Författare Ämne: RÃ¥d angÃ¥ende jord/bergvärmepump önskas  (läst 27277 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« skrivet: 08 september 2006, 00:08:34 »
Ja då verkar det som att det kanske äntligen blir till att kasta ut oljepannan och skaffa en effektivare värmekälla så jag skapar en egen tråd. Lite fakta om huset till att börja med:

Plats Härjedalen
Byggår 1972, enplansvilla med källare och varmgarage.
240kvm där alla utrymmen är uppvärmda.
Oljepanna modell Steelexpannan, har inga specar eftersom den är tillverkad på ett företag(Nord Steelex) i byn. Har rykte om sig att fungera bra iaf. 10-15 år gammal brännare. Finns även en 6 kw elpatron som i stort sett aldrig används, kan nog tänkas vara defekt eller felkopplad för de få gånger vi kört den så räcker den inte till.

Fönstrena är från när huset byggdes men på Söndag kommer en firma för att mäta och skapa offert och på Måndag kommer firma två. Fönstrena är dåliga med andra ord, på skuggsidan är det is på insidan större delen av vintern. Tre fönster har dessutom spruckit troligtvis pga av att karmarna ändrat "form".

Vad gäller radiatorerna verkar jag ha tvårörssystem men högtemp och inte lågtemp som jag trodde från början. Hur jag kommit fram till detta är dels att andra element inte påverkas om jag stänger av ett element, borde vara tvårörssystem mao. Högtemp pga av att det var det vanligaste fram till nån gång på 80-talet för oljeuppvärmning samt att pannan är ställd till 70 grader.

Det finns även fjärrvärme i byn men det är på andra sidan Ljusnan och är inte draget till "min" sida än och E-on kunde inte svara på om det kommer att dras över älven heller. Iofs så är jag även skeptisk till att binda mig mot en leverantör också. Jag har iaf varit inne på pellets, LVVP, avpolleterat jordvärme men är nu i skedet där jag väljer mellan jordvärme och bergvärme. :D

Har hela tiden trott att jag bor på en ren grusås men efter att ha pratat med några installatörer, borrfirmor samt en granne så verkar det inte vara några problem med bergvärme. Vad jag har förstått så kommer jag behöva borrhål på 180-200 meter, är många teorier på hur långt det kan tänkas vara till berg men allt från 5-30 meter har det tippats på. Tyvärr är det ingen granne som borrat på åsen så man kan ju inte veta.

Förbrukningen idag ligger på i snitt 4,5 kubik/år, snittet räknat senaste 4 åren inklusive 2006. Kommer bli en tankning till i år men 4,5 är väldigt nära sanningen.
Hushållsel föbrukar vi 6000-6100kwh/år.

Ingen tilläggsisolering på vinden mer än det som las in när huset byggdes, finns dock med i planerna att tilläggsisolera vinden.

Har pratat med en installatör idag som skulle räkna på ett system och skicka det till mig, men han har inte varit på plats och kikat utan tog förbrukning, storlek och byggår via telefon bara. Känns väl lite sådär måste jag erkänna.

Sen har jag fått lite olika bud vad gäller storlek, det snackas om 9-12 kw. Borde väl räcka med 9kw? För stor ger vad jag förstått många start och stopp vilket ska undvikas?

Så jag skulle gärna vilja ha lite råd om vad som kan tänkas fungera bäst samt lite vad gäller storlek på prylarna. Jordvärme innebär väl en herrans massa slang samt att det inte är riktigt lika effektivt samtidigt som att man hört endel mardrömsscenarion angående krånglande bergvärmeanläggningar, iofs så verkar mycket bero på felborrade hål men det innebär ändå en massa vånda och krångel. Ju mer kött på benen jag har desto bättre för nu känner jag mig lite lätt vilsen och utlämnad i händerna på VP-firmorna.

Min förhoppning är att jag får en årsförbrukning på 20-25000kwh inklusive hushållsel, är det möjligt tror ni?

