Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ventilering/energibesparing "radonhus"  (läst 4932 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ventilering/energibesparing "radonhus"
« skrivet: 17 november 2010, 20:40:27 »
Hejsan
Dags för mig att presentera mig här på forumet med oerhörda brist på kunskap. Läst non stop i ett par veckor och måste säga att jag är grymt imponerad och tacksam det finns såna här forum. Sparar massor med tusenlappar och många timmar huvudvärk att kunna läsa en del själv och slippa anlita nån som tar 500kr/h och kan mindre än folk här.

Nu till mina problem

För er som vill spara tid här är länken till huset, för er andra drar jag min "korta" sammanfattning.     http://www.hemnet.se/beskrivning/558323?r=3


Är i slutfas att köpa ett fÃ¥gelforshus, 122*2 kvm ena delen källare. Eftersom jag inte äger det än har jag inte satt det som info än. Huset stÃ¥r i rosvik, piteÃ¥ kommun sÃ¥ rätt kallt pÃ¥ vintrarna. Radon uppmätt till 209 och 220 vid 2 olika tillfällen (kommer frÃ¥n källarväggar blÃ¥betong). Fuktskada som är Ã¥tgärdad och huset omdränerat förra Ã¥ret. 2st luftvärmepumpar och pelletskamin quadrafire castile finns i huset sen är det takelvärme. Det är ett nytt begrepp för mig och kvalificerat vansinne i min bok. Lär sätta in nÃ¥gra billiga el radiatorer pÃ¥ övervÃ¥ningen som komplement till pumpar och kamin sÃ¥ jag slipper värma upp vinden till 20grader mitt i vintern med takslingorna.  ^-^

Tänkte då slå 2 flugor i en smäll och installera ordentlig ventilation och få ner radonet och få bort fukt ur källaren, eventuellt ställa in en luftavfuktare i tvättstugan i källaren med. Fått offert på en Systemair 700 dc med tillhörande material och ritning/driftsättning för 35000. Får då dra rör och sånt själv vilket jag lika gärna kan göra då huset är i stort behov av renovering i alla rum.
Mina frågor till proffsen är då, är detta en vettig anläggning för dom pengarna, tänkte givetvis försöka snika till mig radonbidrag med men verkar vara ett jävla jobb. Ska även tilläggsisolera vinden till 50-60cm och då jag gör om rummen sätta om taket och ny plast etc så jag får taket tätt.
Vi är för närvarande bara jag och tjejen men lär bli tillökning snart vilket är en av anledningarna att jag vill fixa bra ventilation och vi ska inte flytta in förrän till sommaren vilket ger mig lite lugn och ro med alla saker som ska göras, lär inte ens vara halvklart till sommaren ändÃ¥  ;D

Har snickrat en del i mina dar men vad gäller ventilation har jag lika bra koll som jag tror bill gates har pÃ¥ syslöjd sÃ¥ jag vill ha kritik/synpunkter/tips pÃ¥ allt som verkar knasigt . PÃ¥ den tid jag läst här har jag väl mest lärt mig vilka frÃ¥gor man ska ställa, och insett hur fruktansvärt lite jag kan om sÃ¥nt här  :(


Tack på förhand

/Mike
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ventilering/energibesparing "radonhus"
« Svar #1 skrivet: 17 november 2010, 21:25:29 »
Hej Mike och välkommen till forumet! Thumbsup Är du verkligen säker på att Radonet bara kommer ifrån källarväggarna (blåbetong säger du), lättbetong står det i husbeskrivningen. Sc:,h
Huset är dessutom byggt år 1976 ser jag och då var det väl rätt väl känt det här med viss strålning från lättbetong mm, däremot är jag mkt tveksam till förstås om det överhuvudtaget fanns kvar blåbetong till försäljning som byggnadsmaterial. Vet du om det har varit någon kunnig person inom området med rätt mätutrustning på plats i huset och som har kollat om strålningen kan komma enbart från byggnadsmaterialet?? Det kan ju mkt väl vara så att en del av detta är markradon också kanske. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 17 november 2010, 21:55:43 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ventilering/energibesparing "radonhus"
« Svar #2 skrivet: 18 november 2010, 11:12:24 »
Raffen:
Den korrekta benämningen är 'blågrå lättbetong'. Mäklaren skriver så klart bara 'lättbetong' för att inte oroa kunderna.
Sen är det som du säger så att strålningsproblemet med den typen av betong uppdagades i början på 70-talet. Enligt vissa siter på nätet så slutade man använda materialet runt 1975 medan andra hävdar att det användes en bit in på 80-talet.

Mike:
Hur ser det ut i grannarnas hus? Har dom motsvarande radonproblem? Kommunen kanska kan svara på om markradon är ett problem i det området, eller om det är husets byggmaterial som är problemet...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ventilering/energibesparing "radonhus"
« Svar #3 skrivet: 18 november 2010, 21:11:27 »
Det ligger inte i en radon "zon". Mäklaren själv bor i samma by och han bor i den zonen där dom har markradon, inte massor men en del. En av mina bästa kompisar har köpt hus 300m från mäklaren och han fick veta på annat håll att han var "nära" markradonet. Och mitt hus ligger 1km längre från där det är lite markradon än kompisens.

Vet inte hur grannarnas hus ser ut, men är ju tyvärr så att äldre människor kollar det aldrig för "varför ska dom, dom har ju inte blivit sjuka". Och i det området är det inte så många unga familjer av det jag sett.. Men skulle gissa att alla som har orginal ventilationen har en del fukt och runt 200 eller uppåt.

