Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmeväxlare före vp  (läst 765 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt ström

  • Gäst
Bengt ström
Värmeväxlare före vp
« skrivet: 12 november 2022, 23:54:43 »
 :-XTänker skaffa ny vp ctc gsi 608

Jag har haft en thermia 400 mg från 1982-2006 utan värmeväxlare före vp jag tar vatten till både vatten och värme från samma borrhål 130 m och det har fungerat bra,
Byte till Nibe 1215 2006 men då var jag tvungen att ha en plattvärmeväxlare som vxlade av brunnsvattnet till kylvätskan som går in till vp, när värmepumpen startaöppnar en mgnetventil 5 sek för kompressorstart
Det sitter en bakventil till hydrocell 200 liter och en pÃ¥ 50 liter som gör det möjligt att ducha eller ha tvättmasin att gÃ¥ samtidigt som vp när vp n stannar fylls hydrcellerna upp till 4,2 bar flödet pÃ¥ vattnet när vp n gÃ¥r är 38 liter/minut, 20 Liter gÃ¥r tillbaka till borrhÃ¥let som gör att nivÃ¥n i borrhÃ¥let höjs ungeför  10 m som ger större yta i borrhÃ¥let som värmer upp vattnet, vatteen nivÃ¥n ligger dÃ¥  ca 5 m under marknivÃ¥n fungerar det att köra filttrerat vatten direkt in i ctc gsi 608, eller mÃ¥ste jag ha en värmeväxlare som växlar vttnet tillköldvätskan? 
Temperatur pÃ¥ vattnet 1n ligger vid lÃ¥ngvarig kyla 25-÷30 grader under en vecka 4 gr och ut 1 grad  kan detta fungera med ctc gsi 608?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmeväxlare före vp
« Svar #1 skrivet: 15 november 2022, 06:28:56 »
Man brukar numera alltid ha värmeväxlare före VP på grundvatten.
Den ena anledningen är att om det blir lite beläggningar så kan en extern växlare tas isär och rengöras.
Den andra är att om vattnet fryser så fryser i alla fall inte värmepumpens förångare sönder.

Jag skulle rekommendera att fortsätta ha en grundvattenväxlare mot köldbärarvätska.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!