Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 19 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: JoRy
« skrivet: 07 januari 2024, 12:58:51 »

Jag kanske är dålig på leta (min fru brukar antyda det ::)), men jag har inte hittat något inlägg om nedanstående parametrar vid inställning av BVP och hoppas på lite hjälp från forummedlemmar.

I Servicemenyn under "Tillskott" och därefter "Allm. inställningar tillskott" så finns menyvalet "Max. temp tillskott" och därunder ställer man in
"Max. begränsning" samt "Begränsningsstart"

Manualen jag hittat samt texten i menyn är minst sagt bristfälliga, så jag förstår inte hur dessa påverkar eltillskottet.

(OBS! Jag har en Bosch Compress 7000 LWM, men la frågan i denna mer aktiva tråd)

Hej,
Hoppas att du fått svar på denna fråga, ser att den ställdes för många år sedan.

Jag har en Vent 202, inst. 2016, många komponenter och styrsystem är samma som hos Bosch som äger IVT. Jag hade mycket problem med för hög temp med eltilskott +MYCKET annat.

Men då djupare information för för Bosch och IVT är extremt svår att finna så kan denna infon vara intressant om någon annan stackare köpt IVT VP.

Ingen har kunnat svara mig tidigare vad ”Max begränsning” resp ”Begränsningsstart betyder, (ligger under /Tillskott/Allm. inställningar tillskott/Max. temp. tillskott/ i servicemenyn), men det jag har kommit fram till är att:
*”Begränsningsstart”=hur långt innan börvärde på varm/värmevatten som tillskottet ska börja rampa ner från 9 till 6 till 3kW.
*”Max begränsning”=Hur långt innan börvärde ska tillskottet stängas av helt.

Bra att veta är att om ”Max begränsning” är ställt i värde Av så visas inte ”Begränsningsstart”.

Så som jag har fått det till så kan dessa parametrar hjälpa om pannan vill skjuta över ditt inställda maxvärden/börvärde. För mig hände detta oftast när det blev kallare och elpatron gick in.
Efter att aktiverat dessa så har larmen minskat radikalt

Tyvärr har ingen kunnat förklara om K står för Kelvin eller för någon konstant.

En annan bra parameter att veta om för tillskott (ligger också under /Tillskott/Allm. inställningar tillskott/ är ”Tillskottsfördröjning”. Det är som jag förstått det ett värde för en timer som styr hur länge kompressorn arbetar själv innan den får hjälp tillskottet under förutsättning att utetemperaturen är kallare än ditt inställda ”Gränsvärde utetemp”.

Om någon har en annan kunskap kring dessa parametrar så svara gärna. Svårt att finna information….

En annan sak som snabbt ger problem med höga temp är om silen/”filtret på vattenreturen satt igen, då tappar man cirkulationen på vattnet. Har för mig gett dålig golvvärme och larm om övertemperatur i pannan.

För övrigt kvalar IVT Vent 202 in sig till priset som den sämsta frånluft-vattenVP någonsin konstruerad. Bytt några styrenheter, växelventil, kablage som smält ihop, spillkopp som lutar fel så vattnet inte rinner ut :o , Kortslutning i elpatronera pga att spillkoppen satt igen (fråga mig inte hur… :'( ), osv.

Tyvärr så har IVT inte varit nog kunniga så de har inte kunnat supporta de stackars servicteknikerna som slitit som djur.

Hoppas infon hjälper någon.
Skrivet av: Franz01
« skrivet: 14 oktober 2023, 16:48:37 »

Hej,
jag har problemet att hysteres är aldeles för hög: pumpen startar bara 7 grader unter börvärde framledning ...
Problemet är nu att det verkar så att det finns ingen möjlighet att justera på/av-hysteres.
Kan det vara?
Tack för hjälpen!
Skrivet av: Ronnie79
« skrivet: 15 januari 2023, 16:46:24 »

Kan man se hur många drifttimmar och start/stop min BVP gör per dygn i servicemenyn eller hur gör man det?  dontknow
Är en Geo 312c med HMC300.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 15 december 2022, 10:26:13 »

Se mitt resonemang om att höjning av värmebärartemperaturen som en teoretisk modell. Räcker effekten inte till är det inte mycket att göra. Vad man bör tänka på är att lägre värmebärartemperatur ökar värmepumpens effekt, det tog jag inte hänsyn till i mitt resonemang.
Skrivet av: Bjoernen
« skrivet: 14 december 2022, 15:41:32 »

Obs. Bilden på pumpen är stulen. Jag använder aldrig inställningarna på vänstra sidan. När jag pratar om steg 1 och 2 så menar jag I och II på högra sidan.
Skrivet av: Bjoernen
« skrivet: 14 december 2022, 15:39:54 »

Först och främst, tack för all hjälp av er!

Huset ligger i Göteborg, och är ca 175 m2 stort. DUT på pannar är inställd på -20.
Huset är byggt i början på 60-talet och har vattenburna radiatorer (orginal). Vissa är enkla, vissa är dubbla, och några enstaka är tom 4-dubbla.
Jag tror att det ursplungligen byggdes med oljepanna, när vi flyttade in fanns det en elpanna som vi bytte ut mot bergvärme.

Jag har inte kunnat (orkat) flytta den externa givaren då den sitter fasttejpad under någon reflekterande tejp som jag inte har hemma för att kunna återmontera. Jag har dock lånat grannens ir-mätare och mätt samtliga punkter. Det är ju svårt att få det exakt rätt med en ir-termometer men jag kunde inte hitta några större avvikelser. Mätningen gjordes efter att ha kört pumpen på steg 2 igen i några timmar.

