Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla  (läst 17796 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
Hej anläggningen bestÃ¥r av ECOEL V3 och ECOAIR 109, 


Tidigare ägare måste ha pillat på shunten , när shunten står helt öppen (Max varmt) så ifall man tittat på skalan bakom shuntmotorn på ventilen så pekar den på värdet 5 skalan går från 0-10 , ifall jag stänger shunten manuellt så går pilen på skalan förbi värdet 0, en hel den ,
enligt skalan fullt öppen så går den bara till 5

ställer jag om så att shunten står enligt skalan dvs 0 då shunten är stängd och på 10 då shunten är öppen så får jag att framledningstemp stämmer bra med börsvärdet , men då sjunker temperaturen i övre panna fort och nedre pannan behåller sin temperatur med resultat att övre elpatron går in hela tiden och att värmepumpen inte startas alls ,
enligt skalan fullt öppen så går den bara till 10
 
inställningarna på pannan är följande ( med shunten öppen på skalan 5 ej 10 )

Ute -7
Rum 22.7 (23.0)
Panna 63 (62)
Framledning 41 (55)
Panna Nedre 49 (55)
Hetgas 106
VP In/ut 44/48
Ute VP -6
El 0.0.0 kW
Högsta Framledning: 55
Inställningar:
Elpanna övre 7.5 kWh
Elpanna nedre 6 kWh
Hus parametrar:
Max fram 55
min från
Huskurva:
Lutning: 55
Justering: 0

Jag förstår att framledningen inte går upp till börsvärdet (55) i och med att shunten inte öppnar max. men ställer jag om shunten så att den går upp till värdet 10 i skalan så kommer övre panna att sjunka i temp och övre elpatron att gå in och jobba hela tiden , medans nedre panntemp kommer att hålla sin temperatur med resultat att värmepumpen inte går i igång alls

Jag jämförde alla värmen med en annan anläggning i samma område (ECOEL V3 med ECOAIR 107) där shunten står rätt enligt skalan (0 stängd och 10 öppen)
Ute -6
Rum 23.7 (23.0)
Panna 54 (55)
Framledning 46 (49)
Panna Nedre 46 (50)
Hetgas 106
VP In/ut 43/46
Ute VP -7
EL 1.5 kW
Högsta Framledning: 55
Inställningar:
Elpanna övre 4.5 kWh
Elpanna nedre 6 kWh
Hus parametrar:
Max fram 55
min från
Huskurva:
Lutning: 55
Justering: 0

pÃ¥ min sÃ¥ förväntar sig den en framledning pÃ¥ 55 (vid -7) och panntemp 62  och pÃ¥ granens en framleding pÃ¥  49 (vid -6) och panntemp pÃ¥ 55

tycker att värdena skiljer trots samma område, utetemp (skillnad på en grad) och börjar fundera på ifall det finns olika utgåvor att program , styrkort som ger denna skillnad ??

men tillbaka till mitt huvudproblem ,

Ställer jag shunten rätt (0 stängd och 10 öppen ) så kommer framledningen att nå börsvärdet men då tar den värme från övre panna med resultat att övre elpatron går in max (7.5 kw) i princip hela tiden och VP in /VP ut värdet aldrig sjunker under 48 så att värmepumpen går igång ( har läst att värmepumpen inte går igång ifall VP in är 48 eller mer) så då funkar den bara på el ,

mina teorier om orsaken ,

Jag har en innertemp på 22.7 (23) enligt inomhus tempgivaren men en framledning på 41 just nu , (varför vill den ha en framledning på 55 då den bara skiljer 0,3 grader)
Tycker att panntemp börsvärdet 62 och framledning 55 är pÃ¥ tok för högt med jämfört med  granens anläggning
 
baserat på ovan så misstänker jag att styrkortet förväntar sig för höga värden och att det är det som är orsaken till problemet ,

skulle börsvärdet vara mer likt granens så skulle inte shunten öppna sig helt ( ifall jag ställer om den rätt 0 för stängd och 10 för öppen)

År inte shunten helt öppen så tar den vatten både från nedre och övre panna , ( har läst här på forumet att fullt öppen shunt då tar den från övre, shunten mer i mitten så blandar den från övre och undre)

känns som moment 22 , ställer jag shunten rätt så tar den bara från övre och då går jag bara på elpatron och värmepumpen går inte igång
Låter jag shunten stå som den gör så får jag inte upp framledningstemp till börsvärdet men då går värmepumpen igång men jag får inte tillräckligt varmt ifall det blir kallare

hoppas ni kan ta er tid och ge mig tips

Mvh Kostas         
 
 

 

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Kolla fabriksinställningarna.

Det ser ut som om du eventuellt har nån konstig inställning på VPmin. Den anger den lägsta temperatur som VPn förväntas leverera och om någon har ställt den på 48 så skulle det förklara varför du har börvärden på 55 (börvärdet på nedre panna alltid lägst VPmin + 7). Det förklarar dock inte varför du har 55 som börvärde på framledningen, men det kan ju vara så att det är nån annan inställning man ändrat.

Ett sätt att få ordning är att nollställa, dvs gå tillbaka till fabriksinställningar rakt av (finns ett sånt menyval) och sen ändra huskurva tillbaka till 52.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2017, 12:18:07 »
Tack , ska testa med att nollställa fabriksinställningarna ikväll
Mvh Kostas

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2017, 17:45:18 »
Noll stängd shunt.
Fem fullt öppen mot nedre pannan.
Över fem börjar den öppna mot övre och stänga mot nedre.
Tio fullt öppen mot övre.

Shunten stannar i mittläget (fem). Om börvärdet ej nås börjar shuntfördröjningen räkna ner och först efter inställd tid (tre timmar standard) börjar shunten öppna mot övre pannan.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2017, 21:52:20 »
Är det originalshunten eller är den bytt?
Vet en som bytte till fel typ, då funkar det inte så bra längre.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2017, 22:14:25 »
Egentligen vad som är problemet, i alla fall är det inte shunten om den får vara i auto läge. Ungefär som den ska fungera om du kollar GabrielH funderingar.
Helt enkelt, största problemet ligger i valda inställningar och vad systemet klarar av överhuvudtaget, du når aldrig fram till inställda värden! Gömför inte med grannar, alltid grönare på andra sidan.
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2017, 10:24:33 »
Hej
ska vara tydligare med vad som är problemet , shunten öppnar helt och det resulterar i att vatten tas från övre helt och inget (eller väldigt lite) från nedre så elpatronen går in hela tiden och värmepumpen går nästan inte alls i och med att temperaturen på nedre tank andrig sjunker ,

Igår vid 1700 tiden så gjordes följande

1) shunten ställdes rätt dvs fullt öppen så visar skalan , 10 , stängd shunt skalan visar 0. och satt i autoläge
2) böt display/styrkort från en annan ( som var tänkt att använda för att flytta up displayen till entre planen, pannan finns i källaren
3) gjorde fabriksåterställning och efter det så ändrades lutning till 55 (från 50) och panna nedre till 55 (från 50) och satte övre patron till 7.5 annars inga ändringar mot standard.
4) rumsgivare är inkopplad också (vet ej ifall det påverkar)


Vid 21.30 igår kväll så hade jag följande aktuella värden

Ute -2
Rum 23,9 (23,5)
Panna 51 (54)
Framledn 49 (47)
Panna nedre 50 (50)
Hetgas 7
Kompr från
Fläkt från
Laddpump till
VP in/ut  50/49
ute VP 1
radiatorpump till
Eleeffekt 7.5.0
     
Shunten helt öppen (då tar den bara från övre tank tror jag)

Idag 0530 

Ute -1
Rum 23,8 (23,5)
Panna 51 (54)
Framledn 46 (47)
Panna nedre 47 (50)
Hetgas 15
Kompr från
Fläkt från
Laddpump till
VP in/ut  46/46
ute VP 2
radiatorpump till
Eleeffekt 4.5.0

Shunten helt öppen (då tar den bara från övre tank tror jag)

mina funderingar är följande

1 ) varför öppnas shunten helt så att den tar vatten från övre tank som resulterar i att jag har i princip gått på elpatron från igår och inget från nedre tank (sa att värmepumpen får jobba)

2) läste här på forumet att (OBS de tre första dygnen går pumpen bara till 50 grader) kan jag ha hamnat i detta läge i och med att jag böt display och gjorde fabriksåterställning ?

3) Jag tycker att börsvärdet pÃ¥ panna nedre borde vara mer än 50, ifall min VP in aldrig sjunker under 45 sÃ¥ fÃ¥r jag ingen diff pÃ¥ 5 grader för att VP ska gÃ¥ igÃ¥ng    (är diffen mellan VP in och börsvärdet pÃ¥ panna nedre som triggar igÃ¥ng VP ?)

