Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla  (läst 17916 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #45 skrivet: 21 januari 2017, 22:25:35 »
En annan tänkbar orsak är om nån tempgivare är felaktig och visar några grader fel temp, inte ovanligt.
Om laddpumpen vore felvänd så borde det synas på värdena för VP in/ut? ???
Vid en avläsning tidigare i tråden var dessa 44/48 på VP in/ut vilket verkar OK förutom att laddpumpen bör ställas ner ett eller 2 snäpp.
« Senast ändrad: 21 januari 2017, 22:29:21 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Om Nedre tanken nör börvärdet väldigt snabbt så tyder det på att VPn egentligen har för stor effekt i förhållande till husets behov. Testa att höja start/stopp-differensen till 7 grader så får du 2 grader högre börvärde på nedre tanken. Görs i spärrade menyn under inställningar.

Sen måste du ha lägsta fart på både laddpump och radiatorpump. Höj shuntfördröjning till så mycket det går så den inte får ta från övre pannan förrän flera timmar bort.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad MSK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #47 skrivet: 22 januari 2017, 10:37:29 »
erakost,
Se till att framledningsgivaren visar rätt värde.
Beskrivning finns i handboken.
Det löser dina problem.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Och enklaste sättet att hindra övre elpatronen från att värma huset är såklart att nolla den.

Sen ser det fortfarande ut som om du har för låg huskurva och det blir ett problem i sig själv.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #49 skrivet: 23 januari 2017, 08:54:49 »
Hej ,
är lite osäker på vad jag bör testa som nästa steg ,
i helgen så böt jag till en helt ny framledningsgivare ( den visar samma värden som den gamla så jag tror inte att det var fel på den gamla men hur som nu sitter det en ny)

har gemfört med olika IR termometrar och andra termometrar och givaren talar sanning

att VP´n 109 skulle kunna vara för stor för huset skulle kunna stämma, men man ska väl inte behöva gå på elpatron för det hoppas jag

skiktning problem tror jag på men diverse ändringar i inställningar har inte ännu givit något resultat ,

jag har dubbelkollat att rören mellan ecoel och ecoair gÃ¥r rätt , röret frÃ¥n botten av ecoel där laddpumpen sitter (röret till vänster)  gÃ¥r till ecoair pÃ¥ IN, nedre anslutningen pÃ¥ ecoair
röret frÃ¥n ecoel till höger gÃ¥r till ecoair ut   

skulle vilja förstå vissa grejer innan jag pillar på inställningar

1) ifall radiator pump gÃ¥r pÃ¥ en lägre hastighet vad blir skillnaden dÃ¥ , högre framledning ??  större diff pÃ¥ framledning och returledning ?
1.1 ) ifall det skulle vara dÃ¥ligt flöde i mina järnrör skulle framledningstempen bli högre ifall jag sänker hastigheten pÃ¥ radiatorpump ? 

2) sänka hastighet på laddpump , får jag en större diff på VP in/ut

3) shuntfördröjning , har den på default värde 180 min , jag tycker att shunten öppnas efter ca 5 minuter ifall framlednings värdet är lägre en framlednings börsvärdet , förstår inte riktigt när fördröjningen på 180 min är aktuell

dÃ¥ testar jag att sänka bÃ¥de laddpump och cirkulationspump till lägsta hastighet och sätter  VP min 43 ;diff till 7. med huskurva 55 allt annat default

Måste också fråga , ifall man skulle ta hem någon som kan trimma in allt så att det blir rätt vilken firma i södra Stockholm skulle rekommenderas ?? alternativ ifall det finns någon kunnig här i forumet som kan ta an sig utmaningen (ersättning erhåller så klart)

Installations firman som gjorde installationen 2008  (Tullinge rör) är kanske duktiga pÃ¥ rör och sÃ¥nt men är inte säker pÃ¥ att de kan fÃ¥ till rätt inställningar ,
Huset har snittat 20.000 kwh per Ã¥r med ecoair och ecoair     

bara för att ge ett exempel den 2016-01-21 så hade hela huset förbrukat 100 kwh med en snitt temp (enligt vattenfall) på 0 grader

jag tror att dessa 100 kwh så är väldigt många pga elpatronen



 

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
jag har dubbelkollat att rören mellan ecoel och ecoair gÃ¥r rätt , röret frÃ¥n botten av ecoel där laddpumpen sitter (röret till vänster)  gÃ¥r till ecoair pÃ¥ IN, nedre anslutningen pÃ¥ ecoair
röret frÃ¥n ecoel till höger gÃ¥r till ecoair ut   

Har du EcoEl 1550 med inbyggd laddpump undertill eller en den högre 1800 där installatören monterat en laddpump? Om du har en 1550 så kommer rören upp baktill i ovansidan av EcoEl och det är lätt hänt att koppla fel vid installationen. Fast dina VPin/ut visade rätt i nåt läge så det borde inte vara problemet.

