Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 06 februari 2012, 10:46:19 »

En sak du kan kolla är att överhettningsskyddet på elpatronerna inte löst ut.
Det sitter bakomför styrkortet under panelen (bakom fronten), lite knöligt att komma åt men det står i manualen hur man gör.
Tryck in överhettningsskyddet hårt med en mejsel.
Skrivet av: Börstig
« skrivet: 06 februari 2012, 10:18:38 »

Löst! (Tror jag...)

En VVS-kille var här precis och bytte ut en ventil. Var tydligen ett vanligt fel. Så nu väntar jag på att den ska komma upp i temperatur igen (hoppas!).

En till fundering kom dock upp:
Varmvattnet, vilka värden är bäst att ha där? Nuvarande är 45-55.
Är det bra att ha så stor skillnad mellan värdena?

/Adam
Skrivet av: tanner
« skrivet: 02 februari 2012, 19:31:13 »

Viss del av det som skrivs låter som ett problem jag hade förra året med min Fighter 1215 (5år). Fick inte upp tempen än hur jag justerade samt att ljudnivån hade lite att önska.

Jag hade en tekniker ute som lyssnade och mätte och det slutade med att jag fick hela paketet utbytt med växlare och kompressor. tappade 1000-1500W mot vad den gav ut och ngn packning/ljuddämpning var helt nedsmält inne i den. Kan kanske vara ett första steg att få den uppmätt så att allt fungerar som det ska.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 01 februari 2012, 14:35:13 »

Pumpen går väll kontinuerligt nu, vi vet inte köldbärartemperaturer nu när givarna är kass på KB sidan.
Kan man fråga vilken hastighet köldbärarpumpen går? Den har också viss betydelse i effekten ut.
Kan mycket väll vara så att pumpen räcker inte till utan tillsats el, men än är det inte så himla kalt, man
vill  prova alt annat först.
Skulle byta givarna på KB fast det hjälper inte annat än att det är lättare att avgöra om man ska öka eller
minska hastighen på Cp:n. 
Skrivet av: Roland
« skrivet: 01 februari 2012, 12:48:26 »

Med kortsluter menar jag att flödet genom en radiator är så högt i förhållande till dess kapacitet att avge värme att det är nästan samma temperatur på vattnet från radiatorn som ingående vatten. Har man en värmepump medför det att pumpen får arbeta vid onödigt hög temperatur vilket kostar extra el. Har man oljeeldning eller elpanna spelar kortslutande radiatorer ingen roll så det är inte ovanligt att det finns sådana i systemet.

Om pumpen installerades i början av 2007 har den gått nästan 5 år vilket betyder runt 3300 timmar/år vilket i sin tur betyder att den är bra dimensionerad. Ca 160 timmar tillsatsel per år säger samma sak. Vad är det för effekt på pumpen? Vad är inkopplad tillsatseffekt?

Antal starter, var det verkligen rätt avläst? 682 starter får inte jag ihop med över 15000 timmar kompressordrift.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 01 februari 2012, 12:33:21 »

ok du har alltså ett värmesystem som med tillhörande radiatorer installerades säg 2007.

Ingenting är ändrat i systemet. Annat än termostaterna som nu är uppskruvade max för att eliminera en potentiell problemkälla.

Från och med i år, typ? så har du ett problem med att du inte får upp värmen i huset vid säg kallare temperatur än 3-5 minusgrader.

Elpatronen har alltid gått när det är svinkallt ute och det gör den nu också.

