Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyinstallerad Calibra 7 drar hejdlöst med ström?!  (läst 3804 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad MackeNo1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nyinstallerad Calibra 7 drar hejdlöst med ström?!
« skrivet: 17 december 2022, 13:07:22 »
Hej,

Den 6 December fick vi en Calibra 7 installerad, den ersätter en 20år gammal IVT Greenline 7kw.

Vi hade inga förhoppningar om att sänka förbrukningen, bytet gjordes för att vi inte skulle riskera att stå med en gammal havererad bergvärmepump mitt i vintern och då behöva köra på elpatron.

Vår gamla bergvärmepump har snittat på 40-45kwh/dag och vi har då haft cirka 18 grader inomhus.

Döm om min förvåning när den nya bergvärmepumpen verkar förbruka mycket mer än vad vår gamla IVT gjorde.
Den går in med elpatron väldigt ofta och vår förbrukning har skenat iväg totalt.

Nu fick vi ju världens köldknäpp strax efter installationen, vilket gör det mycket svårare att jämföra med tidigare värden. Men innan kölden slog till så låg vi på cirka 70-75kwh/dygn med den nya Thermian, en ökning på över 50% jämfört med den gamla IVT:n.


Jag har ställt varmvattnet på ECO-läge, men i övrigt känns det inte som att det finns mycket jag kan göra? Vi ligger fortfarande på 18 grader inomhus och har alltså inte dragit upp temperaturen nånting mot tidigare.

Har ringt och pratat med firman som sålde och installerade pumpen. Han pratade om att eventuellt kunna komma och justera in radiatorerna individuellt i nästa vecka. Oklart om vi förväntas betala för det.

Hur mycket injustering kan man kräva/förvänta sig att det görs när det installeras en ny värmepump? Det känns som att dom har kopplat in den, tryckt på on-knappen och åkt härifrån utan någon som helst avstämning om den går som den ska och att värdena på utgående och retur är korrekta.

Bifogar bilder på pumpens drifttider och inställningar. Nu har det som sagt varit jäkligt kallt sista veckan, men är det en rimlig mängd den har gått på elpatron jämfört med totalt antal driftstimmar?


Sen fÃ¥r jag inte online funktionen att fungera heller? Installatörer har skapat ett konto Ã¥t mig, online-funktionen är aktiverad i menyn, jag har laddat ner appen och loggat in, värmepannan är uppkopplad med nätverkskabel. Men i appen stÃ¥r värmepannan ändÃ¥ som offline? 


Måste säga att vi är jäkligt besvikna så här långt. Vi har lagt närmare 100 000kr, väntat i 6-7månader på att få den och nu har vi en kraftigt ökad förbrukning och en värmepump som ej går att få kontakt med online.

Förbrukningen på den nya pumpen ligger faktiskt nära vad den gamla drog när den bara gick på elpatron. Så det hade rent krasst varit bättre att köra på med den gamla istället för att byta till en ny Thermia.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nyinstallerad Calibra 7 drar hejdlöst med ström?!
« Svar #1 skrivet: 17 december 2022, 13:48:02 »
Styr du innetemp med kurvan på värmepumpen?
Viktigt att trimma in rätt kurva med termostaterna på max, annars blir det knas.

Kolla att de kopplat rätt med fram och retur, det har hänt att de kopplat fel och då behövs betydligt högre framledning än normalt.

I övrigt vet jag inte så mycket om just Calibra, men tidigare Thermia-modeller har ju funkat OK.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MackeNo1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nyinstallerad Calibra 7 drar hejdlöst med ström?!
« Svar #2 skrivet: 17 december 2022, 19:03:03 »
Ja, vi styr temperaturen med kurvan.
Han som installerat den pratade om att det ska skilja 7-8 grader mellan framledning och retur, men det skiljer ungefär 2 grader.

Så då ska man justera termostaten för att minska flödet och därmed få kallare returvatten till pumpen. Ingen aning om det stämmer?

Vi har galet varmt varmvatten, men det verkar inte gå att justera ner önskad temperatur på tappvattnet?

Har fÃ¥tt igÃ¥ng onlinefunktionen,  skapade ett eget konto och dÃ¥ fungerade det. Firman som installerade den angav nog fel MAC adress skulle jag tro

Utloggad A.Haddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nyinstallerad Calibra 7 drar hejdlöst med ström?!
« Svar #3 skrivet: 17 december 2022, 20:02:32 »
Är de där värdena med kompressorn i drift, eller är det taget när pumpen är tyst och vilar?