Jag har också mätt delta över samtliga radiatorer i huset och det ligger på runt 3 grader.

Pumpen är av märke Wilo. Jag vet inte exakt vilken modell det är, men bifogar en bild.

Angående era två konstaterande:
Citera
Det har blivit en grad varmare vatten till radiatorerna och två grader svalare vatten därifrån, i snitt något svalare radiatorer.

Citera
Radiatorerna ger 3,6 % lägre effekt vid 40,7°/46,9° i jämförelse med 42,7°/45,9°, beräknat med Purmos program.

Haha. Min lekmannakänsla var att jag gjort något bättre, men uppenbarligen inte. Tack för fackkunskapen.

Citera
För att få samma medeltemperatur på radiatorerna som i utgångsläget behöver värmebärartemperaturen höjas ca en halv grad.
Det förstår jag inte hur jag skulle kunna göra. Känns som kompressorn går på max hela tiden.

Har precis ställt ner pumpen på steg 1 igen och skall sen kolla delta över samtliga radiatorer, mest för skojs skull.

Sen tror jag att jag ställer tillbaka pumpen till steg 2 och låter det vara.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 13 december 2022, 22:01:47 »


Det känns inte rätt att sänka flödet till radiatorkretsen från projekterat flöde 0,71 l/s ner till 0,36 l/s, då jag misstänker att radiatorer längst bort från cirkulationspumpen kan få väldigt lågt flöde.

Radiatorerna ger 3,6 % lägre effekt vid 40,7°/46,9° i jämförelse med 42,7°/45,9°, beräknat med Purmos program.

Om vi tror det sitter en 6 meters Wilo Star på värmekretsen, så ger den 0,36 l/s vid 22 kPa och läge 2. Vid läge 1 halveras tryckfallet och flödet blir då 0,25 l/s.

Om vi tror villan finns i ett område med DUT -10° så har villan ett effektbehov på 15,3 kW för rumsvärme, och om radiatorerna är dimensionerad för ett deltaT på 10° så ger det ett flöde på 0,37 l/s eller ett deltaT över radiatorerna på 6,2° vid 9,5 kW effekt.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 13 december 2022, 16:47:39 »

Ut (innan bypass): ca 2 grader lägre
Ut (efter bypass): ca 1 grad högre
Retur: ca 2 grader lägre

.....

Summerat:
Man kan tolka det som att jag för 1 grad varmare vatten i radiatorn utan mer energiförbrukning.


Jag tolkar siffrorna så här om givarna visar rätt: Det har blivit en grad varmare vatten till radiatorerna och två grader svalare vatten därifrån, i snitt något svalare radiatorer. Temperaturen inomhus bör sjunka högst en halv grad.

Vinsten är att värmepumpen behöver arbeta vid två grader lägre temperatur. Det ger en minskad elförbrukning på 4-5% för samma producerade värmemängd. COP ökar ju när värmebärartemperaturen minskar.

För att få samma medeltemperatur på radiatorerna som i utgångsläget behöver värmebärartemperaturen höjas ca en halv grad. Det kostar ca 1% i form av ökad elförbrukning. Nettovinst 3-4%. 
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 13 december 2022, 16:17:18 »


Delta ut (efter bypass)/in har minskat från 4 till drygt 1 grad


Det känns som du har någon felvisning på givaren som sitter efter bypassen.

Flytta över den på returröret. Då ska den visa samma temp som returen till värmepumpen, förutsatt att det är högre flöde över värmekretsen än det är över värmepumpen.
Någon grad skillnad kan det vara, då det är betydligt varmare inne i värmepumpen än det är utanför och speciellt om det inte är någon isolering på givaren utanför värmepumpen.

Vilken cirkpump är det du skruvar på? (Wilo modell och storlek)
Hur stort är huset?
Är det bara radiatorer?
I vilket län finns huset?

Frågor som kan ge svar på vilket flöde du bör ha i värmekretsen.

Skrivet av: Bjoernen
« skrivet: 13 december 2022, 14:18:22 »

Ja det finns två inställdningar för att ställa delta in/ut.
En för köldbärare in/ut: den står på 3 grader.
En för varmvatten in/ut: den står på 7 grader.

Dessa har jag inte ändrat på.
Skrivet av: Bjoernen
« skrivet: 13 december 2022, 14:13:02 »

Citera
Jag tar för givet att flödet till värmekretsen är det projekterar flödet d.v.s. 0,71 l/s.

Värmepumpen kör med ett deltaT-styrt flöde, vilket i det här fallet genererar ett flöde på 0,32 l/s vid en effekt på 9,5 kW.

Det går inte att mixa flödet över kondensorn och värmekretsen som du föreslår, på annat sätt än att någon av dessa får ett flöde som den inte är designad för.

Jag erkänner att jag inte kan tillräckligt om värmepumpar och flöden för att förstå allt ovan.

Den extra cirkulationspumpen (Wilo) stod tidigare på steg 2.
Jag testade att vrida upp den till steg 3, under ett dygns körning såg jag ingen notebar skillnad på några värden.

Jag har sedan testat att vrida ner den externa cirkulationspumpen till steg 1 och har nu kört 12 timmar.
Det jag noterar är (jämfört med steg 2):

Ut (innan bypass): ca 2 grader lägre
Ut (efter bypass): ca 1 grad högre
Retur: ca 2 grader lägre

Delta ut/in ligger kvar på 7 grader
Delta ut (efter bypass)/in har minskat från 4 till drygt 1 grad

Kompressorn går fortfarande på 9,5 kW (som tidigare).
Det har varit stabila -grader utomhus hela tiden, varmvattenproduktion har varit avstängd under hela tiden.