1) ifall radiator pump gÃ¥r pÃ¥ en lägre hastighet vad blir skillnaden dÃ¥ , högre framledning ??  större diff pÃ¥ framledning och returledning ?
1.1 ) ifall det skulle vara dÃ¥ligt flöde i mina järnrör skulle framledningstempen bli högre ifall jag sänker hastigheten pÃ¥ radiatorpump ? 

Ju högre hastighet på radiatorpumpen, desto varmare är returen in i EcoEl. Framledningen påverkas inte alls.

2) sänka hastighet på laddpump , får jag en större diff på VP in/ut

Ja.
Men framförallt så ger lägre fart på både radiatorpump och laddpump att du får bättre skiktning i tanken. En förutsättning är att installatören satte dit en radiatorpump som kan gå tillräckligt långsamt. (och samma med laddpumpen om du har en EcoEl 1800)

3) shuntfördröjning , har den på default värde 180 min , jag tycker att shunten öppnas efter ca 5 minuter ifall framlednings värdet är lägre en framlednings börsvärdet , förstår inte riktigt när fördröjningen på 180 min är aktuell

Shuntfördröjningen börjar räkna ner när framledningen inte når börvärdet. Så länge den inte nått 0 kan inte shunten öppna mer än rakt upp och kan alltså inte ta vatten från övre tanken.

dÃ¥ testar jag att sänka bÃ¥de laddpump och cirkulationspump till lägsta hastighet och sätter  VP min 43 ;diff till 7. med huskurva 55 allt annat default

VPmin ska du INTE fippla med. Den är i fabriksinställningen 35 och den ska du INTE röra! Inte heller VPmax. Max framledning kan du behöva höja om det blir riktigt kallt eftersom annars kan ju inte framledningen bli högre än 55 även om huset behöver mer värme.

Apropå elförbrukning. Om du misstänker att övre elpatronen går för mycket, STÄNG AV DEN! Du kan ställa ner den på 0 i inställningarna, bara för att se vad som händer. Då kan inte elpatronen störa EcoAir. Det är ju bara att testa!
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #51 skrivet: 23 januari 2017, 09:50:30 »
Det är en EcoEl 1800 ( kan kolla upp ikväll vilken laddpump som sitter i och vilken cirkulationspump jag har)

Så Lunk Umeå du tycker att jag enbart ska sänka laddpump och cirkulations pump till lägsta hastighet ( låta den gå så ett par dagar och se)

och behåller alla default värden och ändrar enbart Max framledning från 50 till 55 och ställer upp huskurvan från 50 till 55.

Att stänga av övre elpatron skulle jag kunna testa, frÃ¥gan är bara hur det blir ifall utetemperaturen sjunker ner till -5, -10 vad som händer med husvärmen ??   

ska jag stänga av elpatronen som test 2 , dvs först bara sänka ladd/cirkulationspump, till lägsta hastighet och låta den gå så ett par dagar

mvh Kostas

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Om du drar ner farten på pumparna så kommer du märka skillnad omedelbart. Vattnet slutar ju röras om i tanken om du slutar spruta in vatten med högt tryck. Det är bara en fråga om en kort stund, en timme max.

Om huskurvan är 55 så ska alltså framledningen vara 55 vid -15, eller hur? Men det gäller vid innetemp 20 grader. Om du har ställt upp inne-börvärdet till 23 så höjs framledningen ett antal grader per grad du höjer innetempen, så framledningsbör kommer antagligen vara åtminstone 57-59 vid -15 ute, och 55 redan vid -11 eller -12. Hur har du då tänkt hålla värme i huset om det blir kallare än så när du begränsar max framledning till 55? Varför inte sätta den på 60 eller 65? Begränsningen av framledningens temp har man egentligen bara nytta av om man har golvvärme och golven inte får bli för varma.

Jag skulle stänga av övre elpatronen nu på en gång. Det är ju bättre att göra det så länge det är någorlunda varmt ute än att göra det sen när det blir kallt och den kommer behövas.


Ditt andra stora problem är att dina radiatorer verkar vara för små för att funka bra med LVVP. En huskurva på 55 och en innetemp på 23 gör att din VP antagligen kommer att få problem redan vid 6-7 minus därför att VPin blir för varm. Den stannar när VPin är 48 och i det läget är VPut 52-53 nånting, så utan elpatron har du ingen chans att hålla varmt i huset.

