Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny installation samt konvertering  (läst 12112 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #30 skrivet: 13 januari 2012, 14:40:43 »
Gillar detta att man bara tror att det gÃ¥r att stoppa in en 10 eller 12:a hur som helst.  Det gör det inte ;) *vinkar*

Eftersom arbetet även innefattar konvertering till vattenburen värme så får man väl förutsätta att installatören gör nödvändiga justeringar av radiatorsystemet om kunden beställer en 12'a istället för en 10'a? Hur mycket dyrare blir radiatorsystemet om man väljer en större pump?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #31 skrivet: 13 januari 2012, 17:30:23 »
En installatör tjänar ju inte så mycket extra pengar på att sätta in en tank etc.
Inte heller är det installatören som under värmepumpens livstid ska betala spets...
Inte heller är alla installatörer bekanta med lite högre dimensionering.
Dom vill kunna säga. Jag gjorde bara som det står i thermias instruktioner för en normalinstallation.

Och jag tror även att de installatörer som för mindre än 10 år sedan borrade 80m till en normalvilla också hade gjort den bästa beräkningen, då.. eller hur man nu ska säga. hehe

Oavsett vilket så har du hittat en installatör som du litar på och som du känner förtroende för och som tar på sig funktionsansvar. Inte bara jackar på och drar. Ja då ska du gå på den rekommendation som dom ger.



Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad j0h4n4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #32 skrivet: 13 januari 2012, 18:19:19 »
En installatör tjänar ju inte så mycket extra pengar på att sätta in en tank etc.
Inte heller är det installatören som under värmepumpens livstid ska betala spets...
Inte heller är alla installatörer bekanta med lite högre dimensionering.
Dom vill kunna säga. Jag gjorde bara som det står i thermias instruktioner för en normalinstallation.

Och jag tror även att de installatörer som för mindre än 10 år sedan borrade 80m till en normalvilla också hade gjort den bästa beräkningen, då.. eller hur man nu ska säga. hehe

Oavsett vilket så har du hittat en installatör som du litar på och som du känner förtroende för och som tar på sig funktionsansvar. Inte bara jackar på och drar. Ja då ska du gå på den rekommendation som dom ger.

Ja du David, du verkar ha blivit lite filosofisk så här på fredagskvällen. Det är ju huvudet på spiken! Precis samma tankar har passerat hos mig.

Eftersom arbetet även innefattar konvertering till vattenburen värme så får man väl förutsätta att installatören gör nödvändiga justeringar av radiatorsystemet om kunden beställer en 12'a istället för en 10'a? Hur mycket dyrare blir radiatorsystemet om man väljer en större pump?

Är ju som sagt väldigt novis på detta. Man måste alltså dimensionera upp radiatorsystemet om man sätter in en kraftigare pump. Eller är en volymtank ett sätt att öka dimensionen?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #33 skrivet: 13 januari 2012, 21:31:12 »
sista svaret NEJ

volymtanken påverkar inte flödet. Den gör att din värmepump har mer massa att jobba med och minskar således antal starter något.

Man brukar schablonmässigt säga att en värmepump ska ha 20l vatten per kw avgiven effekt. Lite nonsens är det så klart då det viktiga är att ha värmeavgivande ytor som matchar effekten.

En arbetstankt har man separata flöden på. Ett flöde för värmepumpen och ett flöde för radiatorer. Båda jobbar mot samma tank. Då kan du ha en stor värmepump utan att behöva stressa flödet över dina radiatorer vilket kan få missljud som följd. bland annat.

Du står inför ett delikat dilemma. Men är installatören hyfsad så är det svårt att göra helt fel.
Vad som är helt rätt är individuellt.

Många som pratar här hörs väl. Och många är lite underliga. Jag har 16kw i ett hus som kräver 12 vid dut. Men vid dut så ger borran inte så mycket så 12 räcker inte för att vara säker på att slippa spets. Det är kanske inte ens ekonomiskt, även om jag tror det. Jag ville ha termostater. Ja och så helt plötsligt har man arbetstank. Det hade inte fungerat utan arbetstank i mitt fall.

Min släkting köpte just en G2 6kw med 120m borra till sitt 140m2 hus.

