Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: POFF sa det  (läst 3626 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mattias O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
POFF sa det
« skrivet: 15 oktober 2011, 15:13:15 »
När jag sent om sider igår kväll bestämde mig för att 15 grader är lite klent även i sovrummet i källaren (ja vi sover i källaren, barnen har tagit övervåningen) och skulle dra igång elpannan. Sett till historiken rörande pannan: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35361.msg327735#msg327735 som finns inbakad i den här gamla tråden uppvisade min gamla CTC Electronic osundhetstecken redan för två vintrar sedan och jag gissar att det inte är någon bra idé att satsa på att laga den.

Vad som är lite synd är att jag hade kommit ganska långt i mina planer på att köpa en Jula lv-pump (6kw) och docka till systemet.

Eftersom vi även har långt framskridna planer på att sälja huset och vandra vidare (men med tanke på läget på bostadsmarknaden räknar jag nästan med att vi blir kvar minst till i vår) finns just nu som jag ser det följande alternativ:

1. Ringa hit en vettig röris (redan ringt en men han var i London till på tisdag) och konsultera honom angående alternativen att antingen laga den lilla pannan alternativt koppla in den gamla ubåten (CTC 260B med elkassett) igen.

2. Jaga rätt på en liknande elpanna på blocket eller dyl. Vi såg till att installationen gjordes med slangar för att enklare kunna flytta pannan om vi skickade ut den gamla som den står på etc så installationen borde bli tämligen snabb och enkel.

3. Köpa Julapumpen och ringa hit en vettig röris som kan koppla in denna direkt på mitt system UTAN någon elpanna. Det borde som jag förstå det ändå kunna fungera, om än inte optimalt, ner till ganska kalla grader? Eller är jag ute å cyklar?

4. Alternativ 1 eller 2 + 3.

Slutligen, kommer alternativ 4 ens göra mig lyckligare utan någon acktank eller liknande för pumpen att jobba emot?

I vanlig ordning oerhört tacksam för snabba svar och synpunkter!
Hus: 1-plan med inredd källare ca 70+60m2 i Vallentuna - Stockholm. Byggt 1953, tillbyggt -71 samt en mindre, halvtaskigt isolerad källarlös del byggd slutet -90/början 2000. Bristfälligt isolerat burspråk i stora sovrummet plan 1. I övrigt tilläggsisolerad träfasad, osäker på hur och hur mycket. Övervägande gamla 2-glasfönster. Trång kallvind med någon dryg dm kutterspån samt sporadiskt utrullade isolermattor som jag tror mig ha förstått att jag bör göra mig av med av fuktskäl. Omdränerat -07 med 100mm pordrän under mark. Källarvägar till stor del isolerade även invändigt men finns inga stora upplevda fuktproblem baserat på luktsinne och avläst hygrometer. Oisolerad platta med kalla klinker och betonggolv i källarplanet (har nyligen slitit bort ett trägolv och bytt avloppsrör) som till stor del är tänkta att få heltäckningsmatta på sig, dom andas ju numera säger dom. Undantag klinkergolvet i badrummet som faktiskt blir ganska varmt!

Uppvärmning: Kompakt shuntlös elpanna CTC-Electronic från -80 nånting med utegivare står ovanpå urkopplad kombipanna CTC 260B -64 (blev visst ingen besparing att byta till denna, DOH) och värmer radiatorvattnet. Separat VVB -04 står i badrummet i källaren. Direktverkande golvvärme (komfortvärme?) i badrumsgolv (tillkopplad) och i gillestugagolv (avstängd). Nytt (sep -10) är en avfuktare EchoDry Combi i tvättstugan som även värmer luften en del. Tvätten torkar ju aldrig. Oljefylld radiator 700w som komplement i sovrum plan 1 (taskigt isolerade burspråket). Mindre braskassett Eurofire Energikassetten -07 i vardagsrum plan 1.