Om kompressorn har varit i drift i minst 10 minuter har du alldeles för liten skillnad i temperatur mellan framledning och retur, och har en del justeringsjobb att göra. Precis som du skriver ska du sikta på en skillnad på 8 grader. Men det är viktigt att kompressorn jobbar när du läser av, annars säger inte värdena så mycket.

Jag håller dock med om att det låter mycket med tillsats 20% av gångtiden sedan ni installerade den, men det har å andra sidan varit jäkligt kallt så det kanske är rimligt beroende på var ni bor och vad ni haft för temperatur (samt om det är dåligt injusterat).

Är alla termostater på elementen ställda på max eller är det nerdraget på många ställen?
« Senast ändrad: 17 december 2022, 20:14:05 av A.Haddock »

Inloggad fila

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Calibra 7 drar hejdlöst med ström?!
« Svar #4 skrivet: 17 december 2022, 21:30:31 »
Kan du se om den verkligen går på högsta växeln?
240 timmar sedan 6 dec visar ju att den går dygnet runt, vilket den borde när det är kallt.
Men med så mycket elpatron undrar man ju om de är blockerad att växla upp på något sätt.
Thermia Diplomat Inverter M

Utloggad MackeNo1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nyinstallerad Calibra 7 drar hejdlöst med ström?!
« Svar #5 skrivet: 18 december 2022, 01:21:37 »
Eftersom installatörer pratade om att flödet var för snabbt (därav den lilla skillnaden i framledning och retur). Så har jag nu provat att strypa flödet på några element i källaren (5st), på övervåningen är det öppna termostat på alla radiatorer (12st)

Nu är temperaturen på mer normala 3-4 minusgrader så det blir mycket intressant att se vad förbrukningen landar på nu.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 842
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Calibra 7 drar hejdlöst med ström?!
« Svar #6 skrivet: 18 december 2022, 09:14:43 »
Här på forumet brukar alla skriva

Se till att flödet inte är kortslutet med tex närmaste elementen till vpn

En ny 7kW pump har lägre effekt än en gammal 7kW, mäts med 0/30°C mot tidigare 0/45°C
« Senast ändrad: 18 december 2022, 09:16:18 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Jokkmokksjokke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Meggawaaatttt
SV: Nyinstallerad Calibra 7 drar hejdlöst med ström?!
« Svar #7 skrivet: 19 december 2022, 07:42:06 »
Rent spontant så verkar ju något vara knasigt med systemet.

Vilken växel går pumpen på?

Att tappvattnet är riktigt varmt lär ju bero på HGW-funktionen. För visst har Calibra den funktionen?

Nu framgår det inte husets beskaffenhet rörande storlek etc.

Har du kollat om det fanns några uppdateringar till pumpen? Det kanske kan bidra något.?
300m2 på 2+1 plan. Thermia Atlas 12. 2x500m ytjordvärme
Norra norrland

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nyinstallerad Calibra 7 drar hejdlöst med ström?!
« Svar #8 skrivet: 19 december 2022, 08:19:36 »
Kolla att de kopplat rätt med fram och retur, det har hänt att de kopplat fel och då behövs betydligt högre framledning än normalt.

Kolla igen, 2-3 C i diff tyder på att det är felkopplat.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fredda84

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nyinstallerad Calibra 7 drar hejdlöst med ström?!
« Svar #9 skrivet: 30 december 2022, 08:26:10 »
Hej,
Jag har en calibra7 med som jag haft i lite mer än ett år.
Den har alltid legat pÃ¥ 3 graders skillnad pÃ¥ framledning jämfört med retur. Automatiken styr ju cirkulationspumpen sÃ¥ jag tror att om man tror att man skall börja strypa nÃ¥got sÃ¥ kommer automatiken att kompensera för det. SÃ¥ gör som andra skriver att du öppnar alla termostater fullt och justerar värmekurvan sÃ¥ att inomhustemperaturen blir behaglig sÃ¥ är du i mÃ¥l sen. Det här med höga differanser pÃ¥ framledning och retur innebär ju att man mÃ¥ste ha högre framlednings temperatur och  nu när det är en inverter styrd värmepump sÃ¥ gör nog pumpen själv den bästa avvägningen för vad som ger bäst ekonomi.
Jag bor i 70kvm hus plus källare och nu kring nollan ute så ligger användningen på 30-35kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!