Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla  (läst 17917 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #90 skrivet: 30 januari 2017, 21:43:40 »
Har inte precis EcoAir 110 manual, men själva driften liger på ca 2,4 kW. Helt normalt att kompressor start hamnar där.
För din del så var det laddpumpsflöde-få till rätt VPin- VPut diff (under panna 7gr) och få till shunten(framledning) från rätt ställe(nedre panna) i meny. Likadant som hos syrran.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #91 skrivet: 30 januari 2017, 22:37:23 »
Service meny- start-stopp 7. SÃ¥ nedre panna hänger lite längre med temp sÃ¥ shunten hinner att vända och du pÃ¥ nytt aktiverar shuntfördröjning 180 min. 
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #92 skrivet: 31 januari 2017, 05:53:42 »
kan vara shunten som kärvar,  gör en fabriksÃ¥terställning,  och koppla ur rumsgivaren, och sätt shunten i automatläge, sÃ¥ kan du se om den reglerar som den skall. Du skall inte köra i  manuellt läge.
det är en bivalent shunt, dvs den tar frÃ¥n tvÃ¥ ställen när den behöver tillskott.  när den stÃ¥r pÃ¥ mitten börjar den shunta in tillskotten.
Sänk temp pÃ¥ övre panna till 53. Sätt ev blandingsventil  till max.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #93 skrivet: 31 januari 2017, 06:49:13 »
Hej
Jag har inte ändrat några andra värden än dom som vi ändrade tillsammans

Dom där OBD bilgrejerna känner jag allt alls igen,

Noterade en intressant grej pÃ¥ anläggningen dÃ¥ vp inte gick sÃ¥ stog det aktuell ampare pÃ¥ displayen 2 Ampere , sÃ¥ fort ecoair 109 sÃ¥ gick igÃ¥ng sÃ¥ höjdes den till 14 ampere i ca 5 min och sedan ner till 6 ampere tills den la av,  är det relevant att den drar 14 ampere i 5 minuter och sedan 4 ampere tills den lägger av?  Inget annat drogt igÃ¥ng samtidigt som detta vp körning och dom 2 ursprung ampere är säkert allt hushÃ¥lls el,  förstÃ¥r jag rätt sÃ¥ ser man bara den höjst belastade fasen sÃ¥ dom 2 andra faser kanske ocksÃ¥ gick upp en hel del under vp körningen, 

Så frågan är hur mycket ska en ecoair 109 dra i ström?

Och ifall det visar sig att min 109 drar mycket vad kan vara orsaken?  För lite kylmedel,?

Mvh kostas

Den borde dra runt 3-3,5A per fas. Startströmmen är högre, men bara under någon sekund så det borde man knappt hinna se.
Kompressorn kan inte dra 14A i fem minuter utan det måste vara nåt annat som gick igång.
« Senast ändrad: 31 januari 2017, 06:50:47 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #94 skrivet: 31 januari 2017, 09:16:50 »
Som sagt innan VP börja köra så visade displayen 2A (20) , så fort VP drog igång så steg värdet till , 5, 6, 10 , 14 A efter kanske 2-3 Min så minskade värdet till 6A under resterande VP körning, inget annat drogs igång under denna tidsperiod hemma, ( var själv hemma så jag är säker på det)

Så efter att ha toppat 14 A i ett par minuter så sjönk den till 6A ( och det värdet tycker jag stämmer med purjo svar , ifall 2A var hushållsel och 3-3,5 var VP så 6A under VP körning med hushållsel på tot 6A låter rimligt , men piken på 14A förstår jag inte, kan VP dra så mycket så som 12A på en fas vid uppstart eller tyder det på att att något inte är rätt i VP (109) ??

Mvh Kostas   

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #95 skrivet: 31 januari 2017, 09:21:39 »
Om det är kompressorn som drar sÃ¥ mycket ström i flera minuter sÃ¥ är det nÃ¥t som inte stämmer. Men det kan ju lika gärna vara nÃ¥n sorts fördröjning i visningen sÃ¥ att det gick 14A i nÃ¥n sekund, men det hänger kvar sen av nÃ¥n anledning? I den effektvakten jag hade sÃ¥ kunde man ställa in hur lÃ¥ng tid det skulle gÃ¥ efter att strömmen hade sjunkit tills datorn tilläts koppla in nÃ¥gon belastning. CTC kan ju ha löst det genom att det visade värdet inte sjunker pÃ¥ en gÃ¥ng när strömmen sjunker,  dontknow
« Senast ändrad: 31 januari 2017, 09:23:30 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #96 skrivet: 31 januari 2017, 09:29:40 »
Jag har fortfarande hög elförbrukning trots att övre elpatron inte gÃ¥r in ,  igÃ¥r sÃ¥ hade jag förbrukat 72Kwh med en medeltemperatur pÃ¥ 0 grader , (ingen är hemma om dagarna)
sÃ¥ jag försöker förstÃ¥ varför min förbrukning blir sÃ¥ hög , Tidigare sÃ¥ vet jag att övre elpatron spetsade in helt i onödan, men efter justeringen med start stop till 7 och lägre hastighet pÃ¥ cirkpump , sÃ¥ shuntar den inte över till övre panna längre   

