Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sanyo SAP-KRV123EHN  (läst 5469 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LarsJulin

  • Gäst
LarsJulin
Sanyo SAP-KRV123EHN
« skrivet: 18 december 2014, 19:01:17 »
Söker lite råd om farsgubbens luft/luft pump.

Pumpen fungerar superbt, värmer bra etc. Men det är ett missljud som kommer när fläkten varvat upp och blir värre när varvtalet ökar. Jag och min bror har försökt lokalisera ljudet och vi blir inte kloka på vart det kommer ifrån. Någonstans ifrån fläkten, typ mellan mitten och drivsidan. Stänger man av VP på fjärren så slutar ljudet direkt fasten fläkten snurrar (varvar ner). Har tagit bort de kåpor vi mäktar med och jag tror det är alla om man inte vill klippa ledningarna till utedelen. Snurrar vi på fläkthjulet så kan vi inte känna att det tar emot någonstans eller skaver. Några idéer? Behöver ni mer info eller följdfrågor så hör av er tack. All hjälp tas tacksamt emot.

Med vänlig hälsning Lars.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Sanyo SAP-KRV123EHN
« Svar #1 skrivet: 18 december 2014, 19:39:37 »
Sitter centrummutter fast till fläkten.
Ni har testkört med främre plåten borttagen?
Annars var det vanligt att rör runt kompressorn vibrerade på Sanyo 93/123.
Då fick man böja till dem lite. Det hör du om du kör med borttagen främre plåt.
« Senast ändrad: 18 december 2014, 19:43:33 av Zelda »

LarsJulin

  • Gäst
LarsJulin
SV: Sanyo SAP-KRV123EHN
« Svar #2 skrivet: 18 december 2014, 21:33:27 »
Ja vi har testkört med alla plåtar av, inga rör som vibrerar vid innerdelen. Eller menar du att ljudet kommer ifrån vibrationer utifrån som via rören låter i innerdelen? Hur ska man komma åt centrummuttern utan att plocka isär hela innerdelen i småbitar?

Med vänlig hälsning Lars

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Sanyo SAP-KRV123EHN
« Svar #3 skrivet: 18 december 2014, 22:31:47 »
Antar att ni menar innerdelens fläkt som låter när den varvar upp och inte komressorn när den varvar upp.
Jag har samma pump och har åtgärdat diverse oljud från både inne och utedel bla med buntband mellan förångare ute osv.
Mina rör som gick genom väggen låg emot min trävägg och genererade oljud när kompressorn varvade upp och ner, vilket är ett scenario?
Om ni trycker på/ändrar innerdelens position lite med alla kåpor på och innerfläkten går förändras ljudet då, isåfall kan det vara nån obalans i innerdelen som genererar ljudet, försök ändra innerdelens position lite ?
Man får hålla på så tills man hittar orsaken och kan åtgärda
kanske är skit på fläktvingarna som kommer i obalans vid visst varvtal för att sen försvinna

LarsJulin

  • Gäst
LarsJulin
SV: Sanyo SAP-KRV123EHN
« Svar #4 skrivet: 18 december 2014, 22:48:26 »
Ja, otydligt skrivet av mig. Det är innerdelen som väsnas, vi har putt, tryckt, lagt i mellan etc. men inget har hjälpt än. Fläkthjulet är rätt dammigt/smutsigt, har försökt dammsuga det men det hjälper inte då skiten sitter för hårt. Ska pröva med tryckluft i morgon. Innerdelen vibrerar "lite", svårt att säga vad som är normalt för mig men känns som om den borde vibrera mindre. Det är ju ingen v12´a som driver fläkten direkt. Fläkthjulet/tuben känns som den hänger i någon form av gummibussning tillsammans med elmotorn och går att röra både i sidled och upp/ner men åker tillbaka till samma läge direkt man släpper. Sitter även någon balanseringsvikt antar jag att det är på fläkten.
Finns det något bra medel man kan tvätta fläkthjulet med på plats? Om inte tryckluft hjälper?

Med vänlig hälsning Lars

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Sanyo SAP-KRV123EHN
« Svar #5 skrivet: 18 december 2014, 23:01:11 »
Ok så ljudet förändras ej när ni ruckar/ändrar innerdelen och det är inte rör/kompressor från utedelen som fortplantas
Är det obalans/vibrationer brukar man kunna påverka ljudet genom att ta på eller ändra innerdelen lite
Ni får köra med nåt bra fett o smutslösande på sprayflaska och pensel typ om ni inte vill montera ner hela innerdelen
Testa o göra riktigt rent först innan ni mekar vidare
Glömde fråga hur gammal är den och har ni någonsin gjort rent lamellpaketet innedel med spray och vattentvätt?
« Senast ändrad: 18 december 2014, 23:03:53 av hsmapa »

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sanyo SAP-KRV123EHN
« Svar #6 skrivet: 18 december 2014, 23:34:46 »
Ofta är det upphägningsplåten
ofta hjälper det att lyfta upp innedelen och haka av den försiktigt
därefter ändrar man skruvmönstret flytta skruvar eller sätta dit flera.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Sanyo SAP-KRV123EHN
« Svar #7 skrivet: 18 december 2014, 23:53:14 »
Ja, otydligt skrivet av mig. Det är innerdelen som väsnas, vi har putt, tryckt, lagt i mellan etc. men inget har hjälpt än. Fläkthjulet är rätt dammigt/smutsigt, har försökt dammsuga det men det hjälper inte då skiten sitter för hårt. Ska pröva med tryckluft i morgon. Innerdelen vibrerar "lite", svårt att säga vad som är normalt för mig men känns som om den borde vibrera mindre. Det är ju ingen v12´a som driver fläkten direkt. Fläkthjulet/tuben känns som den hänger i någon form av gummibussning tillsammans med elmotorn och går att röra både i sidled och upp/ner men åker tillbaka till samma läge direkt man släpper. Sitter även någon balanseringsvikt antar jag att det är på fläkten.
Finns det något bra medel man kan tvätta fläkthjulet med på plats? Om inte tryckluft hjälper?

Med vänlig hälsning Lars

Okej det var innedelen.
Jag har varit med om oljud på Sanyo på glidlagret på vänster sida. I dessa fall har innedelarna varit väldigt dammiga.
DÃ¥ räker det oftast att smörja med siliconfett efter rengörning. Men det mÃ¥ste demonteras  fläkthjul först för att fÃ¥ bort lagret.
Men det kan vara något annat också.

Utloggad elolle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sanyo SAP-KRV123EHN
« Svar #8 skrivet: 19 december 2014, 07:48:16 »
Kolla om det finns någon/några sprickor runt skruvarna som håller
fläktmotors kåpa "svart plast"och även förångars gavel "vit plast".
I så fall är det stommen "ljusgrå plast" till innedelen som spruckit .

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!