4) för att framledningen vattnet ska tas från nedre tank så bör inte shunten vara helt öppen , min tolkning är att
 ifall shunt helt öppen sÃ¥ tas vattnet frÃ¥n övre tank hela tiden med resultat att jag enbart gÃ¥r pÃ¥ el dÃ¥   


hoppas ni kan ta er tid och hjälpa mig
mvh Kostas

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #7 skrivet: 18 januari 2017, 10:26:29 »
Hej
Glömde svara, Shunten är original typ ,,,


mvh Kostas

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #8 skrivet: 18 januari 2017, 12:51:25 »
Kan du ge värden när kompressorn är "till" så kan vi se om temperarurerna. Är pumpen går ser rimliga ut. Helst skall den varit igång 10 min innan du skriver av. Du ser enkelt att kompressorn går för det blåser i utedelen.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #9 skrivet: 18 januari 2017, 13:33:44 »
När VP är till så brukar VP och VP ut diffa på 4-5 grader och i nedre panna höjs tempen me 4-5 grader,

jag kan kolla när den gör nästa körning , som sagt det är ju inte så ofta det i och med att shunten står helt öppen och tar varmvatten från övre och inte undre
Mvh Kostas 

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #10 skrivet: 18 januari 2017, 14:02:14 »
Du har nog fått det om bakfoten vad det gäller shunten och hur den fungerar. Med ditt handhavande av shunten verkar det att du kör manuellt med panna på dina favorit inställningar som knappt motsvarar verklighetsbehov.
Börja med att ta foto på underverket, och på shuntens höger sida har du produktnummer. Får vi se det?
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #11 skrivet: 18 januari 2017, 15:40:27 »
Hej
vad är det som jag har tolkat fel ang shunten för framledningen

att då den är stängs (skalan= 0) osäker vart den tar i detta läge
att då den är i mitten (skala=5 ) att den tar från nedre tanken
att då den är helt öppen (skala=10) att den tar enbart från övre tanken ( med resultat elpatron)

för att se skalan så måste man skruva mot shuntmotorn

bilder på shunten bifogade

mvh kostas

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2017, 15:42:39 »
bild 2

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #13 skrivet: 18 januari 2017, 18:11:13 »
Återkommer! Just nu häcken full med jobb.
EcoEl v3,Ã¥rsmodel ?,avancerat-service-fabriksinst kodad-kod 372 eller871?
Under Aktuell driftinfo-Program ID;datum ?
Skriv ner uppgifter.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #14 skrivet: 18 januari 2017, 18:42:17 »
Vist Kostas(låter grekisk som mina bästa vänner)! vem vill påstå att det inte är fel på själva shunten (tror att den är i manuellt läge)?
Klarar du av och ändra dina inställningar för inomhusgivaren från Greklands inomhusklimat med 23,5gr till någorlunda vettigare inhemskklimat(testa med 20gr) och följa framledningsbörvärde och självklart det viktigaste, aktuellt framledning? Både innan och verkligheten?

1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #15 skrivet: 18 januari 2017, 18:45:12 »
Värmepumpen stoppar om inkommande vatten är 48 grader, och denna temperatur ligger du över på kvällsavläsningen. Värmepumpen har då ingen möjlighet att bidra med värme.

Returvattnet från radiatorkretsen släpps i botten av pannan. Vatten till värmepumpen tas från botten, trots det är vattnet 50 grader som går ut i värmepumpen, samtidigt som du har 50 grader i nedre pannan. Det tolkar jag som obefintlig skiktning i pannan och/eller returvattnet från radiatorkretsen är mycket varmt.
För att uppnå skiktning sänk hastigheten på cirkulationspumparna. Både radiatorkretsen och den mot värmepumpen.

När skiktningen fungerar och radiatorerna avger värme så kommer svalt vatten att släppas i botten av pannan, detta svala vatten går ut i värmepumpen för värmas upp några grader och hamna i toppen av nedre tanken.
Från toppen av nedre tanken tas sedan vattnet som ska gå ut i radiatorerna. Om temperaturen inte räcker till öppnar shunten mot övre pannan för att få lite bidrag av elvärmt vatten. Då kommer även vatten från toppen av nedre pannan att flöda uppåt så elpatronen behöver bara spetsa det värmepumpsvärmda vattnet.

Vill du helt förhindra att shunten öppnar mot övre pannan skruva ner shuntfördröjningen tills du når spärrad. Då går den inte förbi mittläget.

107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #16 skrivet: 18 januari 2017, 21:56:59 »
Jag vill få fram framledning med olika inställda inomhus temperaturer och du gör fan i att röra shunten! Få fram vad som är problemet.
Om du nu är intresserat av hjälp, eller grekiskt tjurskallighet?
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Ni diskuterar fel saker. Systemet uppför sig som om EcoAir är spärrad.

Börvärdet på nedre tanken ska vara Framledning+start/stoppdiff som oftast är 5 grader. Så dina värden är helmysko. Börvärdet på nedre tanken borde vara 52.
Har du testat att stänga av allting och starta om?
Har du kollat att VPn står i Autoläge? Öppna frontkåpan på EcoAir och kolla att den verkligen står i autoläge.

Är VP ens tillåten eller är den spärrad i inställningarna?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #18 skrivet: 19 januari 2017, 07:43:33 »
Jepp, det ser ut som att kompressorn inte går om tempgivarna VP in/ut funkar.
Om kompressorn går så ger den inget.
Sen så tror jag att shunten är OK, det är hög temp på framledningen, då kommer den även ta från övre delen av pannan.
Med en lägre kurva så kommer den shunta från undre delen.
Klena radiatorer eller ej injusterad kurva?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #19 skrivet: 19 januari 2017, 08:06:01 »
Hej , fÃ¥r kolla upp ikväll Ã¥rsmodel etc ,, vet att koden är 372 funkar  i varje fall och att det är ECOEL V3 med ECOAIR 109  , Prog id va nÃ¥got i stil med 10111111 eller sÃ¥ men ska kolla när jag kommer hem,

Ang värderna pÃ¥ inomhusgivaren sÃ¥ sitter den pÃ¥ entreplan , huset är en 1,5 plans med källare , vill jag ha 20-21 grader i källaren och i gillestugan sÃ¥ mÃ¥ste jag sätta temp 23,0 eller 23.5 pÃ¥ entreplan annars faller temperaturen i källaren under 20, (man vill väl ha lite medelhavskänsla trots -3)   

Det stämmer att shunten står i manuellt läge på bilderna , ( idag då det är mildare så har jag ställt den i auto) jag hade ställt den i manuellt läge i och med att den hade öppnat helt och bara gått på övre tank och elpatron vid -3 utomhustemp ,

idag då det är mildare väder +3 (shunt på auto) och inomhusgivare av ,så har jag följande värden


kl 06:10                               kl 05:10           
Ute 3                                   3
Panna 53 (50)                      50(50)
Framledning 36 (39)             34(39)
Panna nedre 46 (44)             43(50)
Hetgas 27                            83
Kompr frÃ¥n                          Komp till
Fläkt frÃ¥n                             hög
Laddpump frÃ¥n                    till
VP in/ut 41/45                     37/42
radiatorpump till                  till
Eleffekt kw 0.0.0                  0.0.0

vid bÃ¥da tillfällena sÃ¥ stÃ¥r shunten nÃ¥gonstans i mitten   

Är lite ställd på pannans nedre börsvärdet är 44 kl 06:10 och 50 kl 05:10 den vill inte gå upp till 55


en annan intressant sak , igÃ¥r sÃ¥ noterade jag att 2 radiatorer i källaren  va helt kalla , efter lite mekande med termostat ventileren sÃ¥ blev blev även dom varma
kan det va det som orsakar dåligt flöde till radiatorer och låg framledningstemp så att ecoel skruvar upp shunten för att ge varmare vatten men att flödet har varit delvis blockerat så att ecoel har försökt "jobba" upp rätt inomhus temp (23.5 därav inomhusgivaren bortkopplad idag) för att matcha förväntad inomhustemp med hjälp av övre panna (shunt öppen) och resultat att den går på elpatron ??


Mvh Kostas
   

 


Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Det är inte shunten det är fel på. Du har fortfarande helt fel börvärde på nedre tanken. Med framledningsbör på 39 ska börvärdet på nedre tanken vara 44. Din inställning i Inställningar ska inte påverka alls så länge VPn är tillåten att gå, och nu går den ju.

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #21 skrivet: 19 januari 2017, 09:08:12 »
Jag har också konstaterat att det inte är något fel på shunten , men vad är felet , hade hoppats på att felet var att 2 radiatorer var kalla och att det kanske blockerade cirkulationen med resultat att ECOEL höjde shunt till öppen och jag gick på elpatron ,

är det normalt att vid -3 att shunten ska vara helt öppen (huskurva 55 justering 0) och den tar varmt vatten från övre tank och VP in /ut är med ingen diff ,

VP är inte spärrad , när det har varit -3 så har den gått igång korta stunder , medans nu när det är +3 så går den längre körningar

vad får man för följdfel ifall cirkulation till radiatorer inte är tillräckligt bra, hur agerar ecoel , höger den börsvärdet på framledning exempelvis ?
   

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...

kl 06:10                               kl 05:10           
Ute 3                                   3
Panna 53 (50)                      50(50)
Framledning 36 (39)             34(39)
Panna nedre 46 (44)             43(50)

Är lite ställd på pannans nedre börsvärdet är 44 kl 06:10 och 50 kl 05:10 den vill inte gå upp till 55

Värdena 06:10 ser helt normala ut (bortsett från att du måste ha läst av alldeles efter att VPn stannat därför att börvärdet nåtts) men inte värdena 05:10. Och varför skulle nedre börvärdet gå upp till 55?
Det värde du ställer in i menyn Inställningar för nedre pannan används bara när EcoAir är spärrad.


Sen dina funderingar om radiatorer osv:
EcoAir har ingen aning om vad som händer inne i huset. Den arbetar strikt efter sin egen tempgivare, tempen på inkommande vatten till VPn, och signal från EcoEl att köra eller stoppa. Om VPin blir 48 grader så stoppar den, och ju kallare det blir (under -7) desto lägre blir den brytpunkten. Vid -15 stoppar den när VPin är 40.

EcoEl skiter fullständigt om en radiator är kall. Den arbetar strikt efter huskurva och utegivare, och försöker möjligen justera framledningen lite beroende på vad innegivaren säger. Den skickar startsignal till EcoAir när tempen i nedre tanken är lika med eller lägre än framledningen. Den skickar stoppsignal när tempen når börvärdet som är lika med framledning+5.

