0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det som kan va lurigt med IVT är att det kan bli onödiga tillskottstimmar.
När blir det onödiga tillskottstimmar?
Kan bli så om man har för kort fördröjning på tillskotet.Om volymen är stor kan man råka ut för "pendling" då kan tom kompressorn slås av fastän utettempen är sån att den och även tilskott behövs.Det fixar sig om man håller järnkoll på maskinen en period när det är kallt!
Vad som är bättre.... det är lättare att få "optimal" drift med gradminuter.
Fattar inte vad du pratar om... onödig körning vid sol...
Har man otur med en IVT nås inte stopptemp då kan du ligga mycket över börvärdet hur länge som helst utan att den stannar, detta utan nån som helst kompensation!
Då ska jag försöka förklara.Om natten är kall och din pump samlar på sig 1500 gradminuter, så skall dessa betas av.....vare sig det är varmt och soligt på dagen. Hur roligt är det med en värmepump som ger 45° i timtal, när solen ensam kan värma huset?Ditt hus har drabbats av komfortproblem, genom att du har kallt/undertemp på morgonen när du kliver upp samt övertemp på eftermiddagen.Att du är livrädd för att det registreras TS-tid på din pump har jag förstått....men jag ser inte det som ett problem på min pump. Föredrar komfort istället för en nollad TS-räknare. 60 minuter på IVT fungerar utmärkt...vilket ger TS när det behövs.
Nu hänger jag inte med, om tappet plötsligt skulle bli 3 grader klockan 0200 kl så saknas det 900 gradminuter klockan 0700 vart kommer dom 4000-6000 in?
Du skriver"Dessutom om Thermian når 7 grader över börvärdet då nollas alla ev gradminuter direkt från -1500 direkt till +-0. POFF så är dom borta och det blir kompressorstopp DIREKT. (Hyst vp)"Hur går det med kompensation då?
4 000-6 000 gradminuter....oj ojOm man räknar på Thermia Villa 75, som enligt produktbladet har 0,21 l/s nominellt flöde på värmebärararen.4,18 J/s x 3°C x 0,21 l/s = 2,63 kW4000 gradminuter / 3°C = 1333 minuter / 60 = 22 timmar x 2,63 kW = 58 kWhDu menar alltså att pumpen måste producera 58 kWh för att höja rumstempen 1°C i en villa, alternativt 58 kWh mindre och endast tappa 1°C i rumstemp under ett dygn?
Nja, våra pumpar ger max temp så fort dom startar...så de extra 4 000-6 000 gradminutrarna måste betas av med längre kompressortid.
Om vi tittar på några frekventa skribenters 7 kW Nibe-pumpar lång upp i landet, så går de ca: 20 timmar vid -22°C. Det ger 20 tim. x 60 min. x 7°C = 8400 gradminuter.
Jag reviderar dina 4 000-6 000 gradminuter till 200-250 gradminuter.
Exempel 1:Vi antar att det finns två exakt likadana hus som står bredvid varandra, med var sin Thermia Villa 75. Det är -22°C ute och pumparna går på max d.v.s. +50°C på framledningen som i sin tur är 3° under börvärdet. Rumstemperaturen är +20°C men önskad rumstemp är +21°C.I det ena huset finns rumsgivare med rumskomp 3....och det andra huset saknar rumsgivare.Efter en timme har det ena huset 180 gradminuter underskott, och det hus med rumsgivare har 360 gradminuter i underskott.
Exempel 2:Thermia Villa 75 med kurva 40, strålande sol, +5° på utegivaren, +22°C inne, rumbör +21°C, rumkomp 3.Kompressorn kommer att leverera värme, trots att det inte finns ett värmebehov.Dessa exempel visar att gradminuter uträknat från börvärdet, inte är ett mått på energibehov/energimängd.
Dessa exempel visar att gradminuter uträknat från börvärdet, inte är ett mått på energibehov/energimängd.
Det som sker är att tillskottet kommer att aktiveras liiite fortare i huset med rumsgivare. Men nån undertemp att tala om blir det inte och absolut inte på en timme.