Summerat:
Man kan tolka det som att jag för 1 grad varmare vatten i radiatorn utan mer energiförbrukning.
Men har å andra sidan inte blivit något större skillnad på inhustemperaturen.

Antagligen har även något annat blivit sämre som äter upp den vinsten? :)
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 12 december 2022, 10:39:11 »

Idealet är att flödet genom bypassen är noll när kompressorn går. Som det är nu måste värmepumpen producera värme vid onödigt hög temperatur för att få önskad temperatur inomhus.
 

Jag tar för givet att flödet till värmekretsen är det projekterar flödet d.v.s. 0,71 l/s.

Värmepumpen kör med ett deltaT-styrt flöde, vilket i det här fallet genererar ett flöde på 0,32 l/s vid en effekt på 9,5 kW.

Det går inte att mixa flödet över kondensorn och värmekretsen som du föreslår, på annat sätt än att någon av dessa får ett flöde som den inte är designad för.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 12 december 2022, 09:36:05 »

Jag är av motsatt uppfattning. När man har en värmepump innebär blandning av vatten av olika temperatur en förlust av arbete som måste ersättas med el till kompressorn. I det här fallet blandas returvatten från radiatorerna via bypassen med utgående vatten från värmepumpen. Idealet är att flödet genom bypassen är noll när kompressorn går. Som det är nu måste värmepumpen producera värme vid onödigt hög temperatur för att få önskad temperatur inomhus.
   
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 12 december 2022, 09:12:55 »

Det är bra 👍
Skrivet av: Bjoernen
« skrivet: 12 december 2022, 08:55:04 »

Citera
Du har dubbelt så högt flöde över värmekretsen. Det gör att den återcirkulerar returen.

Tack! Är det bra eller något som kan göras bättre? :)
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 12 december 2022, 08:49:35 »

Du har dubbelt så högt flöde över värmekretsen. Det gör att den återcirkulerar returen.
Skrivet av: Bjoernen
« skrivet: 12 december 2022, 08:35:13 »

Hej,

Vi har en Ivt Geo 312c sedan 3 år, och den fungerar väl helt ok. Vid -4 grader och kallare mäktar inte pannan med utan eltilskott, vilket jag förstått är vad man kan förvänta sig för vårt hus.

För några veckor sedan installerade jag ett H60 kort från husdata, och har lagt märke till en sak.

Det finns två temperatursensorer på värme ut.

* Heat Carrier Forwrd (49,8 grader Celcius på bilden)
* Radiator Forward (45,9 grader på bilden)

Jag förväntar mig att dessa borde vara samma när varmvatten ej produceras. Någon som vet varför det är en diff på ca 5 grader Celsius på dessa även fast pannan ej producerar något varmvatten? Är det mätfel? Eller har det något med bypassen att göra? Vore det inte önskvärt att få ut 49,8 grader direkt till radiatorerna?

Vänligen,
Björn
Skrivet av: Förvirradman
« skrivet: 25 september 2022, 18:17:44 »

Jag försöker ta reda på vilket flöde min IVT 312C levererar ut mot poolen om pool kopplas på. Är det någon som sitter på den typen av information? Jag håller på att välja växlare till poolen och där vill dom ha flöde på primär sidan(bland annat) för att kunna avgöra vilken växlare som är bäst lämpad. Verktyget som används för att leta växlare är https://www.pahlen.se/produkter/uppvarmning/varmevaxlare/dimensionering-poolvarmevaxlare/

Jag har gått igenom samtligt material som kom med pumpen (Det som följde med huset när vi köpte det), samt allt jag kan hitta på nätet. Men ingenstans står den informationen. Jag kan väl knappast vara den första som ska ha pool och IVT 312C tillsammans?  8)
Skrivet av: TomFin
« skrivet: 29 juli 2019, 12:14:09 »

Kom på jag glömt bort skriva hur det löste sig till slut. Kan vara bra info ifall någon råkar ut för samma fenomen :)
Till sist kom en service-kille från Bosch-fabriken och kollade på pumpen. Skruvade isär den mera än tidigare service-kille gjort, och det visade sig att då de bytt ut inverter-modulen förra hösten så hade de glömt att skruva fast kyl-flänsarna på modulen, så kylningen på modulen blev i princip obefintlig och kylflänsen som låg löst mot modulen resonerade så oljudet uppstod. Men då det blev gjort på hösten före det blev ordentligt kallt så kom problemet smygande efter hand som pumpen fick börja jobba mer.
Efter att han skruvat fast allt så har pumpen fungerat perfekt och oljudet försvann.
Skrivet av: TomFin
« skrivet: 18 februari 2019, 09:57:41 »

Fick förra veckan bytt styrkort och displayenhet på pumpen, men samma problem har fortsatt. Sw-version på inst. modul är nu 01.05.
Några larm har också nu som då börjat komma, A01/5350 fel i komressorstyrning, A01/5506 kompressorn startar ej och H01/5387 kompressorstyrning överhettad. Så helt bra mår den inte..
Skrivet av: TomFin
« skrivet: 03 februari 2019, 11:51:29 »

Ops, inser att jag hamnade i annan diskussion.
Tomfin, du skrev att du har -0,5/-3,5. Jag har -2,3/-5.3. Aldrig haft larm, inget tillskott.