är det normalt att vid -3 att shunten ska vara helt öppen (huskurva 55 justering 0) och den tar varmt vatten frÃ¥n övre tank och VP in /ut är med ingen diff , 
Shunten styrs av shuntfördröjningen. När framledningen är lägre än dess börvärde så börjar shuntfördröjningen räkna ner och när den når 0 så tillåter den shunten att börja ta vatten från övre tanken. Hur lång tid den ska räkna ner ställer du själv in i Inställningar.

vad får man för följdfel ifall cirkulation till radiatorer inte är tillräckligt bra, hur agerar ecoel , höger den börsvärdet på framledning exempelvis ?

Nej. EcoEl struntar i princip i cirkulationen. Den kollar börvärdet för framledningen och innegivaren. Om innegivaren säger att det är för kallt så höjer den framledningen lite. Om framledningen når sitt börvärde så är EcoEl nöjd.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #23 skrivet: 19 januari 2017, 13:00:07 »
Tack för svar ,

förstÃ¥r inte riktigt varför aktuell drift kl 06:10 var ok medans  kl 05:10 inte var ok , för lÃ¥g börsvärde pÃ¥ nedre panna eller ??

Men jag är tyvärr fortfarande inne på att ECOEL agerar ifall framledningstemp inte nås,

ett exempel , med följande data (mitt första inlägg på denna tråd ifall shunten rätt)
Ute -7
Rum 22.7 (23.0)
Panna 63 (62)
Framledning 41 (55)
Panna Nedre 49 (55)
Hetgas 106
VP In/ut 44/48
Ute VP -6
El 7.5.0 kW
Högsta Framledning: 55
Inställningar:
Elpanna övre 7.5 kWh
Elpanna nedre 6 kWh
Hus parametrar:
Max fram 55
min från
Huskurva:
Lutning: 55
Justering: 0

Säg att det är dålig cirkulationen på radiatorslingan , cirkulationspumpen jobbar på men kan inte skicka mycket vatten vidare. Returvattnet som kommer tillbaka till nedre pannan har inte tappat så mycket i värme.
Framledningsgivare läser av värdet 41, ecoel tycker att det är för lite (börsvärde 55) och öppnar shunten för att nÃ¥ värdet 55, shunten öppnar och öppnar tills det att shunten stÃ¥r helt öppen och tar vatten frÃ¥n övre tanken ,  returvattnet har en temp pÃ¥ 44 (VP in 44/48) med resultat att VP inte startar igÃ¥ng sÃ¥ ofta (max retur 48) , enbart lite vatten frÃ¥n nedre tank har använts för radiatorslingan, i och med att övre pannan stÃ¥r till förfogandet mestadels  sÃ¥ gÃ¥r elpatron in och tar mer eller mindre all uppvärmning av radiatorslingan.

ovan är kanske en dum teori men jag skulle vilja utesluta att dålig cirkulation i radiatorslingan gör så att shunten öppnas helt vid -7 elpanna 7.5 kW och VP in/ut 44/48

eller är dessa värden normala vid -7  ( och bara konstatera att vid -7 sÃ¥ är det elpatron som gäller )
Ute -7
Rum 22.7 (23.0)
Panna 63 (62)
Framledning 41 (55)
Panna Nedre 49 (55)
Hetgas 106
VP In/ut 44/48
Ute VP -6
El 7.5.0 kW
Högsta Framledning: 55
Inställningar:
Elpanna övre 7.5 kWh
Elpanna nedre 6 kWh
Hus parametrar:
Max fram 55
min från
Huskurva:
Lutning: 55
Justering: 0

jag får vänta tills det blir lite minus grader ute och se vilka värden jag får då denna gång

Mvh Kostas
 

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Du läser inte det jag skriver.
Läs erp's beskrivning av systemet, den låsta tråden högst upp, så kanske du förstår.

Börvärdet på nedre tanken ska vara Framledningens börvärde + 5 så länge VPn inte är spärrad. Det du själv ställer in i menyn, under Inställningar, gäller bara när VPn ÄR spärrad och du klr på ren elpanna.

Du har oftast helt skruvade värden på nedre tankens börvärde och då är det fullständigt givet att det inte fungerar som det ska? Dessutom, varför har du satt max framledning till 55?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #25 skrivet: 19 januari 2017, 15:07:58 »
Ett sätt att testa pumpen nu när det är ganska milt, sätt "elpanna max kW" till noll. Har du något så när vettiga inställningar i övrigt, så ska pumpen gå och klara både värme och varmvatten på egen hand. Får du ordning på den, så kan du öka effekten på elpannan lite i sänder sedan.
Läs gärna igenom vad jag skrivit där lunk säger.

Sedan skriv in alla inställningsvärden och alla driftvärden när pumpen verkligen går, annars är det inga driftvärden.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #26 skrivet: 19 januari 2017, 18:38:36 »
Värdena 06:10 ser helt normala ut (bortsett från att du måste ha läst av alldeles efter att VPn stannat därför att börvärdet nåtts) men inte värdena 05:10. Och varför skulle nedre börvärdet gå upp till 55?
Det värde du ställer in i menyn Inställningar för nedre pannan används bara när EcoAir är spärrad.


Om VPmax är sänkt till 50 grader sÃ¥ tycker jag värdena är helt rimliga. Visst man behöver in i kodade servicemenyn för att sänka men koden är inte direkt hemlig  ^-^

Vid 5.10 är det varmvattenhöjning som körs och pumpen kör till (sänkt) max.
6.10 har låg hetgastemperatur så det är en liten stund sedan pumpen stannade efter maxkörningen. Framledningens börvärde är 39 grader och nedre pannans börvärde är 44 grader, helt enligt instruktionsboken.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Enklaste åtgärden är att återställa till fabriksinställningar. Om någon har sänkt VP max till 50 så stoppar ju VPn på VPin 43 och då har ju VPn ingen chans att värma huset när huskurvan är ställd på 55. När dessutom Max Framledning är ställd på 55 så kommer inte elpatronerna heller klara av det om det blir riktigt kallt.

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #28 skrivet: 20 januari 2017, 07:46:02 »
Hej tacksam för alla svar , och det är inte så att jag inte läser alla inlägg och försöker förstå men jag tycker att problemet kvarstår ,

Titta på aktuell driftinfo och försök tolka värdena,
(shunten helt öppen , varmvatten tas från övre pannan och elpatron går igång detta för att skicka 43 gradigt vatten till framledningen )
Det är det här jag tycker är konstigt att vid 0 grader så så har shunten öppnat helt och elpatron jobbat för att värma vattnet till radiatorer

FabriksÃ¥terställning gjordes 2 dagar sedan och det enda som ändras är lutning frÃ¥n 50 till 55 och max  panna nedre frÃ¥n 50 till 55 ( annars helt default) inget i fakbrikskodade inställningar har ändrats

Serienummer på eco el är 7208-1041-3958,
eco air stÃ¥r i läge blinkande A (auto) 
Program ID 10111111
Prog Datum 08-05-05
aktuell driftinfo idag kl 07,00 vid 0 grader


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #29 skrivet: 20 januari 2017, 08:43:39 »
Det är som sagt inte shunten som krånglar, den anpassar sig bara efter framledningstemperaturens är- och börvärde.
Om värmen i undre delen av pannan inte räcker så måste den börja shunta från övre delen för att nå börvärdet, shunten har så att säga inget annat val.
Den kan inte trolla fram värme från undre delen som inte finns.

Kompressorn står vid avläsningen, och diffen mellan ärvärde och börvärde är 4 °C, kompressorn startar vid 5 °C diff.
Skulle nog säga att detta är lite typiskt för CTC, det är inte så enkelt att ställa in grejerna så att den inte använder elparon i onödan.
Prova att ställa upp panna nedre till 55 °C och se om inte det är detta som kanske spökar?  Sc:,h
« Senast ändrad: 20 januari 2017, 08:49:20 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Sänk farten på radiatorpumpen.

Som GabrielH skrev (tror det var han) så ser det ut som om du inte har nån skiktning alls i tanken och det brukar bero på att radiatorpumpen går för fort.
VPin ska ligga 4-5 grader lägre än tanktempen eftersom VPin tas från botten på tanken och VPut kommer in i EcoEl ungefär på den nivå där tempgivaren sitter.
Utan skiktning kommer VPn ha väldigt svårt att gå när det blir kallt.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Kompressorn startar när tempen sjunkit till framled ingens nivå (43) och stoppar när börrdet nåtts (43+5=48) så det ser helt normalt ut.

Men VPin borde vara typ 38-39 eftersom det ska vara ungefär lika med radiatorreturen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #32 skrivet: 20 januari 2017, 08:52:40 »
OK, temperaturen på panna nedre blir för hög eftersom radiatorpumpen går på fulla spett?
Sänks denna så kommer temperaturen nere sjunka och trigga igång att kompressorn startar.
Bra iaktagelse.  tummenupp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #33 skrivet: 20 januari 2017, 09:01:32 »
Hej ,
Elpanna nedre °C (default 50) är satt till 55 , av mig redan .

sÃ¥ ska jag bara acceptera att elpatronen ska sköta uppvärmningen vid 0 grader , tycker att nÃ¥got är fel i sÃ¥ fall, 

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #34 skrivet: 20 januari 2017, 09:24:00 »
Här kommer bilder på alla inställning att jämföra med tidigare bilder med aktuell driftinfo från idag kl 07,00

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #35 skrivet: 20 januari 2017, 09:26:06 »
och här kommer aktuell driftinfo

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #36 skrivet: 20 januari 2017, 09:52:48 »
Jo, som lunken konstaterat så är framledningen 43 °C och temp i undre pannan 44 °C.
Detta tyder på att farten på cirkpumpen till radiatorerna är för hög, returen från radiatorerna går in i undre delen i pannan och borde kyla denna så att värmepumpen triggas att starta.
Prova att ställa ner farten på yttre cirkpumpen till lägsta fart.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #37 skrivet: 20 januari 2017, 10:47:15 »
Tack ska testa att ställa cirkulationspumpen till radiatorer på lägsta farten , (det finns 3 hastigheter) och just nu så går den på högsta , även laddpumpen till VP går på högsta fart , ska jag även ställa ner hastigheten även på den tycker ni ??

