Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med alldeles för hög värme i huset  (läst 3430 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

EtherMan

  • Gäst
EtherMan
Hjälp med alldeles för hög värme i huset
« skrivet: 08 oktober 2019, 22:16:53 »
Har för några år sedan fått en värmepump+varmvattenberedare combo. Har fungerat bra och så, men den går alldeles för varmt så vitt jag kan se och jag förstår inte varför. Inte riktigt säker på vad det är för någon så det är väl lite av ett problem men det står AutoTerm på den så samma som Ivt i inställningar om jag förstår det rätt.

Men alltså, jag har ställt ner allt så långt jag kan och har ändå en innetemperatur på över 24 grader och det är rätt olidligt. När det blir kallare ute så håller den behaglig temperatur, och är det varmare så är elementen avstängda, men just nu, när elementen behöver gå men den värmer för mycket är det olidligt varm.

Så, jag har dragit ner värmekurvan till så lågt den absolut går, vilket om jag läser manual rätt skulle ge en måltemperatur på 10grader tills utetemperaturen blir -5 för då är det 10.6 grader, 11.4 grader till -10 och osv... Men just nu är det plusgrader ute så den borde hålla sig på 10... Men icke, när värmesystemets temp går under 24grader, startar pannan och värmer till 50 grader, en temperatur värmekurvan aldrig når, inte ens vid -35. Första tanken är ju att en givare är trasig, men den mäter rätt, både på utetemperaturgivaren och på värmesystemets vatten. Andra tanken är att det står 10.0/50.0 i displayen för Temperatur där måltemperatur står, men då den startar pannan vid 24, så kan det knappast stämma det heller. Kopplingsdifferanserna är 16 och 4 för högsta och minsta, men dessa förstår jag inte ens vad de ska vara till för. Har även en inställning för maximal drifttid, den stod från början på 20min. Har försökt både sänka och öka utan hjälp. Att sänka bara förvärrar problemet, men att öka har inte heller hjälpt.

Har googlat och läst men allt jag hittar om att få ner temperaturen är att ändra värmekurvan och måltemperatur, men då dessa har nått botten nu och jag ändå har orimligt hög temperatur, så behöver jag nu alltså hjälp... Problemen började när vi bytte fönster till högisolerade fönster, från enkelglas som läckte, så originalinställningarna som gjordes av installatören var anpassade för mycket större värmeförluster, men det ska väl ändras om jag sänker värmekurva och måltemp tycket man. Och förvisso har det hjälpt (i början nådde innetemp över 30 grader med ursprungliga inställningarna). Elementen har inte egna termostater, och där sitter ingen innegivare för det skulle inte behövas sade installatören. Skulle det ens hjälpa med en vid sådant här problem? Snälla, behöver hjälp men att ta ut installatör för att ändra temperatur känns lite... err.. Ja jag vet inte riktigt vad jag skulle kalla det egentligen men det känns som en väldigt onödig utgift iaf. Speciellt eftersom det ju tar flera timmar att märka någon skillnad alls, och att betala för flera timmar, plus körning, bara för en inställning, känns ännu mer slösaktigt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med alldeles för hög värme i huset
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2019, 06:06:07 »
Standardfelet är att växelventilen kärvar så att värmesystemet blir varmt när den värmer tappvatten.
Det hjälper inte att skruva på inställningarna eller installera innegivare...

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

EtherMan

  • Gäst
EtherMan
SV: Hjälp med alldeles för hög värme i huset
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2019, 11:21:04 »
Så ren tillfällighet att detta hänt vid fönsterbyte? Vad kostar det ungefär att ha tekniker att fixa? Läser att det kan hjälpa att motionera den lite bara om man monterar av manöverdelen. Well det verkar ju relativt enkelt att göra i teorin men behöver jag t.ex tömma systemet innan jag gör det?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med alldeles för hög värme i huset
« Svar #3 skrivet: 09 oktober 2019, 11:28:04 »
Nej, man behöver inte tömma systemet. Bara montera bort motorn från ventilen så att man kommer åt själva 'piggen' innanför.
Det är ganska lätt att felsöka. Kolla på displayen vad värmepumpen gör. Tillverkar den varmvatten mest hela tiden samtidigt som framledningen till radiatorerna är (onormalt) varm så är det med 99% sannolikhet växelventilen som kärvar.

Det har väl inget direkt samband med fönsterbytet, men innan det behövde du högre framledningstemp så då märktes kanske inte problemet lika mycket.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med alldeles för hög värme i huset
« Svar #4 skrivet: 09 oktober 2019, 12:46:16 »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

EtherMan

  • Gäst
EtherMan
SV: Hjälp med alldeles för hög värme i huset
« Svar #5 skrivet: 09 oktober 2019, 19:46:51 »
Har nu haft öppet och motionerat ventilerna och de går att snurra på utan problem och så känns inte som det är ventilerna som kärvat iaf. Hur vet jag om motorn (eller servo gissar jag väl att det är förvisso) är ok?

