Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Överdimensionering - är det bra?  (läst 8374 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad m_j

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Överdimensionering - är det bra?
« skrivet: 21 september 2010, 13:04:25 »
Ofta har ju de olika pumparna flera olika kraftiga modeller. T.ex. Toshiba som jag tittar på så finns RAS10, RAS13 och RAS16. Vad jag förstått så är det samma ytterdel. Innerdelarna ser likadana ut men de är ju lite olika kraftiga. Detsamma gäller väl även för andra märken?

Det jag undrar är om det brukar vara bra att gå upp en modell, i mitt fall då att t.ex. ta RAS16 i stället för RAS13.
En kraftigare modell drar väl mer el antar jag, eller? Den kostar ju även lite mer i inköp.
Samtidigt kanske man inte behöver köra lika hög fläkthastighet vilket väl borde göra att den då kommer att dra mindre och även låta mindre? Kanske t.o.m. att den håller längre?

Helt enkelt, brukar man tjäna något på att välja en lite kraftigare modell?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Överdimensionering - är det bra?
« Svar #1 skrivet: 21 september 2010, 13:22:48 »
Ja när det gäller Toshiba här så framgår det ju inte vilka modeller du talar om, om det gäller den nyare polar2-serien eller den nu lite äldre polar1-serien??
Jag kan väl bara säga att om det gäller den äldre polar-serien så tycker jag inte att du skall bry dig om RAS 16-varianten isf utan titta på RAS 10 alt RAS 13 istället, skillnaden mellan dessa är då uppgiven maxeffekt med 6,1 resp 6,9 kw. På din fråga här om den större pumpen tar mer energi så är svaret visst kan RAS 13 ta lite mera energi än RAS 10:an, men inte om du inte behöver nämnda energi för uppvärmningen av huset alltså, dessutom går båda pumpmodellerna ned till som lägst ca 600 watt i värmeavgivning (utan att gå i off-läge) och då till en energiförbrukning av ca 120 watt. :)
Däremot när det gäller de nyare polar2 pumparna så kan det säkert vara idé att gå upp i storlek om man anser sig behöva ett större värmebehov (och om man har råd med det), detta eftersom samtliga dessa modeller är uppbyggda på samma sätt och det är bara maxeffekten på pumparna som skiljer dem åt. När det gäller dessa pumpars lägsta värmeavgivning så går samtliga modeller av polar2-serien ned till en lägsta värmeavgivning på ca 300 watt (utan att gå i off-läge) och då till en energiförbrukning på ca 70 watt. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad m_j

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Överdimensionering - är det bra?
« Svar #2 skrivet: 21 september 2010, 13:30:51 »
Jag tänkte väl egentligen rent generellt om det brukar vara bra, men det kanske är olika beroende på vilken pump det är.

Det är i alla fall polar1-serien det gäller för mig, och det är RAS13 jag funderat pÃ¥ mest, jag tror den räcker till vÃ¥rt hus, men sen finns ju RAS16 ocksÃ¥. Varför ska jag inte bry mig om den varianten?  (Enligt säljaren jag pratade med sÃ¥ var fördelen att jag hade kunnat köra med lägre fläkthastighet vilket skulle vara positivt enligt honom...)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34940
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Överdimensionering - är det bra?
« Svar #3 skrivet: 21 september 2010, 15:06:04 »
Du gör garanterat en större besparing om du väljer en större värmepump, men bara de dagar som effekten inte skulle ha räckt till med en av de mindre modellerna.
Som du säger så är de större lite dyrare, och de är antagligen mest en prissättningssak, en värmepump som spar mer kan de ta lite mer betalt för.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Överdimensionering - är det bra?
« Svar #4 skrivet: 21 september 2010, 15:33:32 »
Jag tänkte väl egentligen rent generellt om det brukar vara bra, men det kanske är olika beroende på vilken pump det är.

Det är i alla fall polar1-serien det gäller för mig, och det är RAS13 jag funderat pÃ¥ mest, jag tror den räcker till vÃ¥rt hus, men sen finns ju RAS16 ocksÃ¥. Varför ska jag inte bry mig om den varianten?  (Enligt säljaren jag pratade med sÃ¥ var fördelen att jag hade kunnat köra med lägre fläkthastighet vilket skulle vara positivt enligt honom...)

Ja rent generellt så borde det vara så att man sparar mer dessto större pump man har tycker man, och oftast är det ju så naturligtvis. Jag brukar dock råda folk att pumparna får i princip vara hur stora och kraftfulla som helst bara bara de samtidigt också kan gå ned till en låg värmeavgivning så att man kan få en ekonomisk drift på pumpen/uppvärmningen sett till hela uppvärmningssäsongen genom att bl.a slippa en massa onödiga uppstartsförluster under den relativt långa tidsperiod när värmebehovet är mindre i husen.
Jag tycker inte att du skall bry sig om den här försäljaren utan mitt råd är välj du gärna RAS 13-pumpen, den kommer att fixa ditt värmebehov alldeles utmärkt och du kan med den pumpen också helt flexibelt alltid reglera vilken fläkthastighet du vill ha från tid till annan. ;)
RAS 16 är egentligen inte en pump som man normalt säljer eller sätter in i vanliga bostadshus utan den pumpmodellen säljs egentligen nästan uteslutande för helt andra sorters lokaler. Dessutom ger inte den pumpen ett dugg mkt mer än vad RAS 13 gör när det blir riktigt kall väderlek, däremot så ger RAS 16 pga en högre nominell effekt mer ifrån sig vid mildare väderlek och det har du då ingen användning för eftersom RAS 13 då också räcker mer än väl för din del. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Överdimensionering - är det bra?
« Svar #5 skrivet: 21 september 2010, 20:58:54 »
med en trimmad modell av samma hÃ¥rdvara finns ingen skillnad alls förän den svaga har nÃ¥tt sin maxeffekt och den trimmade fortsätter en bit till. han med den svagare maskinen kan bli vinnaren om hanstÃ¥r ut med temperatursänkningen när den inte orkar mer....slÃ¥r han pÃ¥ en el-radiator för att kompensera effektunderskottet förlorar han  ;)

