Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC Ecoel +ecoair107  (läst 9559 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: CTC Ecoel +ecoair107
« Svar #15 skrivet: 17 februari 2009, 13:11:34 »
Menar du med CTC-slingan...

-Värmepannan CTC Ecoel. I så fall måste du först låta tappvattnet förvärmas i Thermia, därefter slutvärmas i Ecoel.

-LV pumpen CTC Ecoair. Den har ingen tank, bara en radiatorvattenslinga som kompressorn värmer. Om du använder radiatorvattnet att värma manteln i Thermia, så skulle jag komplettera med ytterligare en liten VVB för Legionella och toppvärmning. Om du kör elpatron i din Thermia så riskerar du väl att värma radiatorvattnet den vägen?


Om en 107 räcker är omöjligt att säga utan information om isolering och ort. Men din "röris" borde ha räknat på det.
« Senast ändrad: 18 februari 2009, 23:10:34 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad petepete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: CTC Ecoel +ecoair107
« Svar #16 skrivet: 17 februari 2009, 15:34:20 »
Menar du med CTC-slingan...

-Värmepannan CTC Ecoel. I så fall måste du först låta tappvattnet förvärmas i Thermia, därefter slutvärmas i Ecoel. Den fixar också Legionellaskyddet.

-LV pumpen CTC Ecoair. Den har ingen tank, bara en radiatorvattenslinga som kompressorn värmer. Om du använder radiatorvattnet att värma manteln i Thermia, så skulle jag komplettera med ytterligare en liten VVB för Legionella och toppvärmning. Om du kör elpatron i din Thermia så riskerar du väl att värma radiatorvattnet den vägen?


Om en 107 räcker är omöjligt att säga utan information om isolering och ort. Men din "röris" borde ha räknat på det.
Jag menar ctc ecoel. Jag trodde att vattnet skulle först in i ctc, och sedan toppvärmas i thermian. Men då får man inget legionellaskydd. Värmer ctc:n varmvattenslingan till 65 grader ibland? Annars dör väl inte legionellabakterierna?

Det jag menar är att man kopplar in både ctc ecoel och thermian till ecoairen. då får man ju betydligt mycket större mängd vv.Då kunde jag seriekopplat thermian mellan ecoelen och radiatorslingan i huset. Och jag får 223L extra varmvatten som varmhålls av ctc ecoair och ecoel. Förutsättningarna för nuvarande förbrukning är: 170m2+60m2 garage Delvis dåligt isolerat hus i Falkenberg. men ett uterum på ca 25m2 och ytterligare ett garage (15m2) är på önskelistan...

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTC Ecoel +ecoair107
« Svar #17 skrivet: 17 februari 2009, 15:39:27 »
Hej

EcoEl är försedd med kamflänsslinga för varmvattnet. Det kan aldrig förekomma legionella eftersom det aldrig står något varmvatten stilla någonstans.
CTC producerar varmvatten genom att skicka kallvatten direkt från inkommande ledning via slingan som går genom hela pannan. Det är en av fördelarna med slinga.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTC Ecoel +ecoair107
« Svar #18 skrivet: 17 februari 2009, 15:43:05 »
Kopierat från bobverket:

Legionellabakterier - förekomst, tillväxt och avdödning
Legionellabakterier finns naturligt i små mängder i vattendrag, sjöar och mark. Bakterien är vilande, det vill säga förökar sig inte, vid temperaturer under ca 20 °C. Bakterierna förökar sig mellan ca 20°C -och 45 °C, framförallt mellan 35 °C - 40 °C. Avdödning av bakterier sker vid högre temperaturer.
I dricksvatten och varmvatten finns tillräckligt med näringsämnen för att bakterien ska kunna växa till. Förutom näring och temperatur är tiden en viktig faktor när det gäller tillväxten av legionellabakterier. Tiden är också viktig när det gäller möjligheten att ta död på bakterierna. Som exempel kan nämnas att om temperaturen i varmvatteninstallationen är 50 °C tar det mellan 5 och 10 timmar att ta död på 90 procent av bakterierna. Vid en varmvattentemperatur på 60 °C är motsvarande tid mindre än 10 minuter och vid temperatur på 70 °C dör 90 procent på mindre än 10 sekunder.
Spridning av legionellabakterier
Legionellabakterierna är så små att de kan följa med i vattendimma (aerosol). Vattendimma uppstår överallt där vattenstrålar slås sönder, till exempel vid duschning, i evaporativa luftkylare, i bubbelbad med mera. För att man ska bli sjuk krävs dock att bakterien ska komma ner i lungorna. Att dricka vattnet anses inte farligt.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Mr Anderson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC Ecoel +ecoair107
« Svar #19 skrivet: 18 februari 2009, 21:28:36 »
Hej !!

Du kan spara in 6000 kr (som ecologic kostar)på att bara köpa ecoair och använda den inbyggda styrningen i pumpen, köra fast kondensering mot tank..
Den planen hade jag till det dök upp andra alternativ som var lockande..
Hälsn Johan
Hus 1, 140 kvm, byggt -70, golvvärme i bottenplattan, radiatorer på 2 våning, satt in en Euronom VPS 500 liters acc-tank med 60 vacuumrör från sfinx
Dec 2008. Tilläggsisolerat vinden + snevind dec 2008 så totalt 27-30 cm isolering.
2009 Bytt till nya treglas fönster U-värde 1,2 .
Alla ytterdörrar nya, gavelspetsar renoverade och tilläggsisolerade med 70 mm.
2009 årsförbrukning 10600kwh.
2010 Feb Installation av vattenmantlad kamin (Caron Aqua, 7 kw till vatten och 3 kw till luft.).
2010 totalförbrukning ca 9000 kwh
2011 Installerat en Ecozon 7 kw luft/vattenpump i Juni.
2011 Totalförbrukning 6950 kwh

Hus nr 2.
Enplanshus på 240 m2, IVT bergvärme 9kw med bypass, 150 m borrat.
10 år gamla dörrar och 3-glasfönster.
Avfuktare (Corroventa) i krypgrunden. Framtida tilläggsisolering av vind.
Beräknad elförbrukning 18000 kwh.
2012 08 Installation av Contura 750A
2013 Elförbrukning 15000 kwh.
2014 08 Installerat ftx Heru 130 ec2
2014 Total elförbrukning 12600 kwh.
2017 Mars, installation av 5.6kw solceller.
2017 Dec, Byggt en extrarum på 32 kvm med golvvärme. Nytt plåttak på hela huset.
2017 Total elförbrukning på 14500 kwh.
2018 Jan Installation av 8.58 kw solceller så totalt nu 14.18 kw solceller.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: CTC Ecoel +ecoair107
« Svar #20 skrivet: 18 februari 2009, 23:36:09 »
OK nu fattar jag.....trögtänkt!

Jag skulle placera Thermian mellan VP och EcoEl. (I serie), vad avser radiatorslingan. Och mellan kallvattnet och Ecoel för  VV.

Problemet är att fixa timerstyrd Legionella i Thermian. Om du kör upp Thermian en gång i veckan till 60 ºC, så kanske du riskerar att Ecoel's styrlogik får spader genom att Thermian värmer upp radiatorslingan.

Man skulle tex kunna sätta en 1" el-ventil  mellan VP in/utlopp pÃ¥ Thermian, som styrs/öppnas av timern och ett frÃ¥nslagsfördröjt relä. (Vatten har en enastÃ¥ende förmÃ¥ga att ta närmaste vägen. Kanske 80/20 här)

Antag att du kör Legionella60 ºC på söndagsmorgon i mycket god tid innan alla duschar. Timern startar värmepatronen, slår till reläet som Öppnar el-ventilen. När tempen nått 60 ºC + X timmar, slår fördröjningsreläet ifrån och stänger el-ventilen igen. Då borde tempen gått ner till kanske 40ºC i Termian.