Av allt att döma klarar inte värmepumpen i kombination med elpatronen att få upp temperaturen så högt som behövs för att värma huset. Det vi kan notera är att den temperatur du vill få upp (i pannan så att säga) är lite högre än vad man skulle kunna förvänta sig av ett så pass nytt radiatorsystem. Men det har ju tydligen fungerat ok förut.
Skrivet av: Börstig
« skrivet: 01 februari 2012, 12:09:06 »

gjordes radiatorerna då också? eller är det gamla radiatorer?
Är det av någon anledning så att ditt tillskott inte går igång?
Menar du att den inte får upp tempen mer fast den går med tillskott.
När temperaturen ute är typ -3 och så.. då har du inte problem med att det är kallt eller?
Ja de gjordes samtidigt så de är nya.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med det?
Nej det verkar inte så, eftersom el-lampan lyser på displayen men den kommer inte upp till börvärdet på 55 iaf.
Nja, inte riktigt lika mycket, men det är fortfarande lite för kallt.
Skrivet av: Börstig
« skrivet: 01 februari 2012, 12:05:41 »

Men temperaturdifferensen över pumpen, 6 grader, var bra.
Undrar om det inte finns någon liten radiator någonstans som "kortsluter" flödet.
Går inte tillsatselen in efter ett tag?
Vilket år och månad installerades pumpen?
Okej, tur att något stämmer iaf... =)
Okej, vad menas med "kortsluter" och hur gör jag så att det inte gör det?
Jo den är inkopplad.
Har för mig att det var i början på 2007.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 01 februari 2012, 12:04:46 »

gjordes radiatorerna då också? eller är det gamla radiatorer?

enligt din logg har du TS-tid 1773 typ 400 timmar tillskott per år.
Är det av någon anledning så att ditt tillskott inte går igång?

Ok nu ser jag medans jag skriver att du svarar på detta. Menar du att den inte får upp tempen mer fast den går med tillskott.

När temperaturen ute är typ -3 och så.. då har du inte problem med att det är kallt eller?
Skrivet av: Börstig
« skrivet: 01 februari 2012, 12:02:40 »

Vad är det för ute-temp? Hur långt brukar den orka? När går elpatronen in? Brukar den behöva gå in vintertid?
Det är ca -7 ute.
Jag är inte säker men jag tror att den bara brukar orka till drygt 45.
Jag vet inte exakt när den går in, men den är inkopplad nu iaf.
Ja det brukar den behöva.
Skrivet av: Börstig
« skrivet: 01 februari 2012, 12:00:10 »

Exakt när installerades den?
Ja du... I början på 2007 har jag för mig...
Skrivet av: Roland
« skrivet: 01 februari 2012, 11:07:26 »


Jag har känt med handen och jag tycker det är stor skillnad på in/ut.

Men temperaturdifferensen över pumpen, 6 grader, var bra. 6 graders differens över en radiator upplever i alla fall inte jag som stor skillnad. Undrar om det inte finns någon liten radiator någonstans som "kortsluter" flödet. En IR-termometer är ovärderlig när det gäller att trimma in ett radiatorsystem.

Huset har förmodligen ett så kallat 55/45 system, dvs radiatorerna skall klara av att hålla huset varmt vid dimensionerande utetemperatur med ingående radiatorvatten på 55 grader och ut på 45 grader. Troligen räcker det med några grader lägre temperatur. Dimensionerande utetemperatur i Skövdetrakten bör vara runt -18. Det är därför inte rimligt att det skulle behövas 55 grader fram när det är -7 grader ute.

Att pumpen inte kommer upp till mer än 50 grader (för högt det också med tanke på utomhustemperaturen tycker jag) beror på att vid den temperaturen avger radiatorerna samma effekt som pumpen kan producera. Det finns inga möjligheter att pumpen utan hjälp av tillsatsel kan någ högre temperatur. Går inte tillsatselen in efter ett tag?

Vilket år och månad installerades pumpen?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 01 februari 2012, 11:04:14 »

Jag har nu maxat alla termostaterna på alla radiatorer i huset. Men...

Det har inte blivit varmare alls.