Har vi tvÃ¥ maskiner med olika hÃ¥rdvaror som levererar samma effekt vinner den med minst kompressoreffekt kontra förÃ¥ngningseffekt och kondensordimensionering...   vilket i klartext betyder att generellt är en stor maskin som gÃ¥r pÃ¥ halvlast  mycket effektivare än en liten maskin pÃ¥ fullast (under förutsättning att maskinerna är likvärdigt dimensionerade hÃ¥rdvarumässigt)

Det skiljer ordentligt mellan modellerna på marknaden.
en av de maskinerna som propageras hÃ¥rdast för här pÃ¥ forumet är katastrofalt dÃ¥ligt dimensionerad hÃ¥rdvarumässigt  ;)
 
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Överdimensionering - är det bra?
« Svar #6 skrivet: 21 september 2010, 21:09:44 »
[quote author=ace link=topic=35595.msg330111#msg330111 date=1285095534
Det skiljer ordentligt mellan modellerna på marknaden.
en av de maskinerna som propageras hÃ¥rdast för här pÃ¥ forumet är katastrofalt dÃ¥ligt dimensionerad hÃ¥rdvarumässigt  ;)
 
[/quote]

Hei

Du mener vel ikke M...E...? ???

Mvh
Pumpemontør
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Överdimensionering - är det bra?
« Svar #7 skrivet: 21 september 2010, 21:43:24 »
Hej

[quote author=ace link=topic=35595.msg330111#msg330111 date=1285095534
Det skiljer ordentligt mellan modellerna på marknaden.
en av de maskinerna som propageras hÃ¥rdast för här pÃ¥ forumet är katastrofalt dÃ¥ligt dimensionerad hÃ¥rdvarumässigt  ;)
 
[/quote]

Undrar vilken ace menar ?  ;) :D

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Överdimensionering - är det bra?
« Svar #8 skrivet: 21 september 2010, 21:44:27 »
nyfiken   berätta :)

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Överdimensionering - är det bra?
« Svar #9 skrivet: 21 september 2010, 21:56:59 »
Tror jag vet.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Överdimensionering - är det bra?
« Svar #10 skrivet: 21 september 2010, 21:58:12 »
Men håll inte inne med det då ;D ;D

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Överdimensionering - är det bra?
« Svar #11 skrivet: 21 september 2010, 22:19:26 »
Alla som monterat de flesta fabrikat, och även haft sÃ¥ mycket intresse att man kollat trycken pÃ¥ dem ... vet vilka pumpar som rusar i kondensering om man belastar dem vid utetemperaturer runt 0:an  ;)
En kondensor ska inte vara så dåligt dimensionerad att den behöver riktigt kallt ute eller igenfrostning för att få ner köldmedieflödet tills kondensorn orkar växla över energin vid normala tryck huvuddunk

OK dÃ¥...Polar1:an har alldeles för ineffektiv kondensor (liten växlingsyta bÃ¥de inv och utv) för att fungera ens dugligt...ju mer "trimmad" version ju värre blir det  :'(

ett bra sätt att fÃ¥ ett hum om förÃ¥ngarfunktion är att kolla vid vilken utetemp den börjar frysa pÃ¥ (avfrostning krävs)....ju lägre utetemp den klarar, ju tätare process/effektivare förÃ¥ngning  ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Överdimensionering - är det bra?
« Svar #12 skrivet: 21 september 2010, 22:22:19 »
Jaha  dÃ¥ slipper jag dra till säfsen dÃ¥ och TS comfort sparar in lite deg ;D
« Senast ändrad: 21 september 2010, 22:33:09 av VP ORAKLET »

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Överdimensionering - är det bra?
« Svar #13 skrivet: 21 september 2010, 22:58:10 »
Alla som monterat de flesta fabrikat, och även haft sÃ¥ mycket intresse att man kollat trycken pÃ¥ dem ... vet vilka pumpar som rusar i kondensering om man belastar dem vid utetemperaturer runt 0:an  ;)
En kondensor ska inte vara så dåligt dimensionerad att den behöver riktigt kallt ute eller igenfrostning för att få ner köldmedieflödet tills kondensorn orkar växla över energin vid normala tryck huvuddunk

OK dÃ¥...Polar1:an har alldeles för ineffektiv kondensor (liten växlingsyta bÃ¥de inv och utv) för att fungera ens dugligt...ju mer "trimmad" version ju värre blir det  :'(

ett bra sätt att fÃ¥ ett hum om förÃ¥ngarfunktion är att kolla vid vilken utetemp den börjar frysa pÃ¥ (avfrostning krävs)....ju lägre utetemp den klarar, ju tätare process/effektivare förÃ¥ngning  ;)

Jaha Raffen hur ska du bortförklara detta dÃ¥??  :D

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8465
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Överdimensionering - är det bra?
« Svar #14 skrivet: 21 september 2010, 23:00:46 »
Det var Polar 2 som var tanken att testa dÃ¥ den har bättre förutsättningar  ;)

Se nu till att hitta lite hus i "fjällvärden" sÃ¥ Ace har nÃ¥gon att gÃ¥ pÃ¥ after ski med  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!