Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Överstyra "manuell" fläkthastighet - NÃ¥gon som testat?  (läst 1949 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johan-sson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Har en ny Daikin Stylish XRH30 som jag skulle vilja överstyra.  help

Daikins geniala utvecklingsteam har ju valt att programmera det "manuella" fläktläget till att vara halvautomatiskt genom att tillåta enheten att varva ner fläkthastigheten när inomhustemperaturen uppnås.

(VAD ÄR POÄNGEN MED ETT MANUELLT LÄGE DAIKIN)?  .,;-

Är det någon som har testat att överstyra denna galenskap med externa temperaturgivare och ex. en Homey Pro eller annan smart hub?

Synd att programmeringen är skit på en annars så bra LVP

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Vill du stanna fläkten? Alla har encoder och lär larma om fel varvtalsignal inte tas emot.
Temperaturmätningen fungerar inte så bra om fläkten står still. Men vrålar fläkten och utedelen står still, då är det inte så lyckat programmerat.

Eller.. temperaturgivare..? Vad är det du vill göra?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad johan-sson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vill du stanna fläkten? Alla har encoder och lär larma om fel varvtalsignal inte tas emot.
Temperaturmätningen fungerar inte så bra om fläkten står still. Men vrålar fläkten och utedelen står still, då är det inte så lyckat programmerat.

Eller.. temperaturgivare..? Vad är det du vill göra?

Om jag ex. ställer in maskinen på 22 grader och fläkthastighet 5 så vill jag att den ska fortsätta med fläkthastighet 5 till jag säger åt det att inte göra det.
Min planlösning är inte optimal för en LVP och för att värmen skall nå hela huset krävs fullt blås.
Men i och med att rummet där innedelen sitter blir varmt så börjar ju innedelen automatiskt varva ner och värmen når således inte resten av huset.

Vill komma runt detta genom att placera en temperaturgivare i mitt "kalla rum" som pratar via min Homey till Daikinenheten och i stil med:
"Så länge det är kallt i detta rum ska du fortsätta värma och köra fläkten på max"

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
Samma problem för mig.

Manuellt läge är samma som som automatiskt på min Stylish. På natten vill jag sätta pumpen på maxfläkt för att sprida värmen, den får bullra hur mycket den vill bara värmen sprids. Som det är nu värmer jag rummet där pumpen sitter men 5 meter bort i nästa rum via en bred dörröppning kommer det nästan ingen värme alls. Pumpen är inte riktad mot dörröppningen dock.

Rejält feltänk av Daikin, går ju inte att sprida värmen i huset. 24 grader i ena rummet och 19 i andra.

Hur tänkte Daikin här?
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad Hasse2121

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Pröva sätt fläkten i autoläget

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
Autoläge och manuell är i stort samma sak. Manuell sätter bara ett max-läge på fläkten, men pumpen drar ner farten när rätt temp har uppnåtts.

Har pratat med min installatör om detta. Hans förslag är att öka värmen vilket bara innebär att jag får en bastu i rummet, så fort pumpen nått den temperaturen drar den ner fläkten igen.

Ett manuellt läge ska vara manuellt, ingen automatik ska sen gÃ¥ in och begränsa.  Nu finns det ju inget sätt att sprida värmen. Det är 4-5 meter till öppningen och där stannar värmen  >:(
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

cj123456789

  • Gäst
cj123456789
SV: Överstyra "manuell" fläkthastighet - Någon som testat?
« Svar #6 skrivet: 01 januari 2024, 19:39:53 »
Om det inte skulle vara så irriterande med detta problem så skulle det vara komiskt med Mr. Daikin frånvarande direkt när någon förundrar sig varför styrningen är så j.... ologisk

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Har en ny Daikin Stylish XRH30 som jag skulle vilja överstyra.  help

Daikins geniala utvecklingsteam har ju valt att programmera det "manuella" fläktläget till att vara halvautomatiskt genom att tillåta enheten att varva ner fläkthastigheten när inomhustemperaturen uppnås.