Mvh Kostas

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #38 skrivet: 20 januari 2017, 13:19:27 »
Om du ska ge några driftvärden, se till att kompressorn går och har gått en stund, annars är det inga driftvärden!
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
erp, han får i princip inte VPn att gå eftersom radiatorpumpen går för fullt och förstör skiktningen. Men troligen bör han ställa ner farten på laddpumpen också.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #40 skrivet: 20 januari 2017, 13:42:43 »
Ser fram emot att komma hem idag och ställa ner cirkulationspumpen och se ifall det löser alla mina problem , håller tummarna att det har varit orsaken till all onödig elpatron användning, som steg 2 så provar jag även att ställa ner laddpumpen också

återkommer med resultat så fort jag har några

stort tack för allt engagemang

mvh Kostas 

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Höj Max framledning. Annars får du problem med värmen om det blir kallare än -10 eller nåt sånt med tanke på den kurva och innetemp du valt.
Och om du vill spara el, sänk den förvalda tempen i övre tanken några grader. Du duschar ju knappast i 50-gradigt vatten.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #42 skrivet: 21 januari 2017, 19:35:34 »
Hej Här kommer gÃ¥rdagens aktuella  driftinfo  med samma sättningar som senaste bilderna occh med radiatorpumpen i lägsta läget
i mitt tycke fortfarande limp mode
idag så spenderade jag en del tid framför displayen ,
mina personliga iakttagelser är följande:
VP går men den går vänligt korta stunder , ( den når börsvärdet på nedre panna väldigt fort 2-4 min) sedan lägger den av
Framlednings värdet har svårt att nå framlednings börsvärdet och som resultat av det så öppnas shunten allt mer hela tiden trots att det finns varmare vatten i nedre pannan en aktuell framledningsvärde
i och med att shunten öppnar (även då det inte är minusgrader) så "förbrukas inte de varma vattnet från undre tank så mycket så nästa gång VP kör så når det börsvärdet snabbt igen , ( kort VP körning )

Jag har med hjälp av 2 stycken stektermometrar mät på framledningsröret och returröret för radiator kretsen, skillnaden är på 5-7 grader vid +2 ute
 
 Jag tror att orsaken ( utan att veta varför) är att framlednings värdet inte nÃ¥r framledningsbörsvärde inom förväntad tid och shunten öppnas mer och mer hela tiden , och jag hamnar i ett läge där det tar frÃ¥n övre tank i onödan

vad kan orsaka att framledningsvärdet inte nÃ¥r börsvärdet ???    (huset är byggt 1968 med järnrör och inte kopparrör) kan dÃ¥lig framledning i rören orsaka att framledningsvärdet inte nÃ¥s tillräckligt snabbt och shunten öppnar för att kompensera

här kommer aktuell driftinfo imorse kl 08:00 ( den har nog gått på elpatron hela natten )

 

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #43 skrivet: 21 januari 2017, 20:56:54 »
Fortfarande inga driftvärden, och VPin/ut är båda 44 grader, samma som i tanken så det är fortfarande ingen skiktning.

Vad som är intressant är skillnaden mellan VPin och VPut vid drift. Är det mindre än 7 grader finns utrymme att sänka farten på laddpumpen, då det kanske är den som förstör skiktningen.

Är det riktigt illa är laddpumpen felvänd så att vatten tas från toppen och pumpas in i botten. Då går det snabbt att få upp temperaturen i pannan, och omöjligt att få skiktning. Den låga modellen av EcoEl har fabriksmonterad laddpump under tanken, men det är ingen garanti för att den är korrekt monterad, och förmodligen inget som installatören noterar.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #44 skrivet: 21 januari 2017, 21:32:47 »
Vill du testa att köra VP som on/off. I Avancerat- Service-Fabriksinst kodad kod 372(871); VP min 43 ;diff till 7.
Sen har du fördröjning innan shunten vänder. Om jag inte har fel sÃ¥ ska nedre pannatemp vara 5gr över framledningsbörvärde innan. 
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #45 skrivet: 21 januari 2017, 22:25:35 »
En annan tänkbar orsak är om nån tempgivare är felaktig och visar några grader fel temp, inte ovanligt.
Om laddpumpen vore felvänd så borde det synas på värdena för VP in/ut? ???
Vid en avläsning tidigare i tråden var dessa 44/48 på VP in/ut vilket verkar OK förutom att laddpumpen bör ställas ner ett eller 2 snäpp.
« Senast ändrad: 21 januari 2017, 22:29:21 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Om Nedre tanken nör börvärdet väldigt snabbt så tyder det på att VPn egentligen har för stor effekt i förhållande till husets behov. Testa att höja start/stopp-differensen till 7 grader så får du 2 grader högre börvärde på nedre tanken. Görs i spärrade menyn under inställningar.

Sen måste du ha lägsta fart på både laddpump och radiatorpump. Höj shuntfördröjning till så mycket det går så den inte får ta från övre pannan förrän flera timmar bort.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad MSK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #47 skrivet: 22 januari 2017, 10:37:29 »
erakost,
Se till att framledningsgivaren visar rätt värde.
Beskrivning finns i handboken.
Det löser dina problem.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Och enklaste sättet att hindra övre elpatronen från att värma huset är såklart att nolla den.

Sen ser det fortfarande ut som om du har för låg huskurva och det blir ett problem i sig själv.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #49 skrivet: 23 januari 2017, 08:54:49 »
Hej ,
är lite osäker på vad jag bör testa som nästa steg ,
i helgen så böt jag till en helt ny framledningsgivare ( den visar samma värden som den gamla så jag tror inte att det var fel på den gamla men hur som nu sitter det en ny)

har gemfört med olika IR termometrar och andra termometrar och givaren talar sanning

att VP´n 109 skulle kunna vara för stor för huset skulle kunna stämma, men man ska väl inte behöva gå på elpatron för det hoppas jag

skiktning problem tror jag på men diverse ändringar i inställningar har inte ännu givit något resultat ,

jag har dubbelkollat att rören mellan ecoel och ecoair gÃ¥r rätt , röret frÃ¥n botten av ecoel där laddpumpen sitter (röret till vänster)  gÃ¥r till ecoair pÃ¥ IN, nedre anslutningen pÃ¥ ecoair
röret frÃ¥n ecoel till höger gÃ¥r till ecoair ut   

skulle vilja förstå vissa grejer innan jag pillar på inställningar

1) ifall radiator pump gÃ¥r pÃ¥ en lägre hastighet vad blir skillnaden dÃ¥ , högre framledning ??  större diff pÃ¥ framledning och returledning ?
1.1 ) ifall det skulle vara dÃ¥ligt flöde i mina järnrör skulle framledningstempen bli högre ifall jag sänker hastigheten pÃ¥ radiatorpump ? 

2) sänka hastighet på laddpump , får jag en större diff på VP in/ut

3) shuntfördröjning , har den på default värde 180 min , jag tycker att shunten öppnas efter ca 5 minuter ifall framlednings värdet är lägre en framlednings börsvärdet , förstår inte riktigt när fördröjningen på 180 min är aktuell

dÃ¥ testar jag att sänka bÃ¥de laddpump och cirkulationspump till lägsta hastighet och sätter  VP min 43 ;diff till 7. med huskurva 55 allt annat default

Måste också fråga , ifall man skulle ta hem någon som kan trimma in allt så att det blir rätt vilken firma i södra Stockholm skulle rekommenderas ?? alternativ ifall det finns någon kunnig här i forumet som kan ta an sig utmaningen (ersättning erhåller så klart)

Installations firman som gjorde installationen 2008  (Tullinge rör) är kanske duktiga pÃ¥ rör och sÃ¥nt men är inte säker pÃ¥ att de kan fÃ¥ till rätt inställningar ,
Huset har snittat 20.000 kwh per Ã¥r med ecoair och ecoair     

bara för att ge ett exempel den 2016-01-21 så hade hela huset förbrukat 100 kwh med en snitt temp (enligt vattenfall) på 0 grader

jag tror att dessa 100 kwh så är väldigt många pga elpatronen



 

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
jag har dubbelkollat att rören mellan ecoel och ecoair gÃ¥r rätt , röret frÃ¥n botten av ecoel där laddpumpen sitter (röret till vänster)  gÃ¥r till ecoair pÃ¥ IN, nedre anslutningen pÃ¥ ecoair
röret frÃ¥n ecoel till höger gÃ¥r till ecoair ut   

Har du EcoEl 1550 med inbyggd laddpump undertill eller en den högre 1800 där installatören monterat en laddpump? Om du har en 1550 så kommer rören upp baktill i ovansidan av EcoEl och det är lätt hänt att koppla fel vid installationen. Fast dina VPin/ut visade rätt i nåt läge så det borde inte vara problemet.

1) ifall radiator pump gÃ¥r pÃ¥ en lägre hastighet vad blir skillnaden dÃ¥ , högre framledning ??  större diff pÃ¥ framledning och returledning ?
1.1 ) ifall det skulle vara dÃ¥ligt flöde i mina järnrör skulle framledningstempen bli högre ifall jag sänker hastigheten pÃ¥ radiatorpump ? 

Ju högre hastighet på radiatorpumpen, desto varmare är returen in i EcoEl. Framledningen påverkas inte alls.

