Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trycket skenar i värmekretsen  (läst 707 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PatrikLarsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Trycket skenar i värmekretsen
« skrivet: 29 november 2023, 22:31:44 »
Jag kopplade in några extra radiatorer för två veckor sedan. I samband med det kom det in en hel del luft i stammen då det var ett rätt stort ingrepp för att få till en bra inkoppling. Systemet består till största del av vanliga gamla sektionsradiatorer. Sedan finns det lite golvvärme som inte har någon egen cirkulationspump utan är inkopplade som radiatorerna men lite lagom strypta (funkar rätt ok).

Radiatorer är luftade och golvvärmen är spolad efter bästa förmåga. Pumpen står i källaren och det är ingen luft i radiatorerna två våningar upp.

Till problemet. Om trycket är satt till 1 bar så har det sprungit iväg till 2 bar 48 timmar senare. Då kan man tappa ut hela 2.5 liter vatten för att få ned trycket till 1 bar igen. VART KOMMER ALLT VATTEN FRÅN?!

1. Mycket löst syre i vattnet som expanderar. Men hur länge kan detta hålla på egentligen?

2. Påfyllningsventilen läcker. Har inte haft möjlighet att stänga inkommande vatten någon längre tid då det bor fler i huset. Men att den skulle ge upp exakt då jag håller på och kopplar in fler radiatorer?

3. Expansionskärlet trasigt. Men jag borde väl då inte kunna tappa ut flera liter vatten om dagen?

4. Läckage mellan varmvattenberedaren och radiatorvattenslingan. Hur vanligt är detta på en Nibe F1255-16 från 2016? Går det att laga/byta eller är det till att bråka med hemförsäkringen och köpa ny pump (har inte Arctics tilläggsförsäkring...)

Tankar?  :-\



Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trycket skenar i värmekretsen
« Svar #1 skrivet: 29 november 2023, 22:53:35 »
1 har det varit tom i systemet kan det ta tid, en VP kan inte koka vatten så det utgår till viss del
2 Inte ovanligt om den har skruvats på
3 Troligtvis om det fungerat tidigare
4 Enda sättet att få reda på det är att stänga ventilen på matningen till VV och avvakta några timmar

5 Tappa  ur till 0,8 bar och koll pÃ¥ manometern vid Ã¥tgärd  2 och 4 börja med 4

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!