---------------
Ang TB0/TB1 omkastat:
Det skiljer alltid ca 3 grader vid gång på min panna, precis som förväntat. Så högst sannolikt meny/sw problem.
Enda risken är att de hade ett fel i sina första leveranser som snabbt fixades med att kasta om givarrna...
Det skulle då kunna innebära att senare SW är rätt - men inte funkar i min panna (måste kasta om givare också)...
Men.. mest troligt torde det vara ett simpelt meny/sw fel.

Jag har nu skrivit fråga till IVT, får se om och vad de svarar.
Fortsatt nyfiken på era SW versioner.

Kan inte släppa det här om köldbärartemparna.. Du har äldre sw version än i min, vilken av TB0/TB1 är kallare för dig? Jag har alltid TB0 kallare, den som då är på röret som går ner i marken väl.

Tom
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 januari 2019, 07:11:31 »

IVT kanske definierar inkommande KB och KB-fram som samma?
Alltså att de ser maskinen på samma sätt som radiatorsystemet på varma sidan och då är ju inkommande KB rent definitionsmässigt KB-fram?
Skrivet av: TomFin
« skrivet: 30 januari 2019, 10:06:16 »

Ops, inser att jag hamnade i annan diskussion.
Tomfin, du skrev att du har -0,5/-3,5. Jag har -2,3/-5.3. Aldrig haft larm, inget tillskott.

---------------
Ang TB0/TB1 omkastat:
Det skiljer alltid ca 3 grader vid gång på min panna, precis som förväntat. Så högst sannolikt meny/sw problem.
Enda risken är att de hade ett fel i sina första leveranser som snabbt fixades med att kasta om givarrna...
Det skulle då kunna innebära att senare SW är rätt - men inte funkar i min panna (måste kasta om givare också)...
Men.. mest troligt torde det vara ett simpelt meny/sw fel.

Jag har nu skrivit fråga till IVT, får se om och vad de svarar.
Fortsatt nyfiken på era SW versioner.

Det är som jag misstänkt då att det inte borde vara borrhålstempen det klagar på, alternativt sw fel om det klagar på mina temperaturer.
Kollade vilka versioner jag har, har lite nyare än dig faktiskt. Pump installerad januari 2017.
Värmepump:
SW ver inst-modul: 01.02
SW vers: I/O modul 01.03
Skrivet av: rispalt
« skrivet: 29 januari 2019, 20:21:11 »

Ops, inser att jag hamnade i annan diskussion.
Tomfin, du skrev att du har -0,5/-3,5. Jag har -2,3/-5.3. Aldrig haft larm, inget tillskott.

---------------
Ang TB0/TB1 omkastat:
Det skiljer alltid ca 3 grader vid gång på min panna, precis som förväntat. Så högst sannolikt meny/sw problem.
Enda risken är att de hade ett fel i sina första leveranser som snabbt fixades med att kasta om givarrna...
Det skulle då kunna innebära att senare SW är rätt - men inte funkar i min panna (måste kasta om givare också)...
Men.. mest troligt torde det vara ett simpelt meny/sw fel.

Jag har nu skrivit fråga till IVT, får se om och vad de svarar.
Fortsatt nyfiken på era SW versioner.
Skrivet av: TomFin
« skrivet: 29 januari 2019, 10:04:58 »

Börjat fundera om det kan ha nåt med att TB0 och TB1-benämningarna verkar vara lite omkastade jämfört med manualen och vad displayen visar. I manualen står det att TB0 är kollektor in, men på displayen på diagnos-sidan så står det TB0 är framledning köldbärare.
Helt fel kan det inte vara, då skulle väl pumpen inte alls fungera om deltaT är "fel väg". Men kan begränsningen för hur kallt hålet får vara kolla på fel temperatur, så den kollar nu på KB ut, som i mitt fall är -3 och tror det är KB in, så därför börjar den skydda hålet då den tror den blivit så kall?

Hur kalla kb in och ut har ni haft med era 312:or?

Tom
Skrivet av: TomFin
« skrivet: 28 januari 2019, 09:58:18 »

Hej,
Jag har en 3årig 312C och ska nu ordna med service för att upprätthålla garantin.
Den har tuffat på utan några problem! Det enda fel jag känner till är att givare eller presentation for TB0 och TB1 verkar omkastat.
TB0/framledning är alltid  kallare än TB1/retur enligt menyn. Det känns inte logiskt.

Jag tänkte att man skulle kunna få SW uppgraderad vid service. Jag tror internetmodulen har uppgraderats via nätet men inte det övriga. Kan någon som har en senare installation delge sina versioner?

Jag har:
(Installerad 20151201)

Internet modul: KMx
SW version 4.04
Reglercentral
Typ: HMC300 
SW version: NF13.05
Värmepump:
SW ver inst-modul: 01.00
SW vers: I/O modul 01.00

Måste kolla då jag kommer hem vilka versioner jag har!
Samma omkastning av TB0/TB1 för mig, TB0 alltid kallare än TB1. Inte kan det väl vara så dumt fel att den börjar skydda hålet baserat på fel temperatur, tror att in till pumpen gått ner under -3?!
Skrivet av: TomFin
« skrivet: 28 januari 2019, 09:34:14 »

Det larmet skall inte triggas innan temperaturen in är -6 grader. (OM ingen varit och pillat på larmgränsen)
Får du inte upp någon larmkod, kanske lättare att hitta i någon manual då... ?
Troligast (men jag hittar ingen info i några av de manualer jag letat i) så är det framledningstemperaturen som blivit för hög när kompressorn börjat kräva hjälp av elpatron, istället för att blockera elpatron så drar man nog ned på kompressoreffekten för att hetgastemperaturen inte skall bli för hög.
Denna typ av fel KAN bero på att du har ett värmesystem som kräver extremt hög framledningstemp när det blir kallt ute, men mer troligt beror det på att du har termostater aktiva i hela ditt system som reglerar rumstemperaturen.
Detta i kombination med en för hög kurva kan göra att börvärdet blir så högt att värmepumpen begränsas av den höga framledningstemperaturen.