2) sänka hastighet på laddpump , får jag en större diff på VP in/ut

Ja.
Men framförallt så ger lägre fart på både radiatorpump och laddpump att du får bättre skiktning i tanken. En förutsättning är att installatören satte dit en radiatorpump som kan gå tillräckligt långsamt. (och samma med laddpumpen om du har en EcoEl 1800)

3) shuntfördröjning , har den på default värde 180 min , jag tycker att shunten öppnas efter ca 5 minuter ifall framlednings värdet är lägre en framlednings börsvärdet , förstår inte riktigt när fördröjningen på 180 min är aktuell

Shuntfördröjningen börjar räkna ner när framledningen inte når börvärdet. Så länge den inte nått 0 kan inte shunten öppna mer än rakt upp och kan alltså inte ta vatten från övre tanken.

dÃ¥ testar jag att sänka bÃ¥de laddpump och cirkulationspump till lägsta hastighet och sätter  VP min 43 ;diff till 7. med huskurva 55 allt annat default

VPmin ska du INTE fippla med. Den är i fabriksinställningen 35 och den ska du INTE röra! Inte heller VPmax. Max framledning kan du behöva höja om det blir riktigt kallt eftersom annars kan ju inte framledningen bli högre än 55 även om huset behöver mer värme.

Apropå elförbrukning. Om du misstänker att övre elpatronen går för mycket, STÄNG AV DEN! Du kan ställa ner den på 0 i inställningarna, bara för att se vad som händer. Då kan inte elpatronen störa EcoAir. Det är ju bara att testa!
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #51 skrivet: 23 januari 2017, 09:50:30 »
Det är en EcoEl 1800 ( kan kolla upp ikväll vilken laddpump som sitter i och vilken cirkulationspump jag har)

Så Lunk Umeå du tycker att jag enbart ska sänka laddpump och cirkulations pump till lägsta hastighet ( låta den gå så ett par dagar och se)

och behåller alla default värden och ändrar enbart Max framledning från 50 till 55 och ställer upp huskurvan från 50 till 55.

Att stänga av övre elpatron skulle jag kunna testa, frÃ¥gan är bara hur det blir ifall utetemperaturen sjunker ner till -5, -10 vad som händer med husvärmen ??   

ska jag stänga av elpatronen som test 2 , dvs först bara sänka ladd/cirkulationspump, till lägsta hastighet och låta den gå så ett par dagar

mvh Kostas

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Om du drar ner farten på pumparna så kommer du märka skillnad omedelbart. Vattnet slutar ju röras om i tanken om du slutar spruta in vatten med högt tryck. Det är bara en fråga om en kort stund, en timme max.

Om huskurvan är 55 så ska alltså framledningen vara 55 vid -15, eller hur? Men det gäller vid innetemp 20 grader. Om du har ställt upp inne-börvärdet till 23 så höjs framledningen ett antal grader per grad du höjer innetempen, så framledningsbör kommer antagligen vara åtminstone 57-59 vid -15 ute, och 55 redan vid -11 eller -12. Hur har du då tänkt hålla värme i huset om det blir kallare än så när du begränsar max framledning till 55? Varför inte sätta den på 60 eller 65? Begränsningen av framledningens temp har man egentligen bara nytta av om man har golvvärme och golven inte får bli för varma.

Jag skulle stänga av övre elpatronen nu på en gång. Det är ju bättre att göra det så länge det är någorlunda varmt ute än att göra det sen när det blir kallt och den kommer behövas.


Ditt andra stora problem är att dina radiatorer verkar vara för små för att funka bra med LVVP. En huskurva på 55 och en innetemp på 23 gör att din VP antagligen kommer att få problem redan vid 6-7 minus därför att VPin blir för varm. Den stannar när VPin är 48 och i det läget är VPut 52-53 nånting, så utan elpatron har du ingen chans att hålla varmt i huset.

Du har aldrig funderat över att dra ner temperaturen inomhus till 20-21?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #53 skrivet: 23 januari 2017, 11:08:18 »
Hej Ok

Laddpump och cirkulationspump på lägsta hastighet, Max framledning på 65 , huskurva 55 innetemp på 21, (tempgivaren sitter i hallen och vid 21 i hallen så får jag ca 19 i gillestugan i källaren, elpatron läge 0 ,,

testar detta,  och ser hur det funkar (eller skulle jag även sänka huskurvan till 50 ??))
mvh Kostas

 

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Börja där, och håll koll på vad som händer. En bra stol framför EcoEl är en bra början för att lära sig hur systemet fungerar. Håll koll på tempen i tanken, VPin och ut, och framledning. Skriv ner värdena och se hur de hänger ihop över tiden.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #55 skrivet: 23 januari 2017, 20:34:58 »
Hej har sänkt både laddpump och radioatorpump till lägsta hastighet idag kl 17.00

(laddpump är en Grundfors UPSO 25-60 130 och radiator pump en Grundfors UPS 25-40 130)

Max framledning 65, huskurva 55 innetemp 21  shunt fördröjning default 180min

vid 20:00 till 20:20 tiden så har jag noterat att VP´n har gått igång 2 gånger cirka ett par minuter per gång, och den har värmt nedre pannan till dess börsvärde men tempen på nedre pannan sjunker snabbt på ca 5 minuter och utan att den har höjt framledningsstempen något alls under dessa 2 VP körningarna (shunten står i läge "något mindre än mitten just vid detta tillfälle skala 4 skulle jag gissa på)
vart tar de uppvärmda vattnet vägen ??

Mina stektermometrar som syns på bilden mäter framledningstemp.
Den till vänster pÃ¥ bilden mäter aktuell framledningstemp (stämmer med displayen pÃ¥ ecoel bra)  och den till höger mäter tempen pÃ¥ returröret frÃ¥n elementen innan pannan,

VP in och ut har haft en diff på 4-5-6 grader när VP har kört, då VP inte kör så är VP in och ut samma värden

hur tycker ni att detta ser ut ??
Mvh Kostas 

 

 

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #56 skrivet: 23 januari 2017, 20:58:53 »
En grad skillnad på tillopp och frånlopp på radiatorkretsen. Borde vara betydligt mer. Det är knappt någon värme som avges i rummen om det är normala flödeshastigheter. Förmodligen pumpar det på något kopiöst även på lägsta hastighet, därav lågt delta.
När värmepumpen styr framledningen ska alla - eller åtminstone de flesta termostaterna stå fullt öppna.
Pumparnas storlek kan jag inte uttala mig om.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #57 skrivet: 23 januari 2017, 23:25:58 »
Uppriktigt sagt tycker jag att det ser för jävligt ut.
Som sagt du har fabriksinställningar som du kör efter, knappt nåt som är heligt, meningen är att du ska anpassa din VP-drift till dina behov. Inget konstigt att med 35-40gr(5diff) grundinställning + 5gr över börvärde vid 0 gr har du 40gr framledning 45gr VP börvärde. Med avkylning i radiatorkretsen så sjunker temp i nedre panna rätt drastisk utan att du har uppnått börvärdet för framledning, som fortfarande tas från övre panna med hjälp av elpatron! Hur blir det med VV? Hur fan ska VP hinna med, du passerar shuntfördröjning.
OK! som vissa anser ändra inte några fabriksinställningar, men du kan alltid testa med Extra VV i meny, då ska VP köra till 55 gr VP-ut!
Intressant att få veta hur det ligger till med det. Det minsta du borde uppnå är att framledning tas från nedre panna med stöd av VP. Vill du behålla det???
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Du har fortfarande övre pannan ställd på 50, så den kommer hela tiden värmas av elpatron.
Du har fortfarande start/stopp-diff på 5 grader.

Och du kan orimligt ha 1 grads skillnad på framledning och retur, om du inte har ett extremt litet system, väldigt strypta radiatorer (termostater stängda) och en sjuhelvetes fart på radiatorpumpen.

Jag skulle fortfarande stänga av övre elpatronen om det vore mitt system, för att se vad som händer.

Och att VPn skulle hinna värma hela nedre tanken 5 grader på 2 minuter låter helt orimligt.

Startfördröjningen är 10 minuter och under dessa 10 minuter tas vatten från botten av nedre tanken, cirkuleras ut genom VPn och går in i toppen av nedre tanken, så temperaturen i tanken borde se ut att sjunka ganska rejält. Sen när VPn startar så värms ju vattnet igen ute i VPn och då justeras skiktningen, men det borde ta åtminstone 8-10 minuter att sen värma tanken 5 grader igen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Om det vore mitt system så skulle jag till att börja med skita i framledning och shunt osv. Det är inte där problemet sitter utan det är i hur EcoEl och EcoAir funkar ihop hos dig.

Det jag skrev förut om bekväm stol var på allvar. Du måste sätta dig framför displayen och följa det som händer, en timme eller så, och skriva upp VPin/VPut, hur fort dom ändras när VPn går, hur fort tempen i nedre tanken höjs, vilka värden VPn stoppar på (nås börvärdet i nedre tanken eller stoppar den på för varm VPin?).

Att inte framledningen ändras är inte det minsta konstigt. Shunten är trög, ändras bara lite i taget och med nån minuts mellanrum. När den står i läge 4 som du skriver så blandar den fortfarande radiatorretur och varmt vatten från toppen av tanken. Men VPin ska oavsett det vara kallare än tempen i tanken när VPn går och kallare än framledningen när vPn står still.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Är alla termostater på alla radiatorer vidöppna?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #61 skrivet: 24 januari 2017, 07:47:33 »
Hej ,

Imorse så tycker jag att mina värden ser bra ut , (-4 ute)
Laddpump/cirkpump pÃ¥ lägsta, alla radiatorer fullt öppna,  huskurva 55, innetemp 22 shuntfördröjning 180min max framledning 65,


Stektermometern till vänster mäter aktuell framledning och stektermometer till höger returen
Vad tycks ??

