Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gräva dränering frÃ¥n luft/vattenvärmepump  (läst 2657 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad yamahafj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
Halloj!

Är i stånd att skaffa en ny luft/vattenvärmpepump. Förra ägaren till huset har inte ordnat med bortledning av kondensvatten från den tidigare värmepumpen. Tänkte åtgärda det nu. Vi har ingen dagvattenledning i närheten så tänkte gräva och fixa något eget. Mest så att vattnet kommer en bit bort från huset. Någon som har gjort något liknande här på forumet? Tips & råd? Hur djupt ska man gräva? Använda någon slags markduk? Sandbädd? Annat att tänka på?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Gräva dränering från luft/vattenvärmepump
« Svar #1 skrivet: 09 april 2021, 17:47:01 »
Gräv och gör en liten stenkista på frostfritt djup. Hur djupt frostfritt är beror på var i landet man bor. Storleken beror också på hur mycket marken suger åt sig eller om det är blöt lera där vatten ofta blir stående. Använd t.ex. PEM 40 slang. Lägg på markduk som skydd och återfyll jorden. Gjutet betongfundament till en tung utedel är bra att göra om det finns möjlighet. Då kommer värmepumpen att stå plant även efter några år.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad yamahafj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Gräva dränering från luft/vattenvärmepump
« Svar #2 skrivet: 10 april 2021, 08:48:38 »
Gräv och gör en liten stenkista på frostfritt djup. Hur djupt frostfritt är beror på var i landet man bor. Storleken beror också på hur mycket marken suger åt sig eller om det är blöt lera där vatten ofta blir stående. Använd t.ex. PEM 40 slang. Lägg på markduk som skydd och återfyll jorden. Gjutet betongfundament till en tung utedel är bra att göra om det finns möjlighet. Då kommer värmepumpen att stå plant även efter några år.

Tack för tips och rÃ¥d. 👌

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Har du inte dränering runt huset, har du det kan du leda vattnet dit.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gräva dränering från luft/vattenvärmepump
« Svar #4 skrivet: 10 april 2021, 11:01:57 »
Inte leda till dränledningen, det ska vara sep ledning, hur är det med stuprören, egna rör i mark, om så är koppla på där.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Brukar du inte ansluta dräneringen till dagvattnet? Eller till en separat "stenkista"???
Det tror jag att det är gjort pÃ¥ alla hus som jag varit och jobbat pÃ¥  Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!