Årsförbrukning: aug -09 till aug -10 ca 24200kwh (brukar ligga på drygt 25000 men eldade och frös till viss del denna ovanligt bistra vinter) varav värmegolv samt lampor i badrum uppmätt till ca 4200kwh. VVB baserat på vissa mätningar och uppskattning ca 3000kWh. Oljefylld radiator i sovrum kanske 500-1000kwh? Hushållsel enligt schablon 5000?

Personer i hushållet: två vuxna och två små barn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: POFF sa det
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2011, 16:03:29 »
Julas luft/vattenvärmepump håller nog inte huset varmt vid speciellt låga utetemperaturer.
Frågan är om det inte är bättre att köpa en begagnad elpanna och låta nästa ägare av huset bedöma om de vill satsa på en långsiktigt vettig lösning när det gäller värmesystemet.

Det är nog vad jag skulle gjort i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: POFF sa det
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2011, 00:11:34 »
"POFF" vilket underbart ljud! ::)
DÃ¥ vet man att nÃ¥got har gÃ¥tt riktigt Ã¥t helsike!  huvuddunk Attans ocksÃ¥  :-\

Nej skämt och sido, hoppas att det löser sig på ett smidigt sätt.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: POFF sa det
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2011, 09:18:53 »
En jula kostar runt 20k och du kanske vill bo kvar 1-2 år, avskrivningstiden på julan ligger väl minst på 3-5 år (om den nu håller så länge), sen är den känd för isproblem runt 0:an och blir det kallare än -7 får du inte ut mycket från den. Kollade just på blocket och du hittar fräscha elpannor från 2002 i Sth för 2000:- !
Sen hittar du även braskaminer och vedkaminer i samma prisklass runt 2000:-. Om du har en bra skorstensstock och rökkanal skulle jag nog fundera på en beg elpanna och samtidigt köpa en bras eller vedkamin, det skulle vara minsta möjliga insats med bästa möjliga avskrivning och komfort för dig, men allt hänger på hur din kåk är konstruerad. Det finns också helt nya kombi-braskaminer för vatten runt 10k som ger runt 8kw vatten och 4kw utstrålad effekt som kanske skulle passa i din källare (kolla blocket).
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: POFF sa det
« Svar #4 skrivet: 20 oktober 2011, 15:43:38 »
Frågan är ju vad som sagt poff, kan ju vara så enkelt som en kontaktor. Kan ju vara värt att lägga några hundringar på felsökning
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: POFF sa det
« Svar #5 skrivet: 20 oktober 2011, 17:32:13 »
Bra förslag ovan, skulle inte ens se på Jula maskinen, är det kallare än -7 grader, då har du ändå en dyr vattenfläkt elpanna, skulle nog försöka kolla på befintliga elpannan, brukar gå och fixa denna, allt är ganska standard, kontakter, elpatronen mm, bara den inte rostat upp.

Eller alternativt en luftvärmepump som får hålla din gamla elpanna i handen.

Utloggad Mattias O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: POFF sa det
« Svar #6 skrivet: 23 oktober 2011, 00:42:58 »
En får tacka för svaren!

Nu föll det sig som så att det kom en mycket kompetent herre från orten. PANG hann det också säga innan han konstaterade att det var kortis i största elpatronen och kopplade ur den. Själv kissade jag nästan ner mig medan han knappt reagerade och var där med multimetern direkt och bad mig slå på strömmen igen vilket jag gjorde med viss tveksamhet.. ;)

Tog väl en kvart så var värmen i kåken kirrad. Så jävla skönt att hitta en duktig yrkesman som ställer upp och kommer på kort varsel. Känns inte så 2011.

Även denne herre dömde i princip ut mina funderingar på Julapumpen, samt att köpa en begagnad anläggning (7 år gammal ctc 109 + eco-el) som jag hade hittat på blocket. Han säljer förvisso ctc själv och har tidigare offererat mig en installation av en eco-el men bara det faktum att han faktiskt kom och fixade mitt problem, istället för att försöka kränga på mig något är mitt kvitto på att han inte talar för egen vinning så att säga.