Elventilen kan naturligtvis ersättas av en shunt och timern av en termostat, om man vill ha en elegantare lösning
« Senast ändrad: 20 februari 2009, 22:36:16 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad petepete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: CTC Ecoel +ecoair107
« Svar #21 skrivet: 19 februari 2009, 12:43:39 »
OK nu fattar jag.....trögtänkt!

Jag skulle placera Thermian mellan VP och EcoEl. (I serie), vad avser radiatorslingan. Och mellan kallvattnet och Ecoel för  VV.

Problemet är att fixa timerstyrd Legionella i Thermian. Om du kör upp Thermian en gång i veckan till 60 ºC, så kanske du riskerar att Ecoel's styrlogik får spader genom att Thermian värmer upp radiatorslingan.

Man skulle tex kunna sätta en 1" el-ventil  mellan VP in/utlopp pÃ¥ Thermian, som styrs/öppnas av timern och ett frÃ¥nslagsfördröjt relä. (Vatten har en enastÃ¥ende förmÃ¥ga att ta närmaste vägen. Kanske 80/20 här)

Antag att du kör Legionella60 ºC på söndagsmorgon i mycket god tid innan alla duschar. Timern startar värmepatronen, slår till reläet som Öppnar el-ventilen. När tempen nått 60 ºC + X timmar, slår fördröjningsreläet ifrån och öppnar el-ventilen igen. Då borde tempen gått ner till kanske 40ºC i Termian.

Elventilen kan naturligtvis ersättas av en shunt och timern av en termostat, om man vill ha en elegantare lösning

Ok. Min röris tyckte att vv-beredaren skulle vara efter ctc avseende varmvattnet. Men han skulle ringa ctc och kolla vad dem tyckte.

Utloggad petepete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: CTC Ecoel +ecoair107
« Svar #22 skrivet: 19 februari 2009, 12:45:21 »
Hej !!

Du kan spara in 6000 kr (som ecologic kostar)på att bara köpa ecoair och använda den inbyggda styrningen i pumpen, köra fast kondensering mot tank..
Den planen hade jag till det dök upp andra alternativ som var lockande..
Hälsn Johan

Ja, men risken är väl igen att inte varmvattnet räcker till? + att man sparar iaf lite på att köra flytande kondensering Sedan är där ju innegivare mm i ecoelen,?

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: CTC Ecoel +ecoair107
« Svar #23 skrivet: 20 februari 2009, 21:59:22 »
"Ok. Min röris tyckte att vv-beredaren skulle vara efter ctc avseende varmvattnet. Men han skulle ringa ctc och kolla vad dem tyckte."

Det var ju ingen höjdare. Ecoel lämnar ju (även utan elspets i övre eller undre panna) högre VV temperatur än Thermian genom sin skiktplåt.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: CTC Ecoel +ecoair107
« Svar #24 skrivet: 20 februari 2009, 22:03:01 »
Hej !!

Du kan spara in 6000 kr (som ecologic kostar)på att bara köpa ecoair och använda den inbyggda styrningen i pumpen, köra fast kondensering mot tank..
Den planen hade jag till det dök upp andra alternativ som var lockande..
Hälsn Johan

Ja, men risken är väl igen att inte varmvattnet räcker till? + att man sparar iaf lite på att köra flytande kondensering Sedan är där ju innegivare mm i ecoelen,?

Nu är jag trögtänkt igen...

EcoEl innehåller ju styrsystemet Ecologic som en integrerad produkt. Tror aldrig i havet att man kan övertala CTC att riva bort styrsystemet ur en EcoEl och sedan sänka priset med 6.000kr.

