Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor, nyinstallerad bosch compress lvvp, LJUD, EFFEKT, INSTÄLLNINGAR  (läst 2390 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bergstrum

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, precis fått min bosch compress 7000 aw 13kw / awm 13-17kw installerad.
Har nu lite frågor som jag hoppas att någon kunnigare än mig kan svara på här.

Till att börja med så kunde inte installatören speciellt mycket angående inställningsfasen och fick därmed hjälp av supporten på bosch att göra grundinställningarna.

Frågor jag har.

1. Ljudet
Låter det normalt sätt "såhär" pass mycket från en lvvp?
Nu har jag inte någon film eller liknande för att demonstrera, kan fixa detta.
Låter typ som att det är en dammsugare på utanför huset, tror mest att ljudet vandrar och skapar någon resonans i vattenrören, låter inte speciellt mycket utomhus och att det låter precis vid fönstret den står förstår jag. Men jag hör tydligt ett dovt tinnitusljud även längst bort i huset.
ja, utedelen är installerad med slang
Vad innebär tystdrift mer exakt, hittar inget i böckerna vad som händer om jag kör det?

2. Förbrukning
Jagar runt i hela huset för att hitta förbrukare då jag tycker att min dagliga förbrukning på 100-130kwh/dag är ganska högt. Bifogar bilder. Installationsdatum var 14 dec så drygt 2 veckor har gått ca 700-800kwh på 14 dagar. Innan var innerdelen installerad ca 1 månad och förbrukade denna tid 3000kwh.

3. Värmen
Kommer inte riktigt upp i temperatur som jag önskar, nu är det visserligen -10 med han lyckas inte värma huset mer än 20grader.

Info om huset.
2 pers 1 barn
60 tal
tegelhus
120+80 kvm
2 glas självdrag
ca förbrukning tidigare år 25000kwh/år (innan värmepump och spabad)
vattenburna radiatorer, nybytta termostater.
1 badrum med golvvärme á 14 kvm
spabad som nu vid -10 drar ca 20kwh /dag
Alla vitvaror är även dom nya så det bör inte vara någon jätte förbrukning

Tycker ni att siffrorna angående förbrukning är rimlig?
Lägger upp ett gäng bilder
Cirkulationspumpen går i ett autoläge, och efter att utedelen installerades körs den ganska hårt dvs ca 19w konstant, visserligen längre sträcka att flytta vattnet..

Förbrukning 24 dec, julafton var vi inte hemma på hela dagen så någon förbrukning av tv, dator, lampor osv är inte aktuell

Säkert glömt massa nödvändig information, men diskutera gärna med mig så fixar jag fram mer info.

Eftersom forumet inte verkar funka att ladda upp bilder på så har jag gjort ett album här
https://postimg.cc/gallery/9Wq8L97

EDIT

har räknat lite på förbrukning
15-27 dec 13dagar - 1300KWH
varav 700kwh på värme samt 257KWH på spabad, kvar 343 KWH på hushållsel????? ca 26KWH per dag, är detta normalt? eller bör jag gå till botten på vad som förbrukar?

Testade sänka VV till 53grader, var skollhett innan
Ändrade även byggnadstyp till medel, så kanske den behåller värmen ökar på lite mer?
Ändrade även till tyst drift fram till -10 grader. märker dock ingen speciell skillnad i ljudet
« Senast ändrad: 29 december 2021, 11:35:55 av bergstrum »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
1100 timmar styrenhet, var den inte ny eller tog det så lång tid att få utedelen driftsatt?

Hur ser dina radiatorer ut? Finns några platta elenden från oljepanne-tiderna som ger dyr drift ihop med värmepump.

Värmen är fråga om inställningar, inte ork. Läs igenom den tyngsta manualen om hur värmeinställningarna fungerar.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad bergstrum

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dessa tre elementtyper har jag, dom är gamla - 60 tal
utedelen var restad, inndelen gick för egen maskin 9 nov till 14 dec

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Man brukar räkna med 5000 kWh/år för hushållsel för en normalfamilj, här är det nästan det dubbla.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad bergstrum

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja, har också hittat liknande uppgifter. Förstår bara inte vart skiten tar vägen. Vi är absolut inte slösaktiga med el, allt gällande belysning är automatiserat, alla vitvaror, förutom tvättmaskin, torktumlare och en dricka kyl i källaren är 1 år gammalt.
Resten är nyrenoverat.

Det mest pinsamma i detta är att jag själv är elektriker, har senaste veckan börjat leta med strömtång osv, men hittar liksom inget som är jätte onormalt. Känns nästan som att jag ska fixa en logger och logga alla utgående grupper dygn för dygn.

Det enda som kan tänkas sticka iväg i el är golvvärmen för badrummet, den drar ju så klart en del, har dock sänkt ner den några grader nu när elen varit så förbannat dyr.
Men resten ska inte kunna dra några extrema mängder tycker jag.
spabadet har jag satt en trefasmätare på då jag tänkte att detta var boven i dramat.
Det är klart att badet drar mycket, men nu kan jag säga exakt vad just badet drar och vad värmepumpen drar, resten kommer ju från annat håll

Kan dock va så att vi ska invänta nån månad med nya värmepumpen för att få lite mer exakta siffror och inte genomslag på endast 13 dagar när snittet nästan varit -10.


« Senast ändrad: 29 december 2021, 12:44:26 av bergstrum »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Belysning osv drar ingenting, hushållsmaskiner är svårt att få göra slut på mycket värme. Kört 95-graderstvättmaskiner 12 st i rad utan att jag känt mig det minsta ruinerad.
Det mesta brukar kosta 2-4 kWh per maskin.

Jag tror helt på värmesystemet, även om det ser ut som du har rätt hyfsade radiatorer av dåliga modellen.

Undersök värmeinställningarna. Stäng av påverkan rumsgivare denna vintern.

Är värmekurvan fel så driver innetemperaturen upp och ned med förändrad utetemperatur. När innetemperaturen är stabil är kurvan rätt. Förskjutning av värmekurvan ställer innetemperaturen.
Alla dina termostater ska vara fullt öppna helst året om. När sommaren kommer så kan du se till att den slutar ge värme helt, se manualen.

Är värmekurvan jättehög kan den bli glad i tillskott utan anledning. Det är även viktigt att du upplever att alla dina element är lika varma. Din cirkulationspump kanske behöver höjas ytterligare. 19W är inte så mycket arbete på lågenergipump. 30-35W hade jag nog velat ha i alla fall. Se skillnad i framlednings temperatur mot retur om flödet är lagom.

Kontrollera att alla termostatpiggar fjädrar tillbaka.

Du kan montera elmätare för värmesystemet och en till för poolen, så får du resten via huvudelmätaren, så kan du ringa in var energin går. Du behöver inte skämmas för din titel eller liknande, ett feljusterat värmesystem som periodvis kan använda elen med "dålig hävarm" blir ju inte ditt skam-område eller vad man ska säga.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

Vad innebär tystdrift mer exakt, hittar inget i böckerna vad som händer om jag kör det?


Med "tyst drift" går kompressorn på reducerad effekt/vartal, som i sin tur gör att den är tystare.

Det innebär att den kompletterar med el-tillskott om/när kompressorn inte orkar hålla börvärdet på framledningen.

Fabriksinställning för "tyst drift" är "Nej".


Utloggad bergstrum

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Belysning osv drar ingenting, hushållsmaskiner är svårt att få göra slut på mycket värme. Kört 95-graderstvättmaskiner 12 st i rad utan att jag känt mig det minsta ruinerad.
Det mesta brukar kosta 2-4 kWh per maskin.

Jag tror helt på värmesystemet, även om det ser ut som du har rätt hyfsade radiatorer av dåliga modellen.

Undersök värmeinställningarna. Stäng av påverkan rumsgivare denna vintern.

Är värmekurvan fel så driver innetemperaturen upp och ned med förändrad utetemperatur. När innetemperaturen är stabil är kurvan rätt. Förskjutning av värmekurvan ställer innetemperaturen.
Alla dina termostater ska vara fullt öppna helst året om. När sommaren kommer så kan du se till att den slutar ge värme helt, se manualen.

Är värmekurvan jättehög kan den bli glad i tillskott utan anledning. Det är även viktigt att du upplever att alla dina element är lika varma. Din cirkulationspump kanske behöver höjas ytterligare. 19W är inte så mycket arbete på lågenergipump. 30-35W hade jag nog velat ha i alla fall. Se skillnad i framlednings temperatur mot retur om flödet är lagom.

Kontrollera att alla termostatpiggar fjädrar tillbaka.

Du kan montera elmätare för värmesystemet och en till för poolen, så får du resten via huvudelmätaren, så kan du ringa in var energin går. Du behöver inte skämmas för din titel eller liknande, ett feljusterat värmesystem som periodvis kan använda elen med "dålig hävarm" blir ju inte ditt skam-område eller vad man ska säga.

Ja men precis, nu kan jag ju iofs se antal kwh på kompressor respektive el-tilskott i pannan. Så där kan jag börjar räkna
Spabadet har jag redan en effektmätare på, så kvar är nog något annat, OM appen från min el-leverantör stämmer någorlunda dvs.
Alla termostater byttes i samband med pannbytet, eftersom jag upplevde just detta att några kärvade.
I dagsläget är jag också inne på att kurvan inte stämmer helt, nu tex. När utetemperaturen stigit till +1 så sjunker innetempen till 19-20 grader.
Jag sitter föbrilt och vänder blad i manualen, men för någon som inte håller på med värme och vatten till vardags, så är det inte plättlätt att förstå vad alla begrepp betyder och vad funktionerna gör för skillnad.

Har beställt små effektmätare á shuckouttag för att mäta enstaka maskiner.
Sen som jag skrev innan, jag har mätt och jämnfört 13 dagar (lyckades pricka dom 13 dagar som varit kallast på året) via appen från el-leverantör.
Jag ska nog börja med att läsa av mätaren själv och kolla.

Alla radiatorer upplever jag få jämn värme, dock så pendlar den ju rätt mycket.
Ska kanske ringa bosch igen och be att vi tillsammans går igenom inställningarna på pumpen.
Om det inte är någon här på forumet som är utnämnd/självutnämd expert på grejjerna ;)

Utloggad bergstrum

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Med "tyst drift" går kompressorn på reducerad effekt/vartal, som i sin tur gör att den är tystare.

Det innebär att den kompletterar med el-tillskott om/när kompressorn inte orkar hålla börvärdet på framledningen.

Fabriksinställning för "tyst drift" är "Nej".

Har testat detta under 24h eftersom jag inte hittade något i manual som beskriver hur det faktiskt går till och vad som händer.
Misstänkte som du skriver, men man vet aldrig.
Eltillskottet har inte gått in något nu, med dock så har temperaturen ökat från -8 till +1. Kan också va orsaken.
Har inga problem med hur pumpen utomhus låter, den är nästan obefintlig.
Dock så har jag ett extremt störande fortplantningsljud ifrån vattenrören, till 99% säkerhet ifrån kompressorn.
Hör inte ljudet utomhus, men direkt innanför väggen när jag inte längre hör fläkten, så hör jag istället kompressorn.

Utedelen är installerad med slang, och slack. Vet inte vad jag kan göra för nästa steg.
Jobbigast är det givetvis när den avfrostar. Då låter det som att det står en dammsugare utanför varje rum.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5


Jobbigast är det givetvis när den avfrostar. Då låter det som att det står en dammsugare utanför varje rum.

Jag gissar att det är cirkulationspumpen eller flödet från cirkulationspumpen som skapar missljudet, genom att den går på 100% under avfrostningarna.

Antar att du har en bypass och extern cirkpump. Bypassen sitter som en U-böj mellan rören som kommer ut ur värmepumpens topp. Cirkpumpen kan vara placerad när eller långt ifrån värmepumpen, och antagligen på framledningen.

Med rätt monterad bypass och cirkpump, så borde det inte vara några problem. Kompressorljudet vid avfrostningarna borde heller inte har möjlighet att fortplanta sig innanför ytterväggen, om/när den är ansluten slang.

Utloggad bergstrum

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Jag gissar att det är cirkulationspumpen eller flödet från cirkulationspumpen som skapar missljudet, genom att den går på 100% under avfrostningarna.

Antar att du har en bypass och extern cirkpump. Bypassen sitter som en U-böj mellan rören som kommer ut ur värmepumpens topp. Cirkpumpen kan vara placerad när eller långt ifrån värmepumpen, och antagligen på framledningen.

Med rätt monterad bypass och cirkpump, så borde det inte vara några problem. Kompressorljudet vid avfrostningarna borde heller inte har möjlighet att fortplanta sig innanför ytterväggen, om/när den är ansluten slang.

Här har vi nu lite film/bild material. Såhär ser det ut vid pannan. Filmen visar, utedel-rör igenom tvättstuga-pannrum, och sista klippet är för att demonstrera hur innegivaren sitter.
Den sitter så centralt i huset det kan bli, inte direkt påverkad av någon radiator. Men ändå tillräckligt nära för att känna av och sänka när vi brassar på i kaminen.
(ja det sitter ett litet element i hallen, agerar både skovärmare och öppet så att värmen strålar ut)

Bilderna talar väll för sig själv.
Jag tror dock inte att det är från cirkpumpen, ljudet verkar svårt att fånga på film och jag upplevde inte problemet innan utedelen installerades. Ska testa filma vid ett element nästa gång den frostar av.
Men det liter lite som fläkt/kompressor, man kan ana ljudet bakom utedelen. Det låter självklart mindre nu när pumpen inte går så hårt eftersom det är varmare ute.

Fråga. Skulle jag kunna eliminera att det är cirkpumpen genom att dra ut den/stänga av den under drift, eller riskerar jag att skada något då?
« Senast ändrad: 30 december 2021, 17:01:27 av bergstrum »

Utloggad bergstrum

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Jag gissar att det är cirkulationspumpen eller flödet från cirkulationspumpen som skapar missljudet, genom att den går på 100% under avfrostningarna.

Antar att du har en bypass och extern cirkpump. Bypassen sitter som en U-böj mellan rören som kommer ut ur värmepumpens topp. Cirkpumpen kan vara placerad när eller långt ifrån värmepumpen, och antagligen på framledningen.

Med rätt monterad bypass och cirkpump, så borde det inte vara några problem. Kompressorljudet vid avfrostningarna borde heller inte har möjlighet att fortplanta sig innanför ytterväggen, om/när den är ansluten slang.

bilderna kom inte med i förra posten

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

Allt ser jättebra ut.

Nej, det blir inga bra alls om du släcker ner cirkpumpen under drift.

Den cirkpump/flöde jag nämner, är flödet från utedelen via cirkpumpen inne i innedelen. Den flödar med 100% av cirkpumpens kapacitet vid avfrostningar. Det gör den troligtvis via innedelen och bypassen, men att den externa cirkpumpen matar på med energi från villans värmekrets.



Utloggad bergstrum

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Allt ser jättebra ut.

Nej, det blir inga bra alls om du släcker ner cirkpumpen under drift.

Den cirkpump/flöde jag nämner, är flödet från utedelen via cirkpumpen inne i innedelen. Den flödar med 100% av cirkpumpens kapacitet vid avfrostningar. Det gör den troligtvis via innedelen och bypassen, men att den externa cirkpumpen matar på med energi från villans värmekrets.

då förstår jag dig.
Då är frågan, hur hittar jag om det kommer ute/innifrån. För även om jag skulle stänga av utedelen när det väl låter. Så antar jag att OM det skulle va interna cirkpump så anpassar den hastighet? Det är klart att den får jobba hårt eftersom jag har en bit till utedelen med.

Men två största frågorna kvarstår.
Inställning av värmekurva
Samt hur eliminerar jag ljudet, även om det skulle komma ifrån pannan? Såg att nån hade monterat någon slags gummidutt övergång ut på radslingan. Det kanske är lösningen?

Utloggad bergstrum

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Allt ser jättebra ut.

Nej, det blir inga bra alls om du släcker ner cirkpumpen under drift.

Den cirkpump/flöde jag nämner, är flödet från utedelen via cirkpumpen inne i innedelen. Den flödar med 100% av cirkpumpens kapacitet vid avfrostningar. Det gör den troligtvis via innedelen och bypassen, men att den externa cirkpumpen matar på med energi från villans värmekrets.

Här har vi ett exempel på ljudet, somsagt det är svårt att fånga på film. Men det är betydligt jobbigare i verkligheten då det blir ett ringande ljud ifrån alla rum samtidigt.
På dagen med lite vanligt dagsbrus så kanske det går ann. Men tänk dethär på natten, när man ska försöka fånga lite skönhetssömn. Suck...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!