Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Regularjohn
« skrivet: 10 februari 2010, 07:43:36 »

Lite enkelt kan man beskriva det så här:

CTC EcoLogic, är en extern styrutrustning som används för att styra CTCs värmepumpar EcoAir och EcoPart mot befintlig panna, ackumulatortank eller direkt mot värmesystem.

CTC EcoLogic och EcoEl har samma sorts styrningsspråk..  -båda jobbar med kurvstyrning och flytande kondensering.

CTC EcoLogic är dock tänk att köras mot olika befintliga värmepannor och tankar etc.
Vanligast är förmodligen denna varianten:
http://www.ctcvarme.se/enertech/p47541/files/2.2.1_Shuntat_system___System_1_.pdf
-------------------------

I EcoAir V3 finns en inbyggd basic-styrning. som jobbar med inställbar stopptemperatur.
man kan också ställa starttemperatursdiffen ner till -10 gdr under stopptemp..
dvs fast start och stopptemp är det som kallas "fast kondensering".
Denn varianten är mer  "manuell" -det finns ingen automatik som anpassar pumpen efter klimatet och värmebehovet.. Det resulterar i blir mindre besparing..
Basicstyrningen ska ses som ett alternativ för vissa anläggningar.


På äldre versioner av EcoAir kan man köpa en extern basic styrning.. "Eco-Basic"

En del pratar om att köpa en ny tank att ladda mot med "ackladdning"

Ny tank eller ny Ecologic?

Kan ju vara lämpligt att köra Ecologic och en ny/gammal vvb mot befintligt då får man behållning av automatiken +mer i besparing...
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 20 februari 2009, 23:00:33 »

DE är inte eco logic i ecoel. utan någe mellan ecobasic och ecologic Thumbsup
Skrivet av: Mr Anderson
« skrivet: 20 februari 2009, 22:26:31 »

Hej !!

Jag tänkte på om du bara köper utedelen ecoair så finns där en inbyggd enklare styrning i utedelen.
Men köper du även då innerdel så finns ecologic inbyggt, precis som du skriver..
Johan
Skrivet av: larryd
« skrivet: 20 februari 2009, 22:03:01 »

Hej !!

Du kan spara in 6000 kr (som ecologic kostar)på att bara köpa ecoair och använda den inbyggda styrningen i pumpen, köra fast kondensering mot tank..
Den planen hade jag till det dök upp andra alternativ som var lockande..
Hälsn Johan

Ja, men risken är väl igen att inte varmvattnet räcker till? + att man sparar iaf lite på att köra flytande kondensering Sedan är där ju innegivare mm i ecoelen,?

Nu är jag trögtänkt igen...

EcoEl innehåller ju styrsystemet Ecologic som en integrerad produkt. Tror aldrig i havet att man kan övertala CTC att riva bort styrsystemet ur en EcoEl och sedan sänka priset med 6.000kr.

Är jag dum?!
Skrivet av: larryd
« skrivet: 20 februari 2009, 21:59:22 »

"Ok. Min röris tyckte att vv-beredaren skulle vara efter ctc avseende varmvattnet. Men han skulle ringa ctc och kolla vad dem tyckte."

Det var ju ingen höjdare. Ecoel lämnar ju (även utan elspets i övre eller undre panna) högre VV temperatur än Thermian genom sin skiktplåt.
Skrivet av: petepete
« skrivet: 19 februari 2009, 12:45:21 »

Hej !!

Du kan spara in 6000 kr (som ecologic kostar)på att bara köpa ecoair och använda den inbyggda styrningen i pumpen, köra fast kondensering mot tank..
Den planen hade jag till det dök upp andra alternativ som var lockande..
Hälsn Johan

Ja, men risken är väl igen att inte varmvattnet räcker till? + att man sparar iaf lite på att köra flytande kondensering Sedan är där ju innegivare mm i ecoelen,?
Skrivet av: petepete
« skrivet: 19 februari 2009, 12:43:39 »

OK nu fattar jag.....trögtänkt!

Jag skulle placera Thermian mellan VP och EcoEl. (I serie), vad avser radiatorslingan. Och mellan kallvattnet och Ecoel för  VV.

Problemet är att fixa timerstyrd Legionella i Thermian. Om du kör upp Thermian en gång i veckan till 60 ºC, så kanske du riskerar att Ecoel's styrlogik får spader genom att Thermian värmer upp radiatorslingan.

