Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC FJ, Ettrörsystem. HJÄLP  (läst 9195 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joakim P

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
CTC FJ, Ettrörsystem. HJÄLP
« skrivet: 09 december 2012, 12:54:12 »
Hej alla på detta forumet, Känns skitkul att vara med här!

Vad som inte är skitkul är min Panna modell CTC FJ 102 från 1986.
Denna i kombination med ett ettrörssystem till Radiatorerna från 1964 är också trist.

Jag och min sambo har precis flyttat in i en villa från just 1964.
Allt verkade fungera bra med värmen tills 3 element började läcka vid termostaterna. Eller vreden kanske man ska säga.
Vi tappade ut allt vatten och hade en VVs:are som kom och bytte dessa 3 till nya vred från mma.

Sen började helvetet.

Vi fyllde på. Ingen värme alls. Dagen efter var allt tryck borta och det var iskallt. Vår VVS kontakt trodde vi fått en vattenläcka. Vi började bila upp golv men hitade inget. Han gjorde då en provtryckning som visae att det INTE var en vattenläcka...

Där satt en ventil på ovansidan av pannan som inte höll riktigt tätt så den bytade han till en Plugg tror jag. Eller en sån ventil som man stryper helt.

Vi fyllde på igen. Värmen kom, trycket höll. Dagen efter. Iskallt igen. Vi har luftat och där är ingen luft.

I hallen sitter där en gammal manik som man ska ställa värmen med av märket honeywell. Den var kopplad till en grunka som hängde löst på pannan. Den ska tydligen sitta på ett vred som ställer värmen UT i huset. Vi får nu vrida på den själv med en tång.

SÃ¥:
Trycket är kvar.
Tempmätaren på pannan visar att det är 50 grader.
Iskalla element
Ingen luft i systemet
Cirkulationspumpen skall funka enligt VVS-killen. Men kan denna vara trasig?

Hjälp. Allt funkade ju för 3 veckor sen tills vi tappade systemet. Vad har hänt?

Nu är det 13 minusgrader i Helsingborg och vi håller kåken värm med el-element.= Inte billigt...

MVH
/Joakim


Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC FJ, Ettrörsystem. HJÄLP
« Svar #1 skrivet: 09 december 2012, 14:25:22 »
Tråkigt att höra.

Jag hade:
1) skruva upp Cirkulationspumpen till max steg 3.
2) avluftat cirkulationspumpen, en skruv på sidan.
3) känn att varmt vatten kommer in och ut ur den, 50grader bränner lite lätt i handen.

Skruva upp med hjälp av tången till ni får ut 50-70 grader beroende på behov.
Lycka till.
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Jimtyeu5r

  • Gäst
Jimtyeu5r
SV: CTC FJ, Ettrörsystem. HJÄLP
« Svar #2 skrivet: 09 december 2012, 22:54:37 »
har du ingen värme direkt efter cirkpumpen är det något fel med pumpen.

kolla så inte rörmokaren stängde på någon avstängning då han mekade.

Utloggad Joakim P

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC FJ, Ettrörsystem. HJÄLP
« Svar #3 skrivet: 10 december 2012, 10:46:10 »
Jo det finns värme efter cirkulationspumpen. Men den avtar ju längre längs röret man känner....
Efter Cirkulationspumpen sitter det en slags ventil som nyligen bytts av vår röris. Bilder finns på http://www.byggahus.se/forum/fjarrvarme-gas/205211-lb-hus-64-fv-kaos-hjalp.html#post1645323

Men jag vet inte om jag blir bortkörd från detta forumet genom att länka till ngt annat...

Förlåt varmepumpsforum...

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: CTC FJ, Ettrörsystem. HJÄLP
« Svar #4 skrivet: 10 december 2012, 11:33:23 »
Jo det finns värme efter cirkulationspumpen. Men den avtar ju längre längs röret man känner....
Efter Cirkulationspumpen sitter det en slags ventil som nyligen bytts av vår röris. Bilder finns på http://www.byggahus.se/forum/fjarrvarme-gas/205211-lb-hus-64-fv-kaos-hjalp.html#post1645323

Men jag vet inte om jag blir bortkörd från detta forumet genom att länka till ngt annat...

Förlåt varmepumpsforum...
Det är vanligt att kopplen till c-pumpen har kulventiler, ser ut som en skruvskåra. Mycket bra om man behöver byta pumpen då man inte behöver tömma av vattnet.
Min första tanke var om röris har satt i rätt insattser på radiatorerna. Byttes alla eller om inte, är de radiatorerna med de gamla termostaterna varma?
Den där nya ventilen är bara en avluftning, öppna och se om det kommer luft, fungerar pumpen ska det vara bra tryck på vattnet från den ventilen. Har man bytat vatten i värmesystemet brukar det ta lång tid innan all luft är ute.
Kan du plåta radiatorventilerna och termostaterna, skriva ev beteckningar så finns det säkert folk här som kan svara på om de passar ihop.

