Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vill ha mer blÃ¥s  (läst 2430 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad telijej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Vill ha mer blås
« skrivet: 24 januari 2018, 13:19:25 »
Jag har en Sanyo CRV 123 EHN. Installerad 2006. Det är så låg lufthastighet att lufttemperaturen blir ca: 55 grader. I turboläge får jag 60 grader. Värmeväxlaren med fläkt är är rengjorda. Min fråga finns det något trick att skrämma upp varvtalet på fläkten?

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Vill ha mer blås
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2018, 19:33:34 »
Jag har en Sanyo CRV 123 EHN. Installerad 2006. Det är så låg lufthastighet att lufttemperaturen blir ca: 55 grader. I turboläge får jag 60 grader. Värmeväxlaren med fläkt är är rengjorda. Min fråga finns det något trick att skrämma upp varvtalet på fläkten?
Den äldre 93 och 123 är tyvärr svaga i fläkten. Är nog svårt att göra något åt.
Smutsen brukar sitta en bit in i lamellerna på innedelen. Jag brukar köra tandborste och rengörningsspray. Q-effekt med vatten efteråt.
Fläktblad behöver också rengöras ibland. Även ett litet lager skit i fläktskålarna på fläkthjulet minskar flödet.

Utloggad telijej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vill ha mer blås
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2018, 13:29:28 »
Tack för svar. jag skall göra nytt försök att städa fläkten med det dyra medlet när jag fått tag i det.

Utloggad telijej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vill ha mer blås
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2018, 15:58:26 »
Jag har nu gjort rent igen. SÃ¥g att fläkten aldrig är rengjord och att det var en god idé. Lärde mig efter ett tag att om man skall göra rent fläktbladen sÃ¥ skall man börja med det medan sprayflaskan är full. För att kunna spruta pÃ¥ fläktbladen mÃ¥ste man luta flaskan och är den halvtom kommer det inget. Spillet rinner inte ut genom dräneringen sÃ¥  det gäller att samla upp vätskan inomhus. Använde tryckspruta av trädgÃ¥rdstyp med vatten frÃ¥n luftavfuktaren ca 4-5 liter. Mycket skit var det.
Såg också att lamellerna överst närmast väggen var dåligt rengjorda(bortglömda?).
Resultat? Den verkade ventilera något bättre men inga imponerande framsteg.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!