Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: BåstadMats
« skrivet: 28 oktober 2005, 06:37:45 »

Hej,

Jag har nu fått in offerter på att installera en kondenserande gaspanna. Det kostar ca 60.000kr och ger i dagsläget en årlig driftskostnad på 46.000kr. Den el jag skall använda kommer jag ta från min egen lägenhets elcentral då man bara behöver 420kWh per år för drift av gaspannan. Vid luft/vatten-värmepump så tvingas jag ha ett 35A separat abonnemang vilket kostar ca 5.600kr/år som belastar kalkylen för L/V.

Att installera en Stiebel WPL23, 300L varmvattenberedare, 200L bufferttank (låter lite med tanke på att Stiebel rekommenderar 700L) samt en ny elpanna, kostar 165.000kr och ger en årlig driftskostnad på 19.500kWh+4.500kWh spetsvärme samt 5.600kr för ett 35A el-abonnemang, dvs en total driftskostnad på ca 30.000kr.

Jag vill bli av med oljan eftersom jag har en stark oljedoft från mina två plasttankar. Tydligen har tidigare ägare försökt att få rätt på problemet ett antal gånger och inte lyckats. Dessutom är pannan en gammal Diom från mitten av 80-talet med en Beo10V brännare från år 2000. Kanske har jag fel men det känns som att den anläggningen kan ge upp när som helst?!

Jag kanske tänker fel? Borde jag istället försöka behålla oljan, alternativt köra den bara på el? Enligt skyltarna på pannan så sitter det elpatroner i den på totalt 15kW. Stiebels värmepump innehåller väl 9kW i sig själv, vilket tillsammans ger 24kW. Stiebel-återförsäljaren (Kylab i Förslöv, som är en av Stiebels tre tekniska rådgivare i södra Sverige=duktiga) säger att jag klarar mig med 20kW spetsvärme. Kan jag lita på en så gammal panna om jag behåller den som spetsvärmare? Finns inte risken att den ger upp rätt vad det är? Visst, det finns ju en golvbrunn bredvid pannan, så det enda som händer är kanske att pannan börjar läcka?

Det skulle ju bli en bättre driftsekonomi om jag får ner investeringskostnaden så mycket som möjligt. 165.000kr känns ju rätt dyrt för ett luft/vatten-system (även om det inkluderar en ny elpanna för ca 20.000kr). Jag gissar att om jag behåller min panna och kör den som elpanna så sparar jag väl ca 30.000kr på installationskostnaden?!

Kan man lita på de kalkyler som återförsäljarna gör? Med gas så vet man ju vad man får för driftskostnad (i alla fall baserat på dagens gaspriser). Det låter ju nästan för bra med 30.000kr jämfört med 46.000kr för gas.

Vet ni något om Mona Sahlins bidrag? Kan jag få tillbaks lite pengar genom att konvertera från olja till el och luft/vatten-värmepump?

Tack för alla goda råd! Mycket bra forum!

MVH
Mats
Skrivet av: Marcus T Cicero
« skrivet: 25 oktober 2005, 13:53:28 »

Hej Mats i Båstad.

Jag tror att en Stiebel Eltron skulle göra ett mycket bra jobb för dig men ifrågasätter om du kan motivera den maskinens höga kostnad? Fördelen med Stiebel är ju att den producerar värme under -10°C vilket traditionellt är stopptemperatur för luft/vatten. I skåne har du inte många dagar per år med en temperatur under -10°C.

Jag tycker heller inte du ska stirra dig blind på COP siffror. Skärskådar man de olika luft/vatten maskinerna på marknaden så ser man att det egentligen inte är någon dramatisk skillnad i COP.

Det du ska ta hänsyn till är det faktum att du har hög energiförbrukning vilket innebär att du behöver en kraftfull värmepump. Ska du dessutom använda el som spetsvärme behöver du kanske säkra upp vilket kostar en del.

Min rekomendation till dig skulle vara att köpa en kraftfull luft/vatten och fortsätta använda olja till spetsvärme när VPn inte orkar med eller stannar.

Hälsningar från Cicero
Skrivet av: Sture
« skrivet: 25 oktober 2005, 06:58:52 »

Finns det någon som kört längre än 6 år?
Grannen och jag satte in luft/vattenpumpar 1983. Jag bytte min i dec förra året, den fungerade fortfarande men en växelventil var på väg att ge upp och pannan hade börjat läcka. Grannens pump är fortfarande i gång. Vi har båda bytt kompressor en gång.

Båda pumparna har alltså gått över 20 år.
Skrivet av: BåstadMats
« skrivet: 25 oktober 2005, 06:25:04 »

Hej,

Jag har precis köpt en liten hyresfastighet innehållande en lokal på 170kvm+90 i källare (hyrs av tandläkare) samt två lägenheter på 67kvm samt 100 kvm. Totalt ca 400-450 kvm uppvärmd yta. I dagsläget gör jag av med 7-8 kubik olja per år. Jag har upptäckt att oljepannan skickar ut hetvatten in till tandläkarnas ventilationsanläggning, det planerar jag att ta bort i samband med att ny uppvärmningskälla installeras. De får sätta en elpatron för att driva den istället. Varken tandläkare eller tidigare ägare till fastigheten hade någon aning om att hetvatten skickas in i tandläkarnas ventilationsanläggning (=de betalar inget för det). Till på köpet så har de installerat en luft/luft kylanläggning som går dygnet om. Jag värmer upp via elementen och i dagsläget även ventilation och de kyler ner. Helt galet!