OM jag har rätt och du har bypass i ditt system så är detta vad som händer:
Du har en FÖR hög kurva inställd i styrdatorn, när det blir kallt ute så producerar alltså värmepumpen onödigt varmt vatten, termostaterna börjar strypa och du får ett backflöde i bypassen som gör att vatten från frameldningen börjar gå direkt tillbaks till returledningen utan att passera radiatorerna, detta betyder i sin tur att temperaturen på frameldningen snabbt stiger utan att värme tillförs huset i någon större utsträckning. När börvärde och temperatur på framledningen överstiger 65 grader så begränsas kompressorn (max temp nådd?) så att hetgastemperaturen och trycket inte skall bli för högt.
Det kan också vara tempgivare på hetgas eller tryckgivare HP som larmar och begränsar kompressorn.

För att konstatera om det termostater i drift + fel kurva är det enklaste att öppna alla termostater för fullt, blir det för varmt inne? Ställ ned kurvan.
Blir det INTE varmare inne? Se vad du kan göra för att kunna värma huset med en lägre framledningstemp, t.ex. sätta in nya tätningslister i dörrar och fönster, byta radiatorer eller tilläggsisolera.

En ordentlig genomgång av systemets grundflöden kan också vara en god ide så att du inte har vissa radiatorer som kortsluter systemet och "stjäl" flöde från andra radiatorer som då ger lägre uteffekt än de skulle kunna göra.
När kompressorn går med nära full effekt, eller full effekt skall du ha ca 10 graders deltaT över radiatorerna, går dem med lägre effekt skall du ha mindre skillnad än så  mellan in och ut på radiatorerna.

Jag skulle prova slå av/på strömmen till maskinen för att se om felet återställs och värmepumpen börjar gå normalt igen.

Min lokala service-kille har varit i kontakt med en supportkille från IVT, enligt han så går det inte ens att ställa gränserna på 312C för hur kall köldbärarna kan bli, utan det är fasta värden. Fick inget bra svar vilka gränserna är, men tyckt han prata om -3 men vet inte om det var ut till hålet då eller in till pumpen från hålet.
Kommer tyvärr ingen annan larmkod, det som är så frustrerande. Bara den där texten på info-sidan.

Har stått och övervakat den då den kört fullt med kompressorn (har tyvärr ingen logger) men har aldrig sett att köldbärar in har varit kallare än -0,6 (ut då -3,6).

I och med att pumpen inte hinner få upp framledningstempen tillräckligt före den slår av så är det som den kämpar med att få upp högre framledning än 40 (har mestadels golvvärme men också en andra krets med radiatorer) Nu då det varit ner mot -20 och kallare så begär den 47 i framledning till radiatorerna, men det når den aldrig. Förståeligt att den måste hjälpa till med elstav nu då det är så här kallt, men detta problem började redan i december redan vid -5 ungefär.

Ett svårt hus att värma. 300 m2 stockhus från 1898, men pumpen hade inga sådana problem ifjol trots lika kalla perioder senare på vintern. Ett bra tecken på det är att den gått med elpatron under 300 kWh sammanlagt på två år före december, nu sedan december har den gått över 1000 kWh med elpatron..
 
Skrivet av: rispalt
« skrivet: 27 januari 2019, 17:25:54 »

Hej,
Jag har en 3årig 312C och ska nu ordna med service för att upprätthålla garantin.
Den har tuffat på utan några problem! Det enda fel jag känner till är att givare eller presentation for TB0 och TB1 verkar omkastat.
TB0/framledning är alltid  kallare än TB1/retur enligt menyn. Det känns inte logiskt.

Jag tänkte att man skulle kunna få SW uppgraderad vid service. Jag tror internetmodulen har uppgraderats via nätet men inte det övriga. Kan någon som har en senare installation delge sina versioner?

Jag har:
(Installerad 20151201)

Internet modul: KMx
SW version 4.04
Reglercentral
Typ: HMC300 
SW version: NF13.05
Värmepump:
SW ver inst-modul: 01.00
SW vers: I/O modul 01.00
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 januari 2019, 08:50:40 »

Det larmet skall inte triggas innan temperaturen in är -6 grader. (OM ingen varit och pillat på larmgränsen)
Får du inte upp någon larmkod, kanske lättare att hitta i någon manual då... ?
Troligast (men jag hittar ingen info i några av de manualer jag letat i) så är det framledningstemperaturen som blivit för hög när kompressorn börjat kräva hjälp av elpatron, istället för att blockera elpatron så drar man nog ned på kompressoreffekten för att hetgastemperaturen inte skall bli för hög.
Denna typ av fel KAN bero på att du har ett värmesystem som kräver extremt hög framledningstemp när det blir kallt ute, men mer troligt beror det på att du har termostater aktiva i hela ditt system som reglerar rumstemperaturen.
Detta i kombination med en för hög kurva kan göra att börvärdet blir så högt att värmepumpen begränsas av den höga framledningstemperaturen.

