Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Extra varmvatten via genomströmsvärmare  (läst 9895 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad michael08

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Extra varmvatten via genomströmsvärmare
« skrivet: 13 november 2005, 14:08:44 »

Hej,

Har precis köpt ett nytt bubbelbadkar på 260 liter med leverans i början av December och vet att min nuvarande värmepume (ES280) ej kommer ha kapacitet för att fylla upp badkaret.

Först hade jag tänkte köpa en nyare begagnad VVB extra då det finns massor av begagnade då folk slänger ut dom vid fjärrvärme/bergvärme installationer.
Men pga av utrymmesskäl och driftskostanden för en extra VVB (förlusten) har jag bestämt mig för en genomströmsvärmare istället.

Har sett att det finns en hel del modeller för fritidshus typ Thermia Nibette men vill ha någon bättre lösning som klarar att värma vattnet direkt och som är termostat styrd så att man kan köra den direkt i serie från VVB från VP (samt bättre kvalitet).

Finns en modell som normallt används för värma pooler som heter Pahlen elvärmare standard genomströmningsberedare - har skickat en förfrågan till Pahlen om den fungerar i serie och går att matas med 55 gradigt vatten som spetsvärmare och som sedan skall går in fullt om varmvattentvattnet tar slut från VVB.

Någon som har några erfarenheter av denna värmare och om hur det skulle fungera att köra 6 KW varianten 3 fas och få ut tillräckligt med värme när VVB är slut på varmvatten - kommer ha den installerad med 3* 16A - skall jag kanske välja en ännu krafterigare version 7,5 KW / 9 KW.

http://www.pahlen.com/images/varme/elv_standard.pdf


/Michael

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Extra varmvatten via genomströmsvärmare
« Svar #1 skrivet: 13 november 2005, 22:24:58 »
När "genomströmningsberedare" andvänds åtgår det mycket effekt, om du kör patron rakt av bedömmer jag att det krävs uppemot 15kw för att det skall funka. Tycker du skall kolla efter en vanlig förrådsberedare av lämplig storlek.

Annars finns det ett knep med just 280:n som du har. Det är en väldigt udda konstruktion som har få motsvarigheter. Om du använder de inbyggda elpatronerna för värmen kan du få dem att vara med vid varmvattenproduktion. Sätt in en tryckstyrd bypass mellan tillopp och retur och ett fast motstånd som motsvarar -20 grader där du troligen har ca: 55 grader i framledningstemp. Som slås på vidVV produktion. Sedan måste det kanske sitta en tempbegränsare av något slag på framledningen.
« Senast ändrad: 13 november 2005, 22:58:28 av Fixaren »
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Extra varmvatten via genomströmsvärmare
« Svar #2 skrivet: 13 november 2005, 22:48:04 »
Det finns värmare inbyggda i en del kar, dom har dessutom fördelen att hålla vattnet varmt medans du ligger och skrynklar till!
Har du kollat med leverantören om det finns som option till det karet ni beställt?
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Extra varmvatten via genomströmsvärmare
« Svar #3 skrivet: 14 november 2005, 01:59:02 »
För att höja tempen med 15gr vid ett flöde av 20l/min krävs ungefär 22kW.

Ett alternativ skulle kanske  http://www.metrotherm.se/pdf/genomstrom_minex.pdf vara men som sagt det kräver en hel del effekt att direktvärma vatten.

Ett bättre elternativ är då säkert ren elpatron i badkaret, då slipper du dessutom att badvatnet blir kallt. Eller som du själv föreslog en toppupp beredare i serie med VP, värmeförlusten från en 150l VVB ligger på ca 800-1000kWh/år beroende på hur väl isolerad den är.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Jakoby

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Töreboda
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Jakobys logdata
SV: Extra varmvatten via genomströmsvärmare
« Svar #4 skrivet: 14 november 2005, 08:51:11 »
Själv sparade jag min gamla vvb pÃ¥ 300liter och förvärmer den med VV frÃ¥n pumpen. FÃ¥r dÃ¥ en 460L 55 gradigt vatten. Räcker rätt lÃ¥ngt ska jag säga. Har aldrig lyckats bada upp det trots en ca 3 fulla badkar pÃ¥ raken.  :)
Ägare till en Autoterm 409C Max. ca 50m borra (gammal brunn) + 420 meter slang på tomten. Värmer en 2 plans kåk på 220m2 från 1973 i Töreboda (Skaraborg)

Utloggad michael08

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Extra varmvatten via genomströmsvärmare
« Svar #5 skrivet: 14 november 2005, 12:15:48 »

Hej Igen.