Man skulle tex kunna sätta en 1" el-ventil  mellan VP in/utlopp på Thermian, som styrs/öppnas av timern och ett frånslagsfördröjt relä. (Vatten har en enastående förmåga att ta närmaste vägen. Kanske 80/20 här)

Antag att du kör Legionella60 ºC på söndagsmorgon i mycket god tid innan alla duschar. Timern startar värmepatronen, slår till reläet som Öppnar el-ventilen. När tempen nått 60 ºC + X timmar, slår fördröjningsreläet ifrån och öppnar el-ventilen igen. Då borde tempen gått ner till kanske 40ºC i Termian.

Elventilen kan naturligtvis ersättas av en shunt och timern av en termostat, om man vill ha en elegantare lösning

Ok. Min röris tyckte att vv-beredaren skulle vara efter ctc avseende varmvattnet. Men han skulle ringa ctc och kolla vad dem tyckte.
Skrivet av: larryd
« skrivet: 18 februari 2009, 23:36:09 »

OK nu fattar jag.....trögtänkt!

Jag skulle placera Thermian mellan VP och EcoEl. (I serie), vad avser radiatorslingan. Och mellan kallvattnet och Ecoel för  VV.

Problemet är att fixa timerstyrd Legionella i Thermian. Om du kör upp Thermian en gång i veckan till 60 ºC, så kanske du riskerar att Ecoel's styrlogik får spader genom att Thermian värmer upp radiatorslingan.

Man skulle tex kunna sätta en 1" el-ventil  mellan VP in/utlopp på Thermian, som styrs/öppnas av timern och ett frånslagsfördröjt relä. (Vatten har en enastående förmåga att ta närmaste vägen. Kanske 80/20 här)

Antag att du kör Legionella60 ºC på söndagsmorgon i mycket god tid innan alla duschar. Timern startar värmepatronen, slår till reläet som Öppnar el-ventilen. När tempen nått 60 ºC + X timmar, slår fördröjningsreläet ifrån och stänger el-ventilen igen. Då borde tempen gått ner till kanske 40ºC i Termian.

Elventilen kan naturligtvis ersättas av en shunt och timern av en termostat, om man vill ha en elegantare lösning
Skrivet av: Mr Anderson
« skrivet: 18 februari 2009, 21:28:36 »

Hej !!

Du kan spara in 6000 kr (som ecologic kostar)på att bara köpa ecoair och använda den inbyggda styrningen i pumpen, köra fast kondensering mot tank..
Den planen hade jag till det dök upp andra alternativ som var lockande..
Hälsn Johan
Skrivet av: erp
« skrivet: 17 februari 2009, 15:43:05 »

Kopierat från bobverket:

Legionellabakterier - förekomst, tillväxt och avdödning
Legionellabakterier finns naturligt i små mängder i vattendrag, sjöar och mark. Bakterien är vilande, det vill säga förökar sig inte, vid temperaturer under ca 20 °C. Bakterierna förökar sig mellan ca 20°C -och 45 °C, framförallt mellan 35 °C - 40 °C. Avdödning av bakterier sker vid högre temperaturer.
I dricksvatten och varmvatten finns tillräckligt med näringsämnen för att bakterien ska kunna växa till. Förutom näring och temperatur är tiden en viktig faktor när det gäller tillväxten av legionellabakterier. Tiden är också viktig när det gäller möjligheten att ta död på bakterierna. Som exempel kan nämnas att om temperaturen i varmvatteninstallationen är 50 °C tar det mellan 5 och 10 timmar att ta död på 90 procent av bakterierna. Vid en varmvattentemperatur på 60 °C är motsvarande tid mindre än 10 minuter och vid temperatur på 70 °C dör 90 procent på mindre än 10 sekunder.
Spridning av legionellabakterier
Legionellabakterierna är så små att de kan följa med i vattendimma (aerosol). Vattendimma uppstår överallt där vattenstrålar slås sönder, till exempel vid duschning, i evaporativa luftkylare, i bubbelbad med mera. För att man ska bli sjuk krävs dock att bakterien ska komma ner i lungorna. Att dricka vattnet anses inte farligt.
Skrivet av: erp
« skrivet: 17 februari 2009, 15:39:27 »

Hej

EcoEl är försedd med kamflänsslinga för varmvattnet. Det kan aldrig förekomma legionella eftersom det aldrig står något varmvatten stilla någonstans.
CTC producerar varmvatten genom att skicka kallvatten direkt från inkommande ledning via slingan som går genom hela pannan. Det är en av fördelarna med slinga.

