Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp att optimera GSi16  (läst 638 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aled0001

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Hjälp att optimera GSi16
« skrivet: 24 september 2022, 10:12:18 »
Hej! Jag är en enkel lekman och har hamnat i en situation där värmepumpen blev ca 10kW för liten för vår anläggning. Entreprenören har i samråd med CTC lämnat alternativa förslag på lösning som jag tänkte diskutera i en annan tråd. De jag nu behöver hjälp med är att försöka optimera anläggningen med den CTC GSi16 som sitter där nu eftersom väntetiden på ny pump är lång och vintern i antågande. Jag har försökt rita upp anläggningen som den ser ut idag och skrivit lite information. Jag tänker att ni ställer frågor om det är något ni inte kan utläsa av min skiss så kan jag knäppa kort på hur de ser ut alternativt försöka förklara.

Problemet som jag upplever det är att pumpen inte klarar att värma upp vattnet till mer än 48 grader med den cirkulationen som krävs i systemet (laddpump 70%).

En fundering jag fått är om jag kan nyttja den befintliga acctanken och dess anslutningspunkter och på så vis värma acctanken precis som vid vedeldning sen shunta ut den värme som behövs med den cirkulationspumpen. Jag tänker mig att pumpen på så vis i "lugn och ro" får ladda acctanken i den takt som den får bäst effekt. När de sen blir kallare och anläggningen behöver mer effekt har acctanken förhoppningsvis tillräckligt med varmvatten så att värmepumpen hinner ladda acctanken i sin takt.

Om de som jag nu klurar på skulle fungera så kommer vi till vart de då är bäst att koppla in sig på acctanken. De finns några anslutningspunkter på vedpannas till och retur från en luft/vattenpump som satt monterad tidigare, se bilder. Eller har ni några andra förslag som kan optimera anläggningen.

Hoppas ni orkat läsa hit ner och vill komma med er hjälp på mitt problem.

Mvh Alexander
Bor i Orrviken på en gård utanför Östersund med 3 byggnader och ca 410 m2 uppvärmd yta. Gården värms via kulvert med en CTC GSi16 -20, borrat 2x220m. Pumpen blev för liten så reservsystemet med vedpanna och 3m3 acktank används de kallaste månaderna.

Fritidshus: Dåligt isolerad 30-tals träkåk med källare i Strömsund, uppvärmd yta runt 100 m2. Värmepump Nibe 1245-8, 450 meter ytjordkollektor i en slinga, 10 st radiatorer, 2-rörs vattenburet system. Förbrukning ca 6 000kwh/år på främst underhållsvärme.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3579
  • Karma +2/-0
SV: Hjälp att optimera GSi16
« Svar #1 skrivet: 24 september 2022, 23:00:06 »
Vad har du för delta på pumpen vid värmeproduktion? Vad har du för delta över varje hus?
Hur stort är varje hus?

Om du vill få lite ackumulerad knuff av tanken i systemet så ser det ut som du kan sätta CTC VB fram mellan shunten och kranen på samma ledning. Eller på ledningen för ved ut.

Var försiktig med stänga den kranen under shunten utan anledning. Pumpen kan bli okyld om shunten vill ge framledningstemperatur varmare än tanken är. Då suger den på en stängd ledning och vatten cirkulerar bara på CTC intern pump vilken kan bli för dåligt.

En kall tank kan kyla din framledningstemperatur tills den blir varm, vilket kan hända för sent och systemet fungerar bara allmänt dåligt. Med andra ord - räcker värmepumpen längre om du rycker ut shunten, ställer shunten i 0?


Edit: Varför går det en ledning mellan ved ut, CTC ut och efter shunt?
Edit 2: Allt med de röda ledningarna känns fel. Jämför med normal laddomatkoppling. Pumpen ska inte vara inblandad i det där mer är kunna lämna energi där.
Men CTC får inte hämta energi där, utan gör det bra på uppvärmningsreturen.

Edit 3: Jag vill se en energimätare monterad mellan värmekälla och förbrukare. Tillfälligt eller permanent. Något åt detta hållet i lämplig storlek.
https://www.ahlsell.se/products/varme--sanitet/ventiler-och-matinstrument/varmemangdsmatare/5143748/
« Senast ändrad: 24 september 2022, 23:12:11 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!