Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta frÃ¥n pellets till luft/vattenvärmepump? Är det värt det?  (läst 6579 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mia833

  • Gäst
Är husägare sen ett år tillbaka.
Uppvärmningen består av pellets i en kombipanna från -73. Saknar elpatron. Är alltså för närvarande helt beroende av att brännaren INTE går sönder.

Huset är även det från -73. 1 plans med källare. 103kvm + 103kvm + garage 24kvm. Sammanlagt 230 kvadratmeter att värma.
Fönster 2-glas.
Självdrag.

Gör av med ca 6-7 ton pellets på ett år. Vet inte om pannan är så effektiv som den borde vara.

Är det lönt att börja fundera på en luft/vatten? Vi resonerar så att pannan lär ju inte hålla för evigt och sätta in en patron i den är ju waste of money. Sen är det väldigt drygt med veckoförråd och springa hela vintern genom huset med pellets.
Jag vet inte om själva besparingen blir så stor men det känns som om det blir säkrare för huset och enklare för oss.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Sätt i en elpatron eller satsa på nya grejer skulle inte vilja ha pellets eldning utan backup. Tror du har kommit fram till vad som är bästa lösningen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
Absolut värmepump, ni verkar ha tröttnat på hantering samt att grejerna går på övertid redan.

Kan ni borra så rekommenderar jag bergvärme istället, inte så värst mycket dyrare samt mer driftsäkert.

Lycka till!
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Mia833

  • Gäst
Mia833
SV: Byta från pellets till luft/vattenvärmepump? Är det värt det?
« Svar #3 skrivet: 27 juli 2012, 22:09:16 »
Tror det finns möjlighet att borra här ja, det är alltså något bättre än luft/vatten?

Vet inte om vi bestämt oss egentligen, eller kanske.. det är bara det att det känns som en stor investering då det vi har faktiskt fungerar.. fast samtidigt - lägger brännaren av mitt i vintern då förstör man väl också huset..

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
För mig är bergvärme ett givet val om jag fick välja mellan bergvärme och luft/vatten.

Bargvärme är minst strul. Bergvärmepumpen jobbar mot ett media som inte svänger så mycket i temperatur jämfört med en luft/vatten.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad nissebrun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
Hejsan. Jag gick över från pellets till luft/vatten för 2 år sedan och är bara så nöjd hitills. Inget arbete alls med hantering och sotning av panna/skorsten och en lägre elförbrukning än jag hade räknat med så sett från mitt perspektiv så kan jag inte annat än att rekommendera luft/vatten. Min ctc-anläggning kostade ca: 90 000:- efter rotavdrag och har hitills fungerat klockrent. ( peppar peppar ).
F.d. pellets-eldare nu en förväntansfull CTC EcoAir 107 + EcoEl 1550 ägare med anläggning installerad i juni 2010

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!