Vad väljer jag för nytt uppvärmningssystem? Jag har tittat lite på kondenserande gaspannor, IVT värmepumpar samt Stiebel WPL 18 alternativt Stiebel WPL 23. Fördelen med gas är ju att "man vet vad man får". Det som lockar med Luft/vatten-värmepumparna är ju självklart den utlovade ekonomin. Kan man lita på att man kommer ner runt 20.000kWh plus 5000 kWh spetstillskott när det är som kallast? Det är den senaste uträkningen jag fått från en ÅF av Stiebel.

Genom att ta bort deras hetvatten så borde ju min förbrukning minska lite, därmed kanske en Stiebel WPL 23 är lite överdimensionerad?!

Det verkar som att IVT har högre COP än Stiebel. Ger det bättre driftsekonomi? Egentligen borde ju Stiebel ha högre COP eftersom deras grejor är dyrare än de från IVT. Betala mer för sämre verkningsgrad?!

Jag skulle föredra en Stiebel eftersom man kan placera den inomhus (jag kan få ca 2 meter mellan frånluft och tilluft genom väggen). Spontant känns det som att en värmepump som står inomhus får bättre livslängd än en som står utomhus. Jag har även undersökt bergvärme lite närmare och fått rekommendationen att avstå från att borra i Båstad. Det har varit för mycket strul med borrningarna här eftersom berget inte är hårt nog.

Tacksam för lite råd!

MVH
Mats
Skrivet av: Marcus T Cicero
« skrivet: 01 juli 2005, 18:10:48 »

Citera
Den skånska vintern är definitivt gynnsam för L/V pumpar.
Citera

Helt rätt slutsats!

I södra Sverige kommer verkligen luft/vatten till sin rätt. Även för mig som bor i Gävle-trakten med låg förbrukning är luft/vatten det rätta valet. Jag tror att det gått lite mode i bergvärme vilket gör att många installerar det fast de egentligen inte kan räkna hem det.

Fast det är klart, har man pengarna och inte vet vad man ska göra med dem så är ju en investering i en kostandssänkande åtgärd aldrig fel.

Cicero
Skrivet av: vphenrik
« skrivet: 30 juni 2005, 21:52:02 »

Så ni som har lite större förbrukning och ändå valt en L/V: Ngn speciell anledning?
Jag vet inte vad du menar med "lite större förbrukning" men i vårt hus gör vi av med omkring 30000kWh/år. Efter mycket funderande så kom jag fram till samma slutsats som du, att den större kostnaden för att borra inte gick att räkna hem. Vi installerade en Nibe 2010-8 i December och har fram till i dag en värmefaktor på 3,01. Den skånska vintern är definitivt gynnsam för L/V pumpar.
Skrivet av: Marcus T Cicero
« skrivet: 28 juni 2005, 17:00:20 »

Till Martin X

Tack för att du upptäckte min groda  *vinkar*.

Jag har redigerat de inlägg som hade Stiebels priser ex moms så att de nu inkluderar moms.

Cicero.
Skrivet av: Martin X
« skrivet: 27 juni 2005, 14:15:45 »

                                   Besparing kwh per år        Pris                Källa för pris   
CTC Eco Air 105             18100 (40%)                   33 300 kr         Rinkaby rör
CTC Eco Air 111             23600 (52%)                   45 100 kr         Rinkaby rör       
Stiebel Eltron WPL 10      19300 (46%)                   44 300 kr         Stiebel Eltron prislista 2004
Stiebel Eltron WPL 23      27100 (60%)                   65 400 kr         Stiebel Eltron prislista 2004         
NIBE Fighter 2005 14       23400 (52%)                   47 500kr          NIBEs hemsida
 
Priserna är för enbart värmepump. Till det kommer diverse tillbehör och givetvis montering.

Hoppas att du kan ha nytta av beräkningen och lycka till med projektet.

Cicero               

Hmm,   Rinkabyrör inklusive moms,  Stiebel exclusive....   
Skrivet av: AlfM
« skrivet: 25 juni 2005, 21:20:17 »

Ni som är på gång/alleredan har en VVM 240.
Kan ni förklara fördelarna med VVM 240 mot en vanlig acktank. Sc:,h
Skrivet av: AlfM
« skrivet: 17 juni 2005, 21:32:27 »

Dykarn:
Jag bor själv i Skåne, och hade samma beslutsångest för ett halvår sedan som du har nu.
Dessutom har jag enrörssystem till radiatorerna, men det ändrar jag till tvårörs och nya radiatorer när jag är färdig med min tilläggsisolering/ny fasad.