Angående länkad tråd. Om det är så att det är varmvattnet den försöker värma och det läcker ut i värmesystemsdelen, hur ser jag då det på pannan? Det verkar ju korrekt menar jag för när temperatur i värmesystemet stiger så är det en kransymbol i fönstret, samt en symbol med en fläkt i (den är väl när uteenheten går tror jag), samt en symbol med en ring med två streck i som är avsmalnande mellanrum åt sidan. Ingen aning vad den betyder tyvärr och har antagit värmepump men det är ju bara mitt antagande.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med alldeles för hög värme i huset
« Svar #6 skrivet: 09 oktober 2019, 20:13:29 »
När det är en kransymbol på displayen värmer den varmvatten. Då ska inte värmesystemet bli varmt - Det är det som händer när växelventilen läcker.

Symbolen med två streck visar att kompressorn i utedelen går.

Om du går till servicenivån och menyn 'uppstart' så kan man aktivera handkörning. Sen kan du testa att styra växelventilerna från regon och se hur dom jobbar.
« Senast ändrad: 09 oktober 2019, 20:16:06 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

EtherMan

  • Gäst
EtherMan
SV: Hjälp med alldeles för hög värme i huset
« Svar #7 skrivet: 09 oktober 2019, 20:53:45 »
Styr jag båda ventilerna då? Hur vet jag vilken ventil som är till vad? Har nu också insett efter massa letande efter manualen här hemma, att det ju faktiskt bakom framsidan så står det att det är en Autoterm Aquamax Combi på 13,5kW och har då till slut hittat manualen på nätet men båda verkar vara kopplade till värmesystemet, men den ena är nästan iskall och den andra varm. Hittar ingenting i handkörning om växelventiler. Har dock två rader för Shunt, kan det vara rätt? En shunt är ju iaf inom elektronikens värld en växlare på sätt och vis, men är närmaste jag hittar där. Har dock Shunt Stängd och Shunt Sluten som rader, där varje rad kan vara till och från. Men är det båda två jag styr på bägge inställningarna?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med alldeles för hög värme i huset
« Svar #8 skrivet: 09 oktober 2019, 21:57:20 »
 8)Nej, shunten är en annan pryl.
Växelventilerna är paralellkopplade till samma utgång på styrkortet och jobbar således samtidigt.
« Senast ändrad: 09 oktober 2019, 22:00:25 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

EtherMan

  • Gäst
EtherMan
SV: Hjälp med alldeles för hög värme i huset
« Svar #9 skrivet: 09 oktober 2019, 22:05:04 »
Sorry, hittade växelventil i menyn nu. Testade köra och den ena ventilen iaf reagerar inte det minsta (inte kollat den andra än). Det är den som är kall som inte reagera nu. Om nu den andra fungerar, kan jag så länge ställa denna fast på varmvattenläget och bara låta den andra sköta det till rörmockarn har tid att byta eller det är enkelt att göra själv om jag hittar en ersättare? Är en Myson MSDV322 som växelventil. Finns en spak på sidan där man kan dra från Auto till Manuellt läge men dels stannar den inte där, och dels är symbolen ett element så jag antar man då drar den till helt värmesidan istället för helt varmvattensidan.

Utloggad EtherMan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med alldeles för hög värme i huset
« Svar #10 skrivet: 09 oktober 2019, 23:45:31 »
Har nu kontrollerat den andra växelventilen också och den vrider sig vid handkörning, men ack så långsamt. Tog nog nästan en minut innan den vridit sig helt över (ett kvarts varv). Har också kollat i det där kopplingsschemat på bilen och det är vad jag förstår den ventilen som är nederst som är kasst. Alltså den vars vita pil sida går först mot en ring med triangel i och sen ut till T9 där. Men det känns ju lite konstigt om det vore den som inte fungerar kan jag ju tycka, för det är ju ut och in till uteenheten, och om inte ventilen där fungerar, hur får jag då nånting alls? Den verkar ju ha låst sig i "default" läget så att säga, och det är enligt schemat vad jag förstår stängt till uteenheten?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med alldeles för hög värme i huset
« Svar #11 skrivet: 10 oktober 2019, 05:52:27 »
Ventilen är öppen mot utedelen (vita markeringen) och växlar mellan pannan och värmesystemet (svarta markeringarna)

Det ska bara ta några sekunder att växla, så det verkar som att båda dina ventiler är dåliga.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad EtherMan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med alldeles för hög värme i huset
« Svar #12 skrivet: 10 oktober 2019, 09:55:50 »
Ok. Verkar som om jag får leva med värmen tills rörmockarn har tid och lär ju bli en dyr affär... Igen. Något tråkigt när man köper ny värmepanna för att sänka kostnaderna, men där alla besparingarna på uppvärmningen, ändå går åt till att fixa den stup i kvarten. Vartenda år har det varit NÅGOT som går på den. Elpatronerna som gått sönder, ett relä som pajja, temp sensorn ute, kompressorn... Har snart inget kvar att byta ut mer än rören, på en panna som inte ens är 7 år gammal nu :/

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!