regeneration duration
« Svar #6 skrivet: 15 april 2024, 14:49:39 »
Ok, Tack👍
Menar du från limp mode läge, att köra på låg växel och få upp varven en stund?

Vill gärna titta på felkoderna, blir att man resetar då också. Ibland har det varit att byta bränslefiltret och även igensatt partikelfilter.

Ja beroende på vilken hastighet du har på vägen du åker så får du välja lämplig växel för varvtalet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diesel partikel filter Regeneration duration
« Svar #7 skrivet: 15 april 2024, 15:18:21 »
När vi hade problem med firmabilens partikelrengöring (Nu fixat, kostade bara 22 000 kr) så menade killen på första verkstan vi lämnade in den på att man också kunde köra det där manuellt, bara ligga på >3000 varv några mil då och då så skulle det rengöra sig självt.
Nu var vårt problem inte så enkelt, det var en trasig modul som gjorde att en säkring gick, och flera olika givare/kommunikation fungerade inte.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Diesel partikel filter Regeneration duration
« Svar #8 skrivet: 15 april 2024, 17:21:49 »
Frugan inte glad, limp mode 40 km/h på motorvägen igår.

Ingen motorlampa lyser.
Har två pending faults samt Diesel partikel filter Regeneration duration P2458.

Finns eolys tank men ingen felkod för nivån.
Trycket genom partikelfiltret var ok för ett par månader sedan.
Ingen NOx sensor varning vad jag ser.

Nollar man så går den igen.
Andra gången inom en månad.

Kan det vara bara kortkörningar, så att regeneringen aldrig hinner klart?

Frugan vill köpa nyare bil 😱 help


Vilken bil gäller det ens?  nono knUp

Inloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Diesel partikel filter Regeneration duration
« Svar #9 skrivet: 15 april 2024, 17:37:12 »
Köp henne en elbil med minst 70kWh batteri.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Diesel partikel filter Regeneration duration
« Svar #10 skrivet: 16 april 2024, 12:35:24 »
Brukar lösa sig med att ut o gasa, håll 3000-3500 varv i 15-20 min så den får bränna ut sig ordentligt.
The Italian tuneup  tummenupp
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2437
  • Karma +5/-0
SV: Diesel partikel filter Regeneration duration
« Svar #11 skrivet: 17 april 2024, 10:04:04 »
Ok, Tack👍
Menar du från limp mode läge, att köra på låg växel och få upp varven en stund?

Vill gärna titta på felkoderna, blir att man resetar då också. Ibland har det varit att byta bränslefiltret och även igensatt partikelfilter.

Man måste få den ur limp home-läget först, annars kommer den inte ens försöka att regenerera. Det brukar gå att tvinga den till en extra regenerering via OBD och då går den ur limp home-läge åtminstone tills den har försökt regenerera igen. Men starta inte tvångsregenereringen förrän bilen är i rörelse ute på landsväg och du är säker på att inte behöva sakta in eller gå ner till tomgång förrän regenereringen är klar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 844
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Diesel partikel filter Regeneration duration
« Svar #12 skrivet: 17 april 2024, 10:55:20 »
Man måste få den ur limp home-läget först, annars kommer den inte ens försöka att regenerera. Det brukar gå att tvinga den till en extra regenerering via OBD och då går den ur limp home-läge åtminstone tills den har försökt regenerera igen. Men starta inte tvångsregenereringen förrän bilen är i rörelse ute på landsväg och du är säker på att inte behöva sakta in eller gå ner till tomgång förrän regenereringen är klar.

Regenereringen startade ganska snart efter obd2 reset ut ur limp home, som du beskriver.
Hade ingen "tvångsregenerering" på min läsare, så nu har jag beställt en nyare för 4.000 kr. Verkar även läsa eolystanken, vi får se. Icarsoft max heter den.
Fanns även andra, bättre?, för 20-50k, inte rimligt då jag inte vet min nästa bil ännu. ☺️
För info, Bilen går fortfarande utan att dessa felkoder för avgasreningen kommit tillbaks.
Det är en "PSA motor" från 2010. Den har gått 28.000 mil, siktar på 36.000 mil. Grannens D5 är uppe i 38.000, han byter helst inte mer säjer han! 👍☺️
« Senast ändrad: 17 april 2024, 11:10:12 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!