Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: borrhÃ¥l  (läst 1076 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micke75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
borrhål
« skrivet: 02 november 2006, 09:29:10 »
Håller på att välja mellan två borrfirmor, bägge är lite osäkra på om det går att borra de ca 210 metrarna som jag vill ha, men deras förslag på lösning skiljer sig åt, den ena säger "vi borrar så djupt det går och saknas det sen 30 meter eller så ,så gräver vi en jordslinga" Den andra menar att "om det visar sig vara stora vattenflöden när vi kommer ner på 120 meter så borrar vi två hål istället, då slipper du risk för sättningar i gräsmattan mm som man kan få när man gräver." Vet givetvis inte säkert hur mycket jord det är att borra i, men troligen runt 5-8 meter.

Vad är era synpunkter, prismässigt på borrningen så har de bägge firmorna i princip samma pris.

Utloggad Sven G

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: borrhål
« Svar #1 skrivet: 02 november 2006, 10:52:21 »
Om du verkligen behöver 210 m AKTIVT se till att få det också. Mycket kan hända vid borrningen och inte alla kan nå det djupet. Det skulle isf bli 2 hål. Viktigt att få minst 15-20 m avstånd mellan hålen alternativt gradning. Försök att få fast pris även om de blir tvugna till att borra 2 hål.
Nibe 1115-13 idrifttagen 2006-03-20.
2 st borror 160 m vardera. 30 resp 36 m till berg (dyrt!). Vv-beredare VPA 300/200 samt en seriekopplad eluppv vvb på 160 l (1 kW patron) inställd ca 55C.
Värmer ett mindre hyreshus ca 300 m2 + källare o garage 100 m2.

Utloggad Bjarven

  • MSc Innovation Management
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: borrhål
« Svar #2 skrivet: 02 november 2006, 13:50:57 »
Hade själv satsat på två hål på 110m istället för 1 på 210m
Värmepump är givet för uppvärmning

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: borrhål
« Svar #3 skrivet: 02 november 2006, 17:55:28 »
nackdelen med två hål är dubbla jordborrningar som är svindyrt.
Om det dessutom är långt ned till grundvattnet så blir det en massa döda meter helt i onödan.

Kom ihÃ¥g det att det är AKTIVT djup som räknas!!  Med andra ord meter under grundvattenvivÃ¥n...

Kan du själv kolla grundvattenivÃ¥n tex i nÃ¥n grävd brunn inärheten är det bra. Borrarna Ã¥ker ivÃ¥g sÃ¥ fort sÃ¥ jag pÃ¥stÃ¥r att dom inte har en aning!!!  Trots att det är den delen av borran som ger dig gratisvärmen!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!