Jag har funderat mycket (bra på att fundera är jag) på en vattenmantlad kamin i källaren. Pellets vore väl bekvämt men ved är väl mysigast.
Problem nr 1 är som jag har fattat det att rökkanalen har för klen dimension för något med lite kräm i. Måste dock undersöka detta närmare, det borde väl gå att borra sig in till den gamla kombipannans kanal med ett rör mellan eller dylikt tycker jag? En glidgjutning av kanalen lär nog behövas hur som helst, vilket vi gjorde när vi installerade braskassetten på det övre planet.

Om man nu skulle satsa på det spåret så skulle jag vilja ha en med inbyggd acktank. Vet inte hur vanligt det är eller hur stor och dyr den blir då? Finns ju kakelugnspannan men den är nog lite väl tilltagen :)

Även denna operation kan ju bli rätt dyr i slutändan. Snart är jag tillbaka på "köpa 2 LL-pumpar och "skrota" det vattenburna systemet"-spåret igen känner jag... ;P
Hus: 1-plan med inredd källare ca 70+60m2 i Vallentuna - Stockholm. Byggt 1953, tillbyggt -71 samt en mindre, halvtaskigt isolerad källarlös del byggd slutet -90/början 2000. Bristfälligt isolerat burspråk i stora sovrummet plan 1. I övrigt tilläggsisolerad träfasad, osäker på hur och hur mycket. Övervägande gamla 2-glasfönster. Trång kallvind med någon dryg dm kutterspån samt sporadiskt utrullade isolermattor som jag tror mig ha förstått att jag bör göra mig av med av fuktskäl. Omdränerat -07 med 100mm pordrän under mark. Källarvägar till stor del isolerade även invändigt men finns inga stora upplevda fuktproblem baserat på luktsinne och avläst hygrometer. Oisolerad platta med kalla klinker och betonggolv i källarplanet (har nyligen slitit bort ett trägolv och bytt avloppsrör) som till stor del är tänkta att få heltäckningsmatta på sig, dom andas ju numera säger dom. Undantag klinkergolvet i badrummet som faktiskt blir ganska varmt!

Uppvärmning: Kompakt shuntlös elpanna CTC-Electronic från -80 nånting med utegivare står ovanpå urkopplad kombipanna CTC 260B -64 (blev visst ingen besparing att byta till denna, DOH) och värmer radiatorvattnet. Separat VVB -04 står i badrummet i källaren. Direktverkande golvvärme (komfortvärme?) i badrumsgolv (tillkopplad) och i gillestugagolv (avstängd). Nytt (sep -10) är en avfuktare EchoDry Combi i tvättstugan som även värmer luften en del. Tvätten torkar ju aldrig. Oljefylld radiator 700w som komplement i sovrum plan 1 (taskigt isolerade burspråket). Mindre braskassett Eurofire Energikassetten -07 i vardagsrum plan 1.

Årsförbrukning: aug -09 till aug -10 ca 24200kwh (brukar ligga på drygt 25000 men eldade och frös till viss del denna ovanligt bistra vinter) varav värmegolv samt lampor i badrum uppmätt till ca 4200kwh. VVB baserat på vissa mätningar och uppskattning ca 3000kWh. Oljefylld radiator i sovrum kanske 500-1000kwh? Hushållsel enligt schablon 5000?

Personer i hushållet: två vuxna och två små barn.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: POFF sa det
« Svar #7 skrivet: 23 oktober 2011, 08:25:09 »
Du gör som du vill men jag hade inte skrotat det vattenburna systemet, oavsett om du sätter L/L pumpar så lär du ju behöva radiatorer i rummen och att dra fram elradiatorer känns inte som en optimal lösning.
L/L är i mina ögon något man sätter in när man när man har direktverkande el, inte något man ersätter ett vattenburet system med. (möjligen kompleterar)
Tänk på att du ska sälja nån gång också.
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: POFF sa det
« Svar #8 skrivet: 23 oktober 2011, 09:44:58 »
Eller 2 luftvärmepumpar och behålla nuvarande system, riv inte bort nånting.

