Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla  (läst 17923 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Sänk farten på radiatorpumpen.

Som GabrielH skrev (tror det var han) så ser det ut som om du inte har nån skiktning alls i tanken och det brukar bero på att radiatorpumpen går för fort.
VPin ska ligga 4-5 grader lägre än tanktempen eftersom VPin tas från botten på tanken och VPut kommer in i EcoEl ungefär på den nivå där tempgivaren sitter.
Utan skiktning kommer VPn ha väldigt svårt att gå när det blir kallt.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Kompressorn startar när tempen sjunkit till framled ingens nivå (43) och stoppar när börrdet nåtts (43+5=48) så det ser helt normalt ut.

Men VPin borde vara typ 38-39 eftersom det ska vara ungefär lika med radiatorreturen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #32 skrivet: 20 januari 2017, 08:52:40 »
OK, temperaturen på panna nedre blir för hög eftersom radiatorpumpen går på fulla spett?
Sänks denna så kommer temperaturen nere sjunka och trigga igång att kompressorn startar.
Bra iaktagelse.  tummenupp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #33 skrivet: 20 januari 2017, 09:01:32 »
Hej ,
Elpanna nedre °C (default 50) är satt till 55 , av mig redan .

sÃ¥ ska jag bara acceptera att elpatronen ska sköta uppvärmningen vid 0 grader , tycker att nÃ¥got är fel i sÃ¥ fall, 

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #34 skrivet: 20 januari 2017, 09:24:00 »
Här kommer bilder på alla inställning att jämföra med tidigare bilder med aktuell driftinfo från idag kl 07,00

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #35 skrivet: 20 januari 2017, 09:26:06 »
och här kommer aktuell driftinfo

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #36 skrivet: 20 januari 2017, 09:52:48 »
Jo, som lunken konstaterat så är framledningen 43 °C och temp i undre pannan 44 °C.
Detta tyder på att farten på cirkpumpen till radiatorerna är för hög, returen från radiatorerna går in i undre delen i pannan och borde kyla denna så att värmepumpen triggas att starta.
Prova att ställa ner farten på yttre cirkpumpen till lägsta fart.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #37 skrivet: 20 januari 2017, 10:47:15 »
Tack ska testa att ställa cirkulationspumpen till radiatorer på lägsta farten , (det finns 3 hastigheter) och just nu så går den på högsta , även laddpumpen till VP går på högsta fart , ska jag även ställa ner hastigheten även på den tycker ni ??

Mvh Kostas

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #38 skrivet: 20 januari 2017, 13:19:27 »
Om du ska ge några driftvärden, se till att kompressorn går och har gått en stund, annars är det inga driftvärden!
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
erp, han får i princip inte VPn att gå eftersom radiatorpumpen går för fullt och förstör skiktningen. Men troligen bör han ställa ner farten på laddpumpen också.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #40 skrivet: 20 januari 2017, 13:42:43 »
Ser fram emot att komma hem idag och ställa ner cirkulationspumpen och se ifall det löser alla mina problem , håller tummarna att det har varit orsaken till all onödig elpatron användning, som steg 2 så provar jag även att ställa ner laddpumpen också

återkommer med resultat så fort jag har några

stort tack för allt engagemang

mvh Kostas 

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Höj Max framledning. Annars får du problem med värmen om det blir kallare än -10 eller nåt sånt med tanke på den kurva och innetemp du valt.
Och om du vill spara el, sänk den förvalda tempen i övre tanken några grader. Du duschar ju knappast i 50-gradigt vatten.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #42 skrivet: 21 januari 2017, 19:35:34 »
Hej Här kommer gÃ¥rdagens aktuella  driftinfo  med samma sättningar som senaste bilderna occh med radiatorpumpen i lägsta läget
i mitt tycke fortfarande limp mode
idag så spenderade jag en del tid framför displayen ,
mina personliga iakttagelser är följande:
VP går men den går vänligt korta stunder , ( den når börsvärdet på nedre panna väldigt fort 2-4 min) sedan lägger den av
Framlednings värdet har svårt att nå framlednings börsvärdet och som resultat av det så öppnas shunten allt mer hela tiden trots att det finns varmare vatten i nedre pannan en aktuell framledningsvärde
i och med att shunten öppnar (även då det inte är minusgrader) så "förbrukas inte de varma vattnet från undre tank så mycket så nästa gång VP kör så når det börsvärdet snabbt igen , ( kort VP körning )

Jag har med hjälp av 2 stycken stektermometrar mät på framledningsröret och returröret för radiator kretsen, skillnaden är på 5-7 grader vid +2 ute
 
 Jag tror att orsaken ( utan att veta varför) är att framlednings värdet inte nÃ¥r framledningsbörsvärde inom förväntad tid och shunten öppnas mer och mer hela tiden , och jag hamnar i ett läge där det tar frÃ¥n övre tank i onödan

vad kan orsaka att framledningsvärdet inte nÃ¥r börsvärdet ???    (huset är byggt 1968 med järnrör och inte kopparrör) kan dÃ¥lig framledning i rören orsaka att framledningsvärdet inte nÃ¥s tillräckligt snabbt och shunten öppnar för att kompensera

här kommer aktuell driftinfo imorse kl 08:00 ( den har nog gått på elpatron hela natten )

 

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #43 skrivet: 21 januari 2017, 20:56:54 »
Fortfarande inga driftvärden, och VPin/ut är båda 44 grader, samma som i tanken så det är fortfarande ingen skiktning.

Vad som är intressant är skillnaden mellan VPin och VPut vid drift. Är det mindre än 7 grader finns utrymme att sänka farten på laddpumpen, då det kanske är den som förstör skiktningen.

Är det riktigt illa är laddpumpen felvänd så att vatten tas från toppen och pumpas in i botten. Då går det snabbt att få upp temperaturen i pannan, och omöjligt att få skiktning. Den låga modellen av EcoEl har fabriksmonterad laddpump under tanken, men det är ingen garanti för att den är korrekt monterad, och förmodligen inget som installatören noterar.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #44 skrivet: 21 januari 2017, 21:32:47 »
Vill du testa att köra VP som on/off. I Avancerat- Service-Fabriksinst kodad kod 372(871); VP min 43 ;diff till 7.
Sen har du fördröjning innan shunten vänder. Om jag inte har fel sÃ¥ ska nedre pannatemp vara 5gr över framledningsbörvärde innan. 
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!