När jag tittar på värmepumpens display så står det att den vill ha 55 på VB-f men den kommer knappt upp till 50, snarare drygt 45. Varför blir det inte varmare än så? Det känns som att det är där problemet ligger, att den inte kommer upp i temperatur. Om den hade pumpat ut 55 grader så att det nog varit varmt och gott.

då har du kanske konstaterat i det här fallet var det nog inte dina termostater som bråkade.
trots att du har öppet på alla radiatorer blir det inte varmare.

det faktum att du har svårt att nå din bör-temp som du beskriver, enligt displayen på värmepumpen. Skulle kunna tyda på att maskinen inte orkar gå högre under rådande omständigheter. Vad är det för ute-temp? Hur långt brukar den orka? När går elpatronen in? Brukar den behöva gå in vintertid?
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 01 februari 2012, 11:03:00 »

Exakt när installerades den?
Över 15000h kompressor på några få år tyder på en klen dimensionering vilket då är förklaringen till att den inte orkar högre.
Iofs så borde då elpatronen kliva in och höja resten.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 februari 2012, 10:57:26 »

Okej, men vad är skillnaden mellan att använda en termostat och att strypa radiatorn? Jag trodde en termostat gjorde precis det...

Låter man termostaterna strypa bort flöde, och vill ha varmare inne är det mycket vanligt att man ökar kurvan på reglerdatorn, varje extra steg på kurvlutningen ger ca 6-8% mindre energibesparing (ändrar börvärdet ca 2°C)
Istället skall man sträva efter att trimma in systemet att ge god komfort i alla rum utan termostater, och först nä'r detta är gjort kan man justera ned termostaterna så att de stryper om det av någon anledning blir för varmt i rummet.
Men helst skall man aldrig låta termostaterna strypa, det ger så oerhört liten effekt på en i övrigt väl injusterad anläggning att det är mer eller mindre försumbara komfortförbättringar som kan uppnås.
Däremot gör varje påverkan från rumstermostater att värmepumpen får ändrade driftsförutsättningar som kan påverka funktionen negativt.
Skrivet av: Börstig
« skrivet: 01 februari 2012, 10:49:54 »

Jag har nu maxat alla termostaterna på alla radiatorer i huset. Men...

Det har inte blivit varmare alls.

När jag tittar på värmepumpens display så står det att den vill ha 55 på VB-f men den kommer knappt upp till 50, snarare drygt 45. Varför blir det inte varmare än så? Det känns som att det är där problemet ligger, att den inte kommer upp i temperatur. Om den hade pumpat ut 55 grader så att det nog varit varmt och gott.
Skrivet av: Börstig
« skrivet: 01 februari 2012, 10:45:01 »

"...inte i normalfallet använda en termostat för att långsiktigt relgera temperaturen i ett rum..."
"...strypa radiatorn, om det går, så att önskad temperatur nås utan behov av termostat..."
Okej, men vad är skillnaden mellan att använda en termostat och att strypa radiatorn? Jag trodde en termostat gjorde precis det...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 januari 2012, 19:30:30 »

Kan du infoga en eller ett par bilder på dina termostater/koppel så kanske det finns någon här som vet om/var man kan justera grundflödet.
Om det är enkelt att lossa själva termostaten kan du gärna ta en bild när den är demonterad också.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 31 januari 2012, 15:42:39 »

Okej, och med jämka menas skruva upp/ner termostaterna?

Okej, och i detta fallet var det delta över en radiator?

Nej som sagt var är tanken att inte i normalfallet använda en termostat för att långsiktigt relgera temperaturen i ett rum. I stället försöker man strypa radiatorn, om det går, så att önskad temperatur nås utan behov av termostat.
Värmepumpen och radiatorerna ska vara inställda för att ge dig den temperatur du vill ha. Termostaterna ska bara hantera övertemperaturer i normalfallet.

Det går så klart att jobba med mer aktiv reglering av termostater men det kräver annan utrustning för att bli bra.

Huruvida din värmepump kan göra varmare utan spets det vet vi ju inte. Men förhoppningsvis kan den det.
Skrivet av: Börstig
« skrivet: 31 januari 2012, 15:41:12 »

"...Justera grundflödet över radiatorerna för att få lagom Delta-T..."

"...Varje grad varmare vatten du kör ut i systemet ger dig ca 3-4% lägre energibesparing..."

"...Installatörens råd om instrypta termostater kan ha kostat dig tusentals kronor i utebliven besparing..."
Okej, men hur ställer man in grundflödet? Jag antar att det inte är det samma som att ställa in termostaten... På termostaterna står det MHA, så jag antar att det är märket på dem.

