Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värme frÃ¥n en kollektor nedgrävd i en bäck  (läst 10955 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9758
  • Karma +19/-4
SV: Värme från en kollektor nedgrävd i en bäck
« Svar #30 skrivet: 23 november 2010, 21:42:22 »
Viskositeten för 30 % sprit vid nÃ¥gra minusgrader är ca 4 gÃ¥nger större än för vatten vid noll grader om du vill räkna noggrant pÃ¥ det. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Värme från en kollektor nedgrävd i en bäck
« Svar #31 skrivet: 23 november 2010, 22:51:16 »
Viskositeten för 30 % sprit vid nÃ¥gra minusgrader är ca 4 gÃ¥nger större än för vatten vid noll grader om du vill räkna noggrant pÃ¥ det. 

Provar med en ny beräkning med korrekt densitet (970 kg/m3) och viskositet (5,8 cP). Det kommer inte att bli så stor skillnad på beräknade flöden eftersom jag har utgått från flödesdata från pumpen. Det som skiljer är dP över slangen.

KB flödet pÃ¥ en ctc 7,5 är 1656/972 l/h vid 3ºC resp 5ºC  dT.
I en 40 mm (di=36 mm) 400 m blir tryckfallet 0,49 resp 0,15 bar.
I en 32 mm (di=28mm) 240 m blir tryckfallet 0,96 resp 0,25 bar.

Enligt programmet går gränsen för laminärt flöde vid ett flöde på ca 1400 l/h för 40 mm slang och vid 1100 l/h för 32 mm slang.

Den mindre slangdiametern kommer att medföra att du inte kommer ner till dT = 3ºC.
Vid 1100 l/h är tryckfallet 0,3 bar vilket ger dT runt 4,5ºC , det är helt acceptabelt.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad GöranW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värme från en kollektor nedgrävd i en bäck
« Svar #32 skrivet: 27 november 2010, 19:12:01 »
Tusen tack för uträkningen, skall som sagt bli spännade att jämföra med värdena från pumpen när den är i drift. Jag fick Ecoparten levererad i veckan mitt i snöovädret, stod i ett par decimeter med snö när jag kom hem. Bäcken har ett bra flöde och ser riktigt varm ut i jämförelse med omgivningen som är -10 grader idag. Får pumpen installerad om några veckor, förhoppningsvis lagom till riktiga vintern.
GöranW

Utloggad GöranW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värme från en kollektor nedgrävd i en bäck
« Svar #33 skrivet: 22 december 2010, 23:33:27 »
Nu har jag kört igång Ecoparten som blev en 7,5 kw model. Temp differensen mellan brine in och ut ligger mellan 4-5 grader och nu ligger Brine tempen in runt 0 grader. Det återstår lite intrimmning ihop med Elomax'ens styrsystem, den kommer att bestämma temperaturen där Ecoparten stoppas. Blir spännade att se om det funkar bra i verkligheten. Installerade även ett fasövvakningsrelä som skydd för Ecoparten mot eventuella fel på elnätet.
GöranW

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Värme från en kollektor nedgrävd i en bäck
« Svar #34 skrivet: 26 februari 2011, 20:46:30 »
Nu har jag kört igång Ecoparten som blev en 7,5 kw model. Temp differensen mellan brine in och ut ligger mellan 4-5 grader och nu ligger Brine tempen in runt 0 grader. Det återstår lite intrimmning ihop med Elomax'ens styrsystem, den kommer att bestämma temperaturen där Ecoparten stoppas. Blir spännade att se om det funkar bra i verkligheten. Installerade även ett fasövvakningsrelä som skydd för Ecoparten mot eventuella fel på elnätet.


Hur gick det sedan?
Ligger inkommande brine fortfarande på nollan? Differensen kvar på 4-5 ºC? Hur klarar sig värmepumpen vid ordentlig kyla behövs tillskott?

/Nyfikna ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad GöranW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värme från en kollektor nedgrävd i en bäck
« Svar #35 skrivet: 27 februari 2011, 10:09:01 »
Hej, Ecoparten sköter sig fint och går som mest 50% av tiden. Brinelösningen in är runt 0 grader och bäcken har inte blivit bottenfrusen utan under snön har det varit rinnande vatten. Vi tar dock inte ut full effekt än utan skall installera några radiatorer till i sommar i en annan del av huset. Hopkopplingen med Elomax fungerar bra efter en uppgradering av programvaran i elpannan. Den tidigare versionen startade inte elpannan om det blev något fel på värmepumpen utan tanken var att låta det bli kallt i hela huset för att man skulle märka att värmepumpen inte gick. Inte så kul när man var bortrest och hela familjen frös utan varmvatten. Nåja, CTC var hjälpsamma och fixade en ny version som minst höll pannan på 30 grader. Första driftstoppet berodde på ett fel i medföljande kabeln från CTC. När den sen åtgärdades har allt fungerat klockrent. Ingen tillsats el och det skall det inte vara heller...tycker jag. Bara att dimensionera ordentligt och en bufferttank för att få bra gångtider när värmepumpens effekt är större än huset behöver. Den beräknade differensen på 4,5 grader ser ut att stämma bra. Tack för hjälp med bra råd. Göran
GöranW

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 477
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!