Om någon har tips på bra firmor/installatörer i Jämtland tar jag gärna emot dessa tips. :)
« Senast ändrad: 08 september 2006, 00:12:05 av Frosty »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #1 skrivet: 08 september 2006, 06:53:59 »
Som jag ser det behöver du en 10 kW värmepump.
Jag har räknat med nibes dimensioneringsprogram p.g.a. att det är det program jag har tillgång till, du kan i princip välja vilken värmepump (fabrikat) som heslt och få samma typ av besparing med dem.

Om du byter fönster och tilläggsisolerar kanske du kan välja en värmepump som är runt 8 kW istället, och med ca 20% kortare borra/markkollektor.

Här kommer de två kalkyler jag gjort, borra 200 meter, markkollektor 2 X 300 meter.
Total årsförbrukning inkl hushållsel efter installation bör bli ca 16-17 000 kWh/år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29313
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #2 skrivet: 08 september 2006, 11:34:38 »
Högtemp pga av att det var det vanligaste fram till nån gång på 80-talet för oljeuppvärmning samt att pannan är ställd till 70 grader.

En anledning till att pannan står på 70 ºC kan vara varmvattenkapaciteten och en annan att slippa problem med kondensering av rökgaser i skorstenen. Mitt hus har bra lågtemp trots att den är byggd 70. Vet du ungefär framledningstemp efter shunten en kall vinterdag?

Citera
Sen har jag fått lite olika bud vad gäller storlek, det snackas om 9-12 kw. Borde väl räcka med 9kw? För stor ger vad jag förstått många start och stopp vilket ska undvikas?

Det går oftast att justera genom att fixa lite med inställningarna på VP:n.

Citera
Så jag skulle gärna vilja ha lite råd om vad som kan tänkas fungera bäst samt lite vad gäller storlek på prylarna. Jordvärme innebär väl en herrans massa slang samt att det inte är riktigt lika effektivt samtidigt som att man hört endel mardrömsscenarion angående krånglande bergvärmeanläggningar, iofs så verkar mycket bero på felborrade hål men det innebär ändå en massa vånda och krångel. Ju mer kött på benen jag har desto bättre för nu känner jag mig lite lätt vilsen och utlämnad i händerna på VP-firmorna.

Min förhoppning är att jag får en årsförbrukning på 20-25000kwh inklusive hushållsel, är det möjligt tror ni?

Är bara kollektorn väl dimensionerad är det inga problem, jordvärme är billigare än att borra men i övrigt är det lika effektivt.
« Senast ändrad: 08 september 2006, 11:36:38 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #3 skrivet: 08 september 2006, 12:47:24 »
Som jag ser det behöver du en 10 kW värmepump.
Jag har räknat med nibes dimensioneringsprogram p.g.a. att det är det program jag har tillgång till, du kan i princip välja vilken värmepump (fabrikat) som heslt och få samma typ av besparing med dem.

Om du byter fönster och tilläggsisolerar kanske du kan välja en värmepump som är runt 8 kW istället, och med ca 20% kortare borra/markkollektor.

Här kommer de två kalkyler jag gjort, borra 200 meter, markkollektor 2 X 300 meter.
Total årsförbrukning inkl hushållsel efter installation bör bli ca 16-17 000 kWh/år.

Tack så mycket, uppåt 600 meter slang tar ju lite plats förstås men jag kommer få lite kalkyler på både och. Vinningsmässigt så är det hugget som stucket vad gäller jord/bergvärme ser det ju ut som.

Det lustiga är att av tre firmor så är det ingen som kommer ut och kikar innan offert beräknas, trodde det var standard. Ena firman vill dock att jag ska skicka bilder på pannrummet och element.