OM jag har rätt och du har bypass i ditt system så är detta vad som händer:
Du har en FÖR hög kurva inställd i styrdatorn, när det blir kallt ute så producerar alltså värmepumpen onödigt varmt vatten, termostaterna börjar strypa och du får ett backflöde i bypassen som gör att vatten från frameldningen börjar gå direkt tillbaks till returledningen utan att passera radiatorerna, detta betyder i sin tur att temperaturen på frameldningen snabbt stiger utan att värme tillförs huset i någon större utsträckning. När börvärde och temperatur på framledningen överstiger 65 grader så begränsas kompressorn (max temp nådd?) så att hetgastemperaturen och trycket inte skall bli för högt.
Det kan också vara tempgivare på hetgas eller tryckgivare HP som larmar och begränsar kompressorn.

För att konstatera om det termostater i drift + fel kurva är det enklaste att öppna alla termostater för fullt, blir det för varmt inne? Ställ ned kurvan.
Blir det INTE varmare inne? Se vad du kan göra för att kunna värma huset med en lägre framledningstemp, t.ex. sätta in nya tätningslister i dörrar och fönster, byta radiatorer eller tilläggsisolera.

En ordentlig genomgång av systemets grundflöden kan också vara en god ide så att du inte har vissa radiatorer som kortsluter systemet och "stjäl" flöde från andra radiatorer som då ger lägre uteffekt än de skulle kunna göra.
När kompressorn går med nära full effekt, eller full effekt skall du ha ca 10 graders deltaT över radiatorerna, går dem med lägre effekt skall du ha mindre skillnad än så  mellan in och ut på radiatorerna.

Jag skulle prova slå av/på strömmen till maskinen för att se om felet återställs och värmepumpen börjar gå normalt igen.
Skrivet av: TomFin
« skrivet: 19 januari 2019, 17:35:31 »

Är det någon som råkat ut för felmeddelandet Max Temp nådd - Ja under värmepumpsstatus i Systeminformation? Ingen info kommer bland texten på första sidan, och inga andra alarm heller, men pumpen verkar gå ner i nåt felsäkert läge och kör på ca 2 kW kompressor och fullt på elstavarna.

Service-killen tror det är borrhålet som blivit för kallt så pumpen börjar skydda hålet så det inte blir för kallt, men då jag stått och övervakat temperaturerna på köldbäraren så är lägsta jag sett -0,5/-3,5. Kallare än så borde det väl nog gå att köra?
Skrivet av: Joeri91942
« skrivet: 10 januari 2019, 10:43:47 »

Som vissa av er kanske har sett tidigare i tråden har min 312'a varit svajig på framtempen, nu har till och med leverantören har ledsnat på min pump. Dom byter ut den till annan bara vädret tillåter, eventuellt den nya som IVT kommer med nu snart.

Droppen var när vi duschade två stycken efter varandra och pumpen efter att ha gjort varmvatten i två (!!!) timmar körde ut så hett radiatorvatten att golvvärmeshunten inte hann med, termosäkringen löste och kallt blev det inne.

/Jörgen
Skrivet av: Callemans
« skrivet: 07 januari 2019, 14:51:55 »

Succé!

Jag bytte min "nya" AVI 1890 9bars säkerhetsventil till en ESBE 10bar. (ESBE skryter med att de är tätast enl. kontakt på Solar så därav valet) Jag hade skvättslangen i en flaska och såg direkt efter några dygn att det rann ut mycket mindre vatten. När vi var borta över jul så stod systemet avstängt med LKs vattenbrytare/trycksensor ställd på högsta känslighet (Larmar om tryck faller ca 10%) Efter 85h kommer jag hem och det är inget larm! När jag drog på vattnet igen så hörde jag inte en tillstymmelse av tryckutjämning i rören! Fantastiskt! Ingen mer säkerhetsventil från AVI..

Dock kan jag inte rekommendera LKs vattenfelsbrytare, det är en riktigt dyr lösning som inte kan stänga av automatiskt när det blir smygläckage. Bara där man har sensorer(de blir blöta) eller som nu då att det skett en förändring när systemet är stängt och man är borta. Andra lösningar känner av förbrukningen och kan stänga när det blir onormalt på ett smart sätt. Jag kopplar min till larmet så att vattnet alltid stängs av 12h efter påslag av larm.



Jag har samma problem - nyinstallerad 312a flera liter per dag. Problemet, eller varför jag upptäckte det är att jag har LKs läckage detektor. Den börjar tjuta pga. lågt tryck efter ca 18h. Man har varit lite stressad eftersom den mesta VVSen är utbytt och en del slangar går i väggarna tex till badrum. Efter att ha kopplat bort allt utom VVB så hittade jag till sist problemet.

Är det någon här som kör med vattenfelsbrytare och får samma problem?

Jag hade också tänkt att byta min säk ventil till en ny 10bar (har 9 idag) för att se om det hjälper något. Den är extremt känslig när man petar på den.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 oktober 2018, 06:01:14 »

Prova med en norsk reset (Slå av och på strömmen till värmepumpen)
Med lite tur är det bara en bugg i systemet som gjort att det larmar.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 06 oktober 2018, 12:32:12 »

Kommunikationsfel kompressor  :'(
Skrivet av: EJ
« skrivet: 06 oktober 2018, 11:08:12 »

Hej, Vår IVT Geo 512c som är 1 år gammal lade av natten mot lördag..  Visar ett fel meddelande: H01/5331.  Vet inte vad det betyder. Har någon sett felet förut?  Har sökt Google och hittar ingenting. Inte heller på Energipartner (installatör) och IVTs hemsidor finns något ledtråd. Manualerna står det inte detta fel medd tyvärr.  Energipartner svarar ej på telefon.  Det är 23grader i systemet, 10grader utomhus temp.  Exp kärlet står på 0,6 bar.  Jag rengjorde filtret för 1 vecka sen. Någon som har en idé vad felet betyder och hur man kan åtgärda det?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 oktober 2018, 20:30:45 »

Det går bra att infoga bilder direkt i inlägg, klicka på "Bilagor och andra tillval" när du skriver ditt inlägg så förstår du.
Skrivet av: XD
« skrivet: 05 oktober 2018, 17:26:32 »

Hej på er,

Jag håller på att justera värmekurvan, men det är ju en vetenskap för sig, speciellt när instruktionsboken inte är särskilt detaljerad.