Tyvärr vill jag inte skruva för mycket på min gamla ES280 då jag är rädd att något skall gå sönder på den (en riktig rosthög pga förra ägaren) - hade upp den och kontrollerad elpatronerna härom veckan och skall nog vara glad för varje dag pumpen fungerar.

Badkaret finns med två olika värme alternativ den största är på 2.9 KW och kostar 5000:- skulle det fungera att fylla upp med säg 25 gradigt vatten och sedan värma upp vattning i badkaret med den effekten - är lite skeptisk till den inbyggda värmaren oftast så tar dom väl ordentligt betalt för sådana här extra tillbehör - undrar hur kvaliteten är på värmaren som isåfall kommer med badkaret. Badkaret är av märket Royal

Angående Minex alternativet har läst någonstans att Metro själva har sagt att det ej går att koppla in denna i serie då den måste ha kallvatten in annars finns det risk för överhettning.

Skall se vad Pahlen svarar - kanske jag skulle kunna köra med 12 KW varianten men det är väl max vad som går att få ut med 3*16A säkringar.



Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Extra varmvatten via genomströmsvärmare
« Svar #6 skrivet: 14 november 2005, 14:44:20 »
Fegis  ;) Om du inte vÃ¥gar skruva tycer jag du skall satsa pÃ¥ en förÃ¥dsberedare i serie med din 280. Finns liggande, stÃ¥ende och hängande sÃ¥  nÃ¥gondtans borde du fÃ¥ in en.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Extra varmvatten via genomströmsvärmare
« Svar #7 skrivet: 14 november 2005, 14:51:14 »
Hmm
Tyvärr vill jag inte skruva för mycket på min gamla ES280 då jag är rädd att något skall gå sönder på den (en riktig rosthög pga förra ägaren) - hade upp den och kontrollerad elpatronerna härom veckan och skall nog vara glad för varje dag pumpen fungerar.

Då skall du kanske köpa något du har stor användning av när din ES280 dör. Vad hade du tänkt ersätta ES280 med när tiden är inne?

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Extra varmvatten via genomströmsvärmare
« Svar #8 skrivet: 14 november 2005, 16:20:56 »
jag har räknat en del på genomströmningsberedare i nån tråd här.
Idag har jag en VPA 300/200..........
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad michael08

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Extra varmvatten via genomströmsvärmare
« Svar #9 skrivet: 14 november 2005, 23:24:45 »

Hej.

Inget svar från Pahlen ännu....

Carman - vad kom ni fram till när ni räknade ... 12KW räcker inte om man spolar säg 10 liter i minuten 40 gradigt vatten?

Blir nog en Comfortzone vanliga varianten med inbygg VVB efter Elektrostandarden ... men är inte riktigt säker har ett välissolerat hus byggt 89 som ligger på 14kkW totalt per år och då slösar vi rejält med stömmen och ligger runt 23-25 grader inomhus (frugan) så antaglligen så löner det sig inte med den VP: för mig.

Helst skulle jag vilja ha en värmepump som styrs av värmen i rören oberoende på vad det är för temperatur ute - det enda som skulle behövas göra
var att ställa in exakt temperatur inne och sedan skulle man få en jämt temperatur.

Tycker det är rätt friskt vågat att eventuellt satsa på en genomöströmsvärmare, fungerar det inte så är pengarna borta som man har satsat.


/Michael

 

Utloggad michael08

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Extra varmvatten via genomströmsvärmare
« Svar #10 skrivet: 20 november 2005, 11:58:38 »

Inget svar från Pahlen - dessutom har min värmepump börjat låta väldigt konstigt på sistone när kompressorn går så det blir nog att byta ut den istället.

Tittar på en Stiebel Eltron som alternativ istället då den har inbyggt 300 liters VVB med 60grader så då skulle vattnet inte vara något problem - någon annan pump som har exceptionellt bra kapacitet utan att installera extern tank?

Någon som har en LWA303 eller erfarenheter av den - dom tekniska data låter väldigt bra.

http://www.internetit.konsumentverket.se/Documents/energi/varmepumpar/franluftvarmepumpar_marknadsoversikt_2004.pdf

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Extra varmvatten via genomströmsvärmare
« Svar #11 skrivet: 20 november 2005, 15:37:32 »
hej !

jag hittade av en slump lite uppslag på en värmepump från finland ekowell
kolla deras hemsida. tror att dom har en bra teknik inklusive hetgasväxlare till varmvattnet med självcirkulation, enkelt och med hög vv-temp.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!