Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: extra cirkulations pump  (läst 3701 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henrik101

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
extra cirkulations pump
« skrivet: 23 juli 2011, 17:20:54 »
är det möjligt att sätta en stödpump till jordvärme slangen så jag kan ha längre slang istället för uppdelat på fler slingor, har mycket skum planering av vägar och lador på min tomt... pumpen e euronom exotic 5

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: extra cirkulations pump
« Svar #1 skrivet: 23 juli 2011, 17:27:01 »
är det möjligt att sätta en stödpump till jordvärme slangen så jag kan ha längre slang istället för uppdelat på fler slingor, har mycket skum planering av vägar och lador på min tomt... pumpen e euronom exotic 5

Klart det går att använda en kraftigare cp men den drar bra mycket mera ström i och med att flödesmotståndet ökar finns det inga möjligheter med flera slingor hur många meter ska du lägga ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad henrik101

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: extra cirkulations pump
« Svar #2 skrivet: 23 juli 2011, 18:12:38 »
400meter men har en gårdsplan som är ivägen så jag tänkte att om det gick att sätta dit en stödpump lr kraftigare så blir det minimalt med slang som går under vägar och dylikt. Är en bättre begagnad pump jag har och framöver så lär den bytas ut mot nyare men

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: extra cirkulations pump
« Svar #3 skrivet: 23 juli 2011, 18:20:29 »
Kan du inte sätta en liten brunn på andra sidan gårdsplanen där du grenar ut i flera slingor?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: extra cirkulations pump
« Svar #4 skrivet: 23 juli 2011, 19:16:33 »
400meter men har en gårdsplan som är ivägen så jag tänkte att om det gick att sätta dit en stödpump lr kraftigare så blir det minimalt med slang som går under vägar och dylikt. Är en bättre begagnad pump jag har och framöver så lär den bytas ut mot nyare men

Klarar inte den vanliga cp 400 meter dom brukar göra det Sc:,h. Du kan ju dra båda slangarna i samma dike och gå i sär med dom efter vägen fast du får nog lägga nån meter extra i så fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: extra cirkulations pump
« Svar #5 skrivet: 24 juli 2011, 14:36:35 »
400 m ska inte vara några problem.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!