Du har aldrig funderat över att dra ner temperaturen inomhus till 20-21?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #53 skrivet: 23 januari 2017, 11:08:18 »
Hej Ok

Laddpump och cirkulationspump på lägsta hastighet, Max framledning på 65 , huskurva 55 innetemp på 21, (tempgivaren sitter i hallen och vid 21 i hallen så får jag ca 19 i gillestugan i källaren, elpatron läge 0 ,,

testar detta,  och ser hur det funkar (eller skulle jag även sänka huskurvan till 50 ??))
mvh Kostas

 

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Börja där, och håll koll på vad som händer. En bra stol framför EcoEl är en bra början för att lära sig hur systemet fungerar. Håll koll på tempen i tanken, VPin och ut, och framledning. Skriv ner värdena och se hur de hänger ihop över tiden.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #55 skrivet: 23 januari 2017, 20:34:58 »
Hej har sänkt både laddpump och radioatorpump till lägsta hastighet idag kl 17.00

(laddpump är en Grundfors UPSO 25-60 130 och radiator pump en Grundfors UPS 25-40 130)

Max framledning 65, huskurva 55 innetemp 21  shunt fördröjning default 180min

vid 20:00 till 20:20 tiden så har jag noterat att VP´n har gått igång 2 gånger cirka ett par minuter per gång, och den har värmt nedre pannan till dess börsvärde men tempen på nedre pannan sjunker snabbt på ca 5 minuter och utan att den har höjt framledningsstempen något alls under dessa 2 VP körningarna (shunten står i läge "något mindre än mitten just vid detta tillfälle skala 4 skulle jag gissa på)
vart tar de uppvärmda vattnet vägen ??

Mina stektermometrar som syns på bilden mäter framledningstemp.
Den till vänster pÃ¥ bilden mäter aktuell framledningstemp (stämmer med displayen pÃ¥ ecoel bra)  och den till höger mäter tempen pÃ¥ returröret frÃ¥n elementen innan pannan,

VP in och ut har haft en diff på 4-5-6 grader när VP har kört, då VP inte kör så är VP in och ut samma värden

hur tycker ni att detta ser ut ??
Mvh Kostas 

 

 

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #56 skrivet: 23 januari 2017, 20:58:53 »
En grad skillnad på tillopp och frånlopp på radiatorkretsen. Borde vara betydligt mer. Det är knappt någon värme som avges i rummen om det är normala flödeshastigheter. Förmodligen pumpar det på något kopiöst även på lägsta hastighet, därav lågt delta.
När värmepumpen styr framledningen ska alla - eller åtminstone de flesta termostaterna stå fullt öppna.
Pumparnas storlek kan jag inte uttala mig om.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #57 skrivet: 23 januari 2017, 23:25:58 »
Uppriktigt sagt tycker jag att det ser för jävligt ut.
Som sagt du har fabriksinställningar som du kör efter, knappt nåt som är heligt, meningen är att du ska anpassa din VP-drift till dina behov. Inget konstigt att med 35-40gr(5diff) grundinställning + 5gr över börvärde vid 0 gr har du 40gr framledning 45gr VP börvärde. Med avkylning i radiatorkretsen så sjunker temp i nedre panna rätt drastisk utan att du har uppnått börvärdet för framledning, som fortfarande tas från övre panna med hjälp av elpatron! Hur blir det med VV? Hur fan ska VP hinna med, du passerar shuntfördröjning.
OK! som vissa anser ändra inte några fabriksinställningar, men du kan alltid testa med Extra VV i meny, då ska VP köra till 55 gr VP-ut!
Intressant att få veta hur det ligger till med det. Det minsta du borde uppnå är att framledning tas från nedre panna med stöd av VP. Vill du behålla det???
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Du har fortfarande övre pannan ställd på 50, så den kommer hela tiden värmas av elpatron.
Du har fortfarande start/stopp-diff på 5 grader.

Och du kan orimligt ha 1 grads skillnad på framledning och retur, om du inte har ett extremt litet system, väldigt strypta radiatorer (termostater stängda) och en sjuhelvetes fart på radiatorpumpen.

Jag skulle fortfarande stänga av övre elpatronen om det vore mitt system, för att se vad som händer.

Och att VPn skulle hinna värma hela nedre tanken 5 grader på 2 minuter låter helt orimligt.

Startfördröjningen är 10 minuter och under dessa 10 minuter tas vatten från botten av nedre tanken, cirkuleras ut genom VPn och går in i toppen av nedre tanken, så temperaturen i tanken borde se ut att sjunka ganska rejält. Sen när VPn startar så värms ju vattnet igen ute i VPn och då justeras skiktningen, men det borde ta åtminstone 8-10 minuter att sen värma tanken 5 grader igen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Om det vore mitt system så skulle jag till att börja med skita i framledning och shunt osv. Det är inte där problemet sitter utan det är i hur EcoEl och EcoAir funkar ihop hos dig.

Det jag skrev förut om bekväm stol var på allvar. Du måste sätta dig framför displayen och följa det som händer, en timme eller så, och skriva upp VPin/VPut, hur fort dom ändras när VPn går, hur fort tempen i nedre tanken höjs, vilka värden VPn stoppar på (nås börvärdet i nedre tanken eller stoppar den på för varm VPin?).

Att inte framledningen ändras är inte det minsta konstigt. Shunten är trög, ändras bara lite i taget och med nån minuts mellanrum. När den står i läge 4 som du skriver så blandar den fortfarande radiatorretur och varmt vatten från toppen av tanken. Men VPin ska oavsett det vara kallare än tempen i tanken när VPn går och kallare än framledningen när vPn står still.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!