BÃ¥da kommer ju spara pengar.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad j0h4n4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #34 skrivet: 14 januari 2012, 09:18:37 »
sista svaret NEJ

volymtanken påverkar inte flödet. Den gör att din värmepump har mer massa att jobba med och minskar således antal starter något.

Man brukar schablonmässigt säga att en värmepump ska ha 20l vatten per kw avgiven effekt. Lite nonsens är det så klart då det viktiga är att ha värmeavgivande ytor som matchar effekten.

En arbetstankt har man separata flöden på. Ett flöde för värmepumpen och ett flöde för radiatorer. Båda jobbar mot samma tank. Då kan du ha en stor värmepump utan att behöva stressa flödet över dina radiatorer vilket kan få missljud som följd. bland annat.

Du står inför ett delikat dilemma. Men är installatören hyfsad så är det svårt att göra helt fel.
Vad som är helt rätt är individuellt.

Många som pratar här hörs väl. Och många är lite underliga. Jag har 16kw i ett hus som kräver 12 vid dut. Men vid dut så ger borran inte så mycket så 12 räcker inte för att vara säker på att slippa spets. Det är kanske inte ens ekonomiskt, även om jag tror det. Jag ville ha termostater. Ja och så helt plötsligt har man arbetstank. Det hade inte fungerat utan arbetstank i mitt fall.

Min släkting köpte just en G2 6kw med 120m borra till sitt 140m2 hus.

BÃ¥da kommer ju spara pengar.

Ok David tackar så hemskt mycket för alla svar. Det är bara min egen okunskap och ambivalens som speglas i mina inlägg. Du har gett mig många bra råd. Nu återstår det bara för mig att ta ett beslut.

Utloggad j0h4n4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #35 skrivet: 02 februari 2012, 13:31:36 »
Hej

Har nu fått in lite fler offerter och kommit fram till att det väger mellan den första Thermia offerten samt en Nibe installation.

Thermia
Opt Duo G2 10
210 aktivt
pris 215 tkr plus rördrivning i jord 420 kr/m

Niben
1145-10 kanske 12
vpb300
ukv200 som volym eventuellt som arbetstank
230 aktivt
inkl 6 m rördrivning i jord
225 tkr

Kb vid medel 0.5 ºC
Spets 380 kWh/år på 10:an

Frågan är räcker djupet på aktiva för att gå på en 12:a. Verkar som om det inte går att få nått mer aktivt på ett hål.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #36 skrivet: 02 februari 2012, 14:56:27 »
Viktigt att det är folk som kommer dra och dimensionera dina raddar på bra sätt.
Stammar, dimensionering etc. Om det är något du ska fråga referenser på så är det detta.

Har nibe installatören erfarenhet av installationer med arbetstank (referens?) så hade jag tagit
Nibe 1145 -12kw med extra VV och en arbetstank och 230m aktivt. Be dom kolla i fall brinepumpen fixar ett hyfsat delta med de djupet.

Så vitt jag kan se skiljer det 10 000kr. Då får du en fetare maskin och en arbetstank som gör att du kan ta till vara på effekten på ett bra sätt. Samt att du får en djupare borrhål.

Om en 10a och 12a är snarlika i sitt energiuttag så blir påfestan på hålet inte så mycket större med en 12a. Om man ska tro dimensioneringen är det ju bara 380kwh per år som ska täckas extra med hålet.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad j0h4n4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #37 skrivet: 02 februari 2012, 15:34:54 »
Hej igen David och tackar för snabbt svar.

Oj det var visst 8:an som hade 380kWh i spets, 10:an har 80 kWh/år. Så frågan är om man har nått att vinna på en 12:a.

Tyvärr verkar det inte som att man kan se kb vid dut på nibes dimensioneringar. Men kb in medel ligger på -0,25 på 10:an.

Nibefirman verkar helt klart mycket seriös och har gjort många konverteringar. Dom har räknat på 45 ºC framledning vid dut och förespråkar stora raddar.

Gällande tanken så har vi pratat om att köra volymtank. Har inte riktigt förstått fördelanrna med en arbetstank och extra cp.