Jag håller på att kolla på möjlighet att logga pumpen (och förhoppningsvis kunna justera den via loggprogrammet).

Just nu har jag ca 23 grader inne (rumsgivaren visar fel och går inte att kalibrera även om jag har kalibrerat den i inställningarna!?).

Jag undrar hur ni har ställt in era pumpar?
Kolla gärna på min kurva och återkoppla om det är något jag bör justera!



Förutsättningar för mitt hus är:
Byggår 1955
Allt original så som fönster och isolering.
Nya radiatorer från 2012.
Ca 3 mil norr om Göteborg, ca 120 meter över havet.
210 meter borrhål, med ca 205 meter vatten.


https://forumbilder.com/image/JgcP
https://forumbilder.com/image/Jgcb
https://forumbilder.com/image/Jgci
https://forumbilder.com/image/JgcH
https://forumbilder.com/image/JgcB
Skrivet av: Fredrik_80
« skrivet: 30 september 2018, 19:44:47 »

Monterades den 26 mars - nu väntar jag och ser och hoppas


Hejsan!
Jag har beställt och den ska kopplas in nu den 26e.
Hoppas och tror att det ska gå bra och funka som det är tänkt.
Har i dagsläget en c5a som är nästan 20år och har varit mycket strul med pga förliten pump.
(är min tanke) i alla fall.
Skrivet av: Callemans
« skrivet: 10 september 2018, 07:26:52 »

OK, jag drog bara slutsatsen att du menade radiatorkretsen eftersom larmet kom efter 18 timmar.
Men nu förstår jag att det bara slumpade sig att vara efter 18 timmar.
Finns det ingen fördröjning du kan justera så du slipper få falsklarm vid "normala" händelser?

18h är 50% av trycket vid start. Tyvärr är det lägsta inställningen. Kanske får minska differansen på låg/hög temp och slå av vattnet sent så ev nedkylning vid VV användning minskat?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 10 september 2018, 07:19:07 »

OK, jag drog bara slutsatsen att du menade radiatorkretsen eftersom larmet kom efter 18 timmar.
Men nu förstår jag att det bara slumpade sig att vara efter 18 timmar.
Finns det ingen fördröjning du kan justera så du slipper få falsklarm vid "normala" händelser?
Skrivet av: Callemans
« skrivet: 10 september 2018, 07:03:26 »

Lågtryckslarmet avser "radiatorkretsen".
Att det kommer vatten från säkerhetsventilen på inkommande KV-ledning har inget att göra med radiatorkretsen.
Slutsatsen är i ditt fall att det läcker vatten någonstans i värmesystemet.
Det sitter en säkerhetsventil även på radiatorkretsen, kommer det vatten ur den så pass mycket att trycket i systemet sjunker så är det nåt fel.
Antingen har du ett trasigt expansionskärl, inte ovanligt om man återanvänt ett gammalt kärl, eller så läcker säkerhetsventilen lite hela tiden.
Eller så har du ett läckage på någon ledning i systemet.
Det skulle även kunna bero på att du har mycket luft i systemet och att det sitter en automatavluftare någonstans som succesivt släpper ut luften, i så fall borde problemen minska med tiden.

Nu blev det nog sent igår Rickard! :)

En vattenfelsbrytare kopplas inte på radiatorkretsen? Larm på lågt tryck där syns endast på manometern på expansionskärlet.

Jag har vattenfelsbrytare (LK) på inkommande KV - direkt efter backventilen på vattenmätaren. Trycket sjunker pga påfyllning till VVB.

/C
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 10 september 2018, 06:49:07 »

Lågtryckslarmet avser "radiatorkretsen".
Att det kommer vatten från säkerhetsventilen på inkommande KV-ledning har inget att göra med radiatorkretsen.
Slutsatsen är i ditt fall att det läcker vatten någonstans i värmesystemet.
Det sitter en säkerhetsventil även på radiatorkretsen, kommer det vatten ur den så pass mycket att trycket i systemet sjunker så är det nåt fel.
Antingen har du ett trasigt expansionskärl, inte ovanligt om man återanvänt ett gammalt kärl, eller så läcker säkerhetsventilen lite hela tiden.
Eller så har du ett läckage på någon ledning i systemet.
Det skulle även kunna bero på att du har mycket luft i systemet och att det sitter en automatavluftare någonstans som succesivt släpper ut luften, i så fall borde problemen minska med tiden.
Skrivet av: Callemans
« skrivet: 07 september 2018, 14:24:59 »

Hej.
Jag har precis installerat en 312-a men det jag reagerar på är att det kommer upp emot 2 liter vatten per dag via säkerhetventilen( via skvallerröret)som är monterad på KV .
Säk.ventilen är på 10 bar.
Någon som har samma problem och har eventuellt lösningen?