//Ronnie
Skrivet av: petepete
« skrivet: 17 februari 2009, 15:34:20 »

Menar du med CTC-slingan...

-Värmepannan CTC Ecoel. I så fall måste du först låta tappvattnet förvärmas i Thermia, därefter slutvärmas i Ecoel. Den fixar också Legionellaskyddet.

-LV pumpen CTC Ecoair. Den har ingen tank, bara en radiatorvattenslinga som kompressorn värmer. Om du använder radiatorvattnet att värma manteln i Thermia, så skulle jag komplettera med ytterligare en liten VVB för Legionella och toppvärmning. Om du kör elpatron i din Thermia så riskerar du väl att värma radiatorvattnet den vägen?


Om en 107 räcker är omöjligt att säga utan information om isolering och ort. Men din "röris" borde ha räknat på det.
Jag menar ctc ecoel. Jag trodde att vattnet skulle först in i ctc, och sedan toppvärmas i thermian. Men då får man inget legionellaskydd. Värmer ctc:n varmvattenslingan till 65 grader ibland? Annars dör väl inte legionellabakterierna?

Det jag menar är att man kopplar in både ctc ecoel och thermian till ecoairen. då får man ju betydligt mycket större mängd vv.Då kunde jag seriekopplat thermian mellan ecoelen och radiatorslingan i huset. Och jag får 223L extra varmvatten som varmhålls av ctc ecoair och ecoel. Förutsättningarna för nuvarande förbrukning är: 170m2+60m2 garage Delvis dåligt isolerat hus i Falkenberg. men ett uterum på ca 25m2 och ytterligare ett garage (15m2) är på önskelistan...
Skrivet av: larryd
« skrivet: 17 februari 2009, 13:11:34 »

Menar du med CTC-slingan...

-Värmepannan CTC Ecoel. I så fall måste du först låta tappvattnet förvärmas i Thermia, därefter slutvärmas i Ecoel.

-LV pumpen CTC Ecoair. Den har ingen tank, bara en radiatorvattenslinga som kompressorn värmer. Om du använder radiatorvattnet att värma manteln i Thermia, så skulle jag komplettera med ytterligare en liten VVB för Legionella och toppvärmning. Om du kör elpatron i din Thermia så riskerar du väl att värma radiatorvattnet den vägen?


Om en 107 räcker är omöjligt att säga utan information om isolering och ort. Men din "röris" borde ha räknat på det.
Skrivet av: petepete
« skrivet: 17 februari 2009, 12:48:36 »

Det går säkert utmärkt...

men vad menar du med "den inbyggda slingan i CTC".


Jag menar att man värmer upp vv-beredarens mantling nr2 (radiatortanken) med radiatortanken på ctc:n! På så vis får jag 223l tappvarmvatten, + slingberedaren i ctc:n. Då borde jag inte behöva använda elpatronen i vv-beredaren. Den kan jag koppla till en timer, så den höjer till 65 grader en gång i veckan för att slakta bakterier.
Hoppas bara en ecoair107 räcker till det. Jag har 170m2 hus idag + 60m2 garage och planer på ett pensionärsakvarium. Det kanske är bättre att gå på 109 direkt?
Skrivet av: larryd
« skrivet: 17 februari 2009, 11:50:24 »

Det går säkert utmärkt...

men vad menar du med "den inbyggda slingan i CTC".

Skrivet av: petepete
« skrivet: 17 februari 2009, 08:51:12 »

"Tappar jag varmvatten, så förvärms kallvatten till cirka 40  i pannan. Sedan passerar det en varmvattenberedare som höjer tempen på vattnet till 55 ºC  innan det kommer ut ur kranen. Beredaren är bara på 50l, men eftersom den är på 3kW och matas med 40  vatten så kan man spola ganska länge innan det blir kallt."


Varför "bara" 40 ºC??

Jo... LV värmer ju min panna till precis den temperatur som behövs för att elementen skall hålla huset varmt. Just idag 42 ºC.

Pannan värmer varmvattnet oxå, och det blir naturligtvis inte varmare än 42 ºC heller. Min fru skulle skrika i duschen och Legionellan växer. Så jag har satt in en 50l varmvattenberedare (VVB) mellan pannan och första kranen, som är inställd på cirka 55 ºC*. Den eftervärmer VV.

På sommaren har jag husvärmen avstängd, och pumpen kan då värma pannan till 53 ºC. Eftervärmningen i VVB blir bara ett par grader.


   *Egentligen så står VVB's termostat på 60 ºC, men på varmvattenröret efter VVB har jag en blandarventil, som blandar i litet kallvatten i varmvattnet, så att resultatet blir 55 ºC igen.