 

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Allt ser bra ut, men två frågor:

1. Har du aktiverat VV-höjning i inställningarna?

2. Vad har du för Min utetemp i inställningarna?

EcoAir stoppas när VPin är 48 grader och som du ser börjar du närma dig det på bilderna. När det sker så är det 10 min startfördröjning för att skydda kompressorn och under den tiden cirkuleras vatten från botten av tanken ut genom VPn och in i toppen av nedre tanken. Då sjunker temperaturen i övre delen och alltså även den temp som står som nedre tank. Framledningen störs eftersom det här håller på i 10 min, shuntfördröjningen börjar räkna ner, efter 10 min startar VPn igen, i bästa fall når den börvärdet i tanken, men troligare är att den inte hinner det innan den stoppas av att VPin blir 48 grader igen, osv.
Nedre elpatronen är spärrad så länge VPn hypotetiskt är tillåten att gå, även om den inte går pga för varm VPin, så övre elpatronen måste ensam sköta värmen i huset och det klarar den knappast i längden.

Så... du måste höja Min utetemp till ett gradtal där VPn int eideligen stoppar därför att VPin blir 48 grader. Med din huskurva och innetemp skulle jag gissa att den gränsen går vid 6-7 minus ute.

Jag har en Polar Edition som stoppar på VPin 51, huskurva 54 justering -4, 21 inne, och med det kan jag inte ha Min utetemp lägre än -10, men jag har satt den på -9 för att inte slita på kompressorn med onödiga korta körningar, startfördröjning, kort körning, osv.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #63 skrivet: 24 januari 2017, 09:23:48 »
Hej Ingen VV höjning har valts aktivt ,
mÃ¥ste kolla ifall den är vald , är den vald default till JA , ska jag i sÃ¥ fall välja bort denna ? 
Min sättning pÃ¥ MIN utetemp är just nu -15 
Förstod inte riktigt hur jag ska förhindra att VPin blir 48 eller mer  ( i och med att VP bara gÃ¥r igÃ¥ng ifall VPin är mindre en 48)

vilka värden bör jag ändra ??

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
VVhöjning ska stå på JA, för då kör VPn till max vid var fjärde körning, året om, och värmer på det viset indirekt även övre tanken. Det spar el, totalt sett. Då kan man dessutom sänka tempen i övre tanken vilket spar ytterligare el. Erp har den på 42 tror jag, min står på 46. Varje grad spar elpatron, men minskar såklart mängden varmvatten. Det räcker till duschar men inte till badkar.

Enda sättet att hindra att VPin blir 48 är att ha golvvärme eller helvetiskt många och stora radiatorer så du kan ha huskurva 30 eller 35 eller nåt sånt. Det enda du kan göra i din situation just nu är att höja MIN utetemp så att VPn spärras och nedre elpatronen blir tillåten att aktiveras. Annars kommer du inte kunna hålla värme i huset om det blir 8-10 minus eller kallare ute. Övre elpatronen kommer slita som en galning för att hålla uppe temperaturen på framledningen samtidigt som tempen i nedre tanken sjunker eftersom ingenting värmer den. Huskurva 55 med justering 0 funkar inte med en VP som vid kyla inte kan leverera vatten som är varmare än 52-53 grader, eller hur? Radiatorreturen är i sämsta fall bara 4-5 grader kallare än framledningen. EcoAir stoppar om VPin blir 48. Hur ska du då ens teoretiskt kunna ha en framledning som är varmare än ca 52 grader?

Om EcoAir ska stoppa därför att börvärdet i nedre tanken är nÃ¥tt sÃ¥ fÃ¥r aldrig VPin bli högre än 47, eller hur? Antag att EcoAir värmer 4 grader. DÃ¥ blir VPut max 51, sÃ¥ börvärdet i nedre tanken fÃ¥r alltsÃ¥ inte vara högre än 51 för att systemet ska fungera utan att EcoAir stoppas pga för hög VPin. Och börvärdet i nedre tanken är framledning+5 grader. SÃ¥  du fÃ¥r problem om framledningens börvärde är 47 eller högre och med kurva 55 har du den framledningen redan vid -5. Om du höjer innetempen till 22 sÃ¥ fÃ¥r du problem redan vid -3.

Jag har löst det hela i vårt hus genom att ha låg fart på radiatorpumpen så radiatorreturen ligger 7-8 grader lägre än framledningen, genom att höja start/stopp-diffen från 5 till 7 så att VPn får svårare att nå börvärdet i nedre tanken och genom att ha en relativt liten VP (107) som får jobba ganska länge för att nå börvärdet. Från ca -5 och kallare innebär det att min VP går dygnet runt eftersom den inte hinner nå börvärdet mellan avfrostningarna, och vid varje avfrostning sänks temperaturen i tanken igen tillräckligt för att VPn ska få börja om igen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #65 skrivet: 24 januari 2017, 13:00:34 »
Hej ,

Super tack för mycket bra svar Lunk ,

Uppskattar all den tid som du och alla andra har lagt på att försöka hjälpa mig ,

Så då sänker jag Elpanna °C till 45 och ser hur det funkar ,

Vilket värde tycker du att jag ska sänka Min Utetemp till ( -9 ,-10) ??

Jag väntar med att ändra start/stopp diffen till 7 ( kör 5 ett tag och ser hur det funkar)

jag kommer till våren att byta ut 2 radiatorer som finns i vardagsrummet som idag inte avger någon värme alls , ( kanske det kan hjälpa till lite att få ner returvärdet)

 mvh Kostas

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Håll koll om det blir kallare ute. Jag tror att du måste höja mer än så. -6 eller -7.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #67 skrivet: 24 januari 2017, 14:30:48 »
Vi har haft detta hus i 3-4 år , tidigare ägare hade 2008 bytt ut oljepanna mot ECOEL/AIR ,
att bara byta ut oljepannan som jobbar med högre framledningstemperaturer mot en VP lösning har visat sig är inte bara att byta, många stirrar blint på att ecoair kan jobba mer till -10 eller så, och tror att att man gör en markant besparing , ( detta hus snittar 20.000 kwh per år sedan 2008) har inga uppgifter på hur mycket olja som förbrukades,

jag har fÃ¥tt lära mig mycket i detta forum , och vill tacka alla som har bidragit med felsökning och guidning, och igentligen vad var felet  i mitt fal ??,, (egna slutsattser)

- kanske en för stor VP (109) för detta hus
- har sänkt hastigheten på laddpump och cirkulationspump
- för hög huskurva (55) ger en för hög VPin 
- att VP egentligen bara kan bidra ner till -6 eller -7 ( sedan nedre elpatron som får gå in och jobba)
-  jag kommer att byta ut nÃ¥gra radiatorer som funkar sisÃ¥där till vÃ¥ren och hoppas att  det hjälpa nÃ¥got
- för hög inställd inne temperatur ger höga framledingsvärden som i sin tur ger hög VPin och VP kickar inte igång

Måste fråga
1) ifall jag skulle få tag på en ecoair 107 tycker ni att jag har så mycket att dra nytta av så att jag borde byta ut 109 mot en 107.
2) byta ut fler radiatorer som avger mer värme ?   kan det hjälpa
3) byta ut till en ecoair 406 eller 408 skulle det hjälpa, (vilken i så fall) och köra den med converter mot ecoel V3 ??

 

 

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #68 skrivet: 24 januari 2017, 17:13:44 »
55 gr börvärde är knappast fabriksinställning, att döma av sista bilder? Men roligt att se att du fick till det med fabriksinställningar???
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #69 skrivet: 24 januari 2017, 17:50:19 »
Effektbehovet finns i huset hela tiden. Små radiatorer behöver hög framledning för att avge effekten. Stora radiatorer klarar sig med låg framledning.

Visst, en värmepump som kan arbeta med högre temperatur kan hjälpa, men samtidigt att mata ut 60 grader i framledning när det är -10 ute är inte effektivt. Varken med dagens värmepumpar och troligen inte heller med morgondagens.

Större radiatorer som kan avge energin i huset som värmepumpen producerar är det bästa. Det är ju en investering som lönar sig även med ny värmepump i framtiden.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Jag håller med GabrielH: Större radiatorer! Dubbel- eller kanske rentav trippelpaneler på några ställen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #71 skrivet: 24 januari 2017, 18:04:36 »
Hatten av för min del ,nu är du i rätta händer utan bakgrund!
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #72 skrivet: 24 januari 2017, 19:43:32 »
Tyvärr Kostas ditt glädje är rätt övergående. Håll i minnet när systemet fungerar.
MVH Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #73 skrivet: 24 januari 2017, 20:31:04 »
Hur fan ska man förmedla kunskaper utan att trampa på andras tår, som har olika erfarenheter, beroende på avlånga land med helt olika behov för stunden, med samma skitpryl(VP) bra att ha?
Helt olika erfarenheter, inget som är fel i användningssätt. Enbart anpassat till egen behov som uppfyller mina krav.
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #74 skrivet: 24 januari 2017, 20:49:16 »
Du Kostas, det är troligen Extra VV till 55gr VP-in som hÃ¥ller pÃ¥, tills den har uppnÃ¥tt den. Har du tur sÃ¥ klar du  dig med väl fungerande VP till VÃ…R. Hoppas att det inte blir strömavbrott.
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #75 skrivet: 25 januari 2017, 07:09:53 »
Måste fråga
1) ifall jag skulle få tag på en ecoair 107 tycker ni att jag har så mycket att dra nytta av så att jag borde byta ut 109 mot en 107.
2) byta ut fler radiatorer som avger mer värme ?   kan det hjälpa
3) byta ut till en ecoair 406 eller 408 skulle det hjälpa, (vilken i så fall) och köra den med converter mot ecoel V3 ??