Är jag dum?!
« Senast ändrad: 20 februari 2009, 22:33:22 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Mr Anderson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC Ecoel +ecoair107
« Svar #25 skrivet: 20 februari 2009, 22:26:31 »
Hej !!

Jag tänkte på om du bara köper utedelen ecoair så finns där en inbyggd enklare styrning i utedelen.
Men köper du även då innerdel så finns ecologic inbyggt, precis som du skriver..
Johan
Hus 1, 140 kvm, byggt -70, golvvärme i bottenplattan, radiatorer på 2 våning, satt in en Euronom VPS 500 liters acc-tank med 60 vacuumrör från sfinx
Dec 2008. Tilläggsisolerat vinden + snevind dec 2008 så totalt 27-30 cm isolering.
2009 Bytt till nya treglas fönster U-värde 1,2 .
Alla ytterdörrar nya, gavelspetsar renoverade och tilläggsisolerade med 70 mm.
2009 årsförbrukning 10600kwh.
2010 Feb Installation av vattenmantlad kamin (Caron Aqua, 7 kw till vatten och 3 kw till luft.).
2010 totalförbrukning ca 9000 kwh
2011 Installerat en Ecozon 7 kw luft/vattenpump i Juni.
2011 Totalförbrukning 6950 kwh

Hus nr 2.
Enplanshus på 240 m2, IVT bergvärme 9kw med bypass, 150 m borrat.
10 år gamla dörrar och 3-glasfönster.
Avfuktare (Corroventa) i krypgrunden. Framtida tilläggsisolering av vind.
Beräknad elförbrukning 18000 kwh.
2012 08 Installation av Contura 750A
2013 Elförbrukning 15000 kwh.
2014 08 Installerat ftx Heru 130 ec2
2014 Total elförbrukning 12600 kwh.
2017 Mars, installation av 5.6kw solceller.
2017 Dec, Byggt en extrarum på 32 kvm med golvvärme. Nytt plåttak på hela huset.
2017 Total elförbrukning på 14500 kwh.
2018 Jan Installation av 8.58 kw solceller så totalt nu 14.18 kw solceller.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: CTC Ecoel +ecoair107
« Svar #26 skrivet: 20 februari 2009, 23:00:33 »
DE är inte eco logic i ecoel. utan någe mellan ecobasic och ecologic Thumbsup
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Regularjohn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: CTC Ecoel +ecoair107
« Svar #27 skrivet: 10 februari 2010, 07:43:36 »
Lite enkelt kan man beskriva det så här:

CTC EcoLogic, är en extern styrutrustning som används för att styra CTCs värmepumpar EcoAir och EcoPart mot befintlig panna, ackumulatortank eller direkt mot värmesystem.

CTC EcoLogic och EcoEl har samma sorts styrningssprÃ¥k..  -bÃ¥da jobbar med kurvstyrning och flytande kondensering.

CTC EcoLogic är dock tänk att köras mot olika befintliga värmepannor och tankar etc.
Vanligast är förmodligen denna varianten:
http://www.ctcvarme.se/enertech/p47541/files/2.2.1_Shuntat_system___System_1_.pdf
-------------------------

I EcoAir V3 finns en inbyggd basic-styrning. som jobbar med inställbar stopptemperatur.
man kan också ställa starttemperatursdiffen ner till -10 gdr under stopptemp..
dvs fast start och stopptemp är det som kallas "fast kondensering".
Denn varianten är mer  "manuell" -det finns ingen automatik som anpassar pumpen efter klimatet och värmebehovet.. Det resulterar i blir mindre besparing..
Basicstyrningen ska ses som ett alternativ för vissa anläggningar.


På äldre versioner av EcoAir kan man köpa en extern basic styrning.. "Eco-Basic"

En del pratar om att köpa en ny tank att ladda mot med "ackladdning"

Ny tank eller ny Ecologic?

Kan ju vara lämpligt att köra Ecologic och en ny/gammal vvb mot befintligt då får man behållning av automatiken +mer i besparing...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!