(VAD ÄR POÄNGEN MED ETT MANUELLT LÄGE DAIKIN)?  .,;-

Är det någon som har testat att överstyra denna galenskap med externa temperaturgivare och ex. en Homey Pro eller annan smart hub?

Synd att programmeringen är skit på en annars så bra LVP

De flesta missförstår "manuell" hastighet. Manuell hastighet betyder att du sätter en övre gräns om hur högt fläkten får varva utan att störa.
Skillnaden mellan autofläkt och "manuell" hastighet är att i auto så prioriterar den komfort och i manuell prioriterar den flöde. Vi hade ren manuell hastighet i generation 3 (X-serien 2014-2018) och då klagades det på ljud samt kall luft ut ur maskinerna. I generation 5 (XTH-serien) så har vi på Perfera vägg en kompromiss mellan ren manuell och värmekomfort. Mvh D

cj123456789

  • Gäst
cj123456789
SV: Överstyra "manuell" fläkthastighet - Någon som testat?
« Svar #8 skrivet: 03 januari 2024, 18:35:17 »
Så det betyder att nu när vi klagar på avsaknaden av riktig manuell styrning så kommer ni med uppdatering av programvaran så vi kan styra fläkten så som vi vill? Jag förstår ert tankesätt om alla platser som LLVP sätts in är optimala för dem men tyvärr finns det många gamla hus ( många dörröppningar, ingen öppen planlösning) som skulle behöva verklig manuell styrning av fläkthastigheten för att kunna sprida värmen så mycket som möjligt. De som tycker att det drar för mycket på full fläkthastighet kan väl sätta den på en lägre? Inte så att möjligheten för full fläkthastighet tas bort från oss som verkligen behöver den.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så det betyder att nu när vi klagar på avsaknaden av riktig manuell styrning så kommer ni med uppdatering av programvaran så vi kan styra fläkten så som vi vill? Jag förstår ert tankesätt om alla platser som LLVP sätts in är optimala för dem men tyvärr finns det många gamla hus ( många dörröppningar, ingen öppen planlösning) som skulle behöva verklig manuell styrning av fläkthastigheten för att kunna sprida värmen så mycket som möjligt. De som tycker att det drar för mycket på full fläkthastighet kan väl sätta den på en lägre? Inte så att möjligheten för full fläkthastighet tas bort från oss som verkligen behöver den.

Det handlar inte bara om ljud utan även om temperatur.
Det är ingen skön känsla när det blåser luft om 25 C från maskinen och det är det vi förhindrar. Det finns inte heller någon energi att prata om i det läget.
Utvecklingen sker kontinuerligt och vi tittar på hur vi kan optimera driften så att den passar många.

Kunders synpunkter tar vi med oss i alla lägen och det är en av anledningarna till att vi på Nepura har infört en annan typ av fläktlogik.