Ok. Då hajar jag. Men vad tror du om min idé att vp värmer upp manteln på min vv-beredare?
På så vis får jag ju en stor volym (223L) varmvatten + den invyggda slingan i ctc:n?
 

Ingen som vet?
Skrivet av: petepete
« skrivet: 16 februari 2009, 13:29:10 »

"Tappar jag varmvatten, så förvärms kallvatten till cirka 40  i pannan. Sedan passerar det en varmvattenberedare som höjer tempen på vattnet till 55 ºC  innan det kommer ut ur kranen. Beredaren är bara på 50l, men eftersom den är på 3kW och matas med 40  vatten så kan man spola ganska länge innan det blir kallt."


Varför "bara" 40 ºC??

Jo... LV värmer ju min panna till precis den temperatur som behövs för att elementen skall hålla huset varmt. Just idag 42 ºC.

Pannan värmer varmvattnet oxå, och det blir naturligtvis inte varmare än 42 ºC heller. Min fru skulle skrika i duschen och Legionellan växer. Så jag har satt in en 50l varmvattenberedare (VVB) mellan pannan och första kranen, som är inställd på cirka 55 ºC*. Den eftervärmer VV.

På sommaren har jag husvärmen avstängd, och pumpen kan då värma pannan till 53 ºC. Eftervärmningen i VVB blir bara ett par grader.


   *Egentligen så står VVB's termostat på 60 ºC, men på varmvattenröret efter VVB har jag en blandarventil, som blandar i litet kallvatten i varmvattnet, så att resultatet blir 55 ºC igen.

Ok. Då hajar jag. Men vad tror du om min idé att vp värmer upp manteln på min vv-beredare?
På så vis får jag ju en stor volym (223L) varmvatten + den invyggda slingan i ctc:n?
 
Skrivet av: larryd
« skrivet: 16 februari 2009, 12:27:51 »

"Tappar jag varmvatten, så förvärms kallvatten till cirka 40  i pannan. Sedan passerar det en varmvattenberedare som höjer tempen på vattnet till 55 ºC  innan det kommer ut ur kranen. Beredaren är bara på 50l, men eftersom den är på 3kW och matas med 40  vatten så kan man spola ganska länge innan det blir kallt."


Varför "bara" 40 ºC??

Jo... LV värmer ju min panna till precis den temperatur som behövs för att elementen skall hålla huset varmt. Just idag 42 ºC.

Pannan värmer varmvattnet oxå, och det blir naturligtvis inte varmare än 42 ºC heller. Min fru skulle skrika i duschen och Legionellan växer. Så jag har satt in en 50l varmvattenberedare (VVB) mellan pannan och första kranen, som är inställd på cirka 55 ºC*. Den eftervärmer VV.

På sommaren har jag husvärmen avstängd, och pumpen kan då värma pannan till 53 ºC. Eftervärmningen i VVB blir bara ett par grader.


   *Egentligen så står VVB's termostat på 60 ºC, men på varmvattenröret efter VVB har jag en blandarventil, som blandar i litet kallvatten i varmvattnet, så att resultatet blir 55 ºC igen.
Skrivet av: petepete
« skrivet: 16 februari 2009, 07:26:46 »

Larryd.

Har du en total dygnselförbrukning på 3kWh eller är det endast elvvb?

Om det ändå vore såväl.....

men siffran 1,5 -3 kWh/dygn avsåg enbart energiåtgången för att eftervärma varmvattnet i VVB från cika 40 ºC till 55 ºC. Ber om ursäkt för slarvig formulering.

På sommaren drar VVB cirka 1,5kWh/dygn, eftersom LV'n pumpar upp pannan till 53 ºC utan att jag tar ut värme till radiatorerna. Höst och vår när husets värmebehov är litet håller pannan bara cirka 30-35 ºC och VVB får eftervärma mer. På vintern håller pannan 40-50 ºC och VVB får värma mindre.

Min  el-förbrukning under december är som erp var hygglig och angav :

Totalt 1785kWh, varav....

LV Ecoair   (Grundvärme och VV)      730 kWh (520 tim)
VV spets,  elspets och cirkpumpar    210 kWh
LL Källare/garage                           120 kWh (12-16 ºC  dagtid)
LL Hus                                         225 kWh
Hushållsel, cirka                             500 kWh

Värme och varmvatten i medeltal 41.5 kWh/dygn. I Stockholm var det ovanligt kallt.

