Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fujitzu Luft /vatten  (läst 4111 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
Fujitzu Luft /vatten
« skrivet: 04 februari 2009, 22:36:44 »
Fujitsu har släppt en Luft vatten VP som finns i sex olika storlekar från 5 -15,5 kw
www.fgnordic.se 
Värmeutveckling som säljer "Acqua inverter" tillverkar även en pump som byggs med Fujitsus utedelar. Den heter Pluotemp och finns ocksÃ¥ i en rad olika storlekar   5- 20kw   
www.pluotemp.se

Fujitsus Nocria Luft /Luft pumpar har ju fått väldigt bra kritik, har jag för mig, så det skulle vara intressant att höra hur bra de här är...
« Senast ändrad: 05 februari 2009, 07:35:29 av njitnjau »
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Fujitzu Luft /vatten
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2009, 06:51:25 »
Har hört rykten om fujitsus L/V.
ska enl dessa vara enfasmaskiner med koaxialväxlare.....men kostar som en trefas med plattis  :'(

pluotemp har vissa problem med sin maskin....

ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Fujitzu Luft /vatten
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2009, 07:49:39 »
Hm.. det låter ju inte så spännande...
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fujitzu Luft /vatten
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2009, 22:45:08 »
Det finns lite mer att läsa om Fujitsu l/v på www.atlantic-nouvellesenergies.com Denna pump fanns med på Älvsjömässan i höstas. Tyvärr kunde inte försäljarna något om den...Kolla på Alfea S Inverter och Alfea Duo Inverter på länken. (Tyvärr ser jag bara beskrivning på franska).

Pluotempen antar jag har vissa likheter med Acqua Invertern men Pluotempen använder som sagt Fujitsu utedel samt annan styrning (PLC). Man ska väl även kunna använda andra utedelar i Pluotempen...   


pluotemp har vissa problem med sin maskin....

ACE

Vet du var det rör sig om för problem i Pluotempen?

/A

Utloggad JohnnyWalker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fujitzu Luft /vatten
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2009, 20:31:02 »


Någon som vet något om priset?

COP=3.6 är ju sämre än panasonics dito med 4.0 vid 45graders temp. Kan man jämföra dem så enkelt om man bara tittar på driftskostnad? Panasonicen bullrar dock betydligt mer enligt datablad.

« Senast ändrad: 12 februari 2009, 20:32:56 av JohnnyWalker »

Utloggad Acqua inverter

  • I branschen
  • Lär mig om värmepumpar
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
    • varmeutveckling.se
SV: Fujitzu Luft /vatten
« Svar #5 skrivet: 26 februari 2009, 11:39:53 »
Har hört rykten om fujitsus L/V.
ska enl dessa vara enfasmaskiner med koaxialväxlare.....men kostar som en trefas med plattis  :'(

pluotemp har vissa problem med sin maskin....

ACE

Hejsan!

Problemet med pluotempen har varit en trevägsventil som inte orkat med att hålla tätt i ena riktningen. Nu använder vi istället en ventil som har motordrift i båda riktningar istället för fjäderåtergång. Kunder med den gamla motorventilen har fått detta korrigerat.

Mvh Kaj
Jobbar med konstruktion och installationer av värmesystem, samt kyl och frysanläggningar. Värmer egen fastighet med "hemmabygge" på ca 35kW uteffekt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!