Jag har tänkt behålla min oljepanna och docka VP mot den. En Nibe 2005-8.
Koppling enligt:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2540.0.html
Då kan jag köra VP flytande på vintern och fast på sommaren.
Jag har VVB i pannan, men när jag kör flytande blir VV inte varmare än 35-45 grader. Det är för lite. Därför kopplar jag en 35-50 liters elektrisk VVB i serie med pannVVB och får ut VV på 55-60 grader. På sommaren kör jag fast, och kan då koppla bort den separata VVB.

Om du tycker att strax under 90 000:- är för mycket, kunde kanske detta vara ett alternativ.
Skrivet av: Marcus T Cicero
« skrivet: 17 juni 2005, 21:05:02 »

Dykarn!

Slanga diesel är ju inte så dumt ;D ;D ;D så länge man inte blir tagen med byxorna nere. Jag brukar annars rekommendera åkarbrasor som det enda framtida bränslet man inte behöver vara rädd ska gå upp i pris.

Skämt åsido så är det vettigt med luft/vatten för oss som inte har en väldigt hög förbrukning. Jag siktade på ett pris på runt 85' och lyckades till sist träffa rätt så om du har fått in offerter däromkring så är du i alla fall inte helt fel ute.

Cicero
Skrivet av: dykarn
« skrivet: 17 juni 2005, 20:40:47 »

Håller med. En L/V-pump får ju dessutom ofta jobba mot ett kallare medium (10-15 minusgradig luft mot 0-gradigt Brine). Men att helt dissa alla L/V-pumpar är ju hårt (Dessutom säljer "offertskrivaren" alla typer av pumpar)...Försäkringen har man ju på båda.
De offerter jag fått in ligger på strax under 90' för en L/V inklusive allt och borttagning av tank/panna medan de ligger på 130' plus för bergvärme.
Vad jag läst är ju att en bergvärmepump har ett medel COP över året på ofta 3,5 och mer (vissa upp mot 4,5) medan L/V kanske ligger på 2-3 i medel. Har man en stor förbrukning betalar sig således en berg-/markpump relativt snabbt men för oss andra?!?!? Skillnaden i pris kanske blir 40-50' och sparar man då 3-4' per år i drift tar det ju ett tag att tjäna in $  :(

Så ni som har lite större förbrukning och ändå valt en L/V: Ngn speciell anledning?

Just nu sitter jag med info och offerter på L/V, berg, mark, pellets, ved och solceller  :D Man kanske ska fortsätta med olja ändå  ;D ;D  (sticka ut på natten och slanga diesel från hederligt folk  >:D )
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 juni 2005, 16:56:37 »

Vad som rimligtvis borde påverka livslängden är det faktum att apparaten står ute, utsatt för väder och vind, en Stiebel Eltron med hela värmepumpen inomhus, bara rör för tilluft och frånluft genom väggen, borde därför kunna vara ett bra alternativ.

Priset på denna maskin vet jag ej, blir skillnaden för lite gentemot bergvärme är det kanske ändå att föredra.
Skrivet av: AlfM
« skrivet: 17 juni 2005, 16:54:19 »

(offertskrivaren) - Nej du, det där med L/V det är inget bra. Det har visat sig att meddellivslängden är 6 år. Säger de andra något annat så... Ja, då ser de in i framtiden. Det är det jag kan utläsa från alla försäkringsbolag.
/Dykarn


Om du köper en Nibe (jag vet inte om andra fabrikat har), så får du en 6 års försäkring med på köpet. För 3000:- kan du komplettera till 10 år.
Även om haveriet skulle ske när det är som kallast och pumpen är mest belastad, så har du ju elvärme så du klarar dig.
Jag håller med cicero och FredrikO: snack!!
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 17 juni 2005, 16:53:06 »

Jag kan ej se själv varför berg Vp skall hålla längre än L/V VP. kompressor som kompressor. Max antal timmar och starter oberoende om har luft eller mark/berg värme som energikälla. Tror jag hörde 60 000 starter och timmar som en kompressor håller vid normal drift.


L/L VP är annolunda  men deras pris är därefter. Frånluft VP har jag som riktlinje 8-10 år. Sen kompressorbyte om man kan då hitta ny i reserv.
Skrivet av: FredrikO
« skrivet: 17 juni 2005, 16:40:52 »

Har en bekant som hade en luft/vatten värmepump som höll i 16 år. Sedan gick kompressorn sönder och det fanns inga reservdelar eller om det var problem med påfyllnad av freonet (men det är nog inte specifikt för just luft/vatten)

De andra jag känner med sådana pumpar har bara haft dom i 1-2 år.

Försäkringen på en luft/vatten värmepump kan tecknas på 6+4 år precis som för vilken bergvärmepump som helst. Dessutom kan tilläggas att försäkringsbolagen har samma avskrivnings regler för en luft/vatten som en bergvärmeanläggning. I alla fall mitt försäkringsbolag.