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Vad har du för basvärde inställt på övre tanken i Inställningar? Nu när du höjt diffen till 7 så blir ju börvärdena samma i övre och nedre tanken, så länge framledningen är tillräckligt hög. Men när temperaturen ute stiger så spelar det roll vad du har satt för manuellt börvärde i övre tanken. Och om du har slagit på VVhöjning Ja.

tillägg: Dina 72 kWh, är det som du läst av på EcoEl eller är det hela huset?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #98 skrivet: 31 januari 2017, 14:52:00 »
Hej övre pannan är satt till 45 grader , VV höjning=Ja
mina 72Kwh var för hela huset igår vid en utetemp på 0 grader enligt vattenfall,

jag försökte förstå ifall mina 14A (innan VP körning 2A ) under en VP körning så steg Amps till 14 ett par minuter och sjönk till 6 A resterande VP körning
Är det  normalt eller ifall jag bör misstänka att nÃ¥got är galet pÃ¥ min ECOAIR109,
Jag har inga larm pÃ¥ nÃ¥got eller sÃ¥ ,,   

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #99 skrivet: 31 januari 2017, 15:06:36 »
Varför inte nolla elpatronen och köra så några dagar. Pumpen klarar utan problem att värma huset på egen hand nu. Då kan du ju kolla hur det ser ut med elförbrukning och hur många ampere som är inkopplade när pumpen går respektive står still.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
mina 72Kwh var för hela huset igår vid en utetemp på 0 grader enligt vattenfall,

jag försökte förstå ifall mina 14A (innan VP körning 2A ) under en VP körning så steg Amps till 14 ett par minuter och sjönk till 6 A resterande VP körning

Och du är helt säker på att ingen använde spis, vattenkokare, eller nåt annat som drar mycket ström under dessa två minuter?

En 109 drar 2,8 kW vid 0 ute enligt manualen. Dra bort 15 kWh för hushållsel så är det kvar 57. Dividera med 2,8 så blir det lite drygt 20 timmar. Du har en väldigt hög huskurva så det är inte alls orimligt att VPn gått så mycket. Det ser du väl om du kollar drifthistoriken?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #101 skrivet: 31 januari 2017, 19:20:39 »
Ja, jag har haft elpatronen inkopplad hela januari och har ett snitt på just 57 kWh med patron + pump, så det verkar väl helt ok.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #102 skrivet: 01 februari 2017, 00:19:51 »
Och för mig ligger snittet för januari på 105 kWh per dag, inkl hushållsel, men då har vi haft perioder med -20 också. Det betyder att januari ligger på ca 3200 kWh totalt, att jämföra med 5000 januari 2016, 3400 år 2015, 4500 år 2014, osv. Så 72 för hela huset en dag är inte så illa.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #103 skrivet: 01 februari 2017, 09:32:48 »
Hej den dagen med 0 grader och 72 Kwh hade VP gått drygt 17 timmar med 32 starter ,
sÃ¥ ifall ca 15 kwh  var hushÃ¥llsel sÃ¥ drog den 52kwh  (17x2.8=47,6 ) 47,6 +15 =62,6 och kanske att övre elpatron har bidragit med ca 10kwh timmar sÃ¥ att det blir totalt 72 kwh ,, sÃ¥ det kanske stämmer,
(övre panna är inställd på 45 så jag tror att övre elpatron har gått minimalt)

Det jag hade svÃ¥rt att förstÃ¥ var att displayen visade mig först 2 A innan VP körning sedan steg den till 14A ett par minuter (ingen övre elpatron under VP körningen) och sedan  6A resterande VP körning , när VP var klar sÃ¥ sjönk den till 2A ,

Kan det finnas nÃ¥got fel min pÃ¥ ecoair 109 sÃ¥ att den verkligen drar sÃ¥ mycket el (4A minus 2A hushÃ¥ll dvs 12A) pÃ¥ högst belastad fas  under första tiden av VP körningen  eller gÃ¥r det inte att lita pÃ¥ strömkännare som sitter pÃ¥ inkommande el till huset

skulle för lite kylmedel eller något annat kunna ge högre strömuttag vid VP körning ?

vad visar era displayer för strömuttag vid VP körning ??

Jag är bara nyfiken hur det hänger ihop ( allt kanske funkar som det ska )

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #104 skrivet: 01 februari 2017, 09:59:05 »
Det är det totala uttaget över elcentralen, inte bara vad pumpen drar, så det beror på vad som är igång i huset.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!