1. Behåll den du har, det ska gå att få till detta.
2. Ett tips är att byta några av de minsta, flytta runt de lite större och inskaffa några riktigt stora radiatorer för att spara pengar.
De radiatorer som idag sitter i de större rummen kan mycket väl funka i de mindre rummen (om måtten stämmer).
3. Vänta tills grejerna går sönder, men fundera fram tills dess på vilken lösning du vill ha, luft/vatten, jord/bergvärme eller nått annat?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #76 skrivet: 25 januari 2017, 08:03:02 »
Förstår att många tycker att min huskurva på 55 är för hög , men sänker jag den 50 så blir det kallt inne,

Ifall nÃ¥gon av er som kan allt det här bättre en mig och  har vägarna förbi i södra stockholm sÃ¥ är ni mer en välkomna och se anläggningen live och dricka ett glas ouzo med mig ,

som nästa steg så kommer jag byta ut 2 radiatorer i vardagsrummet mot K33 trippla varianter , dom som sitter där idag funkar knappt

vill tro att min anläggning gÃ¥r nÃ¥got bättre nu,  tack vÃ¥re att jag har sänkt hastighet pÃ¥ ladd och cirkulationspump till lägsta, men lÃ¥ngt ifrÃ¥n optimalt ,

har inte vågat stänga av övre elpatron ännu ( 3KW) men jag kanske gör det och ser till vilken temp anläggningen fixar utan eltillskott ,

skulle en acktank kunna hjälpa till i mitt fall på något sätt eller blir det inget bra alls med att koppla in en acktank ??

 

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
På många radiatorer fungerar termostaten så att det är en kolv som skjuts in när temperaturen ska sänkas och släppas ut när det behövs mer värme. Om man har haft termostaten stängd, exv över sommaren, så händer det att den fastnar i stängt läge. I såna fall kan man ofta lossa den genom att ta bort själva termostatvredet och knacka med en hammare på piggen som sticker ut. Jag har några som konsekvent fastnar om dom trycks in för långt och där har jag löst det genom att helt sonika plocka bort hela vredet, hela den yttre plastdelen.

Sen håller jag med CarlN om punkt 2. Fundera på om det går att byta ut några få och flytta runt andra. Om en dubbelpanelare är för liten och byts mot en trippel, sätt den dubbla nån annanstans där den gör mer nytta.

Om du måste ha kurva 55 så behöver du antagligen ha rejäl kapacitet på övre elpatronen om det blir riktigt kallt så lösningen är, tyvärr, att höja Min utetemp rejält så du inte hamnar i en ond cirkel igen där övre elpatronen går för fullt, VPn hindras från att gå av för hög VPin och det blir kallt inne.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #78 skrivet: 25 januari 2017, 09:34:48 »
Några kommentarer ifall en acktank skulle kunna bidra positivt på något sätt ?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Rent generellt brukar man inte ha extra acktankar när man har LVVP, snarare tvärtom, dvs en inverterpump som jobbar direkt mot radiatorsystemet.

En större vattenmängd skulle ge VPn mer att arbeta mot, men problemet är att då måste du fundera ut nåt smart sätt att koppla in den som inte stör resten av systemet. Om EcoEl fortfarande ska styra EcoAir och framledningen, hur skulle i såna fall en extra tank kopplas in?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #80 skrivet: 25 januari 2017, 13:11:25 »
Hmm,  har inget bra svar pÃ¥ hur acktanken skulle kopplas in sÃ¥ dÃ¥ släpper jag denna ide ,

Nästa ide för dagen , ifall jag lÃ¥ter ecoair styra sig själv (spärra i ecoel) och köra helt  manuellt med en max VP ip pÃ¥ 48 , borde jag väl fÃ¥ en temp i nedre tanken  i ECOEL pÃ¥ 52 ,53 grader ,  och vad hjälper det mig ,, vet inte ,,,

sänka huskurvan och byta ut radiatorer känns som säkrare kort ,, 

mina 2 radiatorer i vardagsrummet som inte avger nästan nÃ¥gon värme alls  är nÃ¥gon form av konvektor variant frÃ¥n 1968. 15cmX15cmX2,8m och 15X15X1.8M ser ut som rör med plÃ¥tflänsar

ifall jag ersätter detta 2 med
1 stycke Panelradiator K33 300x2800   och 1 stycke Panelradiator K33 300x1800 
(hittade dessa pÃ¥ pÃ¥ www.vvsbutiken.nu   länk: http://vvsbutiken.nu/product.html/panelradiator-k33?category_id=1082)

skulle saker och ting förbättras tror vi ??
Mvh Kostas


 


 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #81 skrivet: 25 januari 2017, 13:20:26 »
Några kommentarer ifall en acktank skulle kunna bidra positivt på något sätt ?
Finns en tråd på forumet om en inkoppling av tank mot Ecoheat som är i stort sett lika nu var den inkopplingen gjord för att minska start stop och det är väl inte ditt problem.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Leta på nätet så hittar du hjälpmedel för att beräkna avgiven effekt från radiatorer.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #83 skrivet: 25 januari 2017, 17:40:03 »
Effekttabell http://www.billigaelement.se/effekttabell.pdf
För de du valt 1325 W resp 2061 W med framledning 30 °C över rumsemperatur.

Ett sätt att få mer energi från elementen är att låta fläktar blåsa på dem.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #84 skrivet: 25 januari 2017, 21:54:25 »
OK Kostas!
Det blev hål i planeringen. Om intresserat så passar lördag 28.1 EM; det lilla jag kan hjälpa till med. Du har min profil med email.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #85 skrivet: 28 januari 2017, 20:48:33 »
Hej Kostas!
Det är i EcoEl manualen man hittar arbetsområde och rätt flöde. Rent praktiskt om alt är tipp topp, ska syrrans 110 EcoAir klara av 55gr VP-ut vid -5gr. Så 7diff VP-in VP-ut(48-55max) värde du reglerar med laddpump och skruvmejsel. Tycker att hennes maskin har köldmedia brist, när vi kollade förångaren(rätt mycket is även på undersida) vid -2gr. Rätt seg för att vara 10kW. Nu är det inte så smart att vid kylgrader försöka fixa till rätt köldmedia. Du får vänta tills det blir varmare, och ta dit kyltekniker som byter media, låt dig inte luras med massa felsökning. Man brukar byta torkfilter samtidigt. Tror ändå att det är billigaste sätt innan man ger sig på utbyte av systemet. Än många år i tjänsten det gamla VP.
Jag har själv råkat ut för en klåpare som lyckades tömma VP på 1kg köldmedia vid LP-givaren utbyte ansluten till schraderventil som hon har. Som tur så gick det på garanti.
Lycka till med projekt.
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #86 skrivet: 28 januari 2017, 21:08:57 »
Hej lunkUmeå!
Nu har jag lite större förståelse hur systemet fungerar om man har djävulens hög framledning vid någorlunda måttlig ute temp.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #87 skrivet: 30 januari 2017, 07:28:08 »
Hej

Får tacka Jiri varmt för besöket I helgen ,

har höjt drifttiden pÃ¥ VP frÃ¥n ca 8 till 17  timmar (senaste 24 timmarna)  efter besöket med Diff frÃ¥n 5 till 7 ( sÃ¥ det borde funka bättre) 

Vi beställer 2 nya radiatorer som vi byter I vardagsrummet den närmaste tiden och hoppas att det kan sänka framledningstemperaturen ,

Jag får ta hem en pålitlig kyltekniker när vädret blir bättre

än en gÃ¥ng stort tack för besöket Jiri , 

//Kostas


Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #88 skrivet: 30 januari 2017, 19:51:55 »
Hej Kostas! inget att orda om.
Har du testat din CTC och ändrat?
Det jag har är OBDII AutoMaster Pro FOXWELL.Är det nåt att ha? (Lite off topic)
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #89 skrivet: 30 januari 2017, 21:19:17 »
Hej
Jag har inte ändrat några andra värden än dom som vi ändrade tillsammans

Dom där OBD bilgrejerna känner jag allt alls igen,

Noterade en intressant grej pÃ¥ anläggningen dÃ¥ vp inte gick sÃ¥ stog det aktuell ampare pÃ¥ displayen 2 Ampere , sÃ¥ fort ecoair 109 sÃ¥ gick igÃ¥ng sÃ¥ höjdes den till 14 ampere i ca 5 min och sedan ner till 6 ampere tills den la av,  är det relevant att den drar 14 ampere i 5 minuter och sedan 4 ampere tills den lägger av?  Inget annat drogt igÃ¥ng samtidigt som detta vp körning och dom 2 ursprung ampere är säkert allt hushÃ¥lls el,  förstÃ¥r jag rätt sÃ¥ ser man bara den höjst belastade fasen sÃ¥ dom 2 andra faser kanske ocksÃ¥ gick upp en hel del under vp körningen, 

Så frågan är hur mycket ska en ecoair 109 dra i ström?

Och ifall det visar sig att min 109 drar mycket vad kan vara orsaken?  För lite kylmedel,?