Med andra ord tror jag det var mest säljsnack.
Skrivet av: Marcus T Cicero
« skrivet: 17 juni 2005, 15:41:58 »

Dykarn.

Alla talar ju i sin sak och det är ju klart att han som du har fått offert från vill sälja sina maskiner.

En sak jag tror de flesta är överens är att en luft/vattenvärmepump inte håller lika länge som en mark/berg men att kategoriskt säga att de bara håller 6år utifrån försäkringsbolagens statistik vet jag inte om jag köper rakt av.

I så fall skulle man också kunna säga att en IVT (oavsett om den är mark/luft) inte håller mer än x år eftersom de haft problem med vissa modeller bakåt i tiden. NIBE har jag förstått har haft problem med någon av sina frånluftpumpar och så vidare.

Själv känner jag en gammal vän som haft en luft/vatten tuffande sedan sent 80-tal, Stiebel Eltron tror jag, utan att behöva byta kompressor men den borde rasa när som nu...

Själv hoppas jag att min beställda NIBE Fighter 2010 6 kommer att hålla mer än sex år men den som lever får se ;)

Det jag gjort för att åtminstone göra livet så behagligt som möjligt för min kommande maskin är att se till att den har tillräckligt stor vattenvolym att köra mot. I mitt fall kommer det att ske genom montering av en 100 liters tank som första radiator.

Fast jag påtalade det faktum att jag har liten vattenvolym i mitt system var det ingen jag upprepar ingen av de rörmokare jag talade med som trodde att det skulle bli ett problem vilket tyvärr visar hur dåligt insatta de egentligen är  fiR:

Hade jag inte engagerat mig här på forumet hade jag aldrig fått veta hur viktig vattenvolymen är. Dra nytta av all den kunskap som finns här, det gjorde jag.

Trevlig helg önskar Cicero
Skrivet av: dykarn
« skrivet: 17 juni 2005, 13:31:47 »

Snacka om att ha beslutsångest   :-\ :-\
Fick precis ett samtal från en av mina "offerskrivare".

(offertskrivaren) - Nej du, det där med L/V det är inget bra. Det har visat sig att meddellivslängden är 6 år. Säger de andra något annat så... Ja, då ser de in i framtiden. Det är det jag kan utläsa från alla försäkringsbolag.

(jag) - Jo men bergvärme är ju rätt dyrt. Det är ju de facto en prisskillnad (i de offerter jag fått) på över 50'

(offertskrivaren) - Men du ser ju själv vad du sparar in.

Nog är jag övertygad om att berg/markvärme är bäst, rent COP och belastningsmässigt vid kallt väder men någonstans finns det ju en break-even. Så ni som kör L/V. Varför välja detta?
Finns det någon som kört längre än 6 år? Jag menar: Om de som offererar säger så, då måste det väl vara så  ::) :P

/Dykarn
Skrivet av: Marcus T Cicero
« skrivet: 15 juni 2005, 21:41:23 »

Andy

Du behöver inte oroa dig för legionella. Precis som Tipo skriver så finns det en funktion i så vitt jag förstått alla värmepumpanläggningar som periodiskt höjer varmvattentemperaturen för att döda eventuella legionellabakterier.

Andy jag vet att du sitter i en svår beslutssituation. Jag satt själv i den för inte så länge sedan och kom efter mycket om och men fram till ett beslut. Efter att ha fått diverse hjälp/ information av oss andra här på forumet så undrar jag vad du innerst inne själv känner och tror? Vad vill du helst av allt ha?

Jag tycker att Stiebel Eltrons luft/vatten värmepumpar verkar spännande. Att det inte blev en sådan för mig beror helt och hållet på priset. Eftersom jag redan i utgångsläget har en ganska låg energiförbrukning blev priset på värmepumpen en viktigare parameter än ett par extra sparade kwh.
 
En sak är säker. Vilket fabrikat du än väljer så kommer du att spara energi. Hur mycket beror på olika omständigheter men väljer du bara en tillräckligt kraftfull  (dock inte för stor och dyr) värmepump och trimmar in den ordentligt så bör du få en rejäl besparing.

Hälsningar Cicero.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 15 juni 2005, 18:52:03 »

Tipo:
Jag vet inte hur ni ser på det men risken för tillväxt av Legionella gör väl att det skulle vilja ha åtminstone 65grader.

Alla pumpar har väl anti-legionella funktion där tempen körs upp till 60 grader eller högre regelbundet? Stiebel kör detta varje vecka (lördag 01:00) alt var 20:e VV cykel.
Skrivet av: AndyW
« skrivet: 15 juni 2005, 18:03:04 »


Cicero:
Tro det eller ej, men jag vet faktiskt inte, man kan ju undra varför jag mätte när jag inte har något att relatera det till.Sc:,h
Men det var ju Februari nån gång, men inte medans det var som kallast....
17 dagar säger du.... hmm käns ju då som att man kanske kan klara sig med en pump som jobbar till minus 10.
En NIBE kanske....

Tipo:
Jag vet inte hur ni ser på det men risken för tillväxt av Legionella gör väl att det skulle vilja ha åtminstone 65grader.