Tycker du ska bestämma dig hur gradminutrarna ska räknas. Ena stunden påstår du att.."Gradminuter ackumuleras utifrån skillnaden mellan är och bör värdet för framledningen"och nästa stund skall den räknas mellan +10° och framledningtemperaturen.+10°C....var kommer det ifrån?
Men snälla Bertil...jag håller absolut inte med att börvärdet är energibehovet. Det finns så många faktorer som påverkar värmebehovet t.ex. sol och vind.
Och den energi du tillför huset innan framledningstempen är över 45 grader, räknas alltså inte
Ett gradminuterunderskott man fått förra måndagen...betas av nästa lördag.
Jag har aldrig påstått att det räcker med att höja värmekurvan med 0,35°C.
Om man följer Thermopanels rekommendation och beräkning, så räcker en ökning med 0,35°C deltaT (rum/radiator) för att höja rumstempen 1°C, i ett hus med VB-bör på 42°C och rumtemp 22°C.
Bertil...när du skriver att "Kylan slår in nåt hemskt"...så undrar jag om den inte slagit in tidigare....typ vid 700 - 1 300 gradminuters underskott. Börjar förstå anledning till att Thermia har sänkt max-gränsen för TS-start.
Har för mig att din pump orkar max 42° på framledningen vid värmedrift. Om jag räknar på de TP 22:or som jag nämnde tidigare, så avger de 7 090 watt vid 42/35 och rum 22°C. Ditt börvärde/värmebehov är 45°C d.v.s. 45/38, vilket då ger ett underskott på 1 700 watt per timme.
3 kW elpatron aktiveras och höjer framledningen 3°C. Börvärdet nås och gradminuterräknaren slutar att räkna minusminuter, trots att det är underskott om ytterligare 90 gradminuter per timme.
Angående start en solig vårdag:Inte vet jag hur din kurva ser ut, men om jag inte ser helt fel på sid 21 i eko-skotselanvisning.pdf så är börvärdet 28°C vid +5°C och kurva 30. 1°C övertemp ger då nytt börvärde om 25°C. Din Villa 75 kommer att räkna minusminuter trots att det inte finns värmebehov. Detta förutsatt att Rum-bör är 20 eller högre.
Lycka till med IVT-konverteringen, men glöm inte att ge rum-komp 5°.
Angående rum-komp 5.IVT reglerar börvärdet när rumstempen är 0,1° från rum-bör d.v.s den höjer/sänker börvärdet med 0,5°. Har det gått så illa att det är 1° över eller undertemp så är det en fördel att den justerar börvärdet 5°.
Angående hysteres:Mitt exempel med VB-bör 42° och är 43°, sänker VB-f till 36° vid kompressorstopp. Efter några minuter sjunker VB-f ytterligare 1°. Då finns ca: 10 till 20 minusminuter på räknaren d.v.s. det fattas 80-90 gradminuter till start.Om inte jag räknar fel så ligger nu VB-f på 35° d.v.s. 7° under börvärdet. Anser du att den inte startar på hysteres, utan väntar till räknaren står på -100?
När du konverterat till IVT, styr du på VB-r och därigenom är börvärdet 7°. lägre. Det justerar du med rum-bör typ 2 steg lägre än du har idag.Hur du och jag har det med våra pumpar, är helt ointressant. Det är de medlemmar som ställer frågor som jag anser skall besvaras med korrekta svar.....och inte med "jag har....och det är bäst"
Du skrev detta.... var det en grad fel isåfall??
Jag har bara 6 kw, den går in och räknar av minusminuter tills är stiger 3 grader över bör. Då stannar den...
Är det nån som reflekterat över att frågan om man kan se antalet starter, besvarades redan i andra inlägget i denna tråd?Kan man inte en ny tråd om reglerteknik istället så det finns en chans för läsarna att förstå vad det handlar om?
Jag är det första att be om ursäkt för att vi har förstört tråden :-[ :-[ Men jag bemöter dom felaktigheter som jag upptäcker i forumet, det är väl meningen att det ska va så!