Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LP larm Nibe Fighter 1230 Bergvärmepump  (läst 681 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kent A

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
LP larm Nibe Fighter 1230 Bergvärmepump
« skrivet: 08 oktober 2022, 16:06:05 »
Fick detta larm imorse på den gamla värmepumpen. Kollade igenom menyerna och ser att det sannolikt är pumpen för brine som gett upp, då det visas att inkommande från borrhålet är +20, och det ska ju vara kanske 7-10 så pumpen har stannat. Nu är grejen att jag har en fläktkonvektor som jag använder sommartid, till den sitter en cirkpump, så kör jag den så visas inkommande temp att brinen är ca 8 grader, så för att tillfälligt få igång den skulle jag vilja veta om nån känner till hur man kan lura pumpen att cirkpumpen i värmepumpen är igång, tydligen känner den inte av tempen som visas i displayen utan är troligen kopplat så att när cirkpumpen stannat då går heller inte värmepumpen igång, någon som vet hur man kan göra för att lura värmepumpen att cirkpumpen är igång?

Uppdatering, behövde kvittera larmet genom att starta om VP sedan började VP ladda varmvattnet efter en stund när den externa cirkpumpen till fläktkonvektorn var igång.
Ville ju undvika köra på elpatron, nu får man väl fundera på om man ska byta trasiga cirkpumpen eller hela värmepumpen.
« Senast ändrad: 08 oktober 2022, 16:59:38 av Kent A »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LP larm Nibe Fighter 1230 Bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2022, 17:04:37 »
LP beror på att en pressostat som sitter i köldmediekretsens lågtryckssida löst ut på för lågt tryck.
Att den löser på LP beror då inte av nån temperatur, inte heller känner den av om cirkpumpen på kalla sidan funkar.
Så jag förstår inte riktigt ditt resonemang?

Men din analys av problemet är nog korrekt, cirkpumpen för köldbäraren är trasig, men jag tror inte att du kan köra värmepumpen på frikylans cirkpump, den är troligen för klen för detta.
Du kan ju dock testa, men jag tror inte flödet blir tillräckligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kent A

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LP larm Nibe Fighter 1230 Bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2022, 17:12:09 »
Jo det verkar funka, såg att jag måste kvittera larmet genomen omstart, därefter började pumpen ladda varmvattnet, skönt att få lite respit på hur man ska gå vidare. Cirkpumpen till fläktkonvektorn är en separat som är monterad, inget som fanns i fläktkonvektorn.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LP larm Nibe Fighter 1230 Bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: 08 oktober 2022, 17:44:27 »
Jo det verkar funka, såg att jag måste kvittera larmet genomen omstart, därefter började pumpen ladda varmvattnet, skönt att få lite respit på hur man ska gå vidare. Cirkpumpen till fläktkonvektorn är en separat som är monterad, inget som fanns i fläktkonvektorn.

Jo såna larmer kräver vanligen omstart.
Funkar köldbärarpumpen nu?

Jag har också frikyla men den cirkpump som pumpar till frikylan är bra mycket klenare än den i värmepumpen för min del.
Dessutom gör tryckfallet genom fläktkonvektorn att flödet nog blir för dåligt i alla fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kent A

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LP larm Nibe Fighter 1230 Bergvärmepump
« Svar #4 skrivet: 09 oktober 2022, 08:46:27 »
Kölbärarpumpen i VP fungerar dock fortfarande inte. Jag satte upp en Grundfos ups 25-60 i samband med att fläktkonvektorn sattes upp (märke Sabiana) så cirkpumpen verkar med god maginal vara ok, och har inte märkt av att fläktkonvektorn orsakat tryckfall eller försämrat cirkulation, så just nu tuffar värmepumpen på som vanligt.
« Senast ändrad: 09 oktober 2022, 09:03:55 av Kent A »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!