Jag håller just nu på att renovera lite och hoppas på att fönsterjobbet skall göra att jag kanske kan dra ned lite mera, men det inget som jag kommer att ta med i mina beräkningar för dimensionering.


Skrivet av: tipo874
« skrivet: 15 juni 2005, 15:01:04 »

Det är klart, jag har ju idag varmvattnet i pannan som värms tillsammans med radiatorvattnet, men jag kan ju köpa en separat vvb och mata den från pannan så är det förvärmt av värmepumpen och värms upp till 65-70 av vvb.
Men det innebär att jag belastar Vp med att kyla ned radiatorvattnet när varmvattenbehållaren fylls på, detta är ju bara ett problem på vintern.

Klarar du dig inte med de 50 - 55 grader som som VP klarar att ge? Det är iofs lite trist att gå ner från 65-70  grader till 50, men man lär sig leva med det också.

Med normal VV-produktion från VP så är VV och värme separerade, dvs varmvattnet kyler inte radiatorkretsen, och radiatortempen har inget alls med varmvattentempen att göra, vilket gör att du kan öppna/ta bort termostaterna från radiatorerna och därmed få lägre framledningstemp utan att därför få svalare varmvatten. Den prodcerar endera värme eller varmvatten, inte båda samtidigt.
Skrivet av: Marcus T Cicero
« skrivet: 15 juni 2005, 14:40:10 »

AndyW

Du skriver i ett tidigare inlägg att du uppmätt 57°C på framledningen i vintras. Hur kallt hade du utomhus då?

Cicero
Skrivet av: Marcus T Cicero
« skrivet: 15 juni 2005, 14:38:25 »

Hej AndyW

Angående antalet dagar med under -10°C så har du i Uppsala under ett statistiskt normalår i genomsnitt 17 dagar med lägre temperatur än så.

Du kommer att ha ca 12% av din totala energiförbrukning för värme och varmvatten under de 17 dagarna.

Hälsningar från Cicero.
Skrivet av: AndyW
« skrivet: 15 juni 2005, 14:27:20 »

Det är klart, jag har ju idag varmvattnet i pannan som värms tillsammans med radiatorvattnet, men jag kan ju köpa en separat vvb och mata den från pannan så är det förvärmt av värmepumpen och värms upp till 65-70 av vvb.
Men det innebär att jag belastar Vp med att kyla ned radiatorvattnet när varmvattenbehållaren fylls på, detta är ju bara ett problem på vintern.


Då återstår bara frågan kommer 55 graders framledningstemp räcka, eller rättare sagt vid vilken utetemp kommer jag att behöva köra El/Olja och hur ofta blir det ??

Hmmmmm...

Jag har fått mycket hjälp genom att diskutera på detta forum, tack alla som bidragit och fortfarnade bidrar...
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 15 juni 2005, 13:27:33 »

Om du hivar ut det du har idag och installerar en ny anläggning så producerar väl den varmvatten också?

De flesta tillverkar väl VV via en växelventil så att framledningstempen och varmvattentempen är helt separata. Dvs du plockar bort de strypande termostaterna på radiatorerna och får därmed lägre framledning (= bättre COP).

I Stiebels fall kompletterar man med ett varmvattenset verkar det som, vilket innehåller en 300 liters VVB bl a.
Skrivet av: AndyW
« skrivet: 15 juni 2005, 12:38:48 »

40-45000kW är den totala elförbrukningen, det finns en del hushållsel i detta. jag vet inte vad man normalt räknar med, men 2 vuxna en 3 åring blir det en del tvättande och diskande förstås.

Tidigare ägare brände 2,5 kubik olja vinter halvåret, så där har man väl ett riktvärde på vad vintern kostar.

Skulle detta resonemang hålla tror ni ??:

Stibel levererar 65 grader i framledning, detta skulle behövas om det är mer än 10 minus, effektiviteten vid mer än minus 10 är inte så bra.(COP)
över minus 10 räcker antagligen 55 grader framledningstemp. Och antalet dagar med mer än 10 minus i uppsala är nog inte så många.
Därför skulle kanske Nibe eller CTC vara nog eller ???
Å andra sidan kanske en WPL10 oxå skulle räcka... (Jag blir  huvuddunk)

Sen behöver man ju i och för sig lösa problemet med varmvattnet.
Skrivet av: Marcus T Cicero
« skrivet: 15 juni 2005, 11:37:54 »

Till Andy W

Orsaken till att jag antog 55°C vid -20° utomhustemperatur är för att få en framledningstemperaturkurva i mitt beräkningsprogram. En luft/vattenvärmepumps effekt och COP varierar med både framledningstemperatur och utomhustemperatur.

Orsaken till att jag tog med en WPL 23 i min beräkning till dig är att du har så hög förbrukning vilket betyder att storleken på värmepumpen kommer att påverka besparingen kraftigt. Se ovanstående exempel.

Hälsningar från Cicero.

Skrivet av: tipo874
« skrivet: 15 juni 2005, 10:22:35 »

Det är ju strålande uppgitfter Dykarn..

