Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Geo 312C Officiell trÃ¥d.  (läst 127352 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bjoernen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Vi har en Ivt Geo 312c sedan 3 år, och den fungerar väl helt ok. Vid -4 grader och kallare mäktar inte pannan med utan eltilskott, vilket jag förstått är vad man kan förvänta sig för vårt hus.

För några veckor sedan installerade jag ett H60 kort från husdata, och har lagt märke till en sak.

Det finns två temperatursensorer på värme ut.

* Heat Carrier Forwrd (49,8 grader Celcius på bilden)
* Radiator Forward (45,9 grader på bilden)

Jag förväntar mig att dessa borde vara samma när varmvatten ej produceras. Någon som vet varför det är en diff på ca 5 grader Celsius på dessa även fast pannan ej producerar något varmvatten? Är det mätfel? Eller har det något med bypassen att göra? Vore det inte önskvärt att få ut 49,8 grader direkt till radiatorerna?

Vänligen,
Björn

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #256 skrivet: 12 december 2022, 08:49:35 »
Du har dubbelt så högt flöde över värmekretsen. Det gör att den återcirkulerar returen.

Utloggad Bjoernen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #257 skrivet: 12 december 2022, 08:55:04 »
Citera
Du har dubbelt så högt flöde över värmekretsen. Det gör att den återcirkulerar returen.

Tack! Är det bra eller något som kan göras bättre? :)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #258 skrivet: 12 december 2022, 09:12:55 »
Det är bra 👍

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #259 skrivet: 12 december 2022, 09:36:05 »
Jag är av motsatt uppfattning. När man har en värmepump innebär blandning av vatten av olika temperatur en förlust av arbete som måste ersättas med el till kompressorn. I det här fallet blandas returvatten från radiatorerna via bypassen med utgående vatten från värmepumpen. Idealet är att flödet genom bypassen är noll när kompressorn går. Som det är nu måste värmepumpen producera värme vid onödigt hög temperatur för att få önskad temperatur inomhus.
   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #260 skrivet: 12 december 2022, 10:39:11 »
Idealet är att flödet genom bypassen är noll när kompressorn går. Som det är nu måste värmepumpen producera värme vid onödigt hög temperatur för att få önskad temperatur inomhus.
 

Jag tar för givet att flödet till värmekretsen är det projekterar flödet d.v.s. 0,71 l/s.

Värmepumpen kör med ett deltaT-styrt flöde, vilket i det här fallet genererar ett flöde på 0,32 l/s vid en effekt på 9,5 kW.

Det går inte att mixa flödet över kondensorn och värmekretsen som du föreslår, på annat sätt än att någon av dessa får ett flöde som den inte är designad för.

Utloggad Bjoernen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #261 skrivet: 13 december 2022, 14:13:02 »
Citera
Jag tar för givet att flödet till värmekretsen är det projekterar flödet d.v.s. 0,71 l/s.

Värmepumpen kör med ett deltaT-styrt flöde, vilket i det här fallet genererar ett flöde på 0,32 l/s vid en effekt på 9,5 kW.

Det går inte att mixa flödet över kondensorn och värmekretsen som du föreslår, på annat sätt än att någon av dessa får ett flöde som den inte är designad för.

Jag erkänner att jag inte kan tillräckligt om värmepumpar och flöden för att förstå allt ovan.

Den extra cirkulationspumpen (Wilo) stod tidigare på steg 2.
Jag testade att vrida upp den till steg 3, under ett dygns körning såg jag ingen notebar skillnad på några värden.

Jag har sedan testat att vrida ner den externa cirkulationspumpen till steg 1 och har nu kört 12 timmar.
Det jag noterar är (jämfört med steg 2):

Ut (innan bypass): ca 2 grader lägre
Ut (efter bypass): ca 1 grad högre
Retur: ca 2 grader lägre

Delta ut/in ligger kvar på 7 grader
Delta ut (efter bypass)/in har minskat från 4 till drygt 1 grad

Kompressorn går fortfarande på 9,5 kW (som tidigare).
Det har varit stabila -grader utomhus hela tiden, varmvattenproduktion har varit avstängd under hela tiden.

Summerat:
Man kan tolka det som att jag för 1 grad varmare vatten i radiatorn utan mer energiförbrukning.
Men har å andra sidan inte blivit något större skillnad på inhustemperaturen.

Antagligen har även något annat blivit sämre som äter upp den vinsten? :)

Utloggad Bjoernen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #262 skrivet: 13 december 2022, 14:18:22 »
Ja det finns två inställdningar för att ställa delta in/ut.
En för köldbärare in/ut: den står på 3 grader.
En för varmvatten in/ut: den står på 7 grader.

Dessa har jag inte ändrat på.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #263 skrivet: 13 december 2022, 16:17:18 »

Delta ut (efter bypass)/in har minskat från 4 till drygt 1 grad


Det känns som du har någon felvisning på givaren som sitter efter bypassen.

Flytta över den på returröret. Då ska den visa samma temp som returen till värmepumpen, förutsatt att det är högre flöde över värmekretsen än det är över värmepumpen.
Någon grad skillnad kan det vara, då det är betydligt varmare inne i värmepumpen än det är utanför och speciellt om det inte är någon isolering på givaren utanför värmepumpen.

