Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är mina rättigheter som konsument?  (läst 5079 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elinor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Vad är mina rättigheter som konsument?
« skrivet: 07 mars 2006, 15:47:27 »
Jag har haft min NA i 2 år och den har gått bra tills helt nyligen då is bildas mer eller mindre konstant. Jag har 3 års garanti på maskinen men vad händer egentligen när de har gått i konkurs?
STRATEG säger att försäljaren är ansvarig om det beror på installationsfel och försäkringsbolaget om det är maskinfel.
FÖRSÄKRINGSBOLAGET säger att det är ett garantiärende och försäljarens ansvar.
FÖRSÄLJAREN säger att han skall ta reda på lite mer information. Han har erbjudit mig att köpa en Panasonic E9 för ett starkt reducerat belopp och informerat mig att det inte finns några reservdelar och inga reparatörer som vill titta på NA.
JAG vägrar att spendera 8000 när jag har en maskin med garanti huvuddunk...

Strateg var en importör och inte en tillverkare så jag förstår inte resonemanget att det inte finns reservdelar. Om min bil går sönder kan verkstaden kolla i sin databas och säga att den närmsta reservdelen finns på ett lager i Brasilien. Varför går det inte att hitta reservdelar utomlands när det gäller värmepumpar.

Föll för reklamen och priset och pumpen har fungerat bra fram tills nu. Skaffade värmepump för att det är enkelt och man behöver inte passa på den. Oj vad fel jag hade då jag nu måste hålla koll på isbildningen.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Vad är mina rättigheter som konsument?
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2006, 18:07:15 »
Jag har haft min NA i 2 år och den har gått bra tills helt nyligen då is bildas mer eller mindre konstant. Jag har 3 års garanti på maskinen men vad händer egentligen när de har gått i konkurs?
STRATEG säger att försäljaren är ansvarig om det beror på installationsfel och försäkringsbolaget om det är maskinfel.
FÖRSÄKRINGSBOLAGET säger att det är ett garantiärende och försäljarens ansvar.
FÖRSÄLJAREN säger att han skall ta reda på lite mer information. Han har erbjudit mig att köpa en Panasonic E9 för ett starkt reducerat belopp och informerat mig att det inte finns några reservdelar och inga reparatörer som vill titta på NA.
JAG vägrar att spendera 8000 när jag har en maskin med garanti huvuddunk...

Strateg var en importör och inte en tillverkare så jag förstår inte resonemanget att det inte finns reservdelar. Om min bil går sönder kan verkstaden kolla i sin databas och säga att den närmsta reservdelen finns på ett lager i Brasilien. Varför går det inte att hitta reservdelar utomlands när det gäller värmepumpar.

Föll för reklamen och priset och pumpen har fungerat bra fram tills nu. Skaffade värmepump för att det är enkelt och man behöver inte passa på den. Oj vad fel jag hade då jag nu måste hålla koll på isbildningen.

En tråkig erfarenhet som du tyvärr kommer att dela med väldigt många!
Och skadlig för hela värmepumpsbranchen. det finns många offer i konkursers fotspår och jag är övertygad om att tvisten kan lösas om inte annat så genom stämning och då åker väl försäkringsbolaget på rättshjälpskostnader, men det borde ju ligga i försäkringsbolagens intresse att pröva saken då du garanterat inte kommer att bli ensam om att vilja belasta försäkringen.
Kan du råka backa på den med bilen? ::)

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/sokkvl.asp?lngCategoryId=538
« Senast ändrad: 07 mars 2006, 18:12:59 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad peterw6

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är mina rättigheter som konsument?
« Svar #2 skrivet: 07 mars 2006, 18:22:48 »
Jag har en polare som köpte en NA och han hade en väldans massa problem med isbildningar och andra saker. efter 2år och många telefonsamtal och reperationer så blev han förbannad. Då blev det ju som bekant konkurs .Butiken han köpt pumen i åkte helt enkelt ut och skruvade ner pumpen och satte dit en ny Mitsubishi. Inte en spänn han betalade. Och det var inte bara han tror det var 15 st. Stiligt gjort :)
Autoterm 307E+Borö vb200/90.185m borra.160m2 hus +75m2 källare

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är mina rättigheter som konsument?
« Svar #3 skrivet: 07 mars 2006, 22:37:57 »
Ett par tips Elinor, kolla att kvittot säger 3 års garanti eller om det är som i reklamen
en 3a i en cirkel där det står 'betalar sig på 3 år' . Många har trott att det handlar om garanti...

Sen är det frågan om det står produktgaranti, trygghetsförsäkring eller annat i 3 år.

Köpslagen är ju så att första året är ren produktgaranti, andra och tredje året har
kunden reklamationsrätt om man kan påvisa att produkten haft fel från början. Då
du köpte pumpen var det bara 1+1 (ett års garanti + ett års reklamationsrätt). Det
tredje året, alltså andra reklamations-året, infördes förra året 1. maj om jag minns rätt.

Är det så att säljaren du köpt maskinen av har gett dig 3 års garanti så är det hans
problem att lösa oberoende om leverantören gått i konkurs eller inte. Det är säljaren
som måste ta den stöten. Beroende på priset du gett för din NA och hur mycket du
sparat in med den så går det ju att resonera fram till en vettig lösning. Om du ex.vis
gav 15000 och har tjänat in 7000 på två år, betalar 8000 och får en Panasonic, då har du
i slutändan betalat 16000 för en Panasonic maskin som du kommer vara nöjd med i
många år och dessutom tjäna in ännu mer än din NA-pump gjorde....

Lycka till

BjörnK

Utloggad Elinor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad är mina rättigheter som konsument?
« Svar #4 skrivet: 13 mars 2006, 08:56:58 »
De ska komma och installera en ny Nordic Air 9000i. Jag får hoppas på att den fungerar i varje fall i två år som min förra pump. Det är nog dags att börja fundera på andra alternativ för uppvärmning av huset. Det känns inte roligt men jag vill ärligt talat inte ha någon fortsatt kontakt med Hxxxxxxxxxxxxn där jag köpte pumpen och om jag köper en ny Panasonic reån den så är jag kund hos den igen. Chansar istället med denna pumpen och sen kan jag köpa en ny pump om några år hos en annan handlare.

Har bott 10 år i USA och där har man mer rättigheter som konsument. Eller så är det så att handlarna värnar om sina kunder vilket gör att man återkommer. Diskmaskinen som gick sönder förra veckan kommer jag absolut att köpa på annan ort...
« Senast ändrad: 24 mars 2006, 14:50:20 av Thomas »

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är mina rättigheter som konsument?
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2006, 22:46:31 »
Jag hade INTE gått med på en ny installation av NA9000! Du har chansen att nu
hävda din reklamationsrätt men om du väljer låta dom installera en NA9000 så
får du ingen ny garanti på denna maskin i ytterligare år framöver.

Jag hade helt enkelt bett om att få pengarna tillbaka eller pröjsa en slant emellan
mot en bättre maskin.

Lycka till....

BjörnK

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!