Sen har jag en liten dum frÃ¥ga angÃ¥ende kalkylerna. Effekttäckningsgraden är om jag förstÃ¥tt det rätt att VP's effekt ska klara 68% av husets maximala effektbehov men energitäckningsgraden säger att VP klarar av att täcka upp till 99% av husets energibehov. Är det här som COP kommer in i bilden, alltsÃ¥ ingÃ¥ende effekt blir utgÃ¥ende energi? Ursäkta om frÃ¥gan är dum men jag vet inte om jag tänker rätt eller fel.  ???

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #4 skrivet: 08 september 2006, 13:01:09 »
Sen har jag en liten dum fråga angående kalkylerna. Effekttäckningsgraden är om jag förstått det rätt att VP's effekt ska klara 68% av husets maximala effektbehov men energitäckningsgraden säger att VP klarar av att täcka upp till 99% av husets energibehov. Är det här som COP kommer in i bilden, alltså ingående effekt blir utgående energi?

COP har inget med detta att göra. Energitäckning för en viss effekttäckning handlar om klimatet, hur temperaturen varierar under året.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #5 skrivet: 08 september 2006, 13:02:12 »

En anledning till att pannan står på 70 ºC kan vara varmvattenkapaciteten och en annan att slippa problem med kondensering av rökgaser i skorstenen. Mitt hus har bra lågtemp trots att den är byggd 70. Vet du ungefär framledningstemp efter shunten en kall vinterdag?

Jag vet tyvärr inte framledningstemp. Kan man mäta graderna utanpå röret den här årstiden? Eller måste man ha en mätare som mäter inuti röret?

Citera
Är bara kollektorn väl dimensionerad är det inga problem, jordvärme är billigare än att borra men i övrigt är det lika effektivt.

Endel kör med kopparrör istället för slang, bland annat grannen som har ett likadant hus som mig har lagt ner 150 meter kopparrör istället för slang. Fast han har redan bytt fönster och tilläggsisolerat väggarna. Dock bara långsidorna eftersom större delen av gavlarna är tegel. Enligt honom så går det 8-10000kwh per år för uppvärmning och varmvatten men de har en total förbrukning på runt 20000kwh pga flitigt bastande. De använder sig dessutom av en vedkamin monterad i gillestugan så det ger ju inget exakt mått på hur bra det är med kopparrör..

Har fått för mig att i det långa loppet så "tjänar" man mer på bergvärme. Men det tar ju ganska lång tid antar jag innan man hamnar där.

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #6 skrivet: 08 september 2006, 13:04:45 »

COP har inget med detta att göra. Energitäckning för en viss effekttäckning handlar om klimatet, hur temperaturen varierar under året.

Var det jag misstänkte, var jag som tänkte helt fel.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #7 skrivet: 08 september 2006, 13:13:50 »
Jag vet tyvärr inte framledningstemp. Kan man mäta graderna utanpå röret den här årstiden? Eller måste man ha en mätare som mäter inuti röret?
Lägg givaren direkt mot röret, helst på ovansidan, och isolera ordentligt så kan du bortse från omgivningstemperaturens inverkan. Du kan tex ta en rejäl halsduk och linda om. Det duger bra.
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #8 skrivet: 08 september 2006, 14:01:26 »
Är det förresten någon som kopplat ihop sin jord/bergvärme med befintlig oljepanna?

Man kanske skulle kasta ut den stora oljetanken och sätta in en liten tank på några hundra liter som komplement till VP istället för en elpatron?

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #9 skrivet: 08 september 2006, 14:02:20 »
Lägg givaren direkt mot röret, helst på ovansidan, och isolera ordentligt så kan du bortse från omgivningstemperaturens inverkan. Du kan tex ta en rejäl halsduk och linda om. Det duger bra.

Tack för tipset, ska testa det i helgen.  Thumbsup

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29313
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #10 skrivet: 08 september 2006, 14:08:42 »
Endel kör med kopparrör istället för slang, bland annat grannen som har ett likadant hus som mig har lagt ner 150 meter kopparrör istället för slang.