Det ska jag lägga på minnet.

Oj! Ja, det kändes lite konstigt att ställa in dem på det viset, men jag tänkte att "han kan ju det där"...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 januari 2012, 15:01:18 »

Okej, och med jämka menas skruva upp/ner termostaterna?

Okej, och i detta fallet var det delta över en radiator?

Om möjligt (beror på radiatortyp och typ av koppel = rören där termostarna sitter) skall man justera grundflödet över radiatorerna för att få lagom DeltaT, och lagom varmt i rummen.
Om du ställer in alla radiatorer så dom har t.ex. 6-7 graders deltaT (kompressorn måste gå när du mäter upp detta) så kan du få lite för svalt i vissa rum och lite för vamt i andra rum, och det är då man kan behöva jämka en aning genom att justera grundflödet så att det blir lite högre deltaT i varma rum, och lite lägre deltaT i kallare rum, detta för att slippa höja kurvan mer än nödvändigt för att hålla de kallaste rummen i huset lagom varma.

Varje grad varmare vatten du kör ut i systemet ger dig ca 3-4% lägre energibesparing, så det är viktigt att optimera flöden och kurvlutning.

Installatörens råd om instrypta termostater kan ha kostat dig tusentals kronor i utebliven besparing på de två år som gått.
Skrivet av: Börstig
« skrivet: 31 januari 2012, 14:51:11 »

"...Om det är tvårörssystem så finns inte den risken..."
Okej, jag tror jag har ett tvårörssystem (det går iaf två rör längs med golvet).
Skrivet av: Börstig
« skrivet: 31 januari 2012, 14:49:36 »

..."I praktiken är det ofta så att någon rad är lite för stor och någon annan är lite för liten och så måste man börja jämka något"...

..."Ibland pratar man om ett delta över en radiator exempelvis. Och ibland pratar man om ett delta över en värmekälla såsom en värmepump"...
Okej, och med jämka menas skruva upp/ner termostaterna?

Okej, och i detta fallet var det delta över en radiator?
Skrivet av: Remo
« skrivet: 31 januari 2012, 14:19:27 »

Okej, då förstår jag.
Men en sak jag funderat på är, borde det inte vara bättre med så lite skillnad som möjligt? Annars blir ju de sista elementen mycket kallare? Eller är jag helt ute och cyklar? Är inte så insatt...

Om det är tvårörssystem så finns inte den risken men i ettrörssystem blir dom sista radiatorer svalare
hur man än gör. Men då brukar systemet vara anpassade till det, lägre temperatur är kompenserat med
radiator storlek till rummets värmebehov.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 31 januari 2012, 13:57:58 »

i ett perfekt system har du samma delta på alla raddar. I praktiken är det ofta så att någon rad är lite för stor och någon annan är lite för liten och så måste man börja jämka något.

Ibland pratar man om ett delta över en radiator exempelvis. Och ibland pratar man om ett delta över en värmekälla såsom en värmepump.
Skrivet av: Börstig
« skrivet: 31 januari 2012, 13:47:59 »

delta-T är skillnaden i temperatur mellan inlopp och utlopp, 5-10 ºC är vanligen lagom
Okej, då förstår jag.
Men en sak jag funderat på är, borde det inte vara bättre med så lite skillnad som möjligt? Annars blir ju de sista elementen mycket kallare? Eller är jag helt ute och cyklar? Är inte så insatt...
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 31 januari 2012, 13:43:27 »

delta-T är skillnaden i temperatur mellan inlopp och utlopp, 5-10 ºC är vanligen lagom
Skrivet av: Börstig
« skrivet: 31 januari 2012, 13:33:31 »

...En bra sak att ha är en IR-termometer...
...Då kan man snabbt gå igenom radiatorsystemet och se att man har lagom delta-T överallt...
Okej, kanske får införskaffa en sådan då.
Vad är "delta-T" och vad är "lagom"?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 31 januari 2012, 13:26:18 »

ir-knark menar han. kan inte sluta panga med den
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 31 januari 2012, 13:08:14 »

Ja, du bör vänta ca ett dygn mellan varje ändring för att läget skall stabiliseras. En bra sak att ha är en IR-termometer. Då kan man snabbt gå igenom radiatorsystemet och se att man har lagom delta-T överallt.
Skrivet av: Börstig
« skrivet: 31 januari 2012, 12:25:04 »

Tack för ännu ett svar!

