Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behövs service av bergvärmepumpen inför vintern ?  (läst 13707 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Behövs service av bergvärmepumpen inför vintern ?
« Svar #15 skrivet: 20 augusti 2010, 21:13:52 »
Jag kollar energiförbrukningen varje år. Så länge som den håller sig under de 9000 kWh som den brukar så tycker jag att allt är OK. Skulle den dra iväg över 10000 så tänker jag kalla på en kyltekniker, annars får det vara. Det finns mer prioriterade saker att lägga pengar på än fintrimmning som riskerar att göra mer skada än nytta om det kommer hem en nyexaminerad kyltekniker.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad Mikael84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behövs service av bergvärmepumpen inför vintern ?
« Svar #16 skrivet: 27 september 2010, 21:28:01 »
Rengöring av filter, avluftning, och koll av tryck i radiatorkretsen, samt eventeullt påfyllning av köldbärare om den har minskat.
Övrigt bör nog en kylkille göra, typ kontolla av gastryck, överhettning, underkylning - men den typen av saker är det ovanligt att någon gör på en vanlig villavärmepump.



avluftning av radiatorerna eller nÃ¥got annat?  ::)
« Senast ändrad: 27 september 2010, 21:30:30 av Mikael84 »
• Gullringshus -1978
• Nibe Fighter 1215-7
• 170m aktivt borrhÃ¥l 
• Uppvärmd yta 207 totalt

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Behövs service av bergvärmepumpen inför vintern ?
« Svar #17 skrivet: 11 november 2010, 14:07:42 »
Carl N.

Nivåkärlet kan du fylla på med vanligt vatten om det är mindre mängder det handlar om.

Är du säker på det ? Jag pratade nämligen med Nibe´s service avdelning idag. De och manualen för 1210 säger att man ska ha en viss fyllningspump & slangar etc för att hålla tryck i anläggningen.

Se bifogad fil

// Jörgen
1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Behövs service av bergvärmepumpen inför vintern ?
« Svar #18 skrivet: 11 november 2010, 16:06:19 »
Carl N.

Nivåkärlet kan du fylla på med vanligt vatten om det är mindre mängder det handlar om.

Är du säker på det ? Jag pratade nämligen med Nibe´s service avdelning idag. De och manualen för 1210 säger att man ska ha en viss fyllningspump & slangar etc för att hålla tryck i anläggningen.

Se bifogad fil

// Jörgen

Den där instruktionen är för drifttagandet.
När man fyller för första gången krävs fyllningspump, slangar och ett kärl så man kan rundpumpa kraftigt.
Ska man bara fylla på låg nivå i kärlet så behövs inga andra grejor.
Om det är tryck i systemet så kan man stänga ventilen under kärlet innan man skruvar loss säkerhetsventilen på toppen och fyller på.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!