Det låter som att han har direktförångning (DX) system, problemet med detta är att man plockar upp mycket effekt ur en förhållandevis liten markyta. Det kan bli rejäl tjälskjutning i marken ovan rören.

Med vanlig markvärme med brine så brukar man lägga ner bra mycket mer slang och plocka upp effekten ur större markyta, då blir problemen mindre.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29313
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #11 skrivet: 08 september 2006, 14:12:18 »
Är det förresten någon som kopplat ihop sin jord/bergvärme med befintlig oljepanna?

Man kanske skulle kasta ut den stora oljetanken och sätta in en liten tank på några hundra liter som komplement till VP istället för en elpatron?

Olja är dyrare än el och styrningen blir onödigt komplicerad, släng ut oljetanken och slipp besväret med besiktningar, sotning av skorsten mm.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1971
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #12 skrivet: 08 september 2006, 14:18:48 »
Är det förresten någon som kopplat ihop sin jord/bergvärme med befintlig oljepanna?

Man kanske skulle kasta ut den stora oljetanken och sätta in en liten tank på några hundra liter som komplement till VP istället för en elpatron?

Kostnad för tank, besiktning, service på brännare, styrning....

En elpatron har den fördelen att den sällan behöver service.  :)

Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad termografören

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: S Mellby, Österlen
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmefoto är cool!
    • www.varmefoto.se
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #13 skrivet: 09 september 2006, 17:14:19 »
Kolla mina inlägg idag på http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=9475.0 så kanske du får lite mer råd...
//Peter
SkÃ¥negÃ¥rd (boyta 455 m², 570 m² uppvärmd yta) i grÃ¥sten med vasstak. IVT Greenline E16 jordvärme 2x600m slinga, 1200 m golvvärme, 32.000kWh/Ã¥r. Separata elmätare, loggning i dator. Systemutvecklare, Delphi-programmerare, certifierad termograför, kurs i byggtermografering...

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #14 skrivet: 16 september 2006, 08:46:04 »
Då har jag fått min första offert, tyvärr så vägrar scannern att fungera så jag skriver det istället.

Vid borrning:
1 st Thermia Diplomat Optimum 12
150L Köldbärarsprit
1 st online uppkoppling
Ingen grävning eller läggning av slang ingår, skall vara indragen till pannrum.
Ingen elinkoppling ingår
Ingen montering ingår i priset

Pris: 57500:- exkl moms (14375:-)=72875:-
Exkl. borrning ca 75000:- inkl moms enl. bilaga, förutsättningar enligt ovan.

Dimensioneringsdata värmekälla:

Köldbärartemperatur vid Årsmedel: 0 °C
Köldbärartemperatur vid Dut: -4 °C
Lambda Berg: 2 W/m K
Borrhålsdiameter: 115 mm
Djup till berg: 5 m
Antal borrhål: 2 st
Aktivt borrhålsdjup: 133 m/hål

Beräkningsresultat:

Beräknat energibehov Brutto: 41000 Netto: 29750
Beräknad avgiven energi från VP: Netto 29464
Beräknad tillförd energi till VP: Netto: 8386
Beräknad tillförd tillsatsenergi Brutto 286 Netto 286

Beräknad årsvärmefaktor VP: 3,5
Beräknad årsvärmefaktor totalt VP + tillsats: 3,4
Beräknad energitäckningsgrad: 99%
Tillsatseffekt: 2Kw
Tillsatsenergi från ca: -22,7 °C
Maximalt effektbehov: 11,2Kw

Beräknad energibesparing brutto kWh/år

Energibehov: 41000
-Tillförd energi VP: 8386
-Tillförd energi tillsats: 286
-Ext. cirk. pump mm: 0
Beräknad energibesparing brutto: 32328 kWh/år

Måste dock säga att jag finner det lite märkligt att för 75K så ingår varken montering eller elinkoppling.

Vad kan borrningen tänkas landa på tror ni?

Jordvärme är för övrigt uteslutet, det finns helt enkelt inte plats att gräva ner slangen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!