Vilken cirkpump är det du skruvar på? (Wilo modell och storlek)
Hur stort är huset?
Är det bara radiatorer?
I vilket län finns huset?

Frågor som kan ge svar på vilket flöde du bör ha i värmekretsen.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #264 skrivet: 13 december 2022, 16:47:39 »
Ut (innan bypass): ca 2 grader lägre
Ut (efter bypass): ca 1 grad högre
Retur: ca 2 grader lägre

.....

Summerat:
Man kan tolka det som att jag för 1 grad varmare vatten i radiatorn utan mer energiförbrukning.


Jag tolkar siffrorna så här om givarna visar rätt: Det har blivit en grad varmare vatten till radiatorerna och två grader svalare vatten därifrån, i snitt något svalare radiatorer. Temperaturen inomhus bör sjunka högst en halv grad.

Vinsten är att värmepumpen behöver arbeta vid två grader lägre temperatur. Det ger en minskad elförbrukning på 4-5% för samma producerade värmemängd. COP ökar ju när värmebärartemperaturen minskar.

För att fÃ¥ samma medeltemperatur pÃ¥ radiatorerna som i utgÃ¥ngsläget behöver värmebärartemperaturen höjas ca en halv grad. Det kostar ca 1% i form av ökad elförbrukning. Nettovinst 3-4%. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #265 skrivet: 13 december 2022, 22:01:47 »

Det känns inte rätt att sänka flödet till radiatorkretsen från projekterat flöde 0,71 l/s ner till 0,36 l/s, då jag misstänker att radiatorer längst bort från cirkulationspumpen kan få väldigt lågt flöde.

Radiatorerna ger 3,6 % lägre effekt vid 40,7°/46,9° i jämförelse med 42,7°/45,9°, beräknat med Purmos program.

Om vi tror det sitter en 6 meters Wilo Star på värmekretsen, så ger den 0,36 l/s vid 22 kPa och läge 2. Vid läge 1 halveras tryckfallet och flödet blir då 0,25 l/s.

Om vi tror villan finns i ett område med DUT -10° så har villan ett effektbehov på 15,3 kW för rumsvärme, och om radiatorerna är dimensionerad för ett deltaT på 10° så ger det ett flöde på 0,37 l/s eller ett deltaT över radiatorerna på 6,2° vid 9,5 kW effekt.

Utloggad Bjoernen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #266 skrivet: 14 december 2022, 15:39:54 »
Först och främst, tack för all hjälp av er!

Huset ligger i Göteborg, och är ca 175 m2 stort. DUT på pannar är inställd på -20.
Huset är byggt i början på 60-talet och har vattenburna radiatorer (orginal). Vissa är enkla, vissa är dubbla, och några enstaka är tom 4-dubbla.
Jag tror att det ursplungligen byggdes med oljepanna, när vi flyttade in fanns det en elpanna som vi bytte ut mot bergvärme.

Jag har inte kunnat (orkat) flytta den externa givaren då den sitter fasttejpad under någon reflekterande tejp som jag inte har hemma för att kunna återmontera. Jag har dock lånat grannens ir-mätare och mätt samtliga punkter. Det är ju svårt att få det exakt rätt med en ir-termometer men jag kunde inte hitta några större avvikelser. Mätningen gjordes efter att ha kört pumpen på steg 2 igen i några timmar.

Jag har också mätt delta över samtliga radiatorer i huset och det ligger på runt 3 grader.

Pumpen är av märke Wilo. Jag vet inte exakt vilken modell det är, men bifogar en bild.

Angående era två konstaterande:
Citera
Det har blivit en grad varmare vatten till radiatorerna och två grader svalare vatten därifrån, i snitt något svalare radiatorer.

Citera
Radiatorerna ger 3,6 % lägre effekt vid 40,7°/46,9° i jämförelse med 42,7°/45,9°, beräknat med Purmos program.

Haha. Min lekmannakänsla var att jag gjort något bättre, men uppenbarligen inte. Tack för fackkunskapen.

Citera
För att få samma medeltemperatur på radiatorerna som i utgångsläget behöver värmebärartemperaturen höjas ca en halv grad.
Det förstår jag inte hur jag skulle kunna göra. Känns som kompressorn går på max hela tiden.

Har precis ställt ner pumpen på steg 1 igen och skall sen kolla delta över samtliga radiatorer, mest för skojs skull.

Sen tror jag att jag ställer tillbaka pumpen till steg 2 och låter det vara.

Utloggad Bjoernen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #267 skrivet: 14 december 2022, 15:41:32 »
Obs. Bilden på pumpen är stulen. Jag använder aldrig inställningarna på vänstra sidan. När jag pratar om steg 1 och 2 så menar jag I och II på högra sidan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #268 skrivet: 15 december 2022, 10:26:13 »
Se mitt resonemang om att höjning av värmebärartemperaturen som en teoretisk modell. Räcker effekten inte till är det inte mycket att göra. Vad man bör tänka på är att lägre värmebärartemperatur ökar värmepumpens effekt, det tog jag inte hänsyn till i mitt resonemang.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Ronnie79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #269 skrivet: 15 januari 2023, 16:46:24 »
Kan man se hur mÃ¥nga drifttimmar och start/stop min BVP gör per dygn i servicemenyn eller hur gör man det?  dontknow
Är en Geo 312c med HMC300.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!