Nu har jag ju bara några funderingar kvar, Du har skrivit 55 grader vid minus 20. Ingen av pumparna arbetar väl vid den temperaturen ??


WPL-23 är specad mellan -20° och +30°, max temp ut +60°, R407C
WPL-10 är specad mellan -18° och +30°, max temp ut +65°, R290

Jag antar övriga kör med elpatron vid -20°.
Skrivet av: AndyW
« skrivet: 15 juni 2005, 08:17:31 »

Det är ju strålande uppgitfter Dykarn..

Nu har jag ju bara några funderingar kvar, Du har skrivit 55 grader vid minus 20. Ingen av pumparna arbetar väl vid den temperaturen ??

Sen är ju frågan om jag behöver mer än 55 grader och därför tvingas att köra med Stiebel eller Carrier (jag tror har en som lämnar 65 grader.)
Eller skall man ta en med bättre effektivitet typ Nibe eller CTC och toppa med olja eller El vid mer än 10 minus.

Om man skall köpa WPL23 hamnar man ju ganska nära bergvärme med installation och kring utrustning.
(2005 års prislista ligger ute på nätet under produkter/dokumentationer)

Skrivet av: dykarn
« skrivet: 14 juni 2005, 22:05:25 »

Vad ska man säga???  Strålande och imponerande Cicero. Vad skulle forumet gjort utan dig  8)
bugar och bockar  :D :D
Nu ska jag sätta mig ner och fundera lite. Ska förrästen få in en offert till imorgon...
Hilsen Dykarn
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 14 juni 2005, 14:24:18 »

det var verkligen utförligt sammanställt.  Fint arbete. *vinkar*
Skrivet av: Marcus T Cicero
« skrivet: 14 juni 2005, 14:17:49 »

Till Dykarn

Beräkningar för tre olika orter med tre olika energibehov.

Värmepumpar

CTC Eco Air 105, pris 33 300 kr enligt Rinkaby rör
CTC Eco Air 111, pris 45 100 kr enligt Rinkaby rör
Stiebel Eltron WPL 10, pris 55 375 kr enligt egen prislista från 2004
Stiebel Eltron WPL 23, pris 81 750 kr enligt egen prislista från 2004

Umeå med årsmedeltemperatur på 3.4°C
                        Förbrukning                    Förbrukning                   Förbrukning     
                            25 000 kwh                  35 000 kwh                  45 000 kwh

                          Besparing kwh               Besparing kwh              Besparing kwh             
Eco Air 105           11 800                            14 700                            16 500
Eco Air 111           12 100                            16 800                            20 900
WPL 10                12 500                            15 700                            18 000
WPL 23                14 200                            19 700                            25 000


Uppsala med årsmedeltemperatur på 5.7°C
                        Förbrukning                    Förbrukning                   Förbrukning     
                            25 000 kwh                  35 000 kwh                  45 000 kwh

                          Besparing kwh               Besparing kwh              Besparing kwh             
Eco Air 105           13 400                            16 300                            18 100
Eco Air 111           14 200                            19 500                            23 600
WPL 10                13 700                            17 000                            19 300
WPL 23                15 400                            21 400                            27 100



Karlskrona med årsmedeltemperatur på 7.5°C
                        Förbrukning                    Förbrukning                   Förbrukning     
                            25 000 kwh                  35 000 kwh                  45 000 kwh

                          Besparing kwh               Besparing kwh              Besparing kwh             
Eco Air 105           14 400                            17 200                            18 900
Eco Air 111           15 700                            21 200                            25 200
WPL 10                14 200                            17 600                            19 800
WPL 23                15 900                            22 100                            27 900


Jag hoppas att beräkningarna kan vara till hjälp.

Cicero

Skrivet av: Marcus T Cicero
« skrivet: 14 juni 2005, 13:55:47 »

Till AndyW

Här kommer några beräkningar med luft/vattenvärmepumpar från CTC, NIBE och Stiebel Eltron i några olika storlekar.

Antaganden

Uppsala med 5.7°C årsmedeltemperatur
Förbrukning på 45000 kwh per år för värme och varmvatten idag.
Framledningstemperatur på 55°C vid -20°C utomhus.

                                   Besparing kwh per år        Pris                Källa för pris   
CTC Eco Air 105             18100 (40%)                   33 300 kr         Rinkaby rör
CTC Eco Air 111             23600 (52%)                   45 100 kr         Rinkaby rör       
Stiebel Eltron WPL 10      19300 (46%)                   55 375 kr         Stiebel Eltron prislista 2004
Stiebel Eltron WPL 23      27100 (60%)                   81 750 kr         Stiebel Eltron prislista 2004         
NIBE Fighter 2005 14       23400 (52%)                   47 500kr          NIBEs hemsida
 
Priserna är för enbart värmepump. Till det kommer diverse tillbehör och givetvis montering.

Hoppas att du kan ha nytta av beräkningen och lycka till med projektet.