Lite märkligt att bila upp golvet först och sedan provtrycka, eller?
« Senast ändrad: 10 december 2012, 11:35:27 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: CTC FJ, Ettrörsystem. HJÄLP
« Svar #5 skrivet: 10 december 2012, 11:41:22 »
Läste igen, det verkar som det är pumpen du bör koncentrera dig på, känn på den om den surrar. Sitter den bra till så kan du sätta en skruvmejsel mellan örat och pumpen, då bör du höra om den går.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Linsan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC FJ, Ettrörsystem. HJÄLP
« Svar #6 skrivet: 10 december 2012, 12:19:30 »
försöker mig på att bifoga bilder, ha överseende om det blir fel:

Utloggad Linsan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC FJ, Ettrörsystem. HJÄLP
« Svar #7 skrivet: 10 december 2012, 12:21:22 »
Verkar som att jag lyckades så här följer fler:

Utloggad Linsan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC FJ, Ettrörsystem. HJÄLP
« Svar #8 skrivet: 10 december 2012, 12:30:35 »
Bild 1: Sådana termostater sitter på samtliga 10 radiatorer i huset, radiatorerna har olika storlekar och tjocklekar,som sig bör kanske. 3 termostatvred läckte och dessa byttes ut mot sådana som bild 2.

Bild 3 visar lite av varje, returen från radiatorkretsen syns längst ner på bilden.Nu kall.
Bild 4 visar tilloppet,kanske det inte heter men jag säger det nu, dvs röret efter pumpen som ska leda ut till radiatorkretsen. Detta är ljummet,dvs bränns inte eller så,känns som fingervarmt ca 40grader, svalnar av på röret innan det försvinner in i väggen mot första elementet. Alla element kalla,även röret upp till elementet från golvet.
Bild5 cirk.pumpen, står nu på läge 2 och jag hör den jobba.
Bild6 visar mottagaren som borde styrts från Honeywellén mitt i huset men denna fungerar inte så nu ska man vrida manuellt med en tång..
Bild7 samma grunka

Bild 11 samma som bild 4, här har bytts ut något som inte var tätt, men jag kan ej förklara vad. Är det ngt fel här kanske som gör att varmvattnet inte når ut till radiatorkretsen?

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: CTC FJ, Ettrörsystem. HJÄLP
« Svar #9 skrivet: 10 december 2012, 12:53:26 »
Är kulventilen, efter den nye blå, hel? ser rostigt ut på handtaget, de kan rosta sönder så att kulan inte följer med när man vrider .
Om du öppnar den lille blå, kommer det vatten då?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Linsan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC FJ, Ettrörsystem. HJÄLP
« Svar #10 skrivet: 10 december 2012, 14:00:39 »
Tack, vi har nu under instruktion från vvsaren luftat på pannan, jag gjorde det ej själv så jag kan ha fel, och luft pös ut sedan började värmen komma både på röret som leder till första elementet och detta börjar nu bli varmt!
Får avvakta under dagen och se hur det beter sig,om det går vidare till de efterkommande elementen på slingan eller vad som sker.
Avvaktar med nytt hopp! /L

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: CTC FJ, Ettrörsystem. HJÄLP
« Svar #11 skrivet: 10 december 2012, 14:32:19 »
De var ju bra, inget alvarligt då. Att lufta får ni nog räkna med att göra lite då och då ett halvårs tid innan vattnet är syrefritt, glöm inte fylla på också. :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Linsan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC FJ, Ettrörsystem. HJÄLP
« Svar #12 skrivet: 10 december 2012, 15:08:09 »
Tack, får se under dagen om detta består :)
Menar du då att lufta vid själva pannan eller på elementen?
Med vänlig hälsning, L

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: CTC FJ, Ettrörsystem. HJÄLP
« Svar #13 skrivet: 10 december 2012, 15:09:24 »
BÃ¥de och.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Linsan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC FJ, Ettrörsystem. HJÄLP
« Svar #14 skrivet: 10 december 2012, 16:01:07 »
Fint,då vet jag det.
Jag undrar lite också hur lång tid som kan vara normalt nu att avvakta innan det ska komma värme i elementen..
Det som sitter som första på radiatorkretsen efter pannan känns nuq varmt på ingångsröret men sen är själva elementet knappt ens ljummet, element nr två på slingan är kallt osv.
Är det normalt att detta ska ta lång tid och isf,vad menas med lång tid i detta fallet? Med vänlig hälsning, L

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!