Ja, jag har maxat termostaterna nu, men mina inställningar på pumpen är samma fortfarande. Fast jag kanske ska vänta ett tag innan jag börjar med den biten?

Okej, tack för hjälpen!
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 31 januari 2012, 12:19:07 »

Öppna alla termostater och därefter ställer du in kurvan. När kurvan väl är inställd kan du dra ner termostaterna så att dom inte reglerar i normalfallet, utan att dom bara gör det när övertemp uppstår, alternativt när du av någon anledning vill ha lägre temp i ett rum under en begränsad tid.

Genom att göra så här (ha termostaterna på max) kommer du också märka i fall det är vissa rum som blir för varma och då kanske radiatorerna behöver justeras något.

Syftet är att försöka hitta en grundinställning för värmepump och radiatorer som fungerar väl och endast därefter låta termostaterna reglera. Annars blir termostaten en ständigt aktiv reglerare av värme och det kräver avancerade termostater och i de flesta fall även en arbetstank för att verkligen fungera väl. Och ska i normalfallet alltså inte alls behövas. 
Skrivet av: Börstig
« skrivet: 31 januari 2012, 12:11:08 »

Tack för svaret!

Oj, det låter ju inte bra alls! Även om det inte har något med inomhustemperaturen att göra så bör man kanske kolla upp det?

Okej, jag har öppnat alla termostater till max nu, får se om det blir varmare i huset.

Jag har känt med handen och jag tycker det är stor skillnad på in/ut.

Sen tänkte jag fråga om mina inställningar på pumpen, ser de tokiga ut? Jag kan ju inte så mycket om sånt här...

/Adam
Skrivet av: Roland
« skrivet: 31 januari 2012, 11:42:09 »

Givarna för köldbäraren fungerar inte, det är säkert kortslutning pga fukt i dem men det har inget att göra med att det är svalt inne.

Jag tror att det radiatorsystemet som är problemet. Öppna alla termostater till max. Att det inte känns någon skillnad när värmekurvan ökas kan bero på att termostaterna bromsar.

Kontrollera sedan när pumpen har gått minst 10-15 minuter att samtliga radiatorer är varma upptill och att det är en märkbar temperaturskillnad mellan radiatorns in- och utlopp. Det bör vara minst 5 graders temperaturskillnad, det känner man med handen.
Skrivet av: Börstig
« skrivet: 31 januari 2012, 10:30:32 »

Hej!

Har en Nibe Fighter 1215, installerad för ett par år sedan, men jag har inte riktigt fått till det med inomhustempen på vintern. Tycker det är för kallt (ca 19).

Har läst manualen ett antal gånger men jag blir inte klok på den, hänger inte med alls.

Mina nuvarande inställningar:
VB-fram 49 (55)
Varmvatten 52
Utetemp -7
VB-r 43 (55)
VVstart 52(50)
VVstopp (55)
KB-f 50
KB-r 50 (-8)
Kurvlutning 12
VPstarter 682
VP-tid 15176h
TS-tid 1773
Grundinst. 0 00

Vredet är inställt på +2.
Radiatorerna är inställda på 6/9 (VVS-killen sa att de skulle vara så).

Tilläggas bör att jag för någon vecka sedan höjde värmekurvan från 9 till 10, sedan 11 och nu 12 för att jag tycker det är för kallt inomhus men jag tycker inte att jag känner någon skillnad.


Skulle gärna vilja ha lite tips och förklaringar på inställningar och hur allt hänger ihop, så att jag kan ställa in den på ett vettigt sätt.


Med vänliga hälsningar

Adam

UPDATE:
Villan ligger mellan Skövde och Ulricehamn och är ganska gammal (läs inte så välisolerad).

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!