Cicero               


Skrivet av: AndyW
« skrivet: 14 juni 2005, 12:21:16 »

Det är klart att i långa loppet är markvärme alt. bergvärme ett billigare alternativ.  Givetvis...

Investeringen och avbetalningen är större, L/V pump har jag nog möjlighet att betala utan att låna.
Jag kan visserligen ha fel, men det känns som att en L/V pump "nästan" klarar av att fixa värmen, och hur länge kan man finansiera tillskottet med de pengar man annars hade på avbetalning för berg- markvärme.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 14 juni 2005, 10:27:07 »

Jag bor utanför Uppsala och bor i en äldre kåk (1938) 2 plan + källare. Köpte huset i höstas och struntade helt enkelt i att investera i någon olja eftersom det nästan gick på ett ut om jag körde på El.
Det ser ut som att min slutförbrukning på ett år kommer att ligga på 40-45000kW.

Jag har noterat att Stibeln är lite dyrare och frågan är om, men tjänar in det eftersom den jobbar lite längre ned i kallt väder. Eller om den är mindre
effektiv över hela registret och man därför lika gärna kan köpa någon av de mer vanliga märkerna.

Jag mäte temperaturen på framledaren i vintras och fick fram att vattnet hade 57 grader just vid det tillfället, så därför är jag lite orolig att de pumpar som "bara" ger 50-55 grader inte kommer att klara av att hålla huset varmt.

Vore det inte läge för mark eller bergvärme med den förbrukningen?

Vi hade liknande förbrukning innan konverteringen i höstas, och jag tror jag hamnar runt 20' - 25' efter konverteringen. Vi gör av med betydligt mera hushållsel än beräknat, och jag jobbar på att sänka detta. Bor i Gamla Uppsala.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 juni 2005, 09:53:36 »

Jag har full förståelse för att du måste vända på slantarna.
Skrivet av: AndyW
« skrivet: 14 juni 2005, 09:47:06 »

Jag glömde att säga att pannan är från -95 och det är väl egentligen ingen ålder för en panna om jag förstått det rätt.
Men jag skall ta med det du säger i mina beräkningar, Rickard.
Tyvärr är det ju så att i och med att jag precis köpt huset vill jag begränsa utgifterna( dock utan att vara korkad).
Jag har ett halvfärdigt badrum som oxå behöver lite stålar....
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 juni 2005, 09:18:40 »

Hmmm, jag vet att det blir lite billigare om man behåller sin gamla panna, men ofta är tappvarmvattenmängden liten, det behövs extra ventiler vär växling mellan panna/radiatorer mm, dessutom fås det i regellite sämre funktion/verkningsgrad då pannan många gånger har dålig isolering.

Om du lägger till vad det kostar att få en komplett värmepump med inbyggd vv-beredare/anpassad elpanna så får du en väl fungerande anläggning, med tillräcklig tapp-vv-volym och låga energiförluster. Merkostnaden är dessutom inte pengar ksatade i sjön... vem vet när din gamla panna ger upp, och hur mycket det då kommer att kosta att byta ut den till något som passar värmepumpen bra.

Ta in offerter på båda lösningarna, räkna dessutom med (om inte den som gjort offerten redan gjort det) med lite högre verkningsgrad om du köper allt nytt och anpassat för VP-drift. Gör sedan en längre och en kortare avskrivningsperiod på de offerter du fått, sen har du ett bra beslutsunderlag.
Skrivet av: AndyW
« skrivet: 14 juni 2005, 09:06:25 »

Info kring nuvarande uppvärmning:

Thermia compact El/Olja med Thermia Villaregulator.
Automatisk Shunt.
Strypande radiatortermosatater.

Det som tyvärr ställer till det lite att jag har mitt varmvatten i pannan, och därför behöver hålla upp tempen över 60-65 grader, för närvarande på 70.
Så en värmepump skulle jag vilja köra förbi pannan tills den inte orkar hålla värmen. alt att om VP ger 65 grader, växla mellan radiatorer och uppvärmning av varmvatten.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 juni 2005, 08:57:16 »

Jag bor utanför Uppsala och bor i en äldre kåk (1938) 2 plan + källare. Köpte huset i höstas och struntade helt enkelt i att investera i någon olja eftersom det nästan gick på ett ut om jag körde på El.
Det ser ut som att min slutförbrukning på ett år kommer att ligga på 40-45000kW.

Jag har noterat att Stibeln är lite dyrare och frågan är om, men tjänar in det eftersom den jobbar lite längre ned i kallt väder. Eller om den är mindre
effektiv över hela registret och man därför lika gärna kan köpa någon av de mer vanliga märkerna.

Jag mäte temperaturen på framledaren i vintras och fick fram att vattnet hade 57 grader just vid det tillfället, så därför är jag lite orolig att de pumpar som "bara" ger 50-55 grader inte kommer att klara av att hålla huset varmt.

Vad har du som styr framledningstempen?
Shuntautomatik?
Handshuntat?
Strypande radiatortermostater?