Jag har samma problem - nyinstallerad 312a flera liter per dag. Problemet, eller varför jag upptäckte det är att jag har LKs läckage detektor. Den börjar tjuta pga. lågt tryck efter ca 18h. Man har varit lite stressad eftersom den mesta VVSen är utbytt och en del slangar går i väggarna tex till badrum. Efter att ha kopplat bort allt utom VVB så hittade jag till sist problemet.

Är det någon här som kör med vattenfelsbrytare och får samma problem?

Jag hade också tänkt att byta min säk ventil till en ny 10bar (har 9 idag) för att se om det hjälper något. Den är extremt känslig när man petar på den.
Skrivet av: TheDog
« skrivet: 15 augusti 2018, 22:54:02 »

Jag har förvisso en Bosch 7000 LWM, men vad jag förstått är den mer eller mindre identisk med IVT GEO312. Eftersom denna tråd är betydligt aktivare så ställer jag min fråga om varmvattenproduktionen här istället.

Vi är bara två i huset så vi behöver inte extremt stor vattenmängden och jag vill därför prioritera verkningsgrad och få starter (varmvattenspets körs veckovis mot legionella). Som jag tolkat det så startat och stoppar Komfort- och ECO-läget på samma temperaturer men med skillnaden att ECO kör värmepumpen på lägre effekt.

Det  som förvirrar mig är det jag ser nedan:
  • Displayen på värmepumpen säger att varmvattentemperaturen är 52.0˚C
  • Jag har ställt in starttemperaturen på 45˚C och stopptemperaturen på 56˚C
  • När jag tittar på övervakningsvärdena så säger de följande:
    - TW1 Temperatur VV-start   41.7˚ (det är också här den startar)
    - TW1 Temp. varmvatten      43.5˚ (stämmer ej med displayvärdet)
    - VV stopptemp                   56.0˚ (den stannar på 47.9˚ fortfarande 52.0˚ på displayen)

Det jag ser ovan är att regleringen går mellan 41.7-47.9˚C. Jag gissar att TW1 är en sensor i botten på VVB och att det som syns på displayen är någon annan sensor, men jag får det ändå inte att stämma.

Kan någon vänlig och kunnig själ förklara vad jag ser och hur regleringen egentligen fungerar?
Skrivet av: rbrakhya
« skrivet: 17 juli 2018, 09:16:19 »

Hej!
Jag skulle vilja köra min cirkulationspump även när värmen är av under sommaren. Finns det något sätt att styra detta manuellt på IVT Geo312C?
Skrivet av: Mlöf
« skrivet: 01 juli 2018, 18:38:42 »

Ja, vattnet ökar i volym vid värmning och eftersom vanligt tappvarmvatten inte har något expansionskärl så stiger trycket fort och säk ventilen måste släppa ifrån sig överskottet.
Skrivet av: Nurko
« skrivet: 01 juli 2018, 16:59:18 »

Så trycket stiger över 10 bar när pumpen gör VV?
Skrivet av: Mlöf
« skrivet: 01 juli 2018, 16:28:21 »

Att det kommer en skvätt vatten i samband med att värmepumpen gör varmvatten är helt normalt. Vattnet i varmvattenberedaren ökar i volym när det blir uppvärmt. Se bara till att skvätten hamnar i avloppet alt samla upp det i en hink som du får hälla bort. Men bäst är det om det kan rinna själv i avlopp.
Om det smårinner hela tiden är det något fel på säk ventilen som tex skräp i ventilen el liknande. Skräpet kan gå att spola bort med att vrida på hatten på säk ventilen.

Men om skvätten bara kommer vid varmvatten produktion är det normalt.
Skrivet av: Nurko
« skrivet: 01 juli 2018, 15:51:16 »

Hej.
Jag har precis installerat en 312-a men det jag reagerar på är att det kommer upp emot 2 liter vatten per dag via säkerhetventilen( via skvallerröret)som är monterad på KV .
Säk.ventilen är på 10 bar.
Någon som har samma problem och har eventuellt lösningen?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 juni 2018, 07:27:46 »

Jag vet inte säkert, men misstänker att det kan ha med BBR att göra, i nya hus får värmekällan inte ha en maximal effektförbrukning som överskrider XX W/m2.
Den inställning (Max. begränsning o begränsningsstart) du frågar om kan ha med detta att göra, OM så är fallet skall du absolut inte ändra på det värdet för det kan låsa värmepumpens maximala elpatroneffekt på en nivå som är för låg för dig.

Max temp tillskott är nog en inställning som man kan göra för att säkerställa att kompressorn inte stoppas för att framledningstempen blir för hög när elpatron går in.
Din värmepump klarar ca 63 grader temp på framledningen, om vi leker med tanken att din värmepump kan värma huset ned till -15 grader utan hjälp av elpatron, och att framledningstempen då blir ca 55 grader - om det nu blir -30 grader så kommer det att behövas elpatron för att hålla huset varmt, med för hög effekt på elpatron kommer framledningstempen till sist att bli så hög att kompressorn stoppas p.g.a. för hög framledningstemp.
Den totala effekten blir då lägre än om värmepumpens kompressor ensam skulle försökt värma huset, vilket inte är så bra.
Värmepumpen blir då i praktiken en elpanna - och det vill vi ju absolut inte.
(Jag tror dock att IVT/Bosch styr det här med elpatron på ett smartare sätt än så, se nedan)

Jag hittar tyvärr inte någon manual som jag kan kontrollera mina antaganden i.

Max framledningstemp kan också vara en inställning som man kan använda för att skydda t.ex. golvvärmesystem så att inte slangar eller golvmaterial blir för varma.

Normalt så behövs troligen inget av de värden du frågar om justeras in.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!