Utloggad Mattias O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: POFF sa det
« Svar #9 skrivet: 23 oktober 2011, 21:23:57 »
Lugn lugn, menade inte bokstavligen skrota.. PAUSA då ;)

Med risk för att låta lite smådryg. Måste bara fälla en kommentar angående "långsiktig lösning" kontra billigare alternativ förresten.

Säg att jag skulle kunna spara 8000kwh/år på att byta till en "långsiktig lösning" och att denna lösning kostar uppåt 100 000kr.

När återbetalningstiden väl är över, hur fräsch är då denna anläggning och om den går sönder, lagar man den eller byter man ut den för att den är förhistorisk? Bara spånar lite..
Hus: 1-plan med inredd källare ca 70+60m2 i Vallentuna - Stockholm. Byggt 1953, tillbyggt -71 samt en mindre, halvtaskigt isolerad källarlös del byggd slutet -90/början 2000. Bristfälligt isolerat burspråk i stora sovrummet plan 1. I övrigt tilläggsisolerad träfasad, osäker på hur och hur mycket. Övervägande gamla 2-glasfönster. Trång kallvind med någon dryg dm kutterspån samt sporadiskt utrullade isolermattor som jag tror mig ha förstått att jag bör göra mig av med av fuktskäl. Omdränerat -07 med 100mm pordrän under mark. Källarvägar till stor del isolerade även invändigt men finns inga stora upplevda fuktproblem baserat på luktsinne och avläst hygrometer. Oisolerad platta med kalla klinker och betonggolv i källarplanet (har nyligen slitit bort ett trägolv och bytt avloppsrör) som till stor del är tänkta att få heltäckningsmatta på sig, dom andas ju numera säger dom. Undantag klinkergolvet i badrummet som faktiskt blir ganska varmt!

Uppvärmning: Kompakt shuntlös elpanna CTC-Electronic från -80 nånting med utegivare står ovanpå urkopplad kombipanna CTC 260B -64 (blev visst ingen besparing att byta till denna, DOH) och värmer radiatorvattnet. Separat VVB -04 står i badrummet i källaren. Direktverkande golvvärme (komfortvärme?) i badrumsgolv (tillkopplad) och i gillestugagolv (avstängd). Nytt (sep -10) är en avfuktare EchoDry Combi i tvättstugan som även värmer luften en del. Tvätten torkar ju aldrig. Oljefylld radiator 700w som komplement i sovrum plan 1 (taskigt isolerade burspråket). Mindre braskassett Eurofire Energikassetten -07 i vardagsrum plan 1.

Årsförbrukning: aug -09 till aug -10 ca 24200kwh (brukar ligga på drygt 25000 men eldade och frös till viss del denna ovanligt bistra vinter) varav värmegolv samt lampor i badrum uppmätt till ca 4200kwh. VVB baserat på vissa mätningar och uppskattning ca 3000kWh. Oljefylld radiator i sovrum kanske 500-1000kwh? Hushållsel enligt schablon 5000?

Personer i hushållet: två vuxna och två små barn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: POFF sa det
« Svar #10 skrivet: 24 oktober 2011, 07:17:40 »
Om du t.ex. borrar för bergvärme är det ju bara själva värmepumpen som behöver bytas ut efter att den tekniska livslängden gått ut, och det kostar i dagens penningsvärde kanske 50-70 000 kr beroende på vilken värmepump du väljer.
Den nya värmepumpen får en payoff-tid på 6-9 år.
Inte många saker som man reinvesterar i, till huset, som kan redovisa payoff-tid alls...
Ta kök eller toalett t.ex. - när får du payoff-tid på dem?

Att ha i åtanke är också att en långsiktig lösning höjer husets värde rätt mycket vid försäljning, kanske inte så att du tjänar på det hela om du säljer inom ett par år, men om vi t.ex. tänker oss att du skall bo där i 5 år till, då är jag rätt säker på att en långsiktig lösning är även ekonomiskt bättre.
Skall du bara bo där i två år till anser jag det vara bäst att fortsätta som du gjort, eller eventuellt sätta in en luftvärmepump för att kapa de värsta topparna i din förbrukning redan nu.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!