Handshuntad panna med strypande radiatortermostater gör att det oftast är övertemp i radiatorkretsen, med värmepump bör du köra med helt öppna termostater, eventuella strypningar gör du med fasta strypningar på fram/returledning eller radiatorkoppel. (om möjlighet finns)
Hur mycket övertemp just du har i ditt system är omöjligt att säga, men oftast är det ett antal grader för varmt, (onödigt varmt) radiatortermostaterna stryper bort det värmeöverskott som körs ut från pannan.

Kom gärna med mer info om hur ditt system styrs.
Skrivet av: AndyW
« skrivet: 14 juni 2005, 08:50:46 »

Jag bor utanför Uppsala och bor i en äldre kåk (1938) 2 plan + källare. Köpte huset i höstas och struntade helt enkelt i att investera i någon olja eftersom det nästan gick på ett ut om jag körde på El.
Det ser ut som att min slutförbrukning på ett år kommer att ligga på 40-45000kW.

Jag har noterat att Stibeln är lite dyrare och frågan är om, men tjänar in det eftersom den jobbar lite längre ned i kallt väder. Eller om den är mindre
effektiv över hela registret och man därför lika gärna kan köpa någon av de mer vanliga märkerna.

Jag mäte temperaturen på framledaren i vintras och fick fram att vattnet hade 57 grader just vid det tillfället, så därför är jag lite orolig att de pumpar som "bara" ger 50-55 grader inte kommer att klara av att hålla huset varmt.
Skrivet av: dykarn
« skrivet: 13 juni 2005, 22:13:05 »

Intressant fakta!
Det är säkert många som funderar över de olika fabrikaten och dess COP/effekter vid olika temperaturer (däribland jag ;) )
Det vore kul om någon insatt Rickard, Cicero, Janne El-energi mfl. skulle kunna dra ut några riktlinjer på vad och hur man ska jämföra dessa siffror. Kanske några beräkningar på 2-3 olika energibehov på 3-4 olika platser i Sverige. Det skulle hjälpa mig enormt eftersom jag "måste" köpa något inom några veckor. Och man vill ju att det blir så bra som möjligt :)
Mvh Dykarn
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 13 juni 2005, 19:09:34 »

Fördelen med STIELEL L/V VP förhållande till de flesta andra är att om man villkan man placera dem innomhus med luft kanal ansl genom väggen det blir då bättre klimat för VP och mindre buller problem för grannar.

Sen har de distans styrkontroll som tillbehör så man kan styra och läsa av  dem via telenätet etc.


De verkar högeffektiva det  har sagts om dem till deras NACKDELEN ÄR ATT DE ÄR LITE DYRARE ÄN DE ANDRA STOR MÄRKENA.


Tyska märken brukar vara av bästa kvalitet.

Skrivet av: Marcus T Cicero
« skrivet: 13 juni 2005, 17:34:41 »

Andy!

Var i landet bor du och hur mycket gör du av med idag på värme-varmvatten?

Jag kan räkna ut skillnaden i besparing mellan en Stiebel Eltron och en vanlig svensk luft/vatten pump exempelvis NIBE/CTC.

mvh

Cicero
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 13 juni 2005, 09:25:19 »

det verkar som det finns mycket erfanrenhet i detta forum och jag behöver hjälp...

Jag har tänkt att investera i en L/V Vp och kollat in Stiebels WPL10 alt. 13, men det verkar inte som om den är särsklit poppis. Varför ??
Den lämnar 65 grader och jobbar långt ned på minussidan vilket borde väl vara en fördel eller ?

Finns det någon som har erfarenhet av denna pump ???

Vad skall man annars välja ?????

Jag tror att det beror på dålig marknadsföring. De svenska tillverkarna dominerar så till den grad att inte ens bättre lämpade pumpar kommer fram.

Jag har hittills varit ensam i detta forum om att ha en Stiebel V/V pump, men glädjande nog verkar det som ytterligare en är på gång.

Jag har ingen erfarenhet av L/V-pumpar, och bara begränsad erfarenhet av V/V, och då bara den jag har, men jag är nöjd med den jag har, och verkar stå sig bra i jämförelser med de svenska.

Jag är övertygad om att du skulle bli nöjd med en Stiebel L/V pump, och jag tror många skulle vara glada över att få ta del av erfarenheter med en sådan.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 juni 2005, 09:01:53 »

Jag håller med om att de verkar väldigt intressanta, dess höga framledningstemp och förmåga att fungera vid låga utetemperaturer eliminerar ju de två största nackdelarna som "övriga" luft/vatten-värmepumpar har.
Skrivet av: AndyW
« skrivet: 13 juni 2005, 08:59:36 »

det verkar som det finns mycket erfanrenhet i detta forum och jag behöver hjälp...

Jag har tänkt att investera i en L/V Vp och kollat in Stiebels WPL10 alt. 13, men det verkar inte som om den är särsklit poppis. Varför ??
Den lämnar 65 grader och jobbar långt ned på minussidan vilket borde väl vara en fördel eller ?

Finns det någon som har erfarenhet av denna pump ???

Vad skall man annars välja ?????

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!