Mvh kostas

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #90 skrivet: 30 januari 2017, 21:43:40 »
Har inte precis EcoAir 110 manual, men själva driften liger på ca 2,4 kW. Helt normalt att kompressor start hamnar där.
För din del så var det laddpumpsflöde-få till rätt VPin- VPut diff (under panna 7gr) och få till shunten(framledning) från rätt ställe(nedre panna) i meny. Likadant som hos syrran.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #91 skrivet: 30 januari 2017, 22:37:23 »
Service meny- start-stopp 7. SÃ¥ nedre panna hänger lite längre med temp sÃ¥ shunten hinner att vända och du pÃ¥ nytt aktiverar shuntfördröjning 180 min. 
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #92 skrivet: 31 januari 2017, 05:53:42 »
kan vara shunten som kärvar,  gör en fabriksÃ¥terställning,  och koppla ur rumsgivaren, och sätt shunten i automatläge, sÃ¥ kan du se om den reglerar som den skall. Du skall inte köra i  manuellt läge.
det är en bivalent shunt, dvs den tar frÃ¥n tvÃ¥ ställen när den behöver tillskott.  när den stÃ¥r pÃ¥ mitten börjar den shunta in tillskotten.
Sänk temp pÃ¥ övre panna till 53. Sätt ev blandingsventil  till max.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #93 skrivet: 31 januari 2017, 06:49:13 »
Hej
Jag har inte ändrat några andra värden än dom som vi ändrade tillsammans

Dom där OBD bilgrejerna känner jag allt alls igen,

Noterade en intressant grej pÃ¥ anläggningen dÃ¥ vp inte gick sÃ¥ stog det aktuell ampare pÃ¥ displayen 2 Ampere , sÃ¥ fort ecoair 109 sÃ¥ gick igÃ¥ng sÃ¥ höjdes den till 14 ampere i ca 5 min och sedan ner till 6 ampere tills den la av,  är det relevant att den drar 14 ampere i 5 minuter och sedan 4 ampere tills den lägger av?  Inget annat drogt igÃ¥ng samtidigt som detta vp körning och dom 2 ursprung ampere är säkert allt hushÃ¥lls el,  förstÃ¥r jag rätt sÃ¥ ser man bara den höjst belastade fasen sÃ¥ dom 2 andra faser kanske ocksÃ¥ gick upp en hel del under vp körningen, 

Så frågan är hur mycket ska en ecoair 109 dra i ström?

Och ifall det visar sig att min 109 drar mycket vad kan vara orsaken?  För lite kylmedel,?

Mvh kostas

Den borde dra runt 3-3,5A per fas. Startströmmen är högre, men bara under någon sekund så det borde man knappt hinna se.
Kompressorn kan inte dra 14A i fem minuter utan det måste vara nåt annat som gick igång.
« Senast ändrad: 31 januari 2017, 06:50:47 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #94 skrivet: 31 januari 2017, 09:16:50 »
Som sagt innan VP börja köra så visade displayen 2A (20) , så fort VP drog igång så steg värdet till , 5, 6, 10 , 14 A efter kanske 2-3 Min så minskade värdet till 6A under resterande VP körning, inget annat drogs igång under denna tidsperiod hemma, ( var själv hemma så jag är säker på det)

Så efter att ha toppat 14 A i ett par minuter så sjönk den till 6A ( och det värdet tycker jag stämmer med purjo svar , ifall 2A var hushållsel och 3-3,5 var VP så 6A under VP körning med hushållsel på tot 6A låter rimligt , men piken på 14A förstår jag inte, kan VP dra så mycket så som 12A på en fas vid uppstart eller tyder det på att att något inte är rätt i VP (109) ??

Mvh Kostas   

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #95 skrivet: 31 januari 2017, 09:21:39 »
Om det är kompressorn som drar sÃ¥ mycket ström i flera minuter sÃ¥ är det nÃ¥t som inte stämmer. Men det kan ju lika gärna vara nÃ¥n sorts fördröjning i visningen sÃ¥ att det gick 14A i nÃ¥n sekund, men det hänger kvar sen av nÃ¥n anledning? I den effektvakten jag hade sÃ¥ kunde man ställa in hur lÃ¥ng tid det skulle gÃ¥ efter att strömmen hade sjunkit tills datorn tilläts koppla in nÃ¥gon belastning. CTC kan ju ha löst det genom att det visade värdet inte sjunker pÃ¥ en gÃ¥ng när strömmen sjunker,  dontknow
« Senast ändrad: 31 januari 2017, 09:23:30 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #96 skrivet: 31 januari 2017, 09:29:40 »
Jag har fortfarande hög elförbrukning trots att övre elpatron inte gÃ¥r in ,  igÃ¥r sÃ¥ hade jag förbrukat 72Kwh med en medeltemperatur pÃ¥ 0 grader , (ingen är hemma om dagarna)
sÃ¥ jag försöker förstÃ¥ varför min förbrukning blir sÃ¥ hög , Tidigare sÃ¥ vet jag att övre elpatron spetsade in helt i onödan, men efter justeringen med start stop till 7 och lägre hastighet pÃ¥ cirkpump , sÃ¥ shuntar den inte över till övre panna längre   

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Vad har du för basvärde inställt på övre tanken i Inställningar? Nu när du höjt diffen till 7 så blir ju börvärdena samma i övre och nedre tanken, så länge framledningen är tillräckligt hög. Men när temperaturen ute stiger så spelar det roll vad du har satt för manuellt börvärde i övre tanken. Och om du har slagit på VVhöjning Ja.

tillägg: Dina 72 kWh, är det som du läst av på EcoEl eller är det hela huset?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #98 skrivet: 31 januari 2017, 14:52:00 »
Hej övre pannan är satt till 45 grader , VV höjning=Ja
mina 72Kwh var för hela huset igår vid en utetemp på 0 grader enligt vattenfall,

jag försökte förstå ifall mina 14A (innan VP körning 2A ) under en VP körning så steg Amps till 14 ett par minuter och sjönk till 6 A resterande VP körning
Är det  normalt eller ifall jag bör misstänka att nÃ¥got är galet pÃ¥ min ECOAIR109,
Jag har inga larm pÃ¥ nÃ¥got eller sÃ¥ ,,   

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #99 skrivet: 31 januari 2017, 15:06:36 »
Varför inte nolla elpatronen och köra så några dagar. Pumpen klarar utan problem att värma huset på egen hand nu. Då kan du ju kolla hur det ser ut med elförbrukning och hur många ampere som är inkopplade när pumpen går respektive står still.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
mina 72Kwh var för hela huset igår vid en utetemp på 0 grader enligt vattenfall,

jag försökte förstå ifall mina 14A (innan VP körning 2A ) under en VP körning så steg Amps till 14 ett par minuter och sjönk till 6 A resterande VP körning

Och du är helt säker på att ingen använde spis, vattenkokare, eller nåt annat som drar mycket ström under dessa två minuter?

En 109 drar 2,8 kW vid 0 ute enligt manualen. Dra bort 15 kWh för hushållsel så är det kvar 57. Dividera med 2,8 så blir det lite drygt 20 timmar. Du har en väldigt hög huskurva så det är inte alls orimligt att VPn gått så mycket. Det ser du väl om du kollar drifthistoriken?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #101 skrivet: 31 januari 2017, 19:20:39 »
Ja, jag har haft elpatronen inkopplad hela januari och har ett snitt på just 57 kWh med patron + pump, så det verkar väl helt ok.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #102 skrivet: 01 februari 2017, 00:19:51 »
Och för mig ligger snittet för januari på 105 kWh per dag, inkl hushållsel, men då har vi haft perioder med -20 också. Det betyder att januari ligger på ca 3200 kWh totalt, att jämföra med 5000 januari 2016, 3400 år 2015, 4500 år 2014, osv. Så 72 för hela huset en dag är inte så illa.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #103 skrivet: 01 februari 2017, 09:32:48 »
Hej den dagen med 0 grader och 72 Kwh hade VP gått drygt 17 timmar med 32 starter ,
sÃ¥ ifall ca 15 kwh  var hushÃ¥llsel sÃ¥ drog den 52kwh  (17x2.8=47,6 ) 47,6 +15 =62,6 och kanske att övre elpatron har bidragit med ca 10kwh timmar sÃ¥ att det blir totalt 72 kwh ,, sÃ¥ det kanske stämmer,
(övre panna är inställd på 45 så jag tror att övre elpatron har gått minimalt)

Det jag hade svÃ¥rt att förstÃ¥ var att displayen visade mig först 2 A innan VP körning sedan steg den till 14A ett par minuter (ingen övre elpatron under VP körningen) och sedan  6A resterande VP körning , när VP var klar sÃ¥ sjönk den till 2A ,

Kan det finnas nÃ¥got fel min pÃ¥ ecoair 109 sÃ¥ att den verkligen drar sÃ¥ mycket el (4A minus 2A hushÃ¥ll dvs 12A) pÃ¥ högst belastad fas  under första tiden av VP körningen  eller gÃ¥r det inte att lita pÃ¥ strömkännare som sitter pÃ¥ inkommande el till huset

skulle för lite kylmedel eller något annat kunna ge högre strömuttag vid VP körning ?

vad visar era displayer för strömuttag vid VP körning ??

Jag är bara nyfiken hur det hänger ihop ( allt kanske funkar som det ska )

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #104 skrivet: 01 februari 2017, 09:59:05 »
Det är det totala uttaget över elcentralen, inte bara vad pumpen drar, så det beror på vad som är igång i huset.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #105 skrivet: 01 februari 2017, 19:05:53 »
2 A i grundförbrukning, 6 A vid värmepumpsdrift, och 14 A vid grund, värmepump och okänd förbrukare. Det ger 8 A okänd, vilket är knappt 2000 W. Min första tanke är vattenkokare. Tidsmässigt stämmer ett par minuter bra för att koka upp en kanna.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #106 skrivet: 02 februari 2017, 10:14:29 »
Precis, och den frågan fick vi inget tydligt svar på.

Och du är helt säker på att ingen använde spis, vattenkokare, eller nåt annat som drar mycket ström under dessa två minuter?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #107 skrivet: 02 februari 2017, 18:24:18 »
Hej Kostas!
Kanske föra ägarens hemmabygget. Kondensskål och värmekabel, fast det låter häftigt med 2 kW. Kan vara styrd med termostat?
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #108 skrivet: 03 februari 2017, 11:08:43 »
Hej Ingen vattenkokare drogs igång ,,, ( jag var ensam hemma och stod framför ECOEL under den tiden ),

Jag ska bevaka ECOEL displayen under helgen lite noggrannare och se ifall jag jag får samma topp på (14A) igen då VP börjar köra)

Mvh Kostas   


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!