VVB drog 95 kWh  (kallat VV spets) Det var avsevärt mer än i November och berodde sannolikt på julhelgen, då jag tydligen inte hade något roligare för mig än att vara hemma och spola varmvatten.

Hur har du kopplat din spetsberedare? Min är ju dubbelmantlad, så jag tänkte att 75L behållaren kan man koppla in i serie på slingan för elementen, och seriekoppla 223L tappvattentanken mellan vp och tappställena. Eller är din vvb också en genomströmnings-historia? Varför blir ditt varmvatten bara 40 grader? Det låter lite.
Skrivet av: larryd
« skrivet: 14 februari 2009, 23:23:04 »

Larryd.

Har du en total dygnselförbrukning på 3kWh eller är det endast elvvb?

Om det ändå vore såväl.....

men siffran 1,5 -3 kWh/dygn avsåg enbart energiåtgången för att eftervärma varmvattnet i VVB från cika 40 ºC till 55 ºC. Ber om ursäkt för slarvig formulering.

På sommaren drar VVB cirka 1,5kWh/dygn, eftersom LV'n pumpar upp pannan till 53 ºC utan att jag tar ut värme till radiatorerna. Höst och vår när husets värmebehov är litet håller pannan bara cirka 30-35 ºC och VVB får eftervärma mer. På vintern håller pannan 40-50 ºC och VVB får värma mindre.

Min  el-förbrukning under december är som erp var hygglig och angav :

Totalt 1785kWh, varav....

LV Ecoair   (Grundvärme och VV)      730 kWh (520 tim)
VV spets,  elspets och cirkpumpar    210 kWh
LL Källare/garage                           120 kWh (12-16 ºC  dagtid)
LL Hus                                         225 kWh
Hushållsel, cirka                             500 kWh

Värme och varmvatten i medeltal 41.5 kWh/dygn. I Stockholm var det ovanligt kallt.

VVB drog 95 kWh  (kallat VV spets) Det var avsevärt mer än i November och berodde sannolikt på julhelgen, då jag tydligen inte hade något roligare för mig än att vara hemma och spola varmvatten.
Skrivet av: erp
« skrivet: 14 februari 2009, 11:44:18 »

Hej

Larryd hade ett dygnssnitt på 41,5 kWh under januari för värme och varmvatten, enligt vad han skriver i loggningsforum.

Totalt gjorde han av med 1785 kWh under januari.

onnie
Skrivet av: rocas
« skrivet: 14 februari 2009, 11:18:10 »

Larryd.

Har du en total dygnselförbrukning på 3kWh eller är det endast elvvb?
Skrivet av: larryd
« skrivet: 13 februari 2009, 23:16:54 »

Min Ecoair LV...

är dockad mot en Pulsonexpanna som är inställd för eldrift. Det innebär att framledningen från LV just ikväll lämnar 42 ºC radiatorvatten genom pannan till radiatorerna. Returen från radiatorerna (36 ºC) går direkt till LV'n som värmer upp vattnet till 42 ºC och skicar tillbbka det till pannan.

Tappar jag varmvatten, så förvärms kallvatten till cirka 40 ºC i pannan. Sedan passerar det en varmvattenberedare som höjer tempen på vattnet till 55 ºC innan det kommer ut ur kranen. Beredaren är bara på 50l men eftersom den är på 3kW och matas med 40 ºC vatten så kan man spola ganska länge innan det blir kallt.

Energiförbrukningen är 1,5-3 kWh/dygn. Lägre siffran på sommarhalvåret.
Men.... vi är bara 2 i hushållet.
Skrivet av: petepete
« skrivet: 13 februari 2009, 19:07:09 »

Ja, kanske...

kan effektiviteten bli något högre för varmvattnet under vinterhalvåret med Ecoel. Om du är "normalfall". Du får en viss skiktning av varm och kallvatten i Ecoelpannan, som du kanske inte får i din nuvarande panna/VVberedare.
Och kan utnyttja lågtemperaturvattnet från Ecoair litet bättre för att värma varmvattnet. Men den besparingen är nog högst någon hundralapp/månad under vintermånaderna.

Ja... jag har dockat min befintliga 12 år gamla panna mot Ecoair+Ecologic.