Mvh
D

cj123456789

  • Gäst
cj123456789
SV: Överstyra "manuell" fläkthastighet - Någon som testat?
« Svar #10 skrivet: 03 januari 2024, 19:33:46 »
Det är detta som jag inte förstår, varför måste ni förhindra dragkänslan? Varför kan inte kunden ställa ner fläkthastigheten om det känns dragit? Mitt hus är tomt säkert 12 timmer per dygn så ingen skulle störa sig på varken ljud eller drag men nu måste primära värmesystemet värma största delen av huset till en dyrare kostnad. LLVP installeras mycket i gamla hus som komplement till gamla/dyra uppvärmingssystem som inte är optimala för dagens styrning av fläkthastigheten. Mera störande är det i dagsläget när fläkten är nästan avstängd (pga uppnådd värme) och sedan brölar på för fullt när värme behövs, istället för att fläkten skulle gå konstant på inställd hastighet med konstant ljudnivå.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Överstyra "manuell" fläkthastighet - Någon som testat?
« Svar #11 skrivet: 03 januari 2024, 22:23:45 »
Det är detta som jag inte förstår, varför måste ni förhindra dragkänslan? Varför kan inte kunden ställa ner fläkthastigheten om det känns dragit? Mitt hus är tomt säkert 12 timmer per dygn så ingen skulle störa sig på varken ljud eller drag men nu måste primära värmesystemet värma största delen av huset till en dyrare kostnad. LLVP installeras mycket i gamla hus som komplement till gamla/dyra uppvärmingssystem som inte är optimala för dagens styrning av fläkthastigheten. Mera störande är det i dagsläget när fläkten är nästan avstängd (pga uppnådd värme) och sedan brölar på för fullt när värme behövs, istället för att fläkten skulle gå konstant på inställd hastighet med konstant ljudnivå.
Läs vad jag har skrivit. Detta är förändrat på dagens maskin (Perfera/Caldo) Således har vi tagit till oss av kritiken. Tidigare klagade folk på att det blåste kallt när den närmade sig börvärdet och de fick springa och manuellt sänka fläkten hela tiden. Svårt att göra alla till lags.
Mvh D

cj123456789

  • Gäst
cj123456789
SV: Överstyra "manuell" fläkthastighet - Någon som testat?
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2024, 07:53:41 »
En liten dip switch under locket som styr funktionen pÃ¥ fläktknappen, läge noll - begränsar autolägets högsta fläkthastighet, läge ett - fläkten blÃ¥ser hela tiden pÃ¥ inställd hastighet oberoende om temperaturen är uppnÃ¥dd eller inte.  PÃ¥ detta sätt skulle mÃ¥nga vara ännu gladare med era maskiner.

Tack för infon, detta kapitel är nu avslutat för min del. God fortsättning på det nya året.

Henrik5755

  • Gäst
Henrik5755
SV: Överstyra "manuell" fläkthastighet - Någon som testat?
« Svar #13 skrivet: 09 januari 2024, 20:02:50 »
Jag önskar också att det gick att tvinga fram högre fläkthastighet för att få större spridning av värmen.

Är det nÃ¥gon som har testat att byta termistorn för att pÃ¥ sÃ¥ sätt lura enheten att du är kallare och därmed fÃ¥ högre hastighet pÃ¥ fläkten? Med ett ställbart motstÃ¥nd istället borde det ju i teorin gÃ¥ att lura enheten 🤔

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Överstyra "manuell" fläkthastighet - Någon som testat?
« Svar #14 skrivet: 09 januari 2024, 20:21:39 »
Jag önskar också att det gick att tvinga fram högre fläkthastighet för att få större spridning av värmen.

Är det nÃ¥gon som har testat att byta termistorn för att pÃ¥ sÃ¥ sätt lura enheten att du är kallare och därmed fÃ¥ högre hastighet pÃ¥ fläkten? Med ett ställbart motstÃ¥nd istället borde det ju i teorin gÃ¥ att lura enheten 🤔

Jag tänker också på en lösning med trimpotentiometer i serie med rumstemperaturgivaren, eller en switch med fast motstånd om X Ohm som ger 19°C i låst/upplevd "rumstemperatur".

Dvs:

1. Ställ in 22°C på fjärren, så den inte går på dålig COP.
2a. Skruva på trim.pot:en så att den tror att det är den temperatur där fläkten går på max, vi säger 19°C(?).
2b. Flippa den ditmoddade "switchen", så mäter tyristorn ett fast motstånd om 12345(?) Ohm, som motsvarar 19°C fast värde.
3. VP:n går på full fläkt, men dellast. win-win. =)

Daikin_, kan du skicka en sprängskiss, eller manuallänk till el-scheman, sÃ¥ man ser var inomhustempgivaren sitter/är kopplad pÃ¥ kortet? Gärna den pump som TS har, dÃ¥ det är hans/hennes trÃ¥d.  tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!