Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla  (läst 17927 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #75 skrivet: 25 januari 2017, 07:09:53 »
Måste fråga
1) ifall jag skulle få tag på en ecoair 107 tycker ni att jag har så mycket att dra nytta av så att jag borde byta ut 109 mot en 107.
2) byta ut fler radiatorer som avger mer värme ?   kan det hjälpa
3) byta ut till en ecoair 406 eller 408 skulle det hjälpa, (vilken i så fall) och köra den med converter mot ecoel V3 ??

1. Behåll den du har, det ska gå att få till detta.
2. Ett tips är att byta några av de minsta, flytta runt de lite större och inskaffa några riktigt stora radiatorer för att spara pengar.
De radiatorer som idag sitter i de större rummen kan mycket väl funka i de mindre rummen (om måtten stämmer).
3. Vänta tills grejerna går sönder, men fundera fram tills dess på vilken lösning du vill ha, luft/vatten, jord/bergvärme eller nått annat?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #76 skrivet: 25 januari 2017, 08:03:02 »
Förstår att många tycker att min huskurva på 55 är för hög , men sänker jag den 50 så blir det kallt inne,

Ifall nÃ¥gon av er som kan allt det här bättre en mig och  har vägarna förbi i södra stockholm sÃ¥ är ni mer en välkomna och se anläggningen live och dricka ett glas ouzo med mig ,

som nästa steg så kommer jag byta ut 2 radiatorer i vardagsrummet mot K33 trippla varianter , dom som sitter där idag funkar knappt

vill tro att min anläggning gÃ¥r nÃ¥got bättre nu,  tack vÃ¥re att jag har sänkt hastighet pÃ¥ ladd och cirkulationspump till lägsta, men lÃ¥ngt ifrÃ¥n optimalt ,

har inte vågat stänga av övre elpatron ännu ( 3KW) men jag kanske gör det och ser till vilken temp anläggningen fixar utan eltillskott ,

skulle en acktank kunna hjälpa till i mitt fall på något sätt eller blir det inget bra alls med att koppla in en acktank ??

 

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
På många radiatorer fungerar termostaten så att det är en kolv som skjuts in när temperaturen ska sänkas och släppas ut när det behövs mer värme. Om man har haft termostaten stängd, exv över sommaren, så händer det att den fastnar i stängt läge. I såna fall kan man ofta lossa den genom att ta bort själva termostatvredet och knacka med en hammare på piggen som sticker ut. Jag har några som konsekvent fastnar om dom trycks in för långt och där har jag löst det genom att helt sonika plocka bort hela vredet, hela den yttre plastdelen.

Sen håller jag med CarlN om punkt 2. Fundera på om det går att byta ut några få och flytta runt andra. Om en dubbelpanelare är för liten och byts mot en trippel, sätt den dubbla nån annanstans där den gör mer nytta.

Om du måste ha kurva 55 så behöver du antagligen ha rejäl kapacitet på övre elpatronen om det blir riktigt kallt så lösningen är, tyvärr, att höja Min utetemp rejält så du inte hamnar i en ond cirkel igen där övre elpatronen går för fullt, VPn hindras från att gå av för hög VPin och det blir kallt inne.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #78 skrivet: 25 januari 2017, 09:34:48 »
Några kommentarer ifall en acktank skulle kunna bidra positivt på något sätt ?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Rent generellt brukar man inte ha extra acktankar när man har LVVP, snarare tvärtom, dvs en inverterpump som jobbar direkt mot radiatorsystemet.

En större vattenmängd skulle ge VPn mer att arbeta mot, men problemet är att då måste du fundera ut nåt smart sätt att koppla in den som inte stör resten av systemet. Om EcoEl fortfarande ska styra EcoAir och framledningen, hur skulle i såna fall en extra tank kopplas in?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #80 skrivet: 25 januari 2017, 13:11:25 »
Hmm,  har inget bra svar pÃ¥ hur acktanken skulle kopplas in sÃ¥ dÃ¥ släpper jag denna ide ,

Nästa ide för dagen , ifall jag lÃ¥ter ecoair styra sig själv (spärra i ecoel) och köra helt  manuellt med en max VP ip pÃ¥ 48 , borde jag väl fÃ¥ en temp i nedre tanken  i ECOEL pÃ¥ 52 ,53 grader ,  och vad hjälper det mig ,, vet inte ,,,

sänka huskurvan och byta ut radiatorer känns som säkrare kort ,, 

mina 2 radiatorer i vardagsrummet som inte avger nästan nÃ¥gon värme alls  är nÃ¥gon form av konvektor variant frÃ¥n 1968. 15cmX15cmX2,8m och 15X15X1.8M ser ut som rör med plÃ¥tflänsar

ifall jag ersätter detta 2 med
1 stycke Panelradiator K33 300x2800   och 1 stycke Panelradiator K33 300x1800 
(hittade dessa pÃ¥ pÃ¥ www.vvsbutiken.nu   länk: http://vvsbutiken.nu/product.html/panelradiator-k33?category_id=1082)

skulle saker och ting förbättras tror vi ??
Mvh Kostas


 