Så vitt jag fattat så är det enbart lättbetongen i kombination med värdelös ventilation som är orsaken till 220 värdet. Vilket är bra om man kan få 15k i bidrag och få ner radonvärdet ordentlig, då jag ändå hade fått installera en ventilationanläggning för att få bort fukt/lukt ur källaren.

Svårt att säga om det är nån lukt där normalt, är bara puts och betong i källaren, dom enda organiska material där nere är gjorda för ett år sen drygt och med metallreglar etc så inget skall vara direkt mot väggen. Dock så då jag var och kollade båda gångerna var det inte eldat i kaminen på 6 månader. Så med bra ventilation och rejäla brasor borde man få bort lukt.
Är inte jätte mycket lukt, men tjejen har näsa som en knarkhund och luften hade stått stilla länge där inne antar jag för t.o.m jag kände den =)

Gillar huset på så vis att det är nästan gratis nu efter prutning, och stort så man kan bygga hur som helst. Blir givetvis en ekonomisk fråga hur mycket man kan skena iväg med MTV Cribs stuket men blir iaf mer "hem" känsla om man bygger det själv oavsett om det blir 300 tusen man lägger ner eller 3 miljoner. Just sålt en lägenhet mitt i stan i luleå för mer än vad huset kostar. Och den var på 56kvm, 4e våningen utan hiss.. Var en toppfräsh lägenhet men jag kallade den ändå för "fängelsecellen"
Hade aldrig nÃ¥n hemkänsla alls, jag är en sÃ¥n som ska ha gräsmatta och nÃ¥n tall man kan tjuvkapa ner etc  ^-^
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ventilering/energibesparing "radonhus"
« Svar #4 skrivet: 18 november 2010, 21:49:56 »
Hej Mike!  Ja jag noterade ocksÃ¥ att det redan finns en mekanisk frÃ¥nluftsventilation i huset sÃ¥ den biten kan väl inte vara sÃ¥ dÃ¥lig heller isf antar jag, dessutom sÃ¥ är ju de radonvärden som finns uppmätta inte av nÃ¥gon speciellt allvarlig karaktär. Gränsvärdet för radon i bostäder ligger väl fn pÃ¥ 200 bq och med de 2 mätningar som du hänvisar till pÃ¥ 209 resp 220 sÃ¥ är det väl inget allvarligt bekymmer utan detta faller väl nästan inom mätfelstoleransen skulle jag tro när det gäller snittvärdet för en lÃ¥ngtidsmätning av radon. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ventilering/energibesparing "radonhus"
« Svar #5 skrivet: 19 november 2010, 01:18:33 »
Som jag fattade var den enda mekaniska frånluften den som var kopplad till köksfläkten, kanske badrum men tror inte det. Sen var det glest som fan mellan tilluftventiler i källaren. Kollade inte så noga men farsan är en hel del vassare än mig på sånt här och han sa det va värdelöst med ventiler och bara mekaniskt i kök.
Och ska man dra ut hela det huset med köksfläkten och tilluftventiler, utan värmeåtervinning måste jag sätta finax på speeddial i telefonen =)
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ventilering/energibesparing "radonhus"
« Svar #6 skrivet: 19 november 2010, 01:49:09 »
Hej Mike!  Ja men i husbeskrivningen stÃ¥r det tydligt att det är mekanisk frÃ¥nluftsventilation i huset, och det kan mkt väl vara sÃ¥ att även utsugen frÃ¥n övriga vÃ¥tutrymmen mm i huset är kopplat till en ventilation via köksfläkten eller spiskÃ¥pa som det dÃ¥ brukar kallas. Sen skall man dÃ¥ ha inluftsventiler ocksÃ¥ i form av väggventiler eller alt fönsterventiler frÃ¥n övriga utrymmen i huset som vardagsrum och övriga samvaroutrymmen inkl sovrum naturligtvis. Om radonet kommer ifrÃ¥n byggnadsmaterialet sÃ¥ är det alltsÃ¥ en förbättrad ventilation i huset som behövs, om det är markradon sÃ¥ är det radonsug/sugar under bottenplattan som behövs isf.
Vet du verkligen säkert att ventilationen i huset inte är helt i sin ordning eller har ni undersökt detta ordentligt?? Sc:,h För de uppmätta radonvärdena är ju inte direkt anmärkningsvärt höga tycker jag. Om du är intresserad av huset så skulle du nog kolla upp detta ordentligt först, och radonvärdena är ju inte värre än att du kan flytta in direkt och ändå sova lugnt på nätterna. Sen de här FTX-aggregaten är ganska överreklamerade anser jag när det gäller besparing, dessutom är de inte direkt billiga i drift heller vare sig när det gäller energiförbrukning, filterbyten mm. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ventilering/energibesparing "radonhus"
« Svar #7 skrivet: 19 november 2010, 08:33:33 »
Är inte ett FTX-aggregat tillsammans med en separat VP för värme/varmvatten mer lönsamt än en FL-VP?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ventilering/energibesparing "radonhus"
« Svar #8 skrivet: 19 november 2010, 15:00:36 »
Tror det var mekanisk bara från köket och inte många ventiler i källaren. Och nu tog dom mitt skambud så nu jävlar blir det renovering, ska besikta med med ny dränering, taket är redan kollat och så mkt att göra ser jag inte vad som ska komma upp vid en besiktning som gör att jag ska backa ur nu.
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!