Skall höra med installatören om brinepumpen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #38 skrivet: 02 februari 2012, 17:35:08 »
Är ju omöjligt att säga vad som behövs och inte när man inte är helt insatt i dimensioneringen. Det vet ju gubbarna och tanterna som räknar på rör/raddar/pump åt dig. Och det är ju dom som ska stå konsekvenserna i fall det inte fungerar som det ska.

Jag reagerade mest på att priset på nibegrejerna såg bra ut. Djupare hål, fetare maskin, tank osv :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #39 skrivet: 03 februari 2012, 11:11:02 »
Vad det kan skilja
Jag fick min G2 Duo billigare än de 2 offerter för Nibe 1245 och den enda 1145 10Kw
Tänk pÃ¥ att Thermia bara skriver COP för den "enkla" Diplomaten  ;)
80Kw är ju ingenting !
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad j0h4n4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #40 skrivet: 03 februari 2012, 11:15:38 »
Vad det kan skilja
Jag fick min G2 Duo billigare än de 2 offerter för Nibe 1245 och den enda 1145 10Kw
Tänk pÃ¥ att Thermia bara skriver COP för den "enkla" Diplomaten  ;)
80Kw är ju ingenting !

Hej Jocke visst såg du att det ingår konvertering till vattenburet. 15 element och en konvektor. Tycker priset känns rätt ok!

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #41 skrivet: 03 februari 2012, 11:26:20 »
Priset ser jättebra ut  Thumbsup
Tänkte att det var samma i bÃ¥da, kollade inte om den delen skiljde ocksÃ¥  *vinkar*
Såg att Nibe var billigare än G2'an bara.
Jag kämpade för att fÃ¥r en bra Nibe offert ocksÃ¥ men lyckades inte det var mest det  knUp
Som jag skrev i en annan tråd, ingen vv körning de sista 3 dagarna och vv temp på 66 ºC, under hösten har det varit 1 st vv körning om dagen.
Frugan ville inte ha ljummet vatten som en del bvp ägare har skruvat ner till.
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #42 skrivet: 03 februari 2012, 13:15:36 »
1975 kostade elen 5 öre per KWh på dagen och 10 öre på natten, så isolering i väggar, tak och golv var inte den första prioriteten när man byggde hus, så min rekommendation är att gå på den störtre storleken 12 kW. Dessutom är ditt hus rejält stort.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #43 skrivet: 03 februari 2012, 18:04:48 »
75 var för övrigt ett väldigt bra år.

Jag fick inte heller några direkt billiga nibe-offerter. Men G2 var 10 laxar dyrare än diplomaten och passade inte in i min typ av dimensionering. :/

I övrigt kan man bara hålla med JockeB att varmvatten är ingen stark sida hos värmepumpar och har man ett badkar är det nästan ett måste med extra kapacitet i form av en större VV beredare.

Jag laddar 54 grader på en VV körning och har inga problem att med ett vanligt badkar, typ standard fast 20 cm lägre, att tömma tanken. Tricket är att bada minst 20 minuter då är det fulladdat igen :D
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #44 skrivet: 03 februari 2012, 18:44:51 »
Priset ser jättebra ut  Thumbsup
Tänkte att det var samma i bÃ¥da, kollade inte om den delen skiljde ocksÃ¥  *vinkar*
Såg att Nibe var billigare än G2'an bara.
Jag kämpade för att fÃ¥r en bra Nibe offert ocksÃ¥ men lyckades inte det var mest det  knUp
Som jag skrev i en annan tråd, ingen vv körning de sista 3 dagarna och vv temp på 66 ºC, under hösten har det varit 1 st vv körning om dagen.
Frugan ville inte ha ljummet vatten som en del bvp ägare har skruvat ner till.
Nu är det ju så att det är bara en del av året en G2 ger varmare vatten än en vanlig vp och den ger framförallt hetare vatten vid lågt vv behov samt hög framledning och den ger inte gratis vv som en del tror men den ger vv till samma cop som värme på radiatorerna Thumbsup Om man får ljummet vatten från en modern vp i dag så tycker jag det är dumsnålt så många kronor rör det sig inte om på ett år om man har tex 48 grader på vv istället för 40 grader fast 40 grader räcker till allt utom stekpannan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 702
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!