Jag är lite sugen på att köra på ecoelen, och behålla min thermia som extra tappvarmvattenberedare. För vi är en växande familj, och om man ser det lite på sikt så är det kanske i underkant med varmvatten annars. Det kommer att bli 2 duschar i huset och ett badkar. Den pjäsen jag har idag heter Thermia MBH 220 cu 1,5.
Det finns 2st tillopp för värmepump, och 2st utlopp. Frågan är ju om det är bäst att koppla in värmepump till att hålla vvb uppvärmd?
Dessutom finns det väl inbyggd shuntautomatik i ecoelen? Idag har jag en kran som shunt till golvvärmen. Det kommer att bli mestadels golvvärme i huset på sikt. Men räcker varmvatten-tillskottet från ctc:n så är det ju onödigt att ha en massa liter varmt vatten stående. Hur är din lilla extra beredare inkoppplad? Bara med elpatron, eller är det kopplad till att värmas av ctc:n?

 
Skrivet av: larryd
« skrivet: 13 februari 2009, 17:41:48 »

Ja, kanske...

kan effektiviteten bli något högre för varmvattnet under vinterhalvåret med Ecoel. Om du är "normalfall". Du får en viss skiktning av varm och kallvatten i Ecoelpannan, som du kanske inte får i din nuvarande panna/VVberedare.
Och kan utnyttja lågtemperaturvattnet från Ecoair litet bättre för att värma varmvattnet. Men den besparingen är nog högst någon hundralapp/månad under vintermånaderna.

Ja... jag har dockat min befintliga 12 år gamla panna mot Ecoair+Ecologic.
Skrivet av: petepete
« skrivet: 13 februari 2009, 16:59:49 »

Enkelt val tycker jag....

förutsätter att din nuvarande elpanna är i hyfsad kondition och du är nöjd med tillgången på varmvatten :

-Ecoel+Ecoair(minsta) kostar 60.000kr plus montage. (Kanske litet mer rörkrökning här)

-Ecoair+Ecologic kostar 40.000kr plus montage.

Min egen uppfattning är att du får ungefär samma sak för pengarna. Ecologic systemet är knepigare att trimma in, det finns helt enkelt en massa parametrar att justera i styrdatorn.

Ecoelen har samma styrdator, men programmet är helt anpassat till kombinationen Ecoel+Ecoair. Fördelarna är att den är lätt att trimma in. Nackdelarna är den är optimerad för "standardhus och standardanvändning". Som du ser av trådarna under CTC på detta forum, så har man ibland problem med att eltillskottet går in ofta ,eller att varmvattnet inte räcker.

Å tredje sidan så finns det experter här på forumet, som har stor erfarenhet av kombinationen Ecoel+Ecoair och kan ge kvalificerade råd.

Ja, elpannan är installerad 2004, och är i nyskick...
Frågan är ju om effektiviteten blir högre (cop) med ecoel?

Du hade kört på bef. + ecoair då alltså?
Skrivet av: larryd
« skrivet: 13 februari 2009, 16:17:28 »

Enkelt val tycker jag....

förutsätter att din nuvarande elpanna är i hyfsad kondition och du är nöjd med tillgången på varmvatten :

-Ecoel+Ecoair(minsta) kostar 60.000kr plus montage. (Kanske litet mer rörkrökning här)

-Ecoair+Ecologic kostar 40.000kr plus montage.

Min egen uppfattning är att du får ungefär samma sak för pengarna. Ecologic systemet är knepigare att trimma in, det finns helt enkelt en massa parametrar att justera i styrdatorn.

Ecoelen har samma styrdator, men programmet är helt anpassat till kombinationen Ecoel+Ecoair. Fördelarna är att den är lätt att trimma in. Nackdelarna är den är optimerad för "standardhus och standardanvändning". Som du ser av trådarna under CTC på detta forum, så har man ibland problem med att eltillskottet går in ofta ,eller att varmvattnet inte räcker.

Å tredje sidan så finns det experter här på forumet, som har stor erfarenhet av kombinationen Ecoel+Ecoair och kan ge kvalificerade råd.
Skrivet av: petepete
« skrivet: 13 februari 2009, 15:57:35 »

Jag har idag en Thermia vv berederare, dubbelamntlad, med uttag att docka värmepump.
Men rörisarna jag pratat med tycker jag ska slänga ut den, och sätta i en ecoel istället, för den styr ecoairen bättre, annars måste man köpa ctc styrpanel till. Vad är lämpligast? Tycker ni jag ska köpa en ecoel och koppla ihop den med med min thermia och få mer varmvatten? Eller är det onödigt att varmhålla en massa vatten? Jag har ca 170m2 boyta och bubbelbadkar.

Tacksam för tips, och förklaringar om hur och om man bör koppla ihop grejerna

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!