 

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #81 skrivet: 25 januari 2017, 13:20:26 »
Några kommentarer ifall en acktank skulle kunna bidra positivt på något sätt ?
Finns en tråd på forumet om en inkoppling av tank mot Ecoheat som är i stort sett lika nu var den inkopplingen gjord för att minska start stop och det är väl inte ditt problem.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Leta på nätet så hittar du hjälpmedel för att beräkna avgiven effekt från radiatorer.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #83 skrivet: 25 januari 2017, 17:40:03 »
Effekttabell http://www.billigaelement.se/effekttabell.pdf
För de du valt 1325 W resp 2061 W med framledning 30 °C över rumsemperatur.

Ett sätt att få mer energi från elementen är att låta fläktar blåsa på dem.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #84 skrivet: 25 januari 2017, 21:54:25 »
OK Kostas!
Det blev hål i planeringen. Om intresserat så passar lördag 28.1 EM; det lilla jag kan hjälpa till med. Du har min profil med email.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #85 skrivet: 28 januari 2017, 20:48:33 »
Hej Kostas!
Det är i EcoEl manualen man hittar arbetsområde och rätt flöde. Rent praktiskt om alt är tipp topp, ska syrrans 110 EcoAir klara av 55gr VP-ut vid -5gr. Så 7diff VP-in VP-ut(48-55max) värde du reglerar med laddpump och skruvmejsel. Tycker att hennes maskin har köldmedia brist, när vi kollade förångaren(rätt mycket is även på undersida) vid -2gr. Rätt seg för att vara 10kW. Nu är det inte så smart att vid kylgrader försöka fixa till rätt köldmedia. Du får vänta tills det blir varmare, och ta dit kyltekniker som byter media, låt dig inte luras med massa felsökning. Man brukar byta torkfilter samtidigt. Tror ändå att det är billigaste sätt innan man ger sig på utbyte av systemet. Än många år i tjänsten det gamla VP.
Jag har själv råkat ut för en klåpare som lyckades tömma VP på 1kg köldmedia vid LP-givaren utbyte ansluten till schraderventil som hon har. Som tur så gick det på garanti.
Lycka till med projekt.
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #86 skrivet: 28 januari 2017, 21:08:57 »
Hej lunkUmeå!
Nu har jag lite större förståelse hur systemet fungerar om man har djävulens hög framledning vid någorlunda måttlig ute temp.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #87 skrivet: 30 januari 2017, 07:28:08 »
Hej

Får tacka Jiri varmt för besöket I helgen ,

har höjt drifttiden pÃ¥ VP frÃ¥n ca 8 till 17  timmar (senaste 24 timmarna)  efter besöket med Diff frÃ¥n 5 till 7 ( sÃ¥ det borde funka bättre) 

Vi beställer 2 nya radiatorer som vi byter I vardagsrummet den närmaste tiden och hoppas att det kan sänka framledningstemperaturen ,

Jag får ta hem en pålitlig kyltekniker när vädret blir bättre

än en gÃ¥ng stort tack för besöket Jiri , 

//Kostas


Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #88 skrivet: 30 januari 2017, 19:51:55 »
Hej Kostas! inget att orda om.
Har du testat din CTC och ändrat?
Det jag har är OBDII AutoMaster Pro FOXWELL.Är det nåt att ha? (Lite off topic)
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #89 skrivet: 30 januari 2017, 21:19:17 »
Hej
Jag har inte ändrat några andra värden än dom som vi ändrade tillsammans

Dom där OBD bilgrejerna känner jag allt alls igen,

Noterade en intressant grej pÃ¥ anläggningen dÃ¥ vp inte gick sÃ¥ stog det aktuell ampare pÃ¥ displayen 2 Ampere , sÃ¥ fort ecoair 109 sÃ¥ gick igÃ¥ng sÃ¥ höjdes den till 14 ampere i ca 5 min och sedan ner till 6 ampere tills den la av,  är det relevant att den drar 14 ampere i 5 minuter och sedan 4 ampere tills den lägger av?  Inget annat drogt igÃ¥ng samtidigt som detta vp körning och dom 2 ursprung ampere är säkert allt hushÃ¥lls el,  förstÃ¥r jag rätt sÃ¥ ser man bara den höjst belastade fasen sÃ¥ dom 2 andra faser kanske ocksÃ¥ gick upp en hel del under vp körningen, 

Så frågan är hur mycket ska en ecoair 109 dra i ström?

Och ifall det visar sig att min 109 drar mycket vad kan vara orsaken?  För lite kylmedel,?

Mvh kostas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!