Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Komplettera frÃ¥nluftsVP med solfÃ¥ngare  (läst 1843 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LilleNo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Komplettera frånluftsVP med solfångare
« skrivet: 25 oktober 2010, 10:51:11 »
Jag har en IVT 490 frånluftsvärmepump i dagsläget som jag funderar på att komplettera med solfångare, det lär vara möjligt enligt IVTs manualer.

Huset (byggt 2007) vi bor i är på två våningar (totalt 135m2) med träfasad och moderna energifönster och vanliga vattenradiatorer.
Jag håller på och bygger om carporten till garage med vattenburen golvvärme och funderar på att i framtiden bygga ut huset ytterliggare med golvvärme i det nya rummet.

Jag har därför funderat på att förstärka värmeproduktionen med solfångare.
Jag kör idag IVT 490 VP:n på ekonomidrift med en värmekurva på 2,5, när vi flyttade in kördes VP:n i normaldrift med en värmekurva på 3,5, men eftersom jag tycker att det blir lite varmt sänkte jag kurvan.
Vi har en braskamin (Contura 550) som jag spetsar med när det känns lite ruggigt (tidigt på morgonen/vissa kvällar) och det fungerar bra, frånsett att VP:ns kompressor går non-stop.

De funderingar jag har kring installation av solfångare inkl. acktank är följande:


  • 3 solfÃ¥ngarpaneler pÃ¥ taket (söderläge, 18° befintlig taklutning), räcker vinkeln och antal paneler?
  • Ack-tank pÃ¥ 300L under taket (vinden, oisolerad del), funkar det?
  • SolfÃ¥ngarsystemet matar VP:n i första hand med VV, därefter komprossr och slutligen värmepatronen i VP.
  • Finns nÃ¥got behov av elpatron i ack-tanken dÃ¥ den stÃ¥r utanför husets isolering?

Puh, många frågor och mycket information. Jag hoppas att någon orkar ta sig tid att läsa detta och komma med tips/förslag.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Komplettera frånluftsVP med solfångare
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2010, 12:25:48 »
Här kommer några kommentarer:
- 300 liter ack.tank är vad man brukar ha för varmvattenproduktion på sommaren
- antal paneler är ett dumt mått att ange, prata hellre kvadratmeter
- 3 plana solfångare kan typiskt bli mellan 5 och 6 kvadratmeter och då är 300
  liter ack.tank för lite.
- om vi skall bidra med värme på vår och höst behövs betydligt större volymer
- på vintern får en normal solanläggning fullt upp med att bara förvärma varmvattnet
- placering av vattenbehållare högt upp i huset och/eller i utrymmen utan golvbrunn
  känns inte bra
- stora tankar på träbjälklag kan ge problem med bärigheten...
- spillvärme rör sig uppåt och kommer i ditt fall inte till nytta
- spana hellre på placering av ack.tank i garaget
- 18 graders lutning är helt OK i alla fall för plana solpaneler. Rörfångare med
  HeatPipe fungerar dock inte alls vid sÃ¥ lÃ¥ga lutningar. HeatPipe-processen
  startar dÃ¥ inte överhuvudtaget.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad LilleNo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Komplettera frånluftsVP med solfångare
« Svar #2 skrivet: 25 oktober 2010, 18:16:01 »
Tack för snabba svar!
Jag får grubbla på det här några varv till, edt känns som att det fanns några definitiva hinder på din lista som behöver klaras ut.

Jag antar att heatpipe-solfångare är det effektivaste, vad är optimal lutning för dessa (45° eller kanske mer?)?

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Komplettera frånluftsVP med solfångare
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2010, 20:43:21 »
HeatPipe eller Plana solfångare är ett ämne som ofta leder till "religionskrig"
här på forumet. Om jag lite diplomatiskt säger att du behöver inte vara ledsen
för att du har 18 graders lutning pÃ¥ taket  Thumbsup
Kvar att välja på är U-Pipe som också är en rörsolfångare och plana paneler.
Ingen av dessa har ont av att ligga i flack vinkel så länge det inte är snö och is.
Den som vill ha en solanläggning som hjälper till så mycket som möjligt på vintern
väljer plana solfångare eftersom de dels går att integrera i befintligt takmaterial
och dels kastar de av sig snö och is så fort solen börjar skina.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad LilleNo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Komplettera frånluftsVP med solfångare
« Svar #4 skrivet: 26 oktober 2010, 21:38:10 »
Det där med takvinkeln på 18° är inget absolut, då jag inte hade tänkt att bygga in panelerna i taket). Jag kan tänka mig (om grannar & kommun tillåter) att höja lutningen några grader, men inte upp till några 40-45°.

Min spontana tanke när du nämnde heatpipe var att det är vad som "gäller" i datorsammanhang, så då tog jag för givet att det var den mest effektiva tekniken. Men menar du att det är marginella skillnader i praktiken mellan U-pipe & heatpipe, eller används de vid olika förhållanden?

Det största hindret som jag ser det är ack-tanken, jag har ännu inte kunnat klura ut någon lämplig plats för en dylik. Det skulle möjligtvis vara en rektangulär smal tank i garaget... kanske.

Om jag inte missminner mig alldeles, så har jag för mig att IVT visar ett bildexempel på en solfångare inkopplad direkt till VP:n utan någon ack-tank. Kan det vara rimligt att solfångaren värmer upp vattnet direkt den mindre vattenbehållaren som finns i VP:n?

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Komplettera frånluftsVP med solfångare
« Svar #5 skrivet: 26 oktober 2010, 22:17:11 »
Om du bygger ett system som kräver höga temperaturer från taket så är det
rörfångare som gäller, eftersom de har låga förluster vid höga temperaturer.

Vid låga taklutningar faller HeatPipe bort och att ställa upp solfångare på ställningar
på taken faller rimligen bort av estetiska skäl. HeatPipe jobbar enligt on-offprincip:
antingen kommer det ner hett vatten eller så kommer det inte nå't...

U-Pipe har inga problem med låga lutningar och har även de bra högtemperaturegenskaper.
Till skillnad från HeatPipe går dessa att mjukstarta på låga temperaturer och de fortsätter
även jobba på kvällarna.

Plana vinner när vi har låga systemtemperaturer och att de fortsätter gå även utan solljus.
Ordentligt dagsljus räcker för att få 20-30 grader varmare i solfångaren än utetemp.
Dessutom kastar plana av sig snö och is på vintern. Det gör inte rörsolfångarna.

Man måste